teerex:
OBD 2 Port er nede til venstre for rattet. Har vært på Jeep siden midten av 90 tallet, men med mere eller mindre begrenset tilgang på info.
Amund:
Den gul/røde ledningen under rattstammen har analoge signaler,(går til CPU hvor det blir omdannet til CAN bus signal ut til ledningen til spilleren) men de er ikke alltid kompatible med spillerne.
Det finnes adaptere (men koster fort 1000kr) som kan kobles til den gul/røde ledningen og som gir signaler de forskjellige spillerne forstår.
"Kina" spillerene som er referert til tidligere i tråden kan "lære" signalene direkte uten adapter.
Dette er ikke mulig for spillere fra Pioneer og tror også fra andre store merker. Noen som vet om det er mulig??
Hvis du liker hackede Android telefoner og data på "nerde" nivå står det mye interessant her:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1622795&page=2
PS:
Ikke kjøp Pioneers Apprado.
Det må være det mest uferdige og minst gjennomtenkte produktet de noen gang har laget
Konseptet hadde vært kjempe bra om det hadde vært mere åpent for alle typer input, men når den bare kommuniserer med noen få forskjellige Android telefoner (okei da, og I-Phone) og ikke har mulighet for input fra 3,5 mm jack, USB eller blåtann, håpløst.
Takker for bra svar. MEN jeg har et par innvendinger:
1. hvordan kan en spiller som aksepterer analoge signaler (skjønner jeg det riktig forventer den 1 ledning pr bryter, som da enten er 0v eller 12v, ser på en del andre merker så har man også en volumknott, tipper den er enten trinnløs 0-12v eller et kort 'klikk' med 12v hver gang man vrir et hakk på den) kunne lære 'alt' fra en 1-lednings digitalt signal? Det har jeg lite tru på, uten at jeg skal påstå at jeg er utlært innen signalbehandling og digital elektronikk
Jeg mener at ENTEN så har du masse brytere med en ledning pr bryter (analog) ELLER som du sier en CPU fra div brytere som oversettes til forskjellige digitale koder (digitalt). De spillerne jeg finner har som regel noe som ser ut som en 5-pins inn fra rattet. Hvis WJ'n har bare én ledning må man i tilfelle ha en boks i mellom, som gjør om til 5-6 ledninger ut ?
2. ODB2 - jeg har en 03 mæsjediesel, jeg får lest alt jeg vil unntatt automat-temp. Dvs det jeg kommer på i farta som er interessant er vanntemp, MAP/MAF, throttle%, calculated load, RPM, km/h, innsugstemp (enten er denne feil eller så er interkuler'n min RÆVA), turbotrykk. ODB2 ble påbudt i 1996 i USA, det sies at det henger mange år etter i europa og på dieseler, men D-maxen jeg hadde før (2008) hadde alt dette pluss at jeg greide å finne automat-tempen etter masse hacking også. Bruker appen 'Torque' på Android, har aldri finni noe som støtter 'EODB' som skal være europeisk standard, har bare hørt at det finnes.
Takker for tipset om appradio, leste om den og skjønte ikke bæret av hvorfor jeg skulle ha den, da ser det ut som vi er enig