Den tåler faktisk momentet uten problem, iallefall min (hittil).
Har gjort et par "tabber" og fått kickdown uten å huske å slå av lock-up først i hastighet omkring/under 60. Det rykket ganske godt men ingen sluring.
Lock-up kobler man jo ikke inn manuelt mens man har full gass, man venter jo med det til etter at bryteren er på naturligvis.
Det vil jo dermed ikke bli noen slitasje på clutchen så lenge den er sterk nok til å holde seg selv uten sluring, og det er min, selv med chippet motor på ca 425 Nm.
Det som er lurt er nok å ikke bruke lock-up når automatolja er kald.
Originalt kobler uansett ikke lock-up inn før en viss temperatur (slik designet er iallefall på de bilmodellene der lock-up fungerer etter hensikten).
Om det er for at resten av kassa skal få varme hurtigere av den normalt slurende converteren eller om det er fordi lock-up funker best med varm olje.. kanskje begge deler.
Har kjørt ca 10.000 km etter "fixen" og testet mye bl.a. med cruisekontroll på i 80 og 90-sone.
Det er jo en drøm støymessig i forhold til uten. Turtallet ligger nærmest konstant hele tiden uavhengig av bakker (den greier riktignok ikke enhver bakke uten å miste turtall).
Før sving der man ønsker å redusere farten trykker man jo bare cancel eller coast på rattet og så Res. etterpå uten noen turtallsorgie slik som uten lock-up.
Og skulle lock-up clutchen mot formodning evt. begynne slure etter x antall år/km med evt. "mishandling" så er det jo ikke verre enn at man er tilbake til start.
Med ikke fungerende/innkoblende lock-up i vanlige hastigheter slik som bilen er levert fra fabrikk
Ny/overhalt converter koster heller ikke en formue. Antar den sitter forseglet inni converteren ?
Turbodieselmotoren har betydelig større moment ved lavere turtall enn bensinmotorene.
Det er naturlig at lock-up automatisk kobler ut ved akselerasjon og bruk av cruise control med bensinmotor da bilen ellers ville ha blitt altfor treg ved f.eks. forbikjøring
Men slik blir det ikke nødvendigvis med dieselen, den drar ganske bra så lenge man har over 1500 rpm iallefall.
Og 3,1 er vel den eneste dieselmotoren som noen gang er blitt koblet til en 44RE-kasse ? Så Chrysler har bommet den ene gangen de kunne bomme på programmeringa.
Det jeg ønsker meg nå er en kobling til bremselyset slik at lock-up den går av automatisk ved brems. Får se på det til våren.
Som vedlegget viser står det også spesifikt i bilens instruksjonsbok hvordan lock-up skal/bør virke.