Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61928 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #180 på: Ma., 9,Januar,2012,23,35 »
Fåreløpig ikke, men har ikke begynt med op ampen som jeg tenkte å bruke for justerbar inkoblingsturtall. Var den jeg var litt engstelig for.....
Koblingen er lik den jeg har tegnet opp på skjemaet noen sider tilbake, bare at jeg har brukt en vekslende kontakt og lagt inn en motstand mot + på 31ohm for å simulere solenoiden når releet legget over.
Trykkbryteren går ut og erstattes av en op amp krets er planen. Bryter er ikke montert for å kunne slå av den nye lockup styringen og ha original styring.


Mulig at denne skissa er lettere å skjønne. Skal redigere det jeg har tegnet før på pc etter hvert...


Bestilte 2 stk minirele 12v, men da jeg fikk pakken så jeg at jeg hadde bestilt 20. Så har noen ekstra for å si det slik. Releet har en vekslende kontakt slik at det når det aktiveres legger over fra original styring og over til manuell styring. Original styring vil si ifra PCM, Manuell styring aktiveres nå når od solenoid legger inn (4 giret) og kobler ut når før den girer ned til 3 giret. Er litt lite med 1100 o min i 60 så jeg her kommer op ampen in i bildet. Denne er planlagt styret av signal fra Governor pressure sensor eller styresignalet til governor solenoid slik at lockup kobler inn ved ca 70km og ca 1300 o/min.


Her er op amp setter. inneholder alt jeg trenger og mye mer... Hentet to 15,1 ohms motstander herfra som jeg koblet i serie for å få ca 30 ohm.



Mini releet ferdig koblet med motstand og diode for å ta spenningstopper fra relespolen




Brukte krympeslange over releet for å få det vanntett (selve releet er vanntett, men skader ikke med ekstra beskyttelse og isolering)


Kuttet ledning til lockup solenoid fra PCM (pinne 11). og loddet på ledninger slik at det går via releet. Hentet minus styre spenning til relespolen ved å lodde på ledning fra pinne 21 (utgang til od solenoid).
Koblet pluss styrespenning til relespolen fra pinne 87 trans kontroll rele. Minus/jord for aktivering av lockup solenoid ble hentet fra jordings tilkobling ved batteri. Etterpå var det prøvekjøring..... ;D




Trans kontroll rele med gul stripe


Oversikt over pinner på midterste plugg på PCM


Så altså full automatisk lockup med kun bruk av et minirele, motstand 33 ohm og diode. Kobler inn på 62kmt og ut på 57kmt ca. Kobler og ut ved kickdown. Alle tilkoblinger er ved plugg 2 på PCM og rele sentral i motorrom. Min løsning gir 12 volt til lockup solenoid.

Neste prosjekt er innkobling på justerbart turtall

« Siste redigering: Ma., 9,Januar,2012,23,46 av Hans Chr »

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #181 på: Ti.,10,Januar,2012,00,09 »
En liten video av funksjonen. Først så ligger jeg med lockup aktivert. Så slakker jeg ned til litt under 60 slik at den kobler ut og girkassen legger inn 3 gir. Så gir jeg sakte gass slik at hastigheten øker og od og lockup legger inn. Så gir jeg gass slik at den girer ned til 3 gir. Når jeg slakker av girer den til od og lockup legger inn.

http://youtu.be/ekeowgQSUJA

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #182 på: Ti.,10,Januar,2012,00,17 »


Grattis Hans Chr  :)

Lock-up er tingen!

Ser at tegningene mine muligens kan misforstås.

Tegningen i http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?action=dlattach;topic=3614.0;attach=8559 er ikke riktig. Funksjonen til switch-reelet er ikke slik som tegnet. Det fant jeg ut etter å ha prøvd og feilet litt  :-\ Jeg skrev også i tråden at tegningen ikke skulle brukes, da oppsettet ikke fungerer.

Tegningen i http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?action=dlattach;topic=3614.0;attach=8608 er derimot riktig og fungerende. Burde beskrevet funksjonen litt bedre....

Switch-releet fungerer slik:

Set vil lukke AC og B vil være åpen.

Reset vil lukke BC og A vil være åpen.

Med andre ord, så vil ikke reset gjøre noe annet enn å fjerne würth-releets 12V jord fra lock-up solenoiden.



Du har rett når det gjelder spenningen på lock-up solenoid, Hans Chr!

Når man trykker "set" så vil 12V jord gå fra würth-rele, gjennom AC, gjennom 33 ohm motstanden og videre ned til lock-up solenoid. Og det igjen betyr faktisk at spenningen over solenoiden "bare" blir på ca 6-7 volt (33 ohm motstand pluss solenoid motstand på 31 ohm i serie senker spenningen, har kontrollmålt og det stemmer). Det virker definitivt som om det er nok til å engasjere solenoiden og tvinge kassa i lock-up.

Dersom denne 33 ohm motstanden ikke hadde vært her, så ville PCM oppfattet 12V jord (og ikke 6-7V) og dermed gått i limp mode (man vil få OBD feilkode P0743; An open or shorted condition detected in the torque convertor part throttle unlock solenoid control circuit (3 or 4-speed auto. trans. only))

Jeg prøvde oppsettet først uten 33 ohm motstand og fikk overnevnte feil. Satte da inn motstanden og koblet også dioden mot PCM som er ment å stoppe jord inn i PCM. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk ikke prøvd oppsettet med kun diode og uten 33 ohm motstand, kanskje det vil fungere like bra? I såfall vil man få "nok" spenning inn på solenoiden.

Skal teste og gi tilbakemelding.


Har også koblet inn nok en trykk-knapp parallelt med bremselys-bryter. Det gjør at jeg kan resette systemet uten å trykke inn bremsen  ;)

Regnet med at den fungerte, men var litt skeptisk til den lave spenningen til solenoiden. Men fungerer tydeligvis. Hvorfor kobler ikke din løsning ut automatisk? Skal se litt mer på skjemaet ditt.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #183 på: Ti.,10,Januar,2012,20,33 »
Nå har jeg prøvd å fjerne 33 ohm motstanden og erstattet den med en ledning. Fikk limp-mode og P0743 med en gang jeg engasjerte lock-up... Skjønner egentlig ikke hvorfor... kan det være slik at PCM hele tiden sjekker og måler om det er feks en svak positiv spenning på pin 11? Og at når man så kjører inn full 12V jord på denne, så kommer feilen? Koblet motstanden tilbake og alt fungerte igjen.

Hans Chr; du får ingen feilkoder eller limp-mode med din løsning?

Testet også med lock-up inne og senket hastigheten. Først på ca 48 km/t og 900 RPM "slapp" den og giret ned til tredje. Økte farten og på ca 63 km/t koblet OD inn og ett sek senere kom lock-up, så inn- og utkobling fungerer likt som din bil, Hans Chr.

Var for jævlig kaldt og mørkt, så jeg gadd ikke fikle og måle mer i kveld  ;)

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #184 på: On.,11,Januar,2012,20,33 »
Nå har jeg prøvd å fjerne 33 ohm motstanden og erstattet den med en ledning. Fikk limp-mode og P0743 med en gang jeg engasjerte lock-up... Skjønner egentlig ikke hvorfor... kan det være slik at PCM hele tiden sjekker og måler om det er feks en svak positiv spenning på pin 11? Og at når man så kjører inn full 12V jord på denne, så kommer feilen? Koblet motstanden tilbake og alt fungerte igjen.

Hans Chr; du får ingen feilkoder eller limp-mode med din løsning?

Testet også med lock-up inne og senket hastigheten. Først på ca 48 km/t og 900 RPM "slapp" den og giret ned til tredje. Økte farten og på ca 63 km/t koblet OD inn og ett sek senere kom lock-up, så inn- og utkobling fungerer likt som din bil, Hans Chr.

Var for jævlig kaldt og mørkt, så jeg gadd ikke fikle og måle mer i kveld  ;)

Fikk limp mode i dag. Slo av od med knappen på spaken og glemte å sette den på før jeg hadde kommet opp i noe over 80. Tror lockupen koblet inn og det ble for stor belastning med motstandene og lockup solenoiden i paralell. Lockup kobler faktisk automatisk inn rundt 90 når od er utkoblet. Så mulig at jeg må over på løsningen med motstand i serie med solenoiden slik du har det. PCM sjekker om det er kortslutning og om det er brudd i kretsen så det er korrekt det du skriver.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #185 på: On.,11,Januar,2012,22,41 »
Tipper du fikk feilkode P0753 "Transmission 3-4 Shift Sol/Transmission Relay Circuits - An open or shorted condition detected in the overdrive solenoid control circuit or Transmission Relay Circuit in JTEC RE transmissions"

Dette skjer fordi du får jordsignal fra pin 11 på PCM når PCM kommanderer lock-up. Det vil gå via din 31 ohm motstand og gjennom spolen på minireleet og inn på pin 21 på PCM. PCM vil da sense en kortslutning i OD-solenoid og gi feilkode og limp-mode. Du kan muligens unngå det ved å koble en diode som vist på tegningen.




Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #186 på: On.,11,Januar,2012,23,02 »
Har tenkt litt mer på min egen løsning og jeg skal prøve å styre strømmen på en annen måte med switch-releet mitt, slik at jeg får 12V og ikke 6V inn på lock-up soleniod. Videre skal jeg koble inn en motstand direkte fra transmission control rele 12V pluss til anoden (+) på dioden som går inn til pin 11 på PCM.

Hensikten er å lure PCM til å tro at det ikke er kortslutning eller brudd i lock-up solenoid... Kommer tilbake med resultat og ny tegning etterhvert om det fungerer  :D

Hadde forresten EU-kontroll i dag og må bytte bremseskiver foran pga slitasje, samt et styreledd og bærekula til V-bjelke på bakaksel. Blir morsomt å krype under bilen igjen... NOT >:(

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #187 på: On.,11,Januar,2012,23,50 »
Tipper du fikk feilkode P0753 "Transmission 3-4 Shift Sol/Transmission Relay Circuits - An open or shorted condition detected in the overdrive solenoid control circuit or Transmission Relay Circuit in JTEC RE transmissions"

Dette skjer fordi du får jordsignal fra pin 11 på PCM når PCM kommanderer lock-up. Det vil gå via din 31 ohm motstand og gjennom spolen på minireleet og inn på pin 21 på PCM. PCM vil da sense en kortslutning i OD-solenoid og gi feilkode og limp-mode. Du kan muligens unngå det ved å koble en diode som vist på tegningen.




Nope, ingen kortsluttning. Vil gå fra pinne 87 som er + tilførsel til alle solenoidene. Pinne 11 og 21 har samme potensiale (-) Jeg tror det var belastningen som ble for stor med både solenoid spolen og motstandene i paralell. Trekker like mye strøm som to solenoider..... En annen ting som jeg ikke har tenkt på er at motstandene antakelig ikke tåler strømmen som vil gå gjennom dem ved 12 volt....

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #188 på: To.,12,Januar,2012,17,32 »
Spørs hvilke motstander du har fra op-amp settet ditt. Antagelig er det 1/4 wattere (små, under 1 cm lange) og de blir fort varme... Jeg bruker mine snart 30 år gamle 1/2 wattere fra ungdommens elektronikk sortiment  :)

Lock-up releet er på 31 ohm og trekker ca 0,45 A ved 14V. Det betyr ca 6 W effekt fra releet. Paralellkobler du en 30 ohm motstand med releet vil du halvere motstanden, og teoretisk doble strømmen og effekten til ca 12-13 W! Garantert varmgang i motstanden... Spenningen vil falle litt både over motstand og rele, så effekten blir ikke så høy, men muligens mer enn nok til å kverke en liten 1/4 watt motstand.

Har du målt motstanden din og sett om den fremdeles er OK?

En løsning kan være å øke til feks en 500 ohms motstand for å senke strøm og effekt, men er usikker på om spenningen på ditt oppsett blir for lav for å "lure" PCM da. Skal prøve flere varianter når jeg får tid. Evt går det an å kjøpe 5 eller 10 watt motstander med rett ohm på ebay.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #189 på: Sø.,15,Januar,2012,23,48 »
Hei

Byttet ut det to seriekobla motstandene med to på ca 1500 ohm som jeg paralellkoblet, ble vell noe ala 750 ohm. Fungerer fint nå og ingen limp mode lenger. Monterte og på sikring på + tilførsel fra pinne 87 på releet samt utførte en permanent tilkobling på kabel skoen under strømfordelings boksen som inneholder releet. Så trakk jeg en 5 leder ølflex kabel inn i coupeen. Koblet til signal fra gouvernor pressure sensor og governor pressure solenoid (i tilfelle) samt jord og jord fra releet. Så nå er det klart for montering av av/ på bryter og op amp kretsen slik at jeg kan få inn og ut kobling ved ca 70 kmt. Skal og prøve å få til en bryter på gasspedalen slik at lockupen kobler ut når man slipper gassen. Slik sparer jeg litt mer diesel per mil....

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #190 på: Fr., 3,Februar,2012,21,44 »
Er skikkelig ivrig på å høre sluttresultatet, og en mulig fungerende "oppskrift/tegning" på herligheta  ::)
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #191 på: Lø., 4,Februar,2012,23,33 »
Har ikke fått montert bryter enda, men har kjøpt den. Så montasje er nå mulig. Prøvde å måle signalet fra governor sensoren med scopet. Var litt vanskelig å lese av samtidig som jeg kjørte. Så må ha en copilot som kan kjøre samtidig som jeg måler.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #192 på: Fr.,13,April,2012,18,48 »
Hei. Har det skjedd noe mer siden februar? Jeg er en av de sikkert mange som følger denne tråden med spenning. Alle av oss 3.1 eiere har vel det samme problemet. Jeg satser alt på at dere som bidrar til å finne en god løsning på dette problemet, får det endelig til. Dere har kommet langt. Kanskje helt i målet (?).

Som noen andre har antydet, en løsning ville være verdt nokså mange kroner.

Venter spent på fortsettelsen:)

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #193 på: Ti., 1,Mai,2012,23,21 »
Hva skjer???
Jeg har en 2000 3.1 Limited. Har skrevet herinne om manglende Overdrive (se tråden høyere opp). Venter spent på utvikling av en "magic switch" og har tatt kølapp foran kassen.

Men, i går, plutselig, mens jeg kjørte en tur fra Drammen mot Oslo, oppdaget jeg at jeg kjørte i litt over 100 km med bare 2000 omdreininger.
Overdrive???. Kunne ikke tro min egne øyne. Pleier å være oppe mot 3000 omdreininger med så "stor" fart. Trodde at jeg drømte og prøvd å glemme hele episoden. Men, i dag igjen, mellom Horten og Drammen, samme tingen. Jeg plutselig ble oppmerksomt på at motorlyden var veldig bra og behagelig å høre på. Så at jeg kjørte igjen i over 100 med 2000 omreigninger. FANTASTISK. Hva skjer? Kan det var Omega 917 oljetilsetningen som jeg hadde oppe i både motoren og i transmisjonen for én uke siden???????
Er spent på morgendagen. Skal gi tibakemelding her om jeg har fortsatt O/D.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #194 på: On., 2,Mai,2012,23,07 »
OD kobblet seg inn igjen i dag da jeg kjørte rundt 100 kmt. Kjente en rykk i gearkassen og omdreininger sank fra 3000 til 2000. For å teste, satt jeg på O/D OFF og, riktignok, steg omdreiningene til 3000 rpm igjen. Gjorde det flere ganger.

:):):):)