Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61916 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #165 på: On.,30,November,2011,19,15 »
mest spennende tråd på lenge dette  :)
Kanskje det ender med et kit som noen her kan produsere å selge.. det er vel noen titalls tusen av disse bilene i drift rundt om i Europa iallefall.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #166 på: Sø., 4,Desember,2011,16,09 »
Noen som har forslag til permanent plassering av "mystery switch" da?
Lurte litt på midtkonsoll/rundt gearvelger en plass..

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #167 på: Sø., 4,Desember,2011,21,48 »
Plasserte bryter like til venstre for girvelger på midtkonsollen. Brukte Dremel og sagde et 19 mm hull i plasten. Lett å komme til, fjernet bare lokket som er foran girspaken. Skal legge ut bilder senere.

Har brukt systemet en ukes tid og er meget fornøyd  ;D

Fikk litt ulyd fra torque converter ved innkobling på enkelte turtall og oppdaget at jeg hadde minimum olje på kassen. Fylte på litt over en halvliter og nå maler den som en katt.

Løsningen med kobling innom bremsepedalen fungerer bra, men har nå bestilt en ekstra bryter tilsvarende min mystery-switch (med rødt lys) som skal gi 12V+ til samme krets som bremselysbryter gir på switch-rele. Dermed kan jeg trykke inn den for å re-sette systemet istedet for å "flashe" bremselys, gir litt flere valg for bruk av systemet  :) Beholder også bremse-lys kretsen, sikrer at jeg aldri glemmer den innkoblet.

Hans Chr: På linken du har på side 8 (http://www.transmissioncenter.net/SwapInformation.htm) så ligger det pressure-switcher til salgs et stykke ned på siden for 23 dollar pluss frakt. I følge bestillingsskjema skal man oppgi antall psi, bil, modell, girkasse etc, og det kan jo tenkes at man får tilsendt korrekt bryter som passer i test-hull til governor trykket...

I følge manualen for RE44 kassen skal trykket i psi tilsvare antall miles pr time, dvs at ca 48 psi tilsvarer ca 77 km/t. Om man fikk korrekt bryter som bare var å skru inn, så er løsningen din meget elegant. Vil gi helt automatisk styring og ikke min semi-halv-automatiske løsning  ;) Kjenner jeg meg rett så bestiller jeg nok en sånn bryter bare av nysgjerrighet.

Blir spennende å se om du får til å lodde sammen din op amp og om du klarer å tune den til å switche releet ditt  :) Artig dette!
 

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #168 på: Sø., 4,Desember,2011,22,18 »
Bilder av bryter-plassering.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #169 på: Sø., 4,Desember,2011,23,27 »
Men ingen som tror det lar seg gjøre på den enkle måten, altså hacke/omprogrammere PCM ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #170 på: Ma., 5,Desember,2011,19,48 »
Men ingen som tror det lar seg gjøre på den enkle måten, altså hacke/omprogrammere PCM ?

Jo, som jeg har nevnt i en annen tråd så har jeg vært i kontakt med de her http://diesel-power.no/ og omprogrammering skulle la seg gjøre, men de må sikkert ha en "donor-bil" å kopiere en eller annen fil ifra, WJ med 4,0 er muligens passende? Har ikke sjekket noe mer rundt det, skulle kanskje ha gjort det.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #171 på: Ma., 5,Desember,2011,19,52 »
Ja plutselig når "alle" har montert alle disse ledningene, bryterne, reléene, motstandene og diodene så finner en eller annen ut at, jo så enkelt kunne det gjøres med en PC og litt software  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #172 på: Ma., 5,Desember,2011,20,06 »
Hmm ja, man vet jo ikke før de har prøvd, skal stikke innom de en dag jeg får tid. Har ingen garanti for at de greier det, så jeg betaler ikke 4000-5000 kr hvis de ikke lykkes.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #173 på: Ma., 5,Desember,2011,20,17 »
et spleiselag kan vel kanskje være aktuellt.. i prosjektets ånd?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #174 på: Ti., 6,Desember,2011,00,32 »
Å omkonfigurere tcm er en ganske avansert sak. Det er sikkert mulig, men jeg tror ikke det er en enkel sak. Du må kunne maskinkode, vite hvor du skal endre, skrive inn rett i maskinkode samt ha kompatibel maskinvare....  Det går ikke å kopiere fra en bensinbil da skiftetidspunkt osv ikke harmonerer. Tror  det bare er å glemme.....

En ting ang bremsebryteren, er det ikke bedre å koble bryter på gassen slik at den kobler ut lockup når man slipper gassen helt? Sån er det på Voyageren min. Kobler inn så snart man gir gass. Må jo være mer økonomisk da man ikke bremser så mye på motoren?

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #175 på: Ti., 6,Desember,2011,09,32 »
Enig med Hans Chr. Fant litt om PCM omprogrammering på nettet i går og dette er definitivt for viderekomne...  ;)

http://www.thirdgen.org/techboard/diy-prom/507563-pcm-hacking-101-step.html

Det dreier seg om å styre PCM til litt andre ting enn bare lock-up, men omprogrammering til vårt formål vil inneholde mange av elementene som diskuteres i linken.

Atskillig enklere og billigere å fikle litt med ledninger, brytere, releer, motstander og dioder. Og så funker det like bra!

Bryter på gasspedalen kan også være en løsning. Litt vanskeligere enn bremselysbryter, man må finne en egnet bryter som kan bygges inn feks på gasswire. Litt mer fikling og justering for å få det til å stemme vil jeg tro.

I følge teknisk skjema over ledningsnettet skal det være en bryter ifm gasspedal (pedal position sensor), men jeg har ikke klart å finne ut hvor den sitter. Kanskje i motor-rommet? Bryteren er beskrevet på side 8W-30-42 og ifølge skjema er det en bryter funksjon for low idle position som går til engine control module pin 12. Signal fra denne kan muligens benyttes til å re-sette systemet.


Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #176 på: Ti., 6,Desember,2011,18,19 »
Joda, de har utstyr som kommuniserer med bilen, så det er greit. Tror du det er så store forskjeller på tidspunkt på diesel kontra bensin, de har jo forskjellig converter og annen utveksling som gjør at det oppleves litt forskjellig.

Men jeg synes det er helt greit med bryter, minner litt om gammel Volvo med overdrive på knapp oppå gearstanga  ;)

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #177 på: Ma., 9,Januar,2012,00,35 »
Da har jeg og fått koblet opp automatisk lockup styring. Brukte kun et minirele, diode og 31ohms motstand. Kobler inn 1 sek etter at od legger inn og kobler ut 1 sek før 3 gir legges inn. Dvs kobler inn ved ca 60, litt over 1100 o/min (litt tidlig, men det skal jeg ordne senere med op amp settet). har ca 1500 o/min i 80. Kobler automatisk ut når hastigheten går litt under 60 eller belastningen øker slik at girkassen girer ned. Har ikke montert bryter enda, og litt provisorisk oppkobling, men fungerer knall!! Tar å legger ut bilder og mer info i morgen hvis jeg får tid, nå er det sengetid....

Er litt skeptisk til løsningen som var på linken og den som står over da det for meg ser ut som motstanden kommer i serie med lockup solenoiden ved manuell aktivering. Lockup solenoiden er på 31 ohm og motstand på 33 ohm vil føre til en spenningsdeling og lockup solenoiden vil få ca halv spenning i forhold til normalt. Så ikke sikkert at den åpner skikkelig?
« Siste redigering: Ma., 9,Januar,2012,00,40 av Hans Chr »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #178 på: Ma., 9,Januar,2012,03,20 »
Skulle ha det jeg trenger da skulle jeg tro, men mulig jeg tar meg vann over hodet....

Fabelaktig.. du tok deg ikke vann over hodet altså?  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #179 på: Ma., 9,Januar,2012,22,40 »
Da har jeg og fått koblet opp automatisk lockup styring. Brukte kun et minirele, diode og 31ohms motstand. Kobler inn 1 sek etter at od legger inn og kobler ut 1 sek før 3 gir legges inn. Dvs kobler inn ved ca 60, litt over 1100 o/min (litt tidlig, men det skal jeg ordne senere med op amp settet). har ca 1500 o/min i 80. Kobler automatisk ut når hastigheten går litt under 60 eller belastningen øker slik at girkassen girer ned. Har ikke montert bryter enda, og litt provisorisk oppkobling, men fungerer knall!! Tar å legger ut bilder og mer info i morgen hvis jeg får tid, nå er det sengetid....

Er litt skeptisk til løsningen som var på linken og den som står over da det for meg ser ut som motstanden kommer i serie med lockup solenoiden ved manuell aktivering. Lockup solenoiden er på 31 ohm og motstand på 33 ohm vil føre til en spenningsdeling og lockup solenoiden vil få ca halv spenning i forhold til normalt. Så ikke sikkert at den åpner skikkelig?

Grattis Hans Chr  :)

Lock-up er tingen!

Ser at tegningene mine muligens kan misforstås.

Tegningen i http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?action=dlattach;topic=3614.0;attach=8559 er ikke riktig. Funksjonen til switch-reelet er ikke slik som tegnet. Det fant jeg ut etter å ha prøvd og feilet litt  :-\ Jeg skrev også i tråden at tegningen ikke skulle brukes, da oppsettet ikke fungerer.

Tegningen i http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?action=dlattach;topic=3614.0;attach=8608 er derimot riktig og fungerende. Burde beskrevet funksjonen litt bedre....

Switch-releet fungerer slik:

Set vil lukke AC og B vil være åpen.

Reset vil lukke BC og A vil være åpen.

Med andre ord, så vil ikke reset gjøre noe annet enn å fjerne würth-releets 12V jord fra lock-up solenoiden.



Du har rett når det gjelder spenningen på lock-up solenoid, Hans Chr!

Når man trykker "set" så vil 12V jord gå fra würth-rele, gjennom AC, gjennom 33 ohm motstanden og videre ned til lock-up solenoid. Og det igjen betyr faktisk at spenningen over solenoiden "bare" blir på ca 6-7 volt (33 ohm motstand pluss solenoid motstand på 31 ohm i serie senker spenningen, har kontrollmålt og det stemmer). Det virker definitivt som om det er nok til å engasjere solenoiden og tvinge kassa i lock-up.

Dersom denne 33 ohm motstanden ikke hadde vært her, så ville PCM oppfattet 12V jord (og ikke 6-7V) og dermed gått i limp mode (man vil få OBD feilkode P0743; An open or shorted condition detected in the torque convertor part throttle unlock solenoid control circuit (3 or 4-speed auto. trans. only))

Jeg prøvde oppsettet først uten 33 ohm motstand og fikk overnevnte feil. Satte da inn motstanden og koblet også dioden mot PCM som er ment å stoppe jord inn i PCM. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk ikke prøvd oppsettet med kun diode og uten 33 ohm motstand, kanskje det vil fungere like bra? I såfall vil man få "nok" spenning inn på solenoiden.

Skal teste og gi tilbakemelding.


Har også koblet inn nok en trykk-knapp parallelt med bremselys-bryter. Det gjør at jeg kan resette systemet uten å trykke inn bremsen  ;)