Da har jeg og fått koblet opp automatisk lockup styring. Brukte kun et minirele, diode og 31ohms motstand. Kobler inn 1 sek etter at od legger inn og kobler ut 1 sek før 3 gir legges inn. Dvs kobler inn ved ca 60, litt over 1100 o/min (litt tidlig, men det skal jeg ordne senere med op amp settet). har ca 1500 o/min i 80. Kobler automatisk ut når hastigheten går litt under 60 eller belastningen øker slik at girkassen girer ned. Har ikke montert bryter enda, og litt provisorisk oppkobling, men fungerer knall!! Tar å legger ut bilder og mer info i morgen hvis jeg får tid, nå er det sengetid....
Er litt skeptisk til løsningen som var på linken og den som står over da det for meg ser ut som motstanden kommer i serie med lockup solenoiden ved manuell aktivering. Lockup solenoiden er på 31 ohm og motstand på 33 ohm vil føre til en spenningsdeling og lockup solenoiden vil få ca halv spenning i forhold til normalt. Så ikke sikkert at den åpner skikkelig?
Grattis Hans Chr
Lock-up er tingen!
Ser at tegningene mine muligens kan misforstås.
Tegningen i
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?action=dlattach;topic=3614.0;attach=8559 er ikke riktig. Funksjonen til switch-reelet er ikke slik som tegnet. Det fant jeg ut etter å ha prøvd og feilet litt
Jeg skrev også i tråden at tegningen ikke skulle brukes, da oppsettet ikke fungerer.
Tegningen i
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?action=dlattach;topic=3614.0;attach=8608 er derimot riktig og fungerende. Burde beskrevet funksjonen litt bedre....
Switch-releet fungerer slik:
Set vil lukke AC og B vil være åpen.
Reset vil lukke BC og A vil være åpen.
Med andre ord, så vil ikke reset gjøre noe annet enn å fjerne würth-releets 12V jord fra lock-up solenoiden.
Du har rett når det gjelder spenningen på lock-up solenoid, Hans Chr!
Når man trykker "set" så vil 12V jord gå fra würth-rele, gjennom AC, gjennom 33 ohm motstanden og videre ned til lock-up solenoid. Og det igjen betyr faktisk at spenningen over solenoiden "bare" blir på ca 6-7 volt (33 ohm motstand pluss solenoid motstand på 31 ohm i serie senker spenningen, har kontrollmålt og det stemmer). Det virker definitivt som om det er nok til å engasjere solenoiden og tvinge kassa i lock-up.
Dersom denne 33 ohm motstanden ikke hadde vært her, så ville PCM oppfattet 12V jord (og ikke 6-7V) og dermed gått i limp mode (man vil få OBD feilkode P0743; An open or shorted condition detected in the torque convertor part throttle unlock solenoid control circuit (3 or 4-speed auto. trans. only))
Jeg prøvde oppsettet først uten 33 ohm motstand og fikk overnevnte feil. Satte da inn motstanden og koblet også dioden mot PCM som er ment å stoppe jord inn i PCM. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk ikke prøvd oppsettet med kun diode og uten 33 ohm motstand, kanskje det vil fungere like bra? I såfall vil man få "nok" spenning inn på solenoiden.
Skal teste og gi tilbakemelding.
Har også koblet inn nok en trykk-knapp parallelt med bremselys-bryter. Det gjør at jeg kan resette systemet uten å trykke inn bremsen