Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61920 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #135 på: Lø.,11,Juni,2011,01,20 »
Hei

Fikk ikke gjort mer med dette. Går på skole samtidig som jeg jobber og har et båt og et bilprosjekt jeg holder på med i tilegg til jeep'en..... Har pratet med en engelsk Jeep mekaniker som mente at kassa kom til å gå i limp mode hvis styreboksen ikke registrerer at motorturtallet faller ved inkobling av lockupen (når styreboksen kobler inn ved ca 110kmt). Men jeg har veldig lyst til å prøve dette. Skal ta å bestille delene som jeg mangler og ta en test. Får håpe jeg ikke ødelegger noe...

Utlogget Thomahawk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 130
  • I DISLIKE YOUR HYBRID!
    • GRANDPARTS
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #136 på: Lø.,25,Juni,2011,14,13 »
Dette skal være mulig, en enkel flash hos stealership og din 45rfe som har 4 gir + ett ekstra gir, får da 5 gir og ett ekstra gir. dette er en elektronisk girkasse og kan også ha inntil 8 gir 6 frem og 2 bakover.

Har lest mye om dette på Jeepforum.com , vet ikke om de har peiling på dette her hjemme men skal sjekke på mandag...
Thomas Grandparts
2004 Jeep Grand Cherokee 4.7HO Overland
2.5" BDS, Bilstein, IRO adj arms, 17" Procomp, 31" General Grabber AT2, Addco, 3" Kolak exhaust, superchip tuner, more to come +++

Buildt thread: http://www.jeepforum.com/forum/f197/jeep-norway-2th-buildt-overland-upgrade-1813490/

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #137 på: Lø.,25,Juni,2011,19,03 »
Dette skal være mulig, en enkel flash hos stealership og din 45rfe som har 4 gir + ett ekstra gir, får da 5 gir og ett ekstra gir. dette er en elektronisk girkasse og kan også ha inntil 8 gir 6 frem og 2 bakover.

Har lest mye om dette på Jeepforum.com , vet ikke om de har peiling på dette her hjemme men skal sjekke på mandag...

Omprogrammering av (5)45 RFE automaten er grei, men WJ 3,1 har 44RE, samme som ZJ 5,2 96-98.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #138 på: Fr., 1,Juli,2011,13,15 »
Har lest litt inne på Dodge forumet til offroad.no, ser ut til at flere har montert bryter til lockup på Dodge Ram 5,9 cummins med 47RE kasse.
Googlet "mystery switch" så fant jeg litt info om dette, lurer på om jeg går for denne løsningen.. ???

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #139 på: Sø., 3,Juli,2011,20,12 »
Høres ut som en enkel å grei måte å gjøre det på,kikket litt på de tråden men ble ikke veldig klok. Håper du lager en How2 hvis du går for den løsningen?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #140 på: Ti.,15,November,2011,21,54 »
Da har jeg eksperimentert litt med bryter til lock-up, men det fungerer ikke helt som planlagt, enda ihvertfall. Har lagt jording til ledningen som gir signalet mellom automat og PCM, men jeg har ikke kuttet ledningen, så det går jord begge veier. Lock-up ligger inne i 4-5 sek før kassa går i limp-mode, stopp og start motoren så er alt som før. Må prøve litt til  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #141 på: On.,16,November,2011,02,44 »
keep up the good work  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #142 på: On.,16,November,2011,08,25 »
Da har jeg eksperimentert litt med bryter til lock-up, men det fungerer ikke helt som planlagt, enda ihvertfall. Har lagt jording til ledningen som gir signalet mellom automat og PCM, men jeg har ikke kuttet ledningen, så det går jord begge veier. Lock-up ligger inne i 4-5 sek før kassa går i limp-mode, stopp og start motoren så er alt som før. Må prøve litt til  :)

Antar dette skyldes at du ikke kutter ledningen. Når du gir jord til både solenoid og PCM så vil kanskje PCM oppfatte det som en kortslutning i solenoid og dermed gå i limp mode. Prøv å kutte ledning og gi kun jord til solenoid. Hva skjer da? Evt hvilken feilkode får du dersom limp mode oppstår?

Har lagd en foreløpig tegning/plan på hvordan man kan bruke et switchende rele til å gi jord til solenoiden. Tanken er å la releet styre jordingen vha en trykk-knapp. Releet har også en reset funksjon, og den har jeg tenkt å få til å fungere vha bremselyset slik at systemet resettes til PCM styring hver gang man trykker inn bremsen. Kommer med tegning og info etterhvert, men det hadde vært fint om ChryslerCrap testet litt først  :D

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #143 på: On.,16,November,2011,08,37 »
Her er en link som viser "mystery switch"...

http://www.cumminsforum.com/forum/3rd-gen-powertrain/107415-3rd-gen-mystery-switch-diy-works-great.html

Ser at han har brukt en 33 ohm motstand for å senke 12V spenningen fra jord. Dette kan være en løsning som "lurer" PCM til å ikke føle en kortslutning og dermed ikke gi limp mode! Verdt å prøve  ;)

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #144 på: On.,16,November,2011,19,24 »
Her er en link som viser "mystery switch"...

http://www.cumminsforum.com/forum/3rd-gen-powertrain/107415-3rd-gen-mystery-switch-diy-works-great.html

Ser at han har brukt en 33 ohm motstand for å senke 12V spenningen fra jord. Dette kan være en løsning som "lurer" PCM til å ikke føle en kortslutning og dermed ikke gi limp mode! Verdt å prøve  ;)

Jepp, samme linken som jeg har lest tidligere, men det er ingen her i Trondheim som har 33 ohm motstand liggende, så skal bestille en på nett. Eller kanskje HIFI-klubben har, skal sjekke i morgen. Men ser det er forskjellig Watt på disse 33 ohm motstandene, har det betydning?

Får ikke opp feilkode i displayet i speedometer, siden den er slettet når jeg skrur på tenninga etter å ha stoppet motoren, får sikkert ut en kode med DRB scanner, men det har ikke jeg.

Et slikt rele kunne vært kjekt ja, men skulle aktivert reset ved kick-down også, så man slipper nedgiring med lock-up, eller vil ikke kassa gire ned når converteren er låst med en mystery switch?

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #145 på: To.,17,November,2011,09,01 »
Motstander finner du på Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156223970

Dersom det ikke er en 33 ohm motstand der, så kan du bare seriekoble tre 10 ohms motstander. Poenget med motstanden må være å senke jordspenningen til et nivå som ikke "trigger" feilmelding i PCM, men samtidig gir nok strøm til å lukke solenoiden i girkassa. Solenoiden fungerer på den måten at strømmen som kommer fra jord går inn i en viklet spole med meget tynn kobbertråd. Dette skaper et magnetisk kraftfelt som skyver/drar i en jernbolt som lukker/åpner ventilen som styrer torque-hydraulikken. Jeg har byttet denne solenoiden en gang og kobbertråden er som sagt meget tynn, det medfører at strømmen som går her har lav ampere. Ergo er det ikke rare wattstyrken som motstanden skal håndtere, og Clas Ohlsons er på 0,25 Watt. Tror det holder i massevis. om du merker at motstanden blir varm, så bør du øke til 0,5 Watt, og da må du nok på et TV/Hi-Fi-verksted eller på Ebay for å få tak i det. Men som sagt tror jeg 0,25 Watt er mer en nok.

Mitt forslag er å først klippe ledningen og koble jord direkte til solenoiden og se hva som skjer. Går kassa i limp mode da også, så skjøter du ledningen og prøver med motstanden.

Min tanke med switchende rele kan også brukes for kickdown, men det fordrer at det er en bryter eller strømimpuls som gir 12V for å resette releet. Skal studere el-skjema og se om jeg finner ut av det  :)

Når det gjelder spørsmålet om hva som skjer dersom torque er låst og du kicker eller senker farten slik at kassa normalt skulle gire ned, er jeg usikker. Klarer ikke å tyde hyd-skjema helt ennå og vet ikke om det er en betingelse at lock-up må kobles ut FØR kassa begynner å gire ned. Studerer videre her...

Dersom kassa har gått i limp mode, så burde du få en feilkode lagret. Tror ikke den vil slette seg automatisk ved tenning av-på. Sjekker du speedometer ved å slå av-på tenning tre ganger?


Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #146 på: To.,17,November,2011,21,32 »
Motstander finner du på Clas Ohlson.


Dersom kassa har gått i limp mode, så burde du få en feilkode lagret. Tror ikke den vil slette seg automatisk ved tenning av-på. Sjekker du speedometer ved å slå av-på tenning tre ganger?



Var innom Clas Ohlson, men de hadde opp til 10 ohm så jeg bestiller heller noen på en nettbutikk, greit å få det ryddig med minst mulig skjøter på ledningene.

Får ikke opp noen feilkode nei, har slått tenning av-på 3 ganger, men det er jo ikke alle feilkoder som kommer opp i displayet.

Uansett, "mystery switch" fungerer som tiltenkt nå  :) Har koblet sammen stikker nr 30 og nr 87 på "trans solenoid relay", og alt fungerer perfekt.
Skal fjerne "tjuvkoblinga" når jeg får tak i rett motstand, så det var mest for å prøve.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #147 på: To.,17,November,2011,21,44 »
Genialt  :D Kan du lodde sammen ferdige kit og selge til oss late ?  :)
Ljudia har visst 33 ohms motstander forresten http://ljudia.no/tilbehr-s82136/komponenter-s82140/motstand-c79592/motstand-33-ohm-p79605/ kan den brukes?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #148 på: To.,17,November,2011,22,00 »
Ja, virker sikkert den fra Ljudia, skal bestille opp og prøve  :)

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #149 på: To.,17,November,2011,22,34 »
Meget bra jobb, Chryslercrap  8)

Hva mener du med stikker nr 30 og nr 87? Finner ikke de nr på el-skjema...