Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61915 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #120 på: Ti.,11,Januar,2011,23,50 »
Tror det er ganske enkelt. Lockupen styres av trykkbryteren som kobler den inn når hastigheten blir høy nokk. Tror jeg ville ha koblet inn et par rele slik at det er kun i od at lockupen kobler inn og at den kobler ut når kassen girer ned, samt innom bremsepedalen. Eneste problemet er at dette opsettet er beregnet til bensinbiler. De har brukt en justerbar vakumbryter til å koble ut lockup når belastningen øker og vakumet i innsuget synker. Problemet med diesel er jo at det er nesten konstant vakum i innsuget siden det ikke er gasspjeld slik som på bensin. På diesel biler er det kun drivstoffmengden som justeres. Så kan bli litt vanskeligere å få til dette. Kanskje med en microbryter på gasspedalen, eller at releene kan være en løsning? Skal studere literaturen litt mer og kanskje lage et koblingsskjema til dette.

Lurer på hvordan dette fungerer på f.eks en gamme suburban diesel med lockup.

Det er nokk og mulig å få dette til elektronisk da alle signaler er tilgjengelig. Men er ikke god nokk på elektronikk til å konstruere dette.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #121 på: On.,12,Januar,2011,23,06 »
Har sittet et par timer med tegneprogrammet å lekt meg litt med mitt forslag til lockupstyring..
Her er det jeg kom fram til. Ble nesten uleselig pga lav oppløsning på photobucket. Skal se om det går å legge det ut på en annen måte. Er bare 3 tilkoblinger i ledningsnettet + trykkbryteren som er nødvendig.
Noen som vet hvordan jeg kan legge ut bilde med mer oppløsning eller som pdf?
« Siste redigering: On.,12,Januar,2011,23,27 av Hans Chr »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #122 på: To.,13,Januar,2011,05,02 »
I photobucket er det jo mulig å lagre bildene i høyere oppløsning enn dette bildet på 800x534. Velges under "Customize your upload options".
Faktisk helt opp til 2048x1536. Så er det bare å legge ut en link til bildet. F.eks. slik med 1280x960 oppløsning:

http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/1959-cadillac-eldorado-1280.jpg

Tips: åpne bildet i ny fane så kan det lagres. I noen nettlesere f.eks. explorer må man klikke på bildet en gang for å få full størrelse på skjermen før lagring.
« Siste redigering: To.,13,Januar,2011,05,22 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #123 på: To.,13,Januar,2011,23,01 »
Takk, var ikke klar over at man kan velge oppløsning. Letet litt før jeg fant den og.
Dette skal fungere i praksis, men kan være at PCM går i feilmodus siden converteren låses når den egentlig skal slure. Men bare en måte å finne det ut på...

Dette skal være leselig, klikk på bilde for større utgave


Enda større oppløsning:


Orginalskjemaet:
« Siste redigering: To.,13,Januar,2011,23,23 av Hans Chr »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #124 på: Fr.,14,Januar,2011,00,29 »
Interessant.
Ja det begynner å hjelpe med 13,7 megapixel oppløsning  :) Hvordan greide du det? Har du fullversjon av photobucket?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget ChaccO

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #125 på: Fr.,14,Januar,2011,14,33 »
så det var en nordmann som har ordna en facebook gruppe og ang dette.

www.facebook.com/group.php?gid=69888077343


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #126 på: Fr.,14,Januar,2011,16,53 »
Ja det er vel Tomas det  :)
Jeg er en av de 14 medlemmene, men det har nok ikke vært noen aktivitet der i det siste.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #127 på: Fr.,14,Januar,2011,18,21 »
Interessant.
Ja det begynner å hjelpe med 13,7 megapixel oppløsning  :) Hvordan greide du det? Har du fullversjon av photobucket?

Nei, tror de har noe feil på bucket'en. Er størrelsen over den første, men ser ut som den er over 10 ganger større. Skulle bare ha den så stor at den dekket skjermen min, men ble litt i største laget. Men fin hvis man skal printe ut i A3. Tegningen ble først skrevet ut som pdf, så omgjort til jpeg (600dpi) med et program jeg har

Tror du det fungerer? Har tenkt å prøve å koble dette opp litt forenklet først bare for å se hvordan det fungerer. Bruker bare en vanlig bryter istedet for trykkbryteren. Egentlig skal ikke kockup koble inn før motortemperaturen i automaten oversitger 10 grader står det i boka, men det er vell ikke så nøye? Man kan jo vente med å slå den på til man har kjørt litt.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #128 på: Fr., 4,Mars,2011,19,52 »
Gleder meg som en liten unge til å høre hvordan dette fungerer  ;D ;D ;D :P :-[ :D :D :D
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #129 på: Fr., 4,Mars,2011,21,16 »
Ut fra smileys' bruken din merker jeg en viss ironi?

Teoretisk skal dette fungere knall men teori og praksis er ofte ikke det samme. Det jeg er engstelig for er hva computeren sier til manuell lockup styring. Hadde med en lengre prat med en engelsk Jeep servicemann på et engelsk forum. Han mente at computeren antakelig ville gå i limp mode. Men dette gjennstår å teste. Jeg skal nå prøve så får vi se. Funker det så får jeg ta patent  ;D

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #130 på: Lø., 5,Mars,2011,08,06 »
Beklager Hans Chr - det var ikke meningen å uttrykke ironi.
Klossete Smiley's-bruk, bare.....

Jeg gleder meg virkelig til å se resultatet i praksis.
En ting er i alle fall sikkert - har du med dette funnet en god løsning så stiller jeg meg i køen for å få det installert!
Patentet ditt kan du jo støpe inn i en boks, så blir det salgbart og "hemmelig" i alle fall en liten stund - så lenge prisen ikke er på "Jeepforhandler"-nivå   :P

Keep up the good work!!

Asle
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #131 på: Ma.,11,April,2011,23,07 »
Venter stadig i spenning på om du kommer til et ok resultat på "issu'et"
Er innom lockup'en til stadighet på min WJ - men det er en litt for stor sjanse å ta å bli liggende der......
Onkel kommer og tar lappen, vet du    :P
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #132 på: Ti.,12,April,2011,00,31 »
Blir man tatt kan man jo sende regninga til Jeep.. som er Fiat?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #133 på: Lø., 4,Juni,2011,10,59 »
Noen som har hørt mer om dette, eller ligger det på is?
Fare for at min JEEP blir gammel og sliten før omprogrammeringen blir en realitet.....??
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #134 på: Lø., 4,Juni,2011,11,23 »
Min ligger på delevent, og er bare kjørt 100.000 km. Så jeg kan enda vente litt til på denne løsninga  :D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.