Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61938 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #105 på: Sø.,26,September,2010,00,54 »
Hei

Softwareoppdatering hadde vært det beste ja, men tror det håpet er ute.
Har søkt/ lest litt om dette på nettet. En bryter vil være en dårlig løsning, men fins jo andre alternativer

Sjekk denne linken:
http://www.transmissioncenter.net/SwapInformation.htm


Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #106 på: Ti., 5,Oktober,2010,05,31 »
At lock-up ikke fungerer slik som den skal har irritert meg grenseløst >:(

Det kan tyde på at noen kåla det ordentlig til under programmering av PCM i Østerrike.

72 miles/t tilsvarer ca 116 km/t. Jeg må opp i ca 122 km/t (GPS sier ca 118 km/t) før lock-up slår inn, så det ligner fælt på en ordentlig blemme fra fabrikanten i Graz. Å gå den tunge veien via fabrikantens fix av software er fåfengt tror jeg. Det finnes knalldyre bokser (plug and play bokser som overstyrer PCM) som man programmerer selv, men foreløpig er ikke disse lagd for 44RE kassen. Jeg rådførte meg med Ole Ringstad (www.rats.no) og han mente min fremgangsmåte kan være et alternativ:

Se linkene http://www.gianecri.it/WJ/WJ.htm (hele teknisk manual til WJ)

og spesielt http://www.gianecri.it/WJ/1999%20WJ/ewj_8w.pdf (side 8W-31-9)

Side 8W-31-9 er skjema over PCM/Transmission Control System og viser en oversikt over koblingsskjema (bildet er scannet i postene over). Utgangen fra PCM til Torque Converter Clutch Solenoid er fra C2 boksen (den i midten, er tre bokser på venstre skjermbue i motorrommet like til venstre for batteriet) og sitter i pin 11. Det skal være en Dark Green med Light Blue tracer (side 8W-80-83 viser pin oversikt) og planen min er å måle spenning på denne, både med hastighet under 118 km/t og over 118 km/t. Spenningen fra denne pin styrer releet i gearboksen og virkemåten til releet er å åpne eller lukke hydraulikk-trykket som slår på eller av torque lock. Dersom spenningen viser seg å være ca 12 V+ når torque lock slås på, så vil det være forholdsvis enkelt å koble inn en bryter som gir 12 V+ inn på ledningen fra pin 11. Dermed har man mulighet til å styre torque lock manuelt.

Dersom spenningen er feks 5 V+, så kan dette ordnes ved å seriekoble en motstand og dermed regulere spenningen ned fra 12 V til 5 V. Strømmen som kreves for å åpne/lukke releet er neppe særlig stor og en vanlig 1/2 Watt motstand burde være tilstrekkelig (strømmen kan måles med ampere meter, men da må ledning fra pin 11 klippes først).

For å sikre at jeg ikke "brenner" PCM ved å sette spenning på pin 11, kobler jeg en enveis diode mellom pin 11 og ledning fra manuell bryter.

Ulempen med hele denne løsningen er jo selvfølgelig at man overstyrer alle automatiske sensorfunksjoner i PCM (motor turtall, hastighet, kjølevæske temperatur, throttle posisjon og vakum-trykk se link http://www.gianecri.it/WJ/1999%20WJ/ewj_21a.pdf (side 21-8)) og dermed kan få torque lock uansett disse parametre. Glemmer man å slå av den manuelle bryteren har man torque-lock uansett hastighet på bilen...

Jeg vil "forske" litt på dette og finne ut om det fungerer, og så vil jeg komme med flere tips etterhvert  :D


Har rota litt med Jeep ecu`r å jeg regner med at det er et jord signal som styrer lock up ikke 12 eller 5 volt som du nevner.

Se nøye på tegningen så ser du at tourqe har 12v fra bat terminal, så ser du bryteren så går den videre opp til ecu. SÅ det er nok jord som går her.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #107 på: Sø.,10,Oktober,2010,21,19 »
Meget bra tips! Har ikke rukket å måle kretsen ennå, vært opptatt med jakt  ;D

Om reléet bare er jordet under innkobling, løser det en del problemer mtp korrekt spenning etc. Driver og funderer på en løsning med en "sikkerhetsbryter" i form av en jordfeil-bryter for likestrøm. Tanken her er å lede feks strøm fra bremselys og evt throttekontakt gjennom jordfeilbryter, slik at strøm til torque lock brytes dersom man bremser eller gasser på. Dermed vil man ikke belaste gearkassen mer en nødvendig og heller ikke glemme bryteren i "on".

To be continued... ;)


Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #108 på: Ma.,11,Oktober,2010,00,04 »
En bryter skulle vel fungere greit det og, gjør ihvertfall det på GM sine 350 kasser med lock-up koblet på egen bryter.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #109 på: Ma.,11,Oktober,2010,11,21 »
Ja, en bryter vil fungere. Ulempen er at man fort glemmer denne og kjører rundt med lock-up inne uansett turtall, fart og belastning på bilen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #110 på: Sø., 9,Januar,2011,06,33 »
Hva med å skifte utveksling i diffene for å få litt lavere turtall?
Gå fra 3,90 til 3,73 f.eks.
I tilfelle man allikevel driver og roter med differ og akslinger da...
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #111 på: Ma.,10,Januar,2011,19,21 »
Blir for mye bråk med annen utveksling. Som et alternativ kan man jo koble ut OD og kjøre i 3 giret. Da har man lockup ved ca 85kmt og opp

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #112 på: Ma.,10,Januar,2011,22,48 »
Blir for mye bråk med annen utveksling. Som et alternativ kan man jo koble ut OD og kjøre i 3 giret. Da har man lockup ved ca 85kmt og opp

Bør vel heller bli motsatt vel...om du går Ned på utvekslinga, faller jo turtallet på hele drivverket i samme hastighet :)

Måtte bytta speedometer-drev også, men det er jo minste problemet..
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #113 på: Ma.,10,Januar,2011,23,06 »
Kanskje han mente for mye arbeid å skifte utveksling da  ;)
Hvor henter speedometeret signalet fra tro? Det er ikke ABS-sensorene vel?
Nei det er det vel ikke, for speedometeret skal vel virke selv om sensorene er defekte  ;)
« Siste redigering: Ma.,10,Januar,2011,23,08 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #114 på: Ma.,10,Januar,2011,23,11 »
er det ikke som på ZJ og XJ a tru? at det sitter ett drev med en sensor på bakkanten av transferkassa? =)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #115 på: Ma.,10,Januar,2011,23,13 »
haha, når jeg tenker på det nå, så er det jo faktisk bare å sette inn en feildrevet speedsensor...om så er på WJ. Du vil ha feil visning i speedometeret, men da kan du i teorien få lockup'en til å slå inn tidligere ;D
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #116 på: Ma.,10,Januar,2011,23,36 »
Smart, for korrekt hastighet får man jo på GPS'en uansett  ;)
Verre blir det med km-telleren som plutselig får det veldig travelt.... ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #117 på: Ti.,11,Januar,2011,00,07 »
haha, når jeg tenker på det nå, så er det jo faktisk bare å sette inn en feildrevet speedsensor...om så er på WJ. Du vil ha feil visning i speedometeret, men da kan du i teorien få lockup'en til å slå inn tidligere ;D

Speed sensor står montert i automaten, 44RE kassa har kun en sensor og kassa bak V8 bilene har to stk (input/output)
Har mere tro på å bytte ut styreenheten med en tilsvarende fra ZJ med 44RE kasse, for det er jo her feilen ligger, lurer på om det er plug and play eller om ledningsnettet er forandret?

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #118 på: Ti.,11,Januar,2011,11,05 »
Blir for mye bråk med annen utveksling. Som et alternativ kan man jo koble ut OD og kjøre i 3 giret. Da har man lockup ved ca 85kmt og opp

Bør vel heller bli motsatt vel...om du går Ned på utvekslinga, faller jo turtallet på hele drivverket i samme hastighet :)

Måtte bytta speedometer-drev også, men det er jo minste problemet..

Misforsto/ leste feil. Tenkte at det var snakk om å endre utvekslingen for å få lockupen til å fungere ved lavere hastighet. Og da blir det mere turtall. Men det var vell ikke det som det var snakk om.

Men man må passe på at det ikke blir for lavt turatll for converteren. Den slurer mer ved lave turtall og utvikler derfor mer varme og bruker mer drivstoff. Så det erikke sikkert at man sparer så veldig mye på dette.

Har plan om å prøve noe ala det som står i denne linken http://www.transmissioncenter.net/SwapInformation.htm . En trykkbryter som går på gouvernor trykket i girkassen og som styrer lockup. Overdrive trenger vi ikke å styre siden det går automatisk

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #119 på: Ti.,11,Januar,2011,12,55 »
Det står: "Use a lock-up type torque converter if possible, this could get you as much as 5% better gas mileage and the transmission will run much cooler. Running cooler will make the transmission last longer."

Men ellers rakk jeg ikke lese så mye... er dette kompliserte greier?

Update:
"At the governor pressure tap on the transmission install a tee fitting for two oil pressure switches. Say a 44 PSI oil pressure switch for overdrive and a 52 PSI oil pressure switch for the torque converter lock-up. Or any other combination of switches you may want. At light throttle the transmission will shift into overdrive at 44 MPH and the torque converter will lock-up at 52 MPH"

Er det bare tilfeldig at 44 PSI tilsvarer 44 MPH, og 52 PSI tilsvarer 52 MPH? Høres jo pussig ut.
Eller kanskje ikke.. måtte jo lese ferdig først:
"The way governor pressure works is 1 pound of pressure per square inch equals 1 mile per hour unless someone has changed the tire size, or rear end ratio, or governor springs and weights."
« Siste redigering: Ti.,11,Januar,2011,17,38 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.