Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61906 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #90 på: Sø.,19,September,2010,21,01 »
WJ med 4.7 har (5)45RFE kasse, og WJ med 4.0 har 42RE kasse, ZJ med 318 fra 96-98 har 44RE kasse, denne er identisk med kassa som står i WJ med 3.1, er rimelig sikker på dette.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #91 på: Sø.,19,September,2010,21,12 »
Les tråden fra begynnelsen så er dette tatt opp tidligere ;)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #92 på: Sø.,19,September,2010,21,36 »
Kan ikke finne noen plass i tråden at det er prøvd med en "hjerne" fra en ZJ satt over i en WJ 3.1?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #93 på: Sø.,19,September,2010,21,41 »
Finner bare en lite forskjell her på gas og diesel.
Det er tilkoblingen fra "output speed sensor". Men skjønner ikke helt hva som menes egentlig (25 og 28).

« Siste redigering: Sø.,19,September,2010,21,43 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #94 på: Sø.,19,September,2010,22,18 »
Nr 1 på deletegninga er da synderen vår (delenr. 56041642AD) :

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #95 på: Sø.,19,September,2010,22,44 »
WJ med 4.7 har (5)45RFE kasse, og WJ med 4.0 har 42RE kasse, ZJ med 318 fra 96-98 har 44RE kasse, denne er identisk med kassa som står i WJ med 3.1, er rimelig sikker på dette.

Når jeg ser 2 sekunder på http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Grand_Cherokee , så er ikke 44RE ført opp under WJ-spec i det hele tatt.
MEn klart...wikipedia er ikke en veldig pålitelig kilde.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #96 på: Sø.,19,September,2010,22,48 »
Finner bare en lite forskjell her på gas og diesel.
Det er tilkoblingen fra "output speed sensor". Men skjønner ikke helt hva som menes egentlig (25 og 28).



Output speed sensor ja....det mest logiske må vel være speedometeret på transferkassa?
Men det står noen prikker ved sidenav 25 og 28 på tegningen...det kan være mer interessant, potensiell dobbel sensor
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #97 på: Sø.,19,September,2010,22,52 »
Neida se nederst til høyre, en prikk for gas og to prikker for diesel  :)
Men hva selve tallene 25 og 28 henspeiler på? Terminal/pinne nr?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #98 på: Sø.,19,September,2010,23,01 »
ja si det...tallene som sådan kan bety hva som helst, men systemet med prikkene gir meg følgende info:
det går alltid 3 ledere til speed-sensor, der enten 2 er ledere og 1 jord (25 diesel)... eller der 1 er leder og 2 er jord (28 bensin).. uten at jeg får noe fornuftig ut av det
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #99 på: Ma.,20,September,2010,21,06 »
Når jeg ser 2 sekunder på http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Grand_Cherokee , så er ikke 44RE ført opp under WJ-spec i det hele tatt.
MEn klart...wikipedia er ikke en veldig pålitelig kilde.



3.1 Diesel står vel heller ikke oppført på wikipedia...
WJ med 3.1 har ihvertfall 44RE kasse. Har kjøpt både filter-kit og park/nøytral switch til ZJ 5.2 med 44RE kasse, og dette passet rett in på WJ`n.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #100 på: Ma.,20,September,2010,21,26 »
3.1 Diesel står vel heller ikke oppført på wikipedia...

Joda det står nok "3.1 L 531 OHV I5" i spec-ruta der.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #101 på: Lø.,25,September,2010,21,02 »
At lock-up ikke fungerer slik som den skal har irritert meg grenseløst >:(

Det kan tyde på at noen kåla det ordentlig til under programmering av PCM i Østerrike.

72 miles/t tilsvarer ca 116 km/t. Jeg må opp i ca 122 km/t (GPS sier ca 118 km/t) før lock-up slår inn, så det ligner fælt på en ordentlig blemme fra fabrikanten i Graz. Å gå den tunge veien via fabrikantens fix av software er fåfengt tror jeg. Det finnes knalldyre bokser (plug and play bokser som overstyrer PCM) som man programmerer selv, men foreløpig er ikke disse lagd for 44RE kassen. Jeg rådførte meg med Ole Ringstad (www.rats.no) og han mente min fremgangsmåte kan være et alternativ:

Se linkene http://www.gianecri.it/WJ/WJ.htm (hele teknisk manual til WJ)

og spesielt http://www.gianecri.it/WJ/1999%20WJ/ewj_8w.pdf (side 8W-31-9)

Side 8W-31-9 er skjema over PCM/Transmission Control System og viser en oversikt over koblingsskjema (bildet er scannet i postene over). Utgangen fra PCM til Torque Converter Clutch Solenoid er fra C2 boksen (den i midten, er tre bokser på venstre skjermbue i motorrommet like til venstre for batteriet) og sitter i pin 11. Det skal være en Dark Green med Light Blue tracer (side 8W-80-83 viser pin oversikt) og planen min er å måle spenning på denne, både med hastighet under 118 km/t og over 118 km/t. Spenningen fra denne pin styrer releet i gearboksen og virkemåten til releet er å åpne eller lukke hydraulikk-trykket som slår på eller av torque lock. Dersom spenningen viser seg å være ca 12 V+ når torque lock slås på, så vil det være forholdsvis enkelt å koble inn en bryter som gir 12 V+ inn på ledningen fra pin 11. Dermed har man mulighet til å styre torque lock manuelt.

Dersom spenningen er feks 5 V+, så kan dette ordnes ved å seriekoble en motstand og dermed regulere spenningen ned fra 12 V til 5 V. Strømmen som kreves for å åpne/lukke releet er neppe særlig stor og en vanlig 1/2 Watt motstand burde være tilstrekkelig (strømmen kan måles med ampere meter, men da må ledning fra pin 11 klippes først).

For å sikre at jeg ikke "brenner" PCM ved å sette spenning på pin 11, kobler jeg en enveis diode mellom pin 11 og ledning fra manuell bryter.

Ulempen med hele denne løsningen er jo selvfølgelig at man overstyrer alle automatiske sensorfunksjoner i PCM (motor turtall, hastighet, kjølevæske temperatur, throttle posisjon og vakum-trykk se link http://www.gianecri.it/WJ/1999%20WJ/ewj_21a.pdf (side 21-8)) og dermed kan få torque lock uansett disse parametre. Glemmer man å slå av den manuelle bryteren har man torque-lock uansett hastighet på bilen...

Jeg vil "forske" litt på dette og finne ut om det fungerer, og så vil jeg komme med flere tips etterhvert  :D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #102 på: Lø.,25,September,2010,21,50 »
Problemet vil vel kunne bli at om man kobler manuell bryter så vil trolig låsefunksjonen/clutchen ødelegges/slites ned dersom man laster på med Nm på gassfoten.
Det er nok en grunn til at lock-up'en skal gå av med en gang man rører gassen mere enn en smule.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #103 på: Lø.,25,September,2010,23,18 »
Nå ligger faktisk lockupen inne selv med svakt til moderat gasspådrag. merker at jeg må tråkke på litt for at den skal legge seg ut i over-drive igjen.

Manuell lock-up høres kjapt og enkelt ut, og det vil helt sikkert fungere, men det er som det blir poengtert her helt sikkert store sjanser for feil slitasje osv på kassa om man glemmer den. spesielt om man kjører med tilhenger.

Å hente en PCM ifra bensin tror jeg ikke fungerer så bra pga en bensin motor har helt andre verdier enn en diesel motor. det være seg turtall, effektområder, osv. og dette er det tatt hensyn til når PCM'en er programmert. Og da må man muligens uansett inn og programmere, og da tenker jeg at da kan man like gjerne programmere den originale diesel kassa på en eller to verdier, i stedet for å programmere om en PCM fra bensin til diesel.

Jeg for min del følger denne tråden med spenning, men ønsker meg nok aller helst en justering av software som allerede ligger i bilen min.
Jeg tok kontakt med Lokal jeep forhandler, hvor jeg ble geleidet videre til B.O.Steen i oslo hvor jeg snakket med en kompetent jeep mann, som igjen laget sak som ble tatt opp i norge vel, og mot tyskland, som igjen gikk videre til østerriket, hvor saken ble "henlagt" og ikke prioritert. Eller på godt norsk, gitt faen i. :-)

Veldig flott at det ble liv i tråden igjen ihvertfall!!!
« Siste redigering: Lø.,25,September,2010,23,20 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #104 på: Lø.,25,September,2010,23,38 »
Ja vi kan jo ikke gi oss så lett  8)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.