At lock-up ikke fungerer slik som den skal har irritert meg grenseløst
Det kan tyde på at noen kåla det ordentlig til under programmering av PCM i Østerrike.
72 miles/t tilsvarer ca 116 km/t. Jeg må opp i ca 122 km/t (GPS sier ca 118 km/t) før lock-up slår inn, så det ligner fælt på en ordentlig blemme fra fabrikanten i Graz. Å gå den tunge veien via fabrikantens fix av software er fåfengt tror jeg. Det finnes knalldyre bokser (plug and play bokser som overstyrer PCM) som man programmerer selv, men foreløpig er ikke disse lagd for 44RE kassen. Jeg rådførte meg med Ole Ringstad (
www.rats.no) og han mente min fremgangsmåte kan være et alternativ:
Se linkene
http://www.gianecri.it/WJ/WJ.htm (hele teknisk manual til WJ)
og spesielt
http://www.gianecri.it/WJ/1999%20WJ/ewj_8w.pdf (side 8W-31-9)
Side 8W-31-9 er skjema over PCM/Transmission Control System og viser en oversikt over koblingsskjema (bildet er scannet i postene over). Utgangen fra PCM til Torque Converter Clutch Solenoid er fra C2 boksen (den i midten, er tre bokser på venstre skjermbue i motorrommet like til venstre for batteriet) og sitter i pin 11. Det skal være en Dark Green med Light Blue tracer (side 8W-80-83 viser pin oversikt) og planen min er å måle spenning på denne, både med hastighet under 118 km/t og over 118 km/t. Spenningen fra denne pin styrer releet i gearboksen og virkemåten til releet er å åpne eller lukke hydraulikk-trykket som slår på eller av torque lock. Dersom spenningen viser seg å være ca 12 V+ når torque lock slås på, så vil det være forholdsvis enkelt å koble inn en bryter som gir 12 V+ inn på ledningen fra pin 11. Dermed har man mulighet til å styre torque lock manuelt.
Dersom spenningen er feks 5 V+, så kan dette ordnes ved å seriekoble en motstand og dermed regulere spenningen ned fra 12 V til 5 V. Strømmen som kreves for å åpne/lukke releet er neppe særlig stor og en vanlig 1/2 Watt motstand burde være tilstrekkelig (strømmen kan måles med ampere meter, men da må ledning fra pin 11 klippes først).
For å sikre at jeg ikke "brenner" PCM ved å sette spenning på pin 11, kobler jeg en enveis diode mellom pin 11 og ledning fra manuell bryter.
Ulempen med hele denne løsningen er jo selvfølgelig at man overstyrer alle automatiske sensorfunksjoner i PCM (motor turtall, hastighet, kjølevæske temperatur, throttle posisjon og vakum-trykk se link
http://www.gianecri.it/WJ/1999%20WJ/ewj_21a.pdf (side 21-8)) og dermed kan få torque lock uansett disse parametre. Glemmer man å slå av den manuelle bryteren har man torque-lock uansett hastighet på bilen...
Jeg vil "forske" litt på dette og finne ut om det fungerer, og så vil jeg komme med flere tips etterhvert