Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61917 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #75 på: Ti.,23,Mars,2010,13,03 »
Jeg nevnte det i min henvendelse til folka i norge. Hele europa har kjørt rundt med en bil som aldri har fått brukt det siste giret sitt. Og det er snakk om en del tusen biler. Blir jo som om ford solgte mondeo med 5trinns girkasse, men man fikk bare brukt de fire første gira.
Det er snakk om ganske store drivstoff besparelser med og uten lock-up. dessuten har det sikkert mye å si for utslippet når bilen bruker mye diesel også.

Jeg følger ofte med på kjørecomputern når jeg kjører langt.
kjøring i 70 - 80 greier jeg å få ett forbruk på rett under 0,8 med feriepakket bil og 4 personer.
øker jeg farta 10km, opp til 80-90 så øker forbruket med en eneste gang. da ligger den på 0,8 - 0,9.
øker jeg farta til 100km/t, så ligger forbruket på javnt 1 liter.
Det betyr en økning på nesten 2.5 desiliter når man øker farta fra 70-80 til 100km/t.
Det artige er at om jeg ligger i 100, eller 125, så er forbruket akkurat det samme. veldig nøyaktig 1liter. Forskjellen er at i 100 så kjører jeg uten lockup, i 125 så kjører jeg med lockup.
Jeg har aldri prøvd å kjøre i 120 bare for å se forbruket i høy hastighet uten lockup. Men jeg er overbevist om at det er mye å spare. Dessuten bråker bilen mindre med lockup inne pga lavere turtall. I tillegg er dieselmotorn ganske sprek selv på lockup'en så det er ikke ofte man må gire ned i bakker osv.

For meg er det helt ubegripelig.

Men hvem var det som snakket med ett verksted her inne, hvor de skulle se på en chipping sammen med å få omprogrammert lockup'en igjen?
Begynner å bli en stund siden det var aktuelt nå. hadde vært morro å hørt fremgangen der.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #76 på: Sø., 4,April,2010,03,17 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #77 på: Ma., 5,April,2010,21,02 »
slike tegninger blir som gresk for meg  ;D
Men ser at flere av de tingene østerrikerne nevnte står der. noe om temperatur, hastighet osv. regner med det er de følerne som sier noe om når kassa skal gire osv??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #78 på: Ma., 5,April,2010,21,13 »
ja ikke vet jeg, men noen et eller annet sted i verden kan nok komme opp med en løsning mot betaling eller ikke  :D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #79 på: Ma., 5,April,2010,23,45 »
Det var vel Cid her inne som snakket om pakkeløsning med chipping og omprogrammering av kassa. noen som kjenner til hvor han har stikki av hen??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #80 på: Sø., 1,August,2010,11,51 »
Nesten 4 måneder har gått siden siste innlegg, og jeg formoder det ikke er noen som har fått tak i "sluttresultatet" på denne visa? Det er i så tilfelle synd, da det er et godt tiltak både med hensyn til miljø og økonomi.
Det er helt sikkert mange som kunne tenkt seg å få flyttet på lock-up-punktet.

For å stille et spørsmål:  Er det noen av de her inne som er villig/kapabel til å ta kontakt med våre klubbvenner i andre land for om mulig å komme til bunns i dette?

Mener personlig det er verd litt mer energi-forbruk    ;) :D

Vi venter..............

Asle
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #81 på: Sø., 1,August,2010,15,06 »
Jeg ville iallefall ha betalt en del tusenlapper for å få dette fikset  :-\
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #82 på: Ma., 9,August,2010,00,19 »
Og hvor har det blitt av Cid??? Er han her enda eller??

Kan jo ikke være umulig å knekke den koden for å få justert parameterne....

Jeg har laget sak hos lokal jeepforhandler. de sendte den videre til BOS - jeep avdelingen, som igjen sendte videre til tyskland og østerriket men fikk kun beskjed om at de verken kom til å endre på dette eller frigi koden for å endre selv.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #83 på: Ma., 9,August,2010,01,30 »
Merkelig at ingen for 10 år siden tok dette opp med de rette instanser og i siste omgang forbrukerrådet eller lignende.
Litt dumt å kjøpe en feilprogrammert bil uten at produsenten vil ordne opp i det  ???
Feilen gjelder vel WJ 3,1 solgt over hele verden skulle man anta.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #84 på: Ma.,13,September,2010,06,46 »
Såkalte "hackere", da?  Folk som er kapable til å lage løsninger for å knekke koder på andre biler må da kunne knekke denne koden? Da tenker jeg på "tuning-bokser" og diagnose-bokser til både bensin og diesel. Jeg har tro på at det finnes kapable personer der ute som lett kan knekke denne koden. Den er da ikke så unik - det tror jeg ikke på!  Det er bare å finne de/dem.
Kanskje vi kan "lekke" denne utfordringen til det "illegale" miljøet, slik at det er noen som tar det som en utfordring??  Skap blest om saken, gutter!!!!!!!!!
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget jeepmaster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #85 på: Ma.,13,September,2010,11,18 »
Etter litt google nettsurfing fant jeg dette, er fullt mulig å omprogramere gearkassen hvis du har riktig utstyr:

https://docs.google.com/fileview?id=0B4J47PTDJLwbMzQ3NjQ1ZDEtZmM2Zi00YTg2LTkzYjYtOGNlN2EyYWI4YjE2&hl=en

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #86 på: Ma.,13,September,2010,20,56 »
Ja det ser ut som du har rett i at det går an å programmere den, men jeg er redd at det ikke avhjelper det problemet som er omdiskutert her.
Når det er den såkalte "lock-up"'en som er temaet, så må man jo vite hva man skal laste inn i modulen..... Girskiftene som er omtalt i denne bulletinen er et hardt girskift - både opp og ned mellom 3-4-og 5 gir.
Sist jeg var i Sverige testet jeg min 3,1 Turbodiesel - 2001 modell, og den låste kassen da jeg rundet 120 knutar!
Det tror jeg er forbruksmessig fordelaktig - MEN det har jo vært ideelt å kunne låse i 80 KM/h ?!?!

Kom gjerne med flere inspill    :D
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #87 på: Lø.,18,September,2010,20,50 »
Hei, har fulgt med på denne tråden en stund nå og har grublet litt over dette. Har noen prøvd å bytte ut den originale TCM`en i WJ med en TCM fra ZJ med 44RE kasse, vet ikke om det er mulig, men hadde jo vært en lettvint løsning om dette gikk.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #88 på: Sø.,19,September,2010,13,26 »
Hei, har fulgt med på denne tråden en stund nå og har grublet litt over dette. Har noen prøvd å bytte ut den originale TCM`en i WJ med en TCM fra ZJ med 44RE kasse, vet ikke om det er mulig, men hadde jo vært en lettvint løsning om dette gikk.

ZJ har etter min bekjentskap ikke TCM siden 44RE kassa er nesten 100% mekanisk/hydraulisk, og styrer seg selv via div trykk etz inni kassa...derfor girer og reagerer de ganske mye treigere enn mer moderne elektroniske kasser.

Men derimot en TCM fra en Bensin WJ hadde vært noe annet..
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #89 på: Sø.,19,September,2010,19,54 »
Det er vel PCM (Powertrain Control Module) som er den riktige benevnelsen å bruke her, altså modulen som bl.a. styrer Lock-up funksjonen (converter clutch).
Fordelene ved den er: "The converter clutch provides reduced engine speed and greater fuel economy when engaged. Clutch engagement also provides reduced transmission fluid temperatures. The converter clutch is engaged in fourth gear and in third gear when the overdrive switch is OFF."

Som nedenstående viser så skal den koble inn ved ca 72 km/t, hvilket den altså ikke gjør. Men altså drøyt 72 mph isteden.

Utdrag fra servicemanualen:
"Converter clutch engagement in third or fourth gear range is controlled by sensor inputs to the powertrain control module. Inputs that determine clutch engagement are: coolant temperature, engine rpm, vehicle speed, throttle position, and manifold vacuum.
The torque converter clutch is engaged by the clutch solenoid on the valve body. The clutch can be engaged in third and fourth gear ranges depending on overdrive control switch position.
If the overdrive control switch is in the normal ON position, the clutch will engage after the shift to fourth gear, and above approximately 72 km/h (45 mph). If the control switch is in the OFF position, the clutch will engage after the shift to third gear, at approximately 56 km/h (35 mph) at light throttle."

http://www.scribd.com/doc/23066637/42-44RE-AUTOMATIC-TRANSMISSION
« Siste redigering: Sø.,19,September,2010,20,08 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.