Det er flere måter å angripe dette på.
1)
Påpeke ovenfor JEEP (Chrysler Norge/Bertel O. Steen) at her er det åpenbart noe som er feil og peke på respektive årsmodellers datablad i forhold til hvilken hastighet converter skal låse på. Deretter håpe på det beste og at det kommer en offisiell servicebulletin med innkalling av kjøretøy e.l.
1.1)
Merkeverkstedene har tydeligvis en mulighet til å programmere lokalt. Sjekk om Solum bil eller Branko's Auto kan endre enkeltparametere, f.eks. når converterlock skal legge inn.
(Jeg holder en knapp på denne varianten inntil motbevist).
1.2)
Prøv å finne en vræka WJ 4.7 V8 med 45RFE automat og ta TCM'en fra den (kanskje Solum har en 4.7 TCM på hylla?). En TCM fra en 3.1 diesel vil mest sannsynlig ha samme programmering som den du sitter med i dag, så det er ikke et alternativ. Eller sjekk med Ebay om det finnes noen salvage yard som selger en brukt for en billig penge - siden det er til test/eksperimentelt formål.
2) Usannsynlig variant:
Hacke styringen av kontrolleren til gearkassen (TCM?) eller motorstyringen (ECU?) avhengig av hvor nettopp styringen av lockup ligger og endre nødvendige parametere.
Jeg har ikke kommet dit at WJ-automaten er aktuell å se på, men jeg regner med at den på linje med AW4 har en egen solenoid for styring av lockup. Et slikt diskret signal kan manipuleres. Husk bare på nødvendige galvaniske skiller o.l. slik at evt. kretser ikke brennes pga. spenning i feil retning, kortslutning o.l. -> 2.1:
2.1) Noe mer sannsynlig, men tidkrevende:
Legge inn sitt eget interface mellom TCM og gearkasse med mikrokontroller osv. Da må man nesten simulere en 45RFE ved siden av slik at ECU og TCM får de tilbakemeldingene som normalt kommer fra kassen av hensyn til feilkoder på CCM.
Antageligvis er baseenheten i styringen "statute" og ikke "metric", noe som betyr at lockup bør være ved ca. 40mph -> ca. 65 km/h.
Jeg ser at andre Chrysler/Dodge entusiaster tester med forskjellige TCM, bl.a. en Durango-eier som har tatt TCM fra en Jeep GC (WJ 2002) for å få 545RFE-egenskaper. Og at han i sin opprinnelige Dakota/Durango-TCM hadde lockup på 40mph, men med WJ-TCM har lockup på 50-54mph.
http://www.dakota-durango.com/forum/showthread.php?t=52534"....
I have found a sure fire way to flash any TCM to 04 Jeep 545 software. I can do this on an exchange basis. For $40 including shipping, I will send you a updated 545 TCM in exchange for your old one. I will include a shipping label for the return. This is by far the cheapest and easiest way to gain a 250-350 rpm drop at 54 mph. My Ebay feedback is 192 under mprtech. I have traded on ar15.com under mprtech. If anybody is interested PM me.
ETA: I found the Jeep TCM using car-part.com for a whopping $60...."