Skrevet av Emne: Motoren fusker ikke lengre  (Lest 2444 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget rp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Motoren fusker ikke lengre
« på: To.,12,August,2010,10,54 »
 ??? Hei. Har en 94 mod 4,0 manuell. Merket at bilen begynte å "hugge" spesielt når den måtte dra litt(motbakker). Dette utviklet seg til at den ikke ville gå på alle 6. Har nå skiftet alt av tenningsdeler (plugger,ledninger,lokk, og rotor) Fortsatt fusker den, og høres ut som den mangle en eller flere sylindre.
Har hatt den på verksted hvor de har sjekket coil, og tenning osv.

Noen som har tips til meg om hva jeg bør sjekke? Har forresten sjekket feilkoder, og får der kun beskjed om at batteriet har vært frakoblet. (noe som stemmer)
« Siste redigering: On.,25,August,2010,00,27 av rp »
94 Wrangler 4.0 Ho Manuell. :-)

Utlogget Stian Olsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: HJELP Motoren fusker/tenner dårlig
« Svar #1 på: Ti.,17,August,2010,16,33 »
Har du sjekket om det sitter en CPU ved girkassen din?dette er en crank shaft position unit som er en slitedel og kan kutte tenningen din.(liten dings med ledninger på)
Mvh Stian

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: HJELP Motoren fusker/tenner dårlig
« Svar #2 på: On.,18,August,2010,22,01 »
Har du sjekket om det sitter en CPU ved girkassen din?dette er en crank shaft position unit som er en slitedel og kan kutte tenningen din.(liten dings med ledninger på)
Mvh Stian
TROR du tar feil. Hvis motorens hjerne får EN feilpuls fra CPS (Crankshaft Position Sensor) stopper den mootoren (been there, done that).
TPS (throttle position sensor) som sitter på throttlebodyen er nok mer trolig synderen, men den feiler sannsynligvis på gitte gasspedalposisjoner.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget rp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Re: HJELP Motoren fusker/tenner dårlig
« Svar #3 på: To.,19,August,2010,09,19 »
Har vel egentlig prøvd det meste nå. koblet av og på sensorer for sjekke hva som skjer. Skal ta meg en tur på verksted igjen og prøve med komptest, for å sjekke at jeg ikke har noen ventiler som lekker forbi. Noen som er kjent med slike problemer på disse motorene eller?
Mens jeg nå skriver kom jeg forsåvidt på at jeg ikke har testet dysene ennå. De kan vel kanskje lage noe problemer for meg, men jeg vet ikke riktig hva som er normal levetid på disse. Har jo gått 160".
94 Wrangler 4.0 Ho Manuell. :-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: HJELP Motoren fusker/tenner dårlig
« Svar #4 på: Sø.,22,August,2010,21,47 »
Kan jo være men skulle tro dysene burde holde motorens levetid.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: HJELP Motoren fusker/tenner dårlig
« Svar #5 på: Ma.,23,August,2010,22,02 »
Kan jo være men skulle tro dysene burde holde motorens levetid.
Det kan det vel hende at de gjør, men hva med o-ringene som siter som tettinger på dysene,..holder de motorens levetid.......neppe.
Det er folk her som har erfart det, Tom AG tror jeg det var......
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget rp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Re: HJELP Motoren fusker/tenner dårlig
« Svar #6 på: Ma.,23,August,2010,23,49 »
Kjekt med noen ideer. Når det gjelder o ringene, vil jeg merke noe hvis jeg sprayer startgass rundt dem?
Har hatt en runde i kveld hvor jeg har gåttt over plugger og koblinger, men som forventet fant jeg ingen løse.
Har ikke fått tatt komptest ennå, men jeg har vel egentlig ikke helt troa på at dette er årsaken.
Får bare høre på ideer og prøve videre. :(
94 Wrangler 4.0 Ho Manuell. :-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: HJELP Motoren fusker/tenner dårlig
« Svar #7 på: Ti.,24,August,2010,10,43 »
Kan være O-ringrne ja. Prøv med litt startgass du.. men forsiktig. Men dt er ikke sikkert startgass kan avsløre problemet. Men skader ikke å prøve.   Selv om dusene burde holde lenge kan de selvklart gå fyken de også. Sjekk også koplingene til disse. Att de er rene og pene. Like viktig som tennkablene da de jobber med samme frekvens.

Hva med luftfilteret??????  Jeg hadde en annen bil en gang med samme symptomer, det viste seg luftfilteret var potte tett.

Jeg har også hatt problemer med at en ledning som bærer 5v. (styringsstrømmen til hjernen) hadde smeltet seg fast i eksosmanifoilden og lå der å kortsluttet mot jord når det begynte å bli varmt. Da fusket motoren noe vodsomt pg ville av og til ikke gå i det heletatt.
Dette klarte en gang ikke Skodtvedt å finne ut av.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget rp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Re: HJELP Motoren fusker/tenner dårlig
« Svar #8 på: On.,25,August,2010,00,24 »
 ;D jess da fant jeg feilen. Har jo hatt bilen i 2 mnd, og forrige eier har nok ikke vært flink å skifte bensinfilter. Tok av alle dysene, og de var full av dritt. 1 var helt tett samt samlerøret var full av skit. Nå må jeg bare finne ut hvor jeg ska bestille opp nye dyser, og filter.
94 Wrangler 4.0 Ho Manuell. :-)