www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: FrodeS på Fr.,14,Juli,2017,23,28

Tittel: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSFr.,14,Juli,2017,23,28
Goddagen.
Jeg eier i dag en 1993 kort nissan patrol som en slags nr.3-bil. Bilen brukes til lett offroad, litt ekspedisjon og trekking av tung henger.
Dessverre er patrolene ofte rammet av en syke som gjør at de smuldrer opp hvis man snur ryggen til dem. Min er ikke noe unntak.

Jeg vurderer å bytte den ut, og skaffe noe annet. Jeg ønsker meg noe som fungerer greit offroad (ikke ekstremt), kan brukes på tur, godkjent for å trekke tungt (minst 3 tonn), og som greit kan brukes litt i det daglige også.

Selvsagt uten at det koster allverden. Budsjettet er rundt 50.  Gjerne mindre, til nød litt mer for rette bilen.

Jeg har vært innom en del forskjellig:
- ML270 CDI. Bør egentlig fungere greit. Muligens litt dyr. Vanskelig å heve, og ender nok opp med dårlig flex ved heving. Jeg kjenner mercedes godt.
- Discovery 2. Også vanskelig å få hevet noe særlig. Voldsomt overheng bak.
- bedre patrol. Enten opprustet eller for dyrt.
- pajero. Vil ikke ha. Håpløst dyre deler og lite hjelp online.

Men så var det grand cherokee. Mj såvidt jeg har skjønt. 99-04-modell. Godkjent for 3,36 tonn henger. God flex gjør at de funker fint offroad, relativt rimelige deler, ikke uoverkommelig å heve og få på litt større hjul.
Jeg fant egentlig en perfekt en. 99mod, 4,0 med LPG. Selger skrøt på seg quadra drive, men den hadde bare quadra track 2, altså ingen ting som bremser mellom høyre/venstre. Selv om disse flexer bra, så frister det mye mer med quadra drive.
Ren bensin vil jeg ikke ha. Jeg orker ikke drasse 3+ tonn henger og slurpe drivstoff til 15,- pr liter.

3,1 turbodiesel høres bra ut, men de har jo rykte for å vare kortere enn en snøball i helvete. Allikevel ser jeg flere som har gått 300.000 km +, så helt håpløst kan det vel ikke være? Eller? Å være nr.3-bilen min er ikke akkurat som å være på feriekoloni.
En annen bekymring er automatkassene. Bilene er godkjent for 3,36 tonn, men hvor mye tåler de egentlig?

Aller helst skulle jeg hatt en 2,7 med motor og drivverk fra mercedes, men de blir for dyre det jeg har sett så langt.

Noen som har litt saklig feedback å komme med?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHLø.,15,Juli,2017,00,13
Jeg har akkurat handlet bilen du snakker om.. Jeg fikk den billig siden den hadde den notoriske oljelekkasjen bak på motor.

Forrige eier hadde bilverksted, og hentet biler land og strand rundt. Kassen girer fortsatt fint, har inntrykk av at de er solide så lenge de får vedlikehold.

Ting jeg har funnet ut at det er lurt å sjekke:

- Har simringer i bakkant av motor blitt byttet, inkludert adapterplate mellom motor og kasse. denne er ofte sprukket, og det er 7 lapper for en ny.
- Topplokk er alu, og dermed litt følsomme for overoppheting - sjekk at kjølesystem er tipp topp.

Tror det er de verste bombene, kjøper du en som har ny simring og er godt vedlikeholdt får du nok en god bil. Har ikke hatt min lenge nok til å dele erfaringer, der kan nok andre her bidra. :)
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSLø.,15,Juli,2017,08,41
Jeg har akkurat handlet bilen du snakker om.. Jeg fikk den billig siden den hadde den notoriske oljelekkasjen bak på motor.

Forrige eier hadde bilverksted

Bilen på Gol? Jeg snakket med han, og han hørtes ikke så veldig kyndig ut. Hva endte du på? Han tilbød meg den for 30.000,-. Sa ingen ting om oljelekkasje. Jeg tror det var mye bil for penga, det var bare ikke helt riktig bil for meg.

Bør jeg styre unna biler hvor ikke adapterplate og simring har vært byttet?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHLø.,15,Juli,2017,10,59
Dårlig formulert av meg, jeg mente at jeg har handlet en slik bil som du beskrev, ikke bilen på Gol. :)

Hvis du har utstyret til det er det jo ikke håpløst å skru ut girkassen og bytte simringer, alternativt kan du levere det vekk også.. Bilen kan jo ellers være knallbra den..

Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSLø.,15,Juli,2017,20,23
Den på Gol manglet quadra drive, så jeg har slått den fra meg. Om ikke det var for at jeg vil bruke den offroad, så hadde den nok vært ypperlig. Kan jo være et tips til andre. Med nylig overhalt 4,0 og LPG er det nok en økonomisk fin kombinasjon. Kanskje den beste?

Jeg kjører nok ikke mer enn 5-8000 årlig, så om det ikke er lekkasje nå, er det da noe å være redd for?
Hva med ryktet til 3,1? Om en skal tro halvparten av alt man hører, så havarerer dem jo omtrent hvert kvarter. Og hva med girkassene? Hvordan holder de når det må jobbes tungt?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSSø.,16,Juli,2017,16,04
Med fare for at noen andre snapper den.

Er det noen som vil synse litt om denne?

http://www.finn.no/99191448

Han sier den har dårlige foringer i nedre bærearmer bak. Den kunne vært på EU nå, men han rekker ikke time før han reiser på ferie.

Dessverre står den langt unna meg.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHSø.,16,Juli,2017,19,44
Hadde den vært på kontroll, eller var foringene noe han bare visste om?

Høres jo lovende ut, men om det ikke er tatt kontroll på den kan det jo ligge mer der enn som så..

Ellers så det jo ut som det var bil igjen der..
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSSø.,16,Juli,2017,19,59
Den har ikke vært på kontroll.

Det er også er sprekt rør til ac, så den funker ikke.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHMa.,17,Juli,2017,09,37
Jeg for min del foretrekker å kjøpe enten godkjent eller med mangellapp når jeg skal ha bruksbil. Jeg ville ventet til han har tatt en kontroll på bilen.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSMa.,17,Juli,2017,09,41
Jeg for min del foretrekker å kjøpe enten godkjent eller med mangellapp når jeg skal ha bruksbil. Jeg ville ventet til han har tatt en kontroll på bilen.

Jeg tenker nok også det samme. Samtidig er det jo en sjanse å ta, og det kan enten lønne seg eller ikke.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHMa.,17,Juli,2017,10,12
Enig i det, men da slipper man i hvert fall å krangle med staten i tillegg! :)

Hva med denne da? Den er det jo gjort topper og simring på allerede.. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88211466 (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88211466)

Edit: så litt grundigere på mangellappen, det var jo litt å gjøre her, og lekkasjen i siste punkt må jo lokaliseres..
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSMa.,17,Juli,2017,10,16
Enig i det, men da slipper man i hvert fall å krangle med staten i tillegg! :)

Hva med denne da? Den er det jo gjort topper og simring på allerede.. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88211466 (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88211466)

Mjo, jeg har sett på den, men syns det var litt mye å ta tak i der, i hvert fall til den prisen. Da syns jeg det er flere som ser vel så interessante ut. Syns det er rart med bremser som henger når calippere er så godt som nye.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSMa.,17,Juli,2017,22,11
Kan noen si noe om holdbarheten på girkassene i disse bilene? Hvor mye vekt bør jeg legge på at kassa er byttet? Er det oljekjøler på dem?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHTi.,18,Juli,2017,09,47
Det er oljekjøler på den,  det går en krets gjennom radiatoren..

Har ikke kjørt mye med den enda, men dette er tross alt steinalderteknologi, og siden samme kasse brukes i tyngre biler med større motor (Dodge ram for. Eks) så tror jeg ikke 3.1 literen er noen match sånn sett. Tipper det er converter en som er byttet, tror det er den som får det ved overoppheting?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSTi.,18,Juli,2017,10,06
Det er oljekjøler på den,  det går en krets gjennom radiatoren..

Har ikke kjørt mye med den enda, men dette er tross alt steinalderteknologi, og siden samme kasse brukes i tyngre biler med større motor (Dodge ram for. Eks) så tror jeg ikke 3.1 literen er noen match sånn sett. Tipper det er converter en som er byttet, tror det er den som får det ved overoppheting?

Selger svarte at det var løs converter, og at det egentlig hadde vært unødvendig å bytte kassa.

Jeg leser litt på Wikipedia, og ser det finnes en girkasse som heter 45RFE. I teorien en 6-trinn, hvor de kun brukte 5 tinn, og av en eller annen grunn kalte den 4-trinn. Det står også at 4-trinn 42RE ble beholt på rekke-6 4,0. Hvilken av disse er i bruk på 3,1?

Jeg har los på litt forskjellige WJ nå, så håper det blir å handle snart.

Tittel: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: KnuNorTi.,18,Juli,2017,13,13
44RE står i Grand Cherokee wj med 3.1TD.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSTi.,18,Juli,2017,13,17
44RE står i Grand Cherokee wj med 3.1TD.

Takk.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: thorirhaTo.,20,Juli,2017,10,17
Hei,

Jeg har en Grand Cherokee 1999 3.1 TD og jeg tror den har 44RE automat (3 gir + overdrive).  Du kan søk etter VIN nummer av bilen på google og se "Specs" til bilen.

Lidt info om 4 gir automatene fra Chrysler/Mopar  (http://www.allpar.com/mopar/four-speed-automatics.html)

Mvh,
Thorir
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSTo.,20,Juli,2017,11,00
Takker.

Skjønte jeg det riktig, at betegelsene er for antall gear - hvor kraftig kassa er - monteringsretning - elektronisk styrt ?

Altså at en 44 er 4-trinn, som er kraftigere enn f.eks. en 42? Og at 45 ville vært enda kraftigere?

Og at ingen regel er uten unntak, så 5-trinn heter også 4xxx ?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSFr.,21,Juli,2017,01,02
Den grå er godkjent nå, så jeg var og så på den i dag. Falt ikke helt i smak, så det ble foreløpig ikke noen handel. Det står noen til i området, så jeg får prøve å ta en runde og prøve flere ganske snart.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSTi.,25,Juli,2017,22,39
I dag har jeg prøvekjørt en 3,1 til. Ingen annonse å vise til, men den selges av firma. Den gikk mye bedre enn den forrige, og den virket ikke å ha samme trang til å stikke av etter eget forgodtbefinnende.
Den har stått en stund, lenge nok til at det var spindelvev mellom hjul og skjermer. Allikevel ingen oljedrypp på bakken der den sto. Jeg så det var noe oljesøl under mogor/gir, men rare lekkasjen kan det ikke være snakk om, vel?
Utover dette, fant jeg rust i kanalene. Dyttet litt oppunder, og da knaket det. Det virker som det er veldig tynt der, og at selve bæringen egentlig er i rammevangen lenger inne. Stemmer det? Ellers så den tilnærmet rustfri ut under. Såvidt antydning til litt på en skjerm. Den har gått noe over 300.000 km. Sparsomt utstyrt laredo, men det spiller ikke allverden rolle for meg. Quadra drive, og virker godt fulgt opp. En bunke kvitteringer, men jeg rakk ikke gå grundig gjennom.
Det bittelille jeg fant i kanalene tror jeg bare det er snakk om å sause inn med lanolin, og la være.

Synspunkter?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: fiskernTi.,25,Juli,2017,23,48
den har ramme lenger inn ,så ytre kanal er mest til pynt. billige er de også hvis du må kjøpe nye,men en del arbeid å bytte de.
oljelekkasje er  tettering bak svinghjul . sjekk fjærfeste på aksel  forran normalt at det er rustet sund.venstre side bruker å være verst
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSTi.,25,Juli,2017,23,50
Kan jo vurdere å sveise inn firkantjern der også.

Er den lekkasjen noe å bekymre seg for? Den har jo tydeligvis stått flere dager uten at det drypper noe.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: fiskernOn.,26,Juli,2017,10,12
nei tror ikke det er så stor lekkasje ,hvis det holder i en eu kontroll
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHOn.,26,Juli,2017,16,04
Min, som lakk i simring, lakk jo ikke så mye når den sto stille, den var under og etter kjøring det virkelig rant..

Syns du skal kjøpe stål og lappe kanalene med helsveis jeg, ihvertfall hvis du har tenkt å ha bilen lenge.. Hvis du kjøper den vel å merke.  :)
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSOn.,26,Juli,2017,16,38
Så, at den har stått noen dager uten å skvette olje er ikke nødvendigvis noe tegn på at alt er bra?

Hvis disse simringene først byttes, er de da i orden, eller vil de ryke igjen? Denne har gått rundt 300.000.

Er det noen måte å teste quadra drive på uten å få hjula i lufta og prøve om det bremser? Pleier de diffbremsene å bli slitne, eller er det et system som bare funker? Den i senter låste tydeligvis da jeg satt den i 4L
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHOn.,26,Juli,2017,21,56
Hvis adapterplaten og alle skruer sitter som de skal er det ingen grunn til at de ikke skal holde i nye 300k. ☺
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSFr., 4,August,2017,22,59
Hvis adapterplaten og alle skruer sitter som de skal er det ingen grunn til at de ikke skal holde i nye 300k. ☺

Vel, nå er i hvert fall bilen kjøpt. Ikke levert ennå, men avtale er gjort muntlig. Firmaet jeg handler fra har fikset litt diverse småtteri. De har tatt en eu-kontroll, og leverer den som om den skulle vært godkjent. Det er ennå et par måneder igjen til første mulighet for å ta kontroll for neste periode. Den skal i hvert fall være i godkjennbar stand ved levering.

Så får jeg se da, hvor lurt det er med en amerikansk bil, skrudd sammen i Østerrike, med girkasse fra USA, motor fra Italia og 3 tonn henger på kroken. Det kan vel nesten bare gå gæli, men mirakler har jo skjedd før.

Er det noen tiltak jeg kan gjøre for at den skal være ekstra rustet for å trekke litt? Jeg tenkte å ordne temperaturmåler på automatolja. Noe annet? Pleier radiator å tette seg på disse? Ekstra kjølevifte? Større eksos?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHLø., 5,August,2017,17,41
Jeg har planer om å sette inn ekstra radiator med termostat, så olja får ekstra kjøling når den trenger det.. Forrige eier sa at den kunne bli for varm med tung henger i lange motbakker..
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSLø., 5,August,2017,18,00
Jeg har planer om å sette inn ekstra radiator med termostat, så olja får ekstra kjøling når den trenger det.. Forrige eier sa at den kunne bli for varm med tung henger i lange motbakker..

Automatolja?

Det greieste i såfall er vel å bare sette en kjøler i serie og ferdig med det?

Kommer det noe varsel om varm olje?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: cat-viSø., 6,August,2017,09,36
Om du skal montere en oljekjøler i serie så monter den før den innebygde kjøleren i radiatoren, ellers så blir olja for kald til vinteren.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHSø., 6,August,2017,19,25
Det kommer et varsel ja, og overdrive kobles ut..

Vil tro det blir for kaldt på vinteren å bare ha ekstra kjøler i serie, derfor går jeg for termostat.. Det er endel bilder som har dette opplegget orginalt..

Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexMa., 7,August,2017,00,40
Ingen som så på denne da? En eier fra 2003 og knapt kjørt i det hele tatt  :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98283004&fks=98283004
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSMa., 7,August,2017,06,44
Ingen som så på denne da? En eier fra 2003 og knapt kjørt i det hele tatt  :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98283004&fks=98283004

Fin den der, men koster over dobbelt av den jeg har handlet. Til den prisen hadde jeg heller handlet en 2,7.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexMa., 7,August,2017,08,40
Tja men du får ingen 2,7 med så lav km-stand, omtrent nye dekk osv. til i nærheten av den prisen. Jeg vet dessuten at den er/var litt prutbar.
Jeg ringte på den for en kompis, men han kjente ikke sin besøkelsestid denne gangen da.
Slike lav-km biler i denne prisklassen dukker stort sett bare opp 1-2 ganger i året, og sjeldnere blir det jo.

2,7 er en bra motor, men ikke feilfri. Og når kilometrene renner på kan ting skje, har vi jo sett. 2,7-motoren er jo en del mere komplisert i utgangspunktet.

Det er alltid smart å kjøpe en rustfri bil med lav km og kjent servicehistorikk. Spesielt når det gjelder en slik bil.
Det skal ikke mange reparasjoner og småtrøbbel til før man har doblet prisen fra f.eks. 30k til 60k.
Men noen må jo ta seg av de rimelige også. De kan jo ikke bare bli stående der liksom....  :)
I så måte er det en entusiastbil.

Jeg betalte 200k for min, men det var jo helt grei pris for WJ med lav km-stand i 2009. Så ting har skjedd med prisnivået kan man si.
Et verditap på ca kr 1.400 pr. mnd over såpass lang tid kan man forsåvidt leve med.

Denne er litt morsom... hverken lav km eller lav pris for å si det mildt. Men det er jo lov å prøve seg.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101519554
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: KnuNorMa., 7,August,2017,13,34
Ingen som så på denne da? En eier fra 2003 og knapt kjørt i det hele tatt  :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98283004&fks=98283004
Morro å fortsatt se slike lågmilare ☺️
3.1 TD er slettes ikke en dårlig og svak motor sånn som det kommer frem fra mange folk her.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSFr.,18,August,2017,09,02
Vel, jeg tok sjansen, så får vi se hvor dumt det var.

Bilen fikk jeg ganske rimelig, da forhandleren den sto hos ikke greide å finne ut av en el.feil som tappet batteriet. Hvor hardt de prøvde vet jeg ikke, for da jeg overtok den, hadde den nada lading, dynamoen luktet svidd, og den ble veldig varm. Ny, brukt dynamo installert, og det ser foreløpig veldig bra ut. De hadde installert ny starter da :-)

Jeg syns 3,1-litern er ganske hyggelig. Drar godt fra bunn. Noe veldig annet enn patrolen jeg var vant med, som dro "bra" omtrent fra 2000 til 3000 rpm. Både under og over var det stusselig. Eneste er at girkassa er litt i overkant triggerhappy, og kunne godt ventet litt mer med å gire ned. Jeg skal gi på veeeeldig pent ut av rundkjøringene f.eks. for at ikke den skal gå ned i 2. gir. Kan det justeres på noe vis? Cruisecontrollen er jo også totalt idiot. Mulig det skal være sånn på amerikanske biler? Jeg testet i noen bakker ikke langt unna. Den ramler litt under innstilt fart, får panikk, gir på som besatt, og er plutselig 10 over. Da slipper den helt opp, og ramler under igjen. På flatmark i 80+, funker den sånn noenlunde, men på ingen måte like bra som jeg er vant med fra mye eldre tyskere.

Jeg fikk testet quadra drive litt. Kjørt opp en skråning til den spant diagonalt, lot den spinne, og så fortsatte den etter hvert å klatre fremover. Det må tydeligvis spinne en del for å virke noe særlig, så det blir interessant å se hvor bra det funker når jeg tar bilen noe særlig utenfor veien.

Radioen kom til liv etter at en sikring ble byttet. Det var en 25A, og slike ryker jo gjerne ikke av seg selv, så det blir spennende å se om det er noe vakkel noe sted. En diskant er gåen, så nytt par er bestilt. Vifta funker bare på hakk 3 og 4, det antas at motstanden er synderen, så jeg får prøve å bytte den.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: InitiumFr.,18,August,2017,16,01
Ja, som en god venn av meg sa engang; "hvor galt kan det gå " ?

2 år senere kan jeg si litt av hvert om akkurat det.

Gratulerer. Grom vogn, når den virker. Håper den ikke er så sofa å kjøre som en bekjent`s 4,0....
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexFr.,18,August,2017,17,21
Vedr. helsprø cruisecontrol så finnes det naturligvis løsning på det også. Hvis du søker på "mystery switch" eller "lock up" så finner du litt info.
44RE kassa er nemlig sannsynligvis totalt feilprogrammert vedr. lock-up funksjonen, så den kobler inn ved ca 75 mph istedenfor 75 km/t.
Ganske unyttig for norske fartsgrenser iallefall.
Med manuell eller automatisk lock-up overstyring blir problemet med unødige nedgiringer borte, og motorens moment kan utnyttes ved kjøring med cruise-control.
Jeg monterte den enkle manuelle versjonen for 5 år siden. Problemet er jo at man må koble den ut manuelt når man skal bremse/stoppe raskt, men det blir jo forsåvidt en vane.
Men det finnes jo automatiske løsninger for det også, for den litt mere fingernemme. Skal montere det etterhvert (har kjøpt inn nødvendig elektronikk).

Ja quadradrive må spinne litt for å koble inn diffbremsene, så de er velegnet for norsk vinter iallefall.
Men litt mindre egnet for rock crawling.
Tittel: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: KnuNorFr.,18,August,2017,21,22
Den ser fin ut ihvertfall
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSFr.,18,August,2017,23,00
Den ser fin ut ihvertfall


Takk. Ser ikke så gæren ut. Langt fra strøkent, men de strøkne står vanligvis i nybilavdelingen, ikke for seg selv i bakgården :)

Det med lockup må jeg sjekke opp. Kan være nyttig når jeg skal dra henger f.eks.  Jeg tror ikke det har noe med cruisecontrollen for det, den er Idiot fra første stund. Funker greit når det er flatt, men blir bare tullete ved litt bakker. Testet i en 70-sone der det gikk litt ned og så opp igjen. Bare noen hundre meter, men på vei opp vekslet den mellom 4. og 2. 3 ganger. Mulig jeg bare er godt vant med mercedeser fra 89/99-tallet :)
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexLø.,19,August,2017,05,57
Jo det er jo nettopp de nedgiringene du ikke vil få når lock-up er innkoblet.
Men det er jo en nedre hastighet for når cruisecontrollen funker eller ikke.
Tittel: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: KnuNorLø.,19,August,2017,14,30
Er noe galt på forumet her for bare noe av teksten jeg skriver kommer med... Har vært sånn lenge nå.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSLø.,19,August,2017,14,57
Er det noen måte jeg kan få girkassa til å godta litt mer gass før den girer ned? Justering på noe vis?

Cruise sitter jo faktisk inni kupéen og drar i gasspedalen for å gi gass. Jeg trodde det bare var volvo som fikk til noe så dumt, men da skjønner jeg at den fungerer litt bob. Når kassa også er veldig gira (haha) på å gire ned, og motoren er veldig følsom for gasspådrag, er det kanskje bare sånn det blir.

Vannlekkasje baki virker å være lista rundt bakluka som ikke holder tett motkarosseriet. Det har jeg fylt opp med tetteguff, så får jeg se om problemet forsvinner. Kjekt med eget badebasseng, men ikke i reservehjulsbrønnen.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexLø.,19,August,2017,17,50
Gasspådraget må jo være der, men det er kassa som vil gire ned.
Som nevnt er det enkelt å fikse. Jeg brukte vel en times tid.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSLø.,19,August,2017,19,01
Gasspådraget må jo være der, men det er kassa som vil gire ned.
Som nevnt er det enkelt å fikse. Jeg brukte vel en times tid.

Det er ikke lockup jeg tenker på. Skulle hatt den til å godta litt mer gass uten å gire ned.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexSø.,20,August,2017,04,39
Ja den gjør jo det med lock-up. Kassa girer ikke ned når lock-up er innkoblet.
Det var det jeg prøvde å få fram  :)

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=10338.0
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSSø.,20,August,2017,07,50
Ja den gjør jo det med lock-up. Kassa girer ikke ned når lock-up er innkoblet.
Det var det jeg prøvde å få fram  :)

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=10338.0

Du vet at lockup er at den låser converteren, ikke at den låser seg i et gir?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexSø.,20,August,2017,14,21
Ja men den girer altså ikke ned selv med full gass når lock-up er manuelt innkoblet med såkalt "mystery switch".
Fordi automatkasser kan/skal normalt sett ikke gire ned når lock-up er innkoblet.
Bortsett fra hvis du kjører kickdown og manuell lock-up er aktivert med O/D off (såvidt jeg husker i farten). Det blir et voldsomt rykk... ikke å anbefale.
Men til vanlig girer den altså ikke ned selv ved full gass. Det er slik kassa er.
På en automat der lock-up styringen funker automatisk ved de normale 70-75 km/t vil lock-up alltid deaktiveres før kassa får lov til å gire ned.

På 3,1TD er altså lock-up innslagspunktet flyttet til ca 120 km/t, men selv om den hadde koblet inn automatisk ved 75 km/t så hadde den nok koblet ut og giret ned ved full gass allikevel.
Dette unngår man altså med en "mystery switch".
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSSø.,20,August,2017,15,49
Skjønner det, men jeg kan jo ikke sitte og skru en sånn av og på ørten ganger bare jeg skal gjennom et par rundkjøringer.

Er det ikke noen som kan kode om girkassa på et vis, så lockup går på som den skal?
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexSø.,20,August,2017,15,57
Du har da ikke cruisecontrol på i rundkjøringer?  :)
Lock-up er uansett bare praktisk brukbart i over 70, eller over 50 med O/D off.

Nei det er visstnok ingen som kan eller vil få til noen omprogrammering av kassa.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSSø.,20,August,2017,16,17
Lenge siden jeg snakket om cruise.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexSø.,20,August,2017,16,28
Nei jeg vet jo at hverken cruise eller lock-up fungerer i lav hastighet.
Hvis den girer rart så må du jo prøve en annen 3,1 og sammenligne med.
Husk dette er oldtidsteknologi fra 90-tallet, og en automatkasse som nok aldri var ment for noen turbodieselmotor i utgangspunktet.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSSø.,20,August,2017,17,31
Nja, oldtid har jeg i mercedesene mine fra 85 og 91 :)
Der er det en wire ned til kassa som sier noe om hvor mye pådrag man har. Kan fint justeres, funker finfint.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexSø.,20,August,2017,18,25
Ja det er mulig at kabelen kan sjekkes og evt. justeres.
44RE-kassen er delvis elektronisk så mange funksjoner/parametere styres elektronisk men en kabel er fortsatt tilstede.
Hva en justering kan endre på en kasse som denne må man vel bare prøve seg fram til.

Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: FrodeSSø.,20,August,2017,19,34
Takk. Kjenner meg litt igjen i det med for stram wire.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: teerexMa., 1,Februar,2021,16,21
3,1 turbodiesel høres bra ut, men de har jo rykte for å vare kortere enn en snøball i helvete. Allikevel ser jeg flere som har gått 300.000 km +, så helt håpløst kan det vel ikke være? Eller? Å være nr.3-bilen min er ikke akkurat som å være på feriekoloni.
En annen bekymring er automatkassene. Bilene er godkjent for 3,36 tonn, men hvor mye tåler de egentlig?

Automatkassen i 3,1 tåler ganske mye, iallefall hvis den blir tatt vare på og skiftet olje på jevnlig. Dvs. iallefall etter 25-30 tusen km, hvis man da ikke bedriver utstrakt langkjøring uten henger.
Har kjørt min en del med rundt 3,5 tonn på kroken uten problemer, hverken med automat eller motor.
Tittel: Sv: Ta sjansen på en 3,1?
Skrevet av: PerHTi., 2,Februar,2021,00,05
Holder liv i gamle tråder ser jeg. Bra!  ;)
Likte 3.1 godt jeg, det var girprogrammeringen som var det kjipe med den bilen. Men det kan jo løses.

Jeg har forresten et sånt relèkort for å lage halvintelligent "mystery switch" liggende, toppene mine sprakk før jeg fikk montert det.. (Toppene så orginale ut da, så da holdt de jo 295k før de gikk)