Skrevet av Emne: Hvordan bytte varmeregister?  (Lest 7410 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jegern79

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Hvordan bytte varmeregister?
« på: Ma.,22,November,2010,20,21 »
Hei!

Mitt første innlegg i dette flotte forumet ;)

Har nettopp kjøpt en 97 mod cherokke 2,5 td. Denne har nok behov for et nytt varmeregister da varmen fra varmeapparatet nesten er fraværende.

Er det noen her med en grei oppskrift på dette?

På forhånd takk ;)     
 
Keep it simple stupid

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #1 på: Ma.,22,November,2010,22,42 »
Det ligger en utmerket oppskrift laget av Kjellh på offroad.no

http://www.offroad.no/forum/veiledning-bytte-av-varm-t67115.html&pid=1538376#entry1538376

Såfremst du ikke har lekasje, skulle det ikke være behov for å bytte register.

Cellene i varmeapparat radiatoren er mest sannsynlig full av dritt, som igjen hindrer at varmt kjølevann sirkulere gjennom registret.

Kjør radiator rens og flush varmeapparat registret, først mot flowretningen deretter i samme retning som varmt kjølevann går inn gjennom.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget jegern79

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #2 på: Ti.,23,November,2010,09,18 »
Takk for svar!
Denne prosessen så tidskrevende ut, spes da jeg ikke har noe oppvarmet sted hvor jeg kan skru.. Men du verden for en fin mal det var!

Men jeg har ingen lekasje, så satser på at løsningen din løser problemet. Flott hvis du kan utdype det du skriver om å flushe registret.
Snur du bare retningen på kjølevannet?
Har du forresten noen radiatorrens du vil annbefale?


Keep it simple stupid

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #3 på: Ti.,23,November,2010,18,45 »
Jeg gjorde det samme på min WJ, tok av den ene av de to slangene inn til varmeapp. og fikk lurt inn en oppvaskmaskintablett, satte på slangen igjen og brukte bilen et par timer. Tok av nedre radiatorslange etter at motoren hadde avkjølt seg og tømte hele systemet, tok av slangene til varmeapp. og spylte med hageslangen på fullt trykk, spyl til det kommer rent vann ut på begge innløpene til varmeapp (spyl begge veier). Fyllte opp med ny frostvæske/vann, og varmen kommer mye fortere nå.

Utlogget jegern79

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #4 på: Ti.,23,November,2010,20,39 »
Takk for tipset!

Da kommer jeg til å prøve med vanlig oppvaskmaskinpulver. Går vel greit å helle pulveret i "inn"slangen til registret også?
Blir spennende å se om det varmer bedre etterpå!

Takk igjen for gode svar! ;)
Keep it simple stupid

Utlogget Thor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #5 på: On.,24,November,2010,13,45 »
Sliter med varmen i min 99 2,5td også. Tidligere i år begynte varmereguleringa å halte. Tok lang tid fra jeg justerte på knappen til varmen endret seg. Nå skjer ingenting og det er kaldt vær. Tror dette kan skyldes spjeldet som står foran varmeregister og blander kald og varm luft. Den blir drevet av en stepmotor i underkant. Har lest noe om at motoren kan dra spjeldet for langt, og dermed ødelegge spjeldaksling. Spjeldet (blend door)er vist på dette bildet fra offroadlinken, stepmotoren er tilgjengelig fra undersiden.

Kan det være dette som er problem hos deg, og har noen som har vært bort i dette

Utlogget kjellh

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #6 på: On.,24,November,2010,15,19 »
Hei
Det er jo bilde fra min demontring av register  :D
Det spjelle regulers vel av vakuum, så sjekk at tilkoblingen bak ved bryterpanelet ditt sitter riktig på.
Det er også en tilkobling på selve registerhuset/kassa som kan løsne eller gi lekasje.
Dette er en liten stund side, så det kan være at jeg husker feil  ::)
kjellh

Utlogget Thor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #7 på: On.,24,November,2010,17,07 »
Bra med din writeup og dine bilder.
Slik jeg har forstått det, så har ikke disse bilene reguleringsventil i kjølevannskretsen til varmeregister. Styring av temperatur skjer ved å blande kald og varm luft med dette spjeldet som er vist på bildet ditt. Denne linken viser et alternativ til å åpne dashbordet, men det virker ikke helt enkelt det heller http://www.heatertreater.net/jeep%20Cherokee%2097-04.html

Noen med mer kjennskap?

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #8 på: On.,24,November,2010,22,39 »
Start feilsøkingen ved å sjekke temperaturen på slangene, de forteller hvor feilen ligger.

Supply slangen skal være så varm at du nesten brenner fingrene, returslangen skal være litt kaldere men fremdelses god og varm.

- Er returslangen kald ligger feilen i tett (dårlig sirkulasjon) i varme registret

- Er returslangen god og varm ....er feilen at den vakum regulerte luken som sørger for at viften blåser luft gjennom registret ikke åpner.
(før 96 ble det brukt en heater control valve som åpnet og stengte varmtvann inn til registret, +97 har ikke slik ventil så varmtvann sirkulerer gjennom registret hele tiden)

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget jegern79

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #9 på: To.,25,November,2010,20,47 »
Kjempe!

Takk for utrolig gode og grundige svar!

Etter siste skribent her tror jeg at feilen ligger i spjeldet som styrer luften.

Både SUPLY og return slangene er varme.

Men prøver med en radiatorrens i tillegg alikevell. Synes ikke Suplyslangen er varm nok, er iallefall ikke i nærheten av å føle at jeg brenner meg på den. Krysser fingra for at ikke rensen gir leaksje ett eller annet sted da.

Eller kanskje jeg rett og slett skal skaffe meg en vintertermostat som åpner rundt 90 grader celcius?
Keep it simple stupid

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #10 på: To.,25,November,2010,21,54 »
Man burde ikke bytte til noe annet en den orginale 82' thermostaten på 2.5 TDen fordi den motoren har så stort kjølebehov. 90' er altfor høyt.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget jegern79

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #11 på: Fr.,26,November,2010,12,27 »
Hei. Har hørt at enkelte jeepeiere med denne motoren bruker en varmere termostat på vinteren.
Faren for at toppene gir seg på disse er vel når motoren "koker" ved passering av 100`c. Eller er det slik at 90`er nok til at motoren ikke tåler det også? Finner det litt merkelig...
Synspunkter?
Keep it simple stupid

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #12 på: Fr.,26,November,2010,15,02 »
Den skal jo tåle 100 grader og vel så det, men det er nok litt forskjell på om man kjører med originale som ikke er byttet (har sprekt) enda eller ettermonterte som har en bedre legering og skal tåle temperatur og temperaturvariasjon bedre.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #13 på: Fr.,26,November,2010,19,01 »
Du får vel 82 grader og 88 grader til VM-diesel, vet ikke om du vil oppleve bedre varme inne i bilen med 88 grader, jeg kjører nå med det på min WJ.
Kjølesystemet på disse skal vel tappes og påfylles ny frostvæskeblanding hvert annet år, er nok en god grunn til det. Er ikke sikkert dette er fulgt opp på bilen du nettopp har kjøpt? Se på fargen, er den mørk og guffen, så kjør en rens og bytt frostvæska.
Ang. toppene så trenger du ikke å varmkjøre for at de skal sprekke, etter at motoren har vært varm og kald X antall ganger, så KAN toppene sprekke av materialtretthet, det gjelder de originale VM toppene vel og merke, og varmkjøring er ikke bra det heller.

Utlogget Arg1

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Nofear Offroad Team
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #14 på: On., 8,Desember,2010,16,38 »
Hei :)

Har hatt litt problemer med varmen i xj, blåser bare litt lunk. Har kontrollert at spjeldet går, ihverfall regulerer den varmt og kaldt, og jeg kan høre at ting skjer ved justering.
Har trålet gjennom det meste her på forumet og på offroad`s forum.

Kjørte en radiator rens for noen dager siden, samtidig skiftet jeg termostat. Dette ga ikke noe resultat så jeg fortsatte i dag med å prøve oppvaskmaskin tablett. Jeg la denne i eksp.tanken og kjørte en tre kvarters tid.
Skylte gjennom registrert og skylte også fra eksp tank og gjennom radiator.
Fyllte så på med vann og kjørte motoren i ca 40 min.
Var ikke noe varme som kom, men alt fungerte ihvertfall mtp termostat og driftstemp.

Tappet så av litt igjen, før jeg var nødt til å fylle opp med kjølevæske og kjøre hjem fra verkstedet.
Da jeg kom hjem, etter ca 10 min kjøring så er bilen farlig nærme å koke. Det kan virke som om termostaten ikke åpner.
Kan det være at denne har tettet seg grunnet oppvaskpulver?