Skrevet av Emne: Sprukket topp 2.5td? (oljelekkasjer, el-feil osv. på 2.5 TD som har gått langt)  (Lest 7400 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Huff huff. Får høre hva vmspecialists tar for fire nye topper, da. Da  blir det vel å selge unna en del ting her :-(
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

renegade

  • Gjest
Huff huff. Får høre hva vmspecialists tar for fire nye topper, da. Da  blir det vel å selge unna en del ting her :-(

Hvis 1 har sprukket, så trenger du vel ikke 4 nye ... ?
Ca. 1500,- + bolter, pakninger, mva og frakt (?)

http://cgi.ebay.co.uk/JEEP-CHEROKEE-GRAND-VM-DIESEL-NEW-CYLINDER-HEAD-S_W0QQitemZ370170231463QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item370170231463&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1689%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318


Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Huff huff. Får høre hva vmspecialists tar for fire nye topper, da. Da  blir det vel å selge unna en del ting her :-(

Hvis 1 har sprukket, så trenger du vel ikke 4 nye ... ?

Takk for link, det var jo billig. Fyren på Jeep-verkstedet mente det bare var et tidsspørsmål før de andre toppene røyk, og anbefalte å ta alle når man først har gjort den store jobben med å få av toppene, men det er kanskje ikke nødvendig. Man leser jo om 2-3 uker for å gjøre denne jobben (høres voldsomt ut), så jeg tenker at det er en bedrift jeg ikke har lyst til å gjenta med det første ;-).

Men jeg går ut fra at neste steg blir å få trykktestet toppene for å finne ut hvilken det er. Går ut fra at man ikke kommer unna å sette bilen på verksted for den biten.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
VM Specialist selger nye topper til 1500+mva/frakt per stk for nye, og til 450,- + mva/frakt per stk for brukte, trykktesta topper med tre måneders garanti. Sistnevnte er jo en billig løsning som i alle fall utsetter den store utgiften. Eller er det bare dumt å kjøpe brukt?

Ellers tittet jeg oppi motorrommet i sted, og det ser også ut til å være et eller annet med toppdekselet, kanskje en ørliten sprekk eller støpe"feil" på førersiden ned mot toppen. Det kan selvfølgelig også være noen som har vært borti med en skrutrekker e.l., men et sprukket toppdeksel kan vel i teorien få samme konsekvenser, eller går det ikke kjølekanaler gjennom det?

Har vunnet en auksjon for verkstedsmanual til Jeep 1995-2000 med VM-motor i dag, så snart kanskje jeg kan lese meg til disse tingene selv. Jeg lover å videreformidle ;-)
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Nå har jeg tilbud om 4 brukte, trykktesta topper til £160 + mva/frakt. Jeg tror jeg bare kjører på med alle sammen og heller dropper tur til Jeep-verksted for å trykkteste toppene mens de sitter på. Da slipper jeg også å kjøre mer enn nødvendig med toppene, og kan heller få testet de gamle toppene i etterkant. Virker uansett som om det kan være kjekt å ha et par topper i reserve. Særlig når det ikke koster mer. Eller er det en dårlig plan? :)
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Nå har jeg bestilt topper, og tenker å dykke ned i materien i løpet av helgen. I den forbindelse lurer jeg på om det er spesielle verktøy jeg trenger. Så vidt jeg skjønner er toppboltene spline-M14. Trenger man spesialverktøy til dyser etc. i tillegg? Er det noen som kan guide meg litt på hva jeg vil trenge, sånn at jeg har det meste før jeg setter i gang?
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Ta en titt på denne siden: http://colorado4wheel.com/allmanuals/Jeep/XJ/
Hvis du laster ned FSM for 1999 eller 2000 XJ her er dieselmotoren inkludert i manualen. Mulig du finner noe der av interesse.

Hvis du har mulighet og tid hadde det vært veldig interessant om du tar litt bilder og beskriver prosessen med bytte av topper i en egen tråd her på forumet. Dette er et tema som kommer opp med jevne mellomrom, og det hadde vært utrolig flott å ha en enkel write-up tilgjengelig...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Ta en titt på denne siden: http://colorado4wheel.com/allmanuals/Jeep/XJ/
Hvis du laster ned FSM for 1999 eller 2000 XJ her er dieselmotoren inkludert i manualen. Mulig du finner noe der av interesse.

Hvis du har mulighet og tid hadde det vært veldig interessant om du tar litt bilder og beskriver prosessen med bytte av topper i en egen tråd her på forumet. Dette er et tema som kommer opp med jevne mellomrom, og det hadde vært utrolig flott å ha en enkel write-up tilgjengelig...

Takker. Første trinnet i prosessen var å få løst problem med batteri til digikam, siden jeg har tenkt å følge prosessen med kamera hele veien, sånn at jeg ser hvordan ting har vært før jeg setter dem sammen igjen. Er litt distré, så det blir viktig å holde orden på ting. Da er det ingen sak å lage en "bildespesial" med kommentarer i ettertid. Jeg bør vel i grunn kommenteres underveis også.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Billig-håpet på en løsning gikk visst i vasken. Alle de brukte toppene de hadde, bortsett fra én, var likevel sprukne(!). Så da blir det ikke noen løsning her på en god stund. Ørlite grann deppa nå, da... men takk for hjelpen så langt. 
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Fahausl2

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Hei, ser det står en 96.mod. motor tilsalgs 13/3 på tilsalgssiden her. 

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Ligger en del rundt hos høggerne og... Sjekk www.nbfbildeler.no og www.bruktbildeler.com
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Jeg er generelt litt redd for å kjøpe utestede brukte topper, og den på salgssiden kommer jo fra en utbrent jeep. Med tanke på at disse toppene såvidt tåler over kroppstemperatur, så blir jeg litt skeptisk. Det er såpass stor jobb å gjøre dette selv (spesielt siden jeg ikke har skrudd motor før) at jeg nødig vil risikere å stå der med samme problemet når jeg har satt ting sammen igjen, derfor skepsisen. Jeg øynet et håp i de brukte toppene fra England fordi de trykktestet dem skikkelig. Men takk for forslagene. Antagelig kryper jeg til korset og låner noen kroner til å få nye topper fra England. 
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Kom over en som selger topper til 2,5: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2110941
Men som du sier er det nok greit å få testet dem før montering om de er brukt...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Begynte på jobben i dag. Gudene vet om dette går. Det er neimen ikke godt om plassen bak ved manifolder, turbo etc. Måtte gi opp for i dag bare å få av varmeskjoldet til eksosen (!). Men får prøve igjen i kveld. Det er nå man skulle hatt en barnearbeider, skjønner jeg. Og noen ekstra albuledd.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Begynte på jobben i dag. Gudene vet om dette går. Det er neimen ikke godt om plassen bak ved manifolder, turbo etc. ........

Husk bilder !!!
XJ 4,0 98