Skrevet av Emne: Sprukket topp 2.5td? (oljelekkasjer, el-feil osv. på 2.5 TD som har gått langt)  (Lest 7401 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Hei.

Jeg har altså nettopp kjøpt en '95 2.5 TD. Den har gått langt (330.000), og jeg gjorde nok et heller dårlig kjøp (rent ut elendig), men det er det ingen vits i å gråte over nå. Det er bedre å gjøre det beste ut av det. Etter å ha hatt bilen på Jeep-verksted for å få en kjapp «tilstandsrapport», har bilen følgende ting som jeg vil fikse på, i uviss rekkefølge:

- Frostvæske var dårlig. Jeg har kjøpt inn 8 liter konsentrert væske og tenker å skifte ut, men har ikke helt lokalisert avtapningspluggen på motoren. Er den på passasjersiden av blokka en plass, og vanskelig å komme til?

- Motor lekker litt olje i fremkant. Etter å ha skiftet olje (til helsyntetisk) og oljefilter kan jeg vel rimelig sikkert konstatere at oljen ikke kommer fra filteret (som jeg har sett foreslått på forumet ved lignende situasjoner). Da er det vel en simring der et sted som er gåen. Er det overkommelig for en fyr med begrenset mekkeerfaring (har noe erfaring fra Volvo 240, men ikke noe særlig på motoren, bare skifte av foringer, bremser, stramming av hjullager etc.)? Noe som lett kan gå galt? Jeg har jo nettopp skiftet olje, men tenkte å kjøre ganske kort med denne oljen for å få rensket opp etter forrige eier. Det hadde kanskje vært naturlig å gjøre noe med den lekkasjen ved neste skift.

- Liten lekkasje i forkant av bakaksel, dvs. ved pinjong. Jeg har kjøpt ny simring, og tenkte å skifte den selv, siden denne jobben på forrige bil (240) ikke var så ille, men så sier en på Jeep-verkstedet at det er en jobb som fort kan gå litt galt. Var visst f. eks. en utfordring å få strammet til sentermutter(?) helt riktig etter endt jobb..? Noen som kan gi noen innspill her – bør jeg kanskje overlate jobben til verksted? Trenger jeg spesialverktøy?

- Tror kanskje det også kommer litt olje fra girkasse i bakkant, men kan også være ved tappeskrue. Er det evt. vanskelig jobb å skifte simring her? Verksted mente det også kunne være kjekt å skifte simring i bakkant av overføringskasse mens jeg holder på med bakaksel.

- Clutchpedalen tar litt brått, og er muligens litt tung å tråkke ned. Jeg vet at utløserlageret ikke er helt bra (bråker litt), men det bør vel ikke ha noe å si for det?

- Dieseltilførsel stoppa da det ble veldig kaldt her (-15-20). Det ordna seg etter at jeg putta på litt allron, men jeg har kjøpt et nytt filter. Er vel ikke noe hokuspokus å skifte det.

- Det hender at det kommer lyd fra bakstilling når jeg kjører på humper uten å bremse ned så mye. Verksted fant ikke noe slark bak der da de gikk over med kubein og lykter, og dempere virker tilsynlatende ok. Noen som har en idé om hva det kan være? Jeg tenker kanskje en foring, men det er rart at de ikke fant det på verkstedet (jeg glemte å nevne det for dem, så de så ikke spesielt etter det).

- Det hender at viskerbladene foran går litt ut av posisjon, dvs. litt lenger ned enn de skal være (den ene går litt nedenfor vinduet). Jeg mener jeg så her et sted at man fikk bestilt nytt foringssett til viskerne fra USA. Dette er vel også overkommelig å fikse, vil jeg tro.

- Motoren til el-antenne er antageligvis toast. Ser at man får kjøpt erstatningsantenner på ebay til ca. $20. Noen som har testa/har anbefalinger?
Baksetene matcher ikke framsetene(!!!) :). Har tilbud om splitter nytt baksete til 3.000, men det er egentlig alt for dyrt for meg. Er det noen som  har brukte til gi-bort-pris så kan jeg være interessert. Det er grått delskinn framme.

- Sist men ikke minst, mulig sprukken topp? Se lenger ned i tråden.

Beklager den lange posten. Jeg har funnet noen interessante tråder om temaene som jeg vil sjekke ut, men tenkte jeg skulle legge ut tingene her i tilfelle det var noen som hadde noe å legge til. Det er jo ikke voldsomme oppgaver, men siden jeg er litt fersk på Jeep er det jo greit å få noen tips. Jeg har meldt meg inn i klubben, og kanskje blir det litt lett terrengkjøring etterhvert, men først og fremst skal det her være hverdagsbilen. Etter å ha kjøpt meg et småbruk med lang gårdsvei og en del bratte bakker til/fra jobb måtte jeg få tak i noe som var litt mer fremkommelig enn 240en, selv om det er en utrolig pålitelig og rimelig bil å ha.

Edit: Modifiserte litt for å ta med det der med sprukken topp.
« Siste redigering: Lø.,14,Mars,2009,13,10 av larseko »
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Div. oljelekkasjer, el-feil osv. på 2.5 TD som har gått langt
« Svar #1 på: Lø., 7,Mars,2009,20,36 »
Ja her var det mye knask, men fortvil ikke.  Du har kjøpt en bil som der virkelig går an å fixe på selv. Veilledning kan du hente masse av her på bl.a. dette forumet.

Se forøvrig mine kommentarer i rødt.
....men først . Litt teknisk info motoren + litt annet:http://www.ausjeepoffroad.com/forum/showthread.php?t=60368




Hei.
avtapningspluggen på motoren. Er den på passasjersiden av blokka en plass, og vanskelig å komme til?
Er ikke den på undersiden av radiator? Sikkert en temp føler som og skal ut for å tømme helt.

- Tror kanskje det også kommer litt olje fra girkasse i bakkant, men kan også være ved tappeskrue. Er det evt. vanskelig jobb å skifte simring her? Verksted mente det også kunne være kjekt å skifte simring i bakkant av overføringskasse mens jeg holder på med bakaksel. Grei jobb. Ta det i samme rennet som du bytter lager på clutch

- Clutchpedalen tar litt brått, og er muligens litt tung å tråkke ned. Jeg vet at utløserlageret ikke er helt bra (bråker litt), men det bør vel ikke ha noe å si for det? Lager får du på www.rockauto.com, men og sikkert rimelig i Norge. Det er jobben med å ta ned girkassen som skaper hodebry. her er utløserlageret dele nummer: Part # 614093 Bytt og pilot lager i samme rennet, Part # SCE1295 


- Det hender at viskerbladene foran går litt ut av posisjon, dvs. litt lenger ned enn de skal være (den ene går litt nedenfor vinduet). Jeg mener jeg så her et sted at man fikk bestilt nytt foringssett til viskerne fra USA. Dette er vel også overkommelig å fikse, vil jeg tro.
Har gjort denne jobben. Deler finner du på www.rockauto.com

- Motoren til el-antenne er antageligvis toast. Ser at man får kjøpt erstatningsantenner på ebay til ca. $20. Noen som har testa/har anbefalinger? Hva skal du med motorantenne. Kjøp fast, den virker hver gang :) ?

Baksetene matcher ikke framsetene(!!!) . Har tilbud om splitter nytt baksete til 3.000, men det er egentlig alt for dyrt for meg. Er det noen som  har brukte til gi-bort-pris så kan jeg være interessert. Det er grått delskinn framme.
Har baksete mørkt grått stoff til Cherokee 97. Tror det og passer til 95  Det skal du få billig, send PM så blir vi sikkert enig
XJ 4,0 98

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Sv: Div. oljelekkasjer, el-feil osv. på 2.5 TD som har gått langt
« Svar #2 på: Lø., 7,Mars,2009,21,07 »
Takk for veldig informativt svar. Skal sende deg en pm om de setene.

Ang. avtapningspluggen så var jeg nok klar over at det er en under radiator. Men når jeg ser i manualen så er det tegnet opp en under startmotoren (men i grunn ganske langt opp på motoren). Denne virker veldig vanskelig tilgjengelig, med alt det varmeskjoldet(?) til turbo etc. etc. som ligger rundt der?

Når det gjelder utløserlager og å få ned girkassa - er det veldig plundrete? Vanskelig å komme til bolter til clutchuset etc.?
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Div. oljelekkasjer, el-feil osv. på 2.5 TD som har gått langt
« Svar #3 på: Sø., 8,Mars,2009,05,00 »

Ang. avtapningspluggen så var jeg nok klar over at det er en under radiator. Men når jeg ser i manualen så er det tegnet opp en under startmotoren (men i grunn ganske langt opp på motoren). Denne virker veldig vanskelig tilgjengelig, med alt det varmeskjoldet(?) til turbo etc. etc. som ligger rundt der?
Vel ..Jeg har ikke diesel utgaven, så her bør noen andre kunne svare for deg...utfordring sendt videre

Når det gjelder utløserlager og å få ned girkassa - er det veldig plundrete? Vanskelig å komme til bolter til clutchuset etc.? Det er det desverre, men ikke annet enn at det tar tid. Du trenger bla. pipeforlenger og TORX,  lage deg en krybbe til garasjejekk som du kan senke ned kassen med.
Gå på "nyttige linker" oppe på XJ siden i dette forumet og bla opp tråd jeg har postet der. Gå til side 226 - 234...der er beskrevet hvordan du tar ned kassen din.

Bilde av min kasse(hadde mange gode bilder...de er druknet på Hard disken min) som lakk i simring mellom gir kasse og transfer kasse. Sikkert lurt å bestille sim-ring for dette og ta det i samme rennet som det andre. Ta med en bakre simring på transferkassen og. Koster "nada" og er god å ha.




XJ 4,0 98

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Sv: Div. oljelekkasjer, el-feil osv. på 2.5 TD som har gått langt
« Svar #4 på: Sø., 8,Mars,2009,13,43 »
Et par ting til, sorry for maset. Takk for bilder av girkasse etc. Bør være en overkommelig jobb bare jeg får rigget meg til skikkelig, og kanskje når været er litt bedre.

- Det hender at viskerbladene foran går litt ut av posisjon, dvs. litt lenger ned enn de skal være (den ene går litt nedenfor vinduet). Jeg mener jeg så her et sted at man fikk bestilt nytt foringssett til viskerne fra USA. Dette er vel også overkommelig å fikse, vil jeg tro.
Har gjort denne jobben. Deler finner du på www.rockauto.com

- Motoren til el-antenne er antageligvis toast. Ser at man får kjøpt erstatningsantenner på ebay til ca. $20. Noen som har testa/har anbefalinger? Hva skal du med motorantenne. Kjøp fast, den virker hver gang :)

Jeg finner foringer til 1997-2000 der, men ingen før det. Betyr kanskje at det ikke er samme til 1995-modeller?

Og bør jeg se etter noen spesiell antenne som passer bra i originalinnfestingen, eller er det rimelig standard?
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Div. oljelekkasjer, el-feil osv. på 2.5 TD som har gått langt
« Svar #5 på: Sø., 8,Mars,2009,16,45 »
Igjen, gå til nyttige linker, mange steder bl.a. i USA hvor du finner det du leter etter . Lykke til :)

Antenne...hakke peiling på type, men jeg har fast pisk antenne, funker bra den....hver dag :)
XJ 4,0 98

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Ok, nå angrer jeg på at jeg ikke hørte på dere kompetente folk her på forumet som sier at man skal holde seg langt unna 2.5TD.

Her om dagen tittet jeg under bilen, og så en mistenkelig blå dråpe som hang ned fra rammevange/bjelke, rett under ekspansjonstanken til kjølevæske. Jeg lurte litt på om det var en lekkasje, men kunne ikke se noen ting. Det eneste var at det var litt bløtt rett under tanken, så jeg gikk ut fra at jeg må ha overfylt tanken (det er klin umulig å se væskenivået gjennom den hvite plasten, så det er fort gjort). Jeg skrudde av lokket og så etter om det fortsatt var overfylt, men det var det (naturlig nok) ikke, siden motoren nå var kald.

Dagen etter kjørte jeg en kjapp tur på butikken, og ble var at varmeapparatet ikke ble varmt. Motortemperaturen lå på kanskje 60-70 grader (utetemp var ca. -7), så jeg kjørte den hjem igjen. Der oppdaget jeg at lokket på ekspansjonstanken ikke var skrudd skikkelig til, så jeg gikk ut fra at det var grunnen. Da ble det ikke trykk i systemet, og væsken fikk ikke sirkulert ordentlig. Jeg fylte på noe mer væske, skrudde til lokket, og startet opp bilen igjen. Den la seg på det som har vært vanlig arbeidstemperatur i vinter (tror det er litt kaldt, for det ser ut til at den ligger på 60 grader eller noe), og varmen kom atter en gang ut av varmeapparatet. Jeg kunne derfor legge meg fornøyd.

Helt til jeg skulle på jobb i dag. Etter å ha kjørt et par km hadde bilen begynt å bli halvvarm igjen, men så gikk temperaturen på varmeapparatet ned igjen, samtidig som motortemperaturen begynte å stige. Jeg snudde sporenstreks med retning hjem, og holdt nervøst øye med temperaturen. Den gikk opp, helt til den var noe over 100 grader. Da stoppa jeg og åpna panseret. Letta på kjølevæskelokket, noe som førte til at det rant ut en del. Fikk kjørt hjem igjen uten at nåla nådde rødfeltet. Heldigvis har jeg ikke solgt den gode gamle 240en ennå, så jeg kom meg på jobb til slutt.

Jeg tenker noen mulige scenarier:

1. En topp har sprekk og jeg er personlig konkurs. Dvs. bilen blir avregistrert og Volvoen gjenopptar tjeneste.
2. Termostat er halvgåen. Det kan vel kanskje resultere i at det enkelte ganger ikke kommer vann til apparatet og at motoren blir overopphetet?
3. Vannpumpe muligens gåen?

Jeg tenker selvfølgelig det verste, nemlig 1., men håper på 2. Det jeg synes er rart om det skulle være 1., er at bilen ikke synes å gå noe dårligere når det skjer. Begynner den ikke å dra falsk luft e.l. hvis det er sprekk i toppen? Eller selvfølgelig kan sprekkene bare være ut fra kjølekanalene. Huff. Ja, det er vel sånn det må være.  :-[ :-[ :-[ Har visst driti skikkelig på draget denne gangen.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Så,så.. du får sjekke om det er vann i oljen først.  Har den en melkeaktig "gørre" kan det tyde på at toppen er defekt. Tapp av olje og analyser. Dernest er det ikke døden om topp(ene) er sprukket. Dersom så er tilfelle, er det ikke all verdens kost. Noen lapper har jeg hørt og overkommelig å skifte selv. Dersom det er toppen, sett ut en tråd for diesel gutta og be om "write up" på topp skifte og hvor du får denne(har hørt at Sverige ikke er dyr..spesielt ikke nå som kronen er sterk mot SEK.)
For all del ikke sett den på verksted...da blir du flådd sies det.


...men det kan være radiator som er glogget eller som du selv antyder, termostaten som er gåen.


XJ 4,0 98

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Ja, jeg tenkte at jeg skulle sjekke først termostat og så flushe kjølesystemet helt nå i helgen. Hadde jeg bare funnet den hersens avtappingspluggen på blokka... ;-)

I følge fyr på verkstedet så kunne det godt være sprekk i toppen uten at det er vann i oljen. Jeg er ganske sikker på at det ikke er særlig vann i den, men skal se på peilepinnen. Håper å slippe å tømme ut all den fine oljen som jeg helte på for en uke siden eller to (jeg så ikke noe suspekt olje da heller).

Ut fra det jeg ellers ser så er det å skifte topper et tålmodighetsarbeid, men ikke uoverkommenlig. Jeg har også kontaktet firma i England som i sin prisliste fra 2006 tar 166 pund for hver topp. Og pundet er faktisk nede på 9 kroner nå, så å handle fra England er også ganske greit alternativ. Skal sjekke Sverige også.

Jeg leste forresten et sted at man ikke skal ha blå frostvæske på disse bilene pga korrosjon i aluminiumen, men er det virkelig tilfelle? Selger de frostvæske som ikke kan brukes på mesteparten av nyere biler??

Takker for svaret igjen. Håper å få fiksa det her.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Har nå tatt ut termostat, og den ser nå ut til å virke helt fint, dessverre. Skifter den uansett, siden jeg trenger pakningene på den nye.

Når det gjelder kjølevæska, så er den ganske skitten. Dvs. det skulle ikke forbause meg om det var olje i den. Jeg kan ikke se vann på peilepinnen. Kjølevæska kan vel være rimelig skitten selv om toppen ikke har sprukket, eller? Det hører med til historien at bilen hadde kjølevæske som tålte -5 til -10 da jeg kjøpte den. Noe som enten indikerer at den er veldig gammel, eller at det har blitt etterfylt med vann.

Ellers sliter jeg fortsatt med å få lokalisert avtappingsplugg til kjølevann på blokka. Man må vel ikke demontere alt av kjøleskjold og alskens fjas på venstresiden av motoren for å komme til? Tenkte muligens bare å ta nedre radiatorslangen, men den går inn på blokka rimelig høyt oppe, synes jeg.

Er nå finfint påskevær som passer ypperlig til å skru, i alle fall.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Ok, da har jeg fylt bilen opp igjen med kjølevæske. 6 liter tok den, så det må være 3,5 liter eller så som jeg ikke fikk tappet av. Når jeg nå har startet opp igjen med bra kjølevæskenivå og termostat har jeg følgende observasjoner:

1. Jeg startet opp bare kort først for å sjekke om jeg måtte etterfylle kjølevæske. Hadde kanskje bilen stående på tomgang i et minutt eller så. Da jeg tok av lokk på ekspansjonstanken så kom det allerede ørlite grann frostrøyk/damp derfra. Ellers så det greit ut.
2. Lot bilen varme seg opp til kanskje 50 grader før jeg kjørte et par km. Temperaturen holdt normal stigning og stabiliserte seg på kanskje 70-80 grader, men jeg fikk ikke noe varme ut av varmeapparatet.
3. Etter å ha kjørt et stykke merket jeg at varmeapparatet likevel varmet når jeg ga på litt, og fort ble kjølig igjen ved nedbremsing/lavt turtall. What gives? Jeg tenker umiddelbart at det må være noe med sirkulasjonen her, kan det være så enkelt som at vannpumpa er gåen? Hvis den har redusert virkningsgrad så kanskje den først sirkulerer tilstrekkelig når man får opp turtallet? I såfall håper jeg det er en passe overkommelig jobb for en ulykkelig amatør?

Altså, kan det muligens være vannpumpa? Jeg så i verkstedmanualen at man kan sjekke tur/retur-slangene til varmeregisteret, og er det bare den ene som er varm, kan det godt være vannpumpa. Men det kan kanskje like så godt være hindring i register?

Håper jeg ikke skal spamme forumet så mye mer... ;-)
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sitat
Håper jeg ikke skal spamme forumet så mye mer... ;-)

Det er vel en av grunnene til at klubben har et slikt forumt nettopp for at man skal få hjelp til slike ting...! Å holde dette forumet er en av grunnen til at vi har medlemskontingent også.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Ja, er jo poenget med et forum, selvfølgelig. Og medlemskontingent skal være dere i hende, så jeg har ikke altfor dårlig samvittighet ;-)

Når det gjelder det vannpumpespørsmålet over så har selvfølgelig temperaturen falt noe ved turtallssenking før også, men jeg mener at det nesten er som å skru av og på slik som det er nå. Tenkte bare å presisere det... ;-)
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Føler at det blir monolog dette, men har nå kjørt et par turer på 10-12 km. Temperaturen på varmeapparatet kommer og går. Motoren går opp mot 100 gradersstreken, men er aldri på rødt. Når jeg stopper etter 10-12km damper det fra ekspansjonstanken, og er mye trykk når jeg skrur opp. Det bobler i tanken når jeg åpner lokket, som om det er en del luft i systemet som må ut. Jeg er redd dette er eksos?? Men fortsatt ikke vann i oljen, og motoren går bra, men det kommer nok litt kjølevann ut av ekspansjonstanken under kjøring. Etter ca 25km kjørt tror jeg den har brukt ca. en halvliter eller så med kjølevæske  :-[ :-[ :-[ Så mye for vannpumpeteorien, tipper jeg.

Edit: Oljetrykk er på mellom 2,5 og 4. Jeg tror det pleide å ligge noe over dette før. Type 3,5-5. Kan ikke si jeg er helt sikker, men.
« Siste redigering: Sø.,15,Mars,2009,21,57 av larseko »
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Høres veldig ut som sprukket topp dette her, mest sannsynlig den bakerste, den har for dårlig kjøling.. dette skjedde med en slik bil her i bergen også, akkurat samme symptomene.. desverre...
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600