Hei.
Jeg har altså nettopp kjøpt en '95 2.5 TD. Den har gått langt (330.000), og jeg gjorde nok et heller dårlig kjøp (rent ut elendig), men det er det ingen vits i å gråte over nå. Det er bedre å gjøre det beste ut av det. Etter å ha hatt bilen på Jeep-verksted for å få en kjapp «tilstandsrapport», har bilen følgende ting som jeg vil fikse på, i uviss rekkefølge:
- Frostvæske var dårlig. Jeg har kjøpt inn 8 liter konsentrert væske og tenker å skifte ut, men har ikke helt lokalisert avtapningspluggen på motoren. Er den på passasjersiden av blokka en plass, og vanskelig å komme til?
- Motor lekker litt olje i fremkant. Etter å ha skiftet olje (til helsyntetisk) og oljefilter kan jeg vel rimelig sikkert konstatere at oljen ikke kommer fra filteret (som jeg har sett foreslått på forumet ved lignende situasjoner). Da er det vel en simring der et sted som er gåen. Er det overkommelig for en fyr med begrenset mekkeerfaring (har noe erfaring fra Volvo 240, men ikke noe særlig på motoren, bare skifte av foringer, bremser, stramming av hjullager etc.)? Noe som lett kan gå galt? Jeg har jo nettopp skiftet olje, men tenkte å kjøre ganske kort med denne oljen for å få rensket opp etter forrige eier. Det hadde kanskje vært naturlig å gjøre noe med den lekkasjen ved neste skift.
- Liten lekkasje i forkant av bakaksel, dvs. ved pinjong. Jeg har kjøpt ny simring, og tenkte å skifte den selv, siden denne jobben på forrige bil (240) ikke var så ille, men så sier en på Jeep-verkstedet at det er en jobb som fort kan gå litt galt. Var visst f. eks. en utfordring å få strammet til sentermutter(?) helt riktig etter endt jobb..? Noen som kan gi noen innspill her – bør jeg kanskje overlate jobben til verksted? Trenger jeg spesialverktøy?
- Tror kanskje det også kommer litt olje fra girkasse i bakkant, men kan også være ved tappeskrue. Er det evt. vanskelig jobb å skifte simring her? Verksted mente det også kunne være kjekt å skifte simring i bakkant av overføringskasse mens jeg holder på med bakaksel.
- Clutchpedalen tar litt brått, og er muligens litt tung å tråkke ned. Jeg vet at utløserlageret ikke er helt bra (bråker litt), men det bør vel ikke ha noe å si for det?
- Dieseltilførsel stoppa da det ble veldig kaldt her (-15-20). Det ordna seg etter at jeg putta på litt allron, men jeg har kjøpt et nytt filter. Er vel ikke noe hokuspokus å skifte det.
- Det hender at det kommer lyd fra bakstilling når jeg kjører på humper uten å bremse ned så mye. Verksted fant ikke noe slark bak der da de gikk over med kubein og lykter, og dempere virker tilsynlatende ok. Noen som har en idé om hva det kan være? Jeg tenker kanskje en foring, men det er rart at de ikke fant det på verkstedet (jeg glemte å nevne det for dem, så de så ikke spesielt etter det).
- Det hender at viskerbladene foran går litt ut av posisjon, dvs. litt lenger ned enn de skal være (den ene går litt nedenfor vinduet). Jeg mener jeg så her et sted at man fikk bestilt nytt foringssett til viskerne fra USA. Dette er vel også overkommelig å fikse, vil jeg tro.
- Motoren til el-antenne er antageligvis toast. Ser at man får kjøpt erstatningsantenner på ebay til ca. $20. Noen som har testa/har anbefalinger?
Baksetene matcher ikke framsetene(!!!)
. Har tilbud om splitter nytt baksete til 3.000, men det er egentlig alt for dyrt for meg. Er det noen som har brukte til gi-bort-pris så kan jeg være interessert. Det er grått delskinn framme.
- Sist men ikke minst, mulig sprukken topp? Se lenger ned i tråden.
Beklager den lange posten. Jeg har funnet noen interessante tråder om temaene som jeg vil sjekke ut, men tenkte jeg skulle legge ut tingene her i tilfelle det var noen som hadde noe å legge til. Det er jo ikke voldsomme oppgaver, men siden jeg er litt fersk på Jeep er det jo greit å få noen tips. Jeg har meldt meg inn i klubben, og kanskje blir det litt lett terrengkjøring etterhvert, men først og fremst skal det her være hverdagsbilen. Etter å ha kjøpt meg et småbruk med lang gårdsvei og en del bratte bakker til/fra jobb måtte jeg få tak i noe som var litt mer fremkommelig enn 240en, selv om det er en utrolig pålitelig og rimelig bil å ha.
Edit: Modifiserte litt for å ta med det der med sprukken topp.