Skrevet av Emne: Problemer med start  (Lest 7085 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Geir som rookie JEEP eier

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Problemer med start
« på: Ma.,17,September,2007,10,39 »
Hei.
Er ny eier av en JEEP Cherokee 2,5 TD 1996 modell og er ikke kjent med denne type bil i det hele tatt. Problemet er at når bilen har stått i et halvt til ett døgn ute å bli brukt er den UTROLIG tungstartet og når den da først starter røyklegger den halve nabolaget med gråhvit røyk. Dette skjer som oftest når utetemp er under 2 °C (bor i Nord-Norge). Hvis jeg må holde på i 5 minutter før jeg får start kommer lampen CHECK ENGINE på ????? skjønner at denne lampen har med den elektroniske styringen til motoren. Har skiftet glødeplugger og og målt strømstyrken ut fra glødereelet og på plugghettene til glødepluggene, og den er ok. Når jeg starter bilen tar det ca 1 minutt før den går ordentlig, veldig ujevn gange. Den har en tendens og til å ryke litt og under kjøring både med og uten pådrag samt at jeg ikke får forbruket under 1,0 L pr mil.
Håper det er noen som kan hjelpe.

Utlogget John

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Sv: Problemer med start
« Svar #1 på: Sø.,19,April,2009,00,31 »
Hei!  Jeg har samme problemet som du opplevde,med min 2,5 td 95 mod.Den den må tørnes lenge før den starter,når det er kalt ute og den har stått i ca 1 døgn.
Ved kortere stopp,(6-8 timer er det ikke noe problem.Har skiftet glødeplugger og skjekket at disse får spenning ved gløding. Når den først starter ,(kaldstart)høres det ut som den begynner å tenne på 1-2 syl.og de andre kommer etter hvert. Mye røyk!
Hvis du fant ut av problemet kunne det være kjekt å høre fra deg.

Utlogget Olav

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Problemer med start
« Svar #2 på: Ti.,21,April,2009,21,57 »
Hadde litt av de samme problemene på den forrige 2.5  eg hadde.Prøv å pumpe på diesel pumpa på filteret til det blir "hard"/ motstand  og prøv og start......Så har eg kansje løsningen  :)

Olav 

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Problemer med start
« Svar #3 på: To., 2,Desember,2010,12,14 »
Hvordan er ståa for folk med 2.5TD ?

Noen med erfaringer om hvor lett det skal være å starte disse på vinteren? (-5 grader og lavere)

Er det slik at man må file litt noen ganger før de tenner, eller skal de i utgangspunktet tenne raskt hvis alt er som det skal?

Utlogget rubber

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 117
  • Evenes- Bogen
Re: Problemer med start
« Svar #4 på: To., 2,Desember,2010,16,49 »
har en xj 2,5 td 1998 den starter etter 2-3 sek
xj 1998 2,5TD 2,5OME 31x10,5-15 cooper stt

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Problemer med start
« Svar #5 på: To., 2,Desember,2010,17,46 »
Disse skal ikke være spesielt tungstartet, min har stått ute et døgn i 15-16 minus og startet tvert i dag, UTEN motorvarmer.
Du må følge rådene jeg ga deg i tråden om glødeplugger, er ikke verre enn det. Folk tror gjerne at feilen ligger i glødepluggene når en diesel er tungstartet, men det kan godt være andre ting, som morkne slanger som slipper inn luft over natta, og da renner dieselen tilbake til tanken.
Kom på noe mere i farten  :) Sjekk at håndpumpa på filterhuset er tett, hvis du får dieselsvetting nede i filterhuset når du prøver håndpumpa, så kan du legge på en o-ring ved gjengene, og legg gjerne på gjengetape på nipplene til inn/utløp fra filterhuset, ett nytt dieselfilter er heller ikke dumt, har hørt at enkelte har hatt problemer med uoriginale filter da de ikke tetter skikkelig opp mot filterhuset, og da får du vaklete/ujevn gange på motoren ved kaldstart p.g.a luft i dieselsystemet.
« Siste redigering: To., 2,Desember,2010,21,31 av Chryslercrap »

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Problemer med start
« Svar #6 på: Fr., 3,Desember,2010,07,59 »
Ja disse motorene starter så lett som bare det i kulda hvis alt er i orden! :) Må gi disse motorene mye skryt for kaldstartegenskapene. Har oppdaget at den starter lettere en flere nyere dieseler.
Jeg har en 98 mod. og har aldri hatt noe problem, selv ikke i -21 uten motorvarmer.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Problemer med start
« Svar #7 på: Fr., 3,Desember,2010,11,31 »
Ja, også går de relativt pent og rolig etter kaldstart, min far har en Nissan X-Trail Dci av nyere årgang, høres helt jævlig ut etter kaldstart, skikkelig hard dieselgange.

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Problemer med start
« Svar #8 på: Fr., 3,Desember,2010,12,27 »
Takker for svar..

Ja glødeanlegget er testet og skal være i orden nå.
Det ser ut som det er endel morkene slanger som kommer til å byttes nå i helgen. Og evt sette på en slik tilbakeslags ventil fra diselpumpa.
Slik det er for meg, virker det som jeg må file en god stund (akuratt som trykket bygger seg opp). Også må jeg gløde ett par ganger til før den omsider begynner å tenne.

Da er det en 4-5 ganger med tenning før den fyrer av på 1-2 sylindere, og de andre kommer raskt etter.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Problemer med start
« Svar #9 på: Fr., 3,Desember,2010,12,36 »
Tilbakeslagsventil er ikke nødvendig, bytt alt av slanger og slangeklemmer og sjekk filterhuset grundig, din 97 modell har en annen type dieselpumpe enn hva eldre 2,5 diesel har (som enkelte setter tilbakeslagsventil på) Pass på så du kjøper riktig type slange når du bytter de mellom dysene, og fra dyse nr1 og til koblinga ved dieselpumpa, de skal være skikkelig trang og litt vanskelig å få på, så det blir 100% tett.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Problemer med start
« Svar #10 på: Fr., 3,Desember,2010,12,41 »
Har hatt samme runden som deg på min VM-diesel, min røyk og var ganske umulig når den var kald, gikk over alt som var av slanger og koblinger, og bilen ble nesten bra, så byttet jeg veiv-sensoren og da ble det slutt på problemene.

Utlogget jegern79

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Re: Problemer med start
« Svar #11 på: On., 8,Desember,2010,11,36 »
Var nødt om å starte min i 25 minus i går. Da hadde den stått i 8 timer. Startet med en gang! Utrolig imponert.  Audin min (1,9 tdi) starter i ikke i det hele tatt uten motorvarmer når det er under 15-.
Keep it simple stupid

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Problemer med start
« Svar #12 på: On., 8,Desember,2010,15,29 »
Tøft!  :) Ikke dårlig til å være diesel det, og spesiellt en såpass "gammel" diesel. Det 1.9 TDi greiene til VW og Audi er ikke akkurat glad i kulle  :P Har samme i arbeidsbilene på jobben og de er helt rævva og starte når det er veldig kaldt.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget olb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Re: Problemer med start
« Svar #13 på: Ti.,14,Desember,2010,20,43 »
Hei.
Samboer har også en 96-mod xj med startproblemer. Har skifta returslangene på dysene og sjekka glødeplugger. Det virker som de er i orden. Ser at det blir nevnt noe om veiv-sensor her. Kan noen fortelle meg hva den er til og hvor den sitter?

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Problemer med start
« Svar #14 på: On.,15,Desember,2010,14,16 »
Veiv-sensoren sitter i bakkant av motoren, og kontrollerer når stempel nr 1 er på topp osv, den forteller "hjernen" når dieselpumpa skal levere diesel. Men på 96 2,5td er det vel mekanisk dieselpumpe, de fikk vel elektronisk styrt dieselpumpe i 97, hvis jeg ikke tar feil?
Det vil si at tidspunktet på dieselpumpa di må justeres manuelt, skruene som holder pumpa mot blokka må løsnes og dieselpumpa flyttes litt opp eller ned, omtrent som å justere tenning på en bil med vanlig fordeler, men hvis du ikke har erfaring med dette så bør du få fagfolk til å gjøre jobben. Husk at huset som dieselfilteret er skrudd fast i, er en mulig feilkilde, der spesielt håndpumpa kan trekke inn luft.