Skrevet av Emne: Hvilket hevesett til 35" dekk??  (Lest 4964 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget New2jeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Hvilket hevesett til 35" dekk??
« på: On.,30,Oktober,2013,16,41 »
Hei!

Jeg ble i går en STOLT eier av en XJ 99 modell 4.0 liter! Min aller første jeep  ;D
Jeg er dessverre ikke den mest handy ambulansearbeideren i østfold, så jeg håper sterkt at det er noen Jeep entustiaste her som kan komme med noen gode råd før jeg skal heve bilen!

Har veldig lyst til å investere i nye 35" dekk, BF Goodrich mud terrain, og Bushwacker skjermbreddere!

Jeg lurer altså på:hvor mange tommer må jeg heve bilen(høyden på hevesettet) for at det skal passe med 35 tommers dekk?
- jeg har i utgangspunktet bare tenkt til å bruke bilen på vei, så jeg er ikke avhengig av å ha enormt mye plass mellom dekk og skjermer, det eneste jeg krever er at hjulene ikke skraper inn i skjermene når jeg svinger!

Håper noen kan ta seg litt tid til å hjelpe en ny XJ eier litt i gang her :)

Hilsen Lars-Erik


Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #1 på: On.,30,Oktober,2013,19,20 »
35" er ganske stort... Vi anbefale å starte ut med 33", da du må heve myye for 35...




Alternativet er mindre heving, og mere kutting i skjermene. For å få på plass 35" må felgen bygge endel ut, for ikke å ta i ramma ved sving. Og når dekket kommer ut, vil det tilbakelegge en større "bue" når du svinger og du må kutte mye!
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget New2jeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #2 på: On.,30,Oktober,2013,22,24 »
Takk for svar!

Er denne tabellen beregnet utifra hva som er anbefalt til kjøring i ulike terrenger som skog og mark, eller er den beregnet for vanlig veikjøring? Har som sagt tenkt å bruke bilen kun på vanlig vei, så er kun avhengig av at det passer og hjulene ikke skraper altfor mye ved full sving!

Når jeg skal sette på Bushwacker skjermbreddere,  må jeg også kutte litt uansett for å få det til å passe vel?
Jeg har sett meg ut ett hevesett på ebay som er 4.5" komplett med dempere, bladfjører og fjærer.

Hvis jeg da velger å gå for 35" dekk, kan jeg da kjøpe dette settet, samt sjakler som hever 2" ??

Har en guttedrøm om å gjøre XJ´n skikkelig grom :)

Håper på noen gode råd her :)

Noen som evt har noen bilder fra XJ med 35" dekk og ulike hevesett??

Hilsen Lars-Erik

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #3 på: To.,31,Oktober,2013,19,17 »
Vil tro det er for "aktiv" kjøring... 4,5" + 2" vil nok holde et godt stykke, resten skjærer du bare ut... :) Som du sier, så kan du kutte endel ved BW. Men innpresset er også viktig, på MJ'en min hadde jeg 3" hevefjærer og 31" på originalfelg som passet svært bra. Satte på 31" på Dodge-felger som bygde mer ut, og da skrapte det mye.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget New2jeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #4 på: Fr., 1,November,2013,13,32 »
hei igjen! kan du være så grei å se på dette?? og takk for hjelpen så langt... :)

jeg tenkte å kjøpe dette hevesettet : http://www.ebay.com/itm/ROUGH-COUNTRY-4-5-SUSPENSION-LIFT-KIT-JEEP-XJ-CHEROKEE-CLASSIC-84-01-4WD-4-0L-/360778463121?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AJeep%7CModel%3ACherokee&hash=item5400127791&vxp=mtr

og denne tilleggshevingen: http://www.ebay.com/itm/140731018428?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

det jeg lurer på nå er da om disse sjaklene er lengre enn de som følger med i hevesettet? for hvis de ikke er lengre, er det jo ikke noe poeng å kjøpe disse... vet ikke om de sjaklene som følger med i hevesettet er orginal høyde, eller forlenget??

Hilsen Lars-Erik

Utlogget PederR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #5 på: Fr., 1,November,2013,13,56 »
jeg skal gå for 6.5" hevesett + litt kapping når jeg skal heve jeep'n og få på 35" dekk.
er noen amerikanere som bruker 5.5-6" heving og det går vist bra ifølge dem. men 6.5" heving er jo 0.5" under 7" så da vil det nok gå bra hvis jeg kapper nok og setter på BW breddere.

http://www.naxja.org/forum/showthread.php?t=70566
http://www.naxja.org/forum/showthread.php?t=941392
http://www.naxja.org/forum/showthread.php?t=28632
http://www.naxja.org/forum/showthread.php?t=44928

enkelte der har jo 37" dekk på så....
Jeep Cherokee 87 modell 4.0 bensin

Utlogget New2jeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #6 på: Fr., 1,November,2013,14,32 »
ja samme her. skal sette på Bushwackers og kappe en del for å få plass. problemet er bare at jeg ikke vet hvordan jeg skal få hevet bilen såpass mye til en fornuftig pris. tror det blir rimeligere og kjøpe 4.5" hevesett+2"sjakler+spacere! hvis du ser på de to linkene fra ebay som jeg la ut på forrige melding, så er det ett komplett hevesett og sjakler+spacere i 2". men det jeg er usikker på er om disse sjaklene og spacerne vil heve bilen ytterligere 2" , da jeg ikke vet om sjaklene som følger med hevesettet er orginal lengde eller om de er forlenget! Hvilket betyr at om de er forlenget, vil jo ikke de andre sjaklene heve bilen noe mer enn hevesette på 4.5". OG hvis de hever bilene ytterlige 2", passer disse spacerne til dette hevesettet??  Ta en titt på linkene mine og gi meg en tilbakemelding er du snill :)

Er 100% fersking i dette gamet, så setter STOR pris på gode råd her! ...

Lars-Erik

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #7 på: Fr., 1,November,2013,15,13 »
Det er lengre sjakler som følger med settet. Men husk at det er flere ting som trengs ved såpass heving, og så "store" dekk. Du kommer til å få en ganske krapp vinkel på mellomakselen bakover, kan ordnes enten ved SYE kit eller senking av transfer. Original-drevinga blir nok litt snau for de dekka og, bilen kommer til å kjennes slapp ut. Ved såpass heving så er nok det lureste å gå for et long-arm sett, så vinklene foran blir riktige.

Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget New2jeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #8 på: Fr., 1,November,2013,15,40 »
takk Pettersen!

Med andre ord er det ikke bare å kjøpe hevesett og store dekker... det du sier er at jeg også må gjøre andre innstillnger/justeringer og da kanskje også flere deler og påkostninger enn kun hevesette og sjakler+spacere!?!?!

Kanskje bedre å gå for 33" og 4.5" hevesett uten noen annen form for tillegsheving?? --> ved denne løsningen trenger jeg vel ikke å gjøre noen andre justeringer som transferkassa osv???

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #9 på: Fr., 1,November,2013,21,57 »
Det er nok en bedre løsning ja. Og du slipper å kappe så mye. Hvis du går for 33 tommere, så holder det forsåvidt med 3,5" heving også. Bilen blir fortsatt høy, men du får ikke så mye luft mellom dekk og karosseri. Ser litt bedre ut, synes jeg. Med 33 tommere og 4-liter så burde det gå greit uten å dreve om akslingene. Merker nok at bilen blir litt latere, men ikke helt dau.

Du må ha lenger bremseslanger, eventuelt flytte ned festene til disse.

Senking av transfer er kanskje noe du bør gjøre uansett, men det er veldig enkelt. Følger somregel med to klosser, som du monterer mellom ramme og travers. Hvis du merker vibrasjoner i drivlinja etter heving, så er dette en løsning som kan fjerne problemet.

Selv kjører jeg med 2" heving, og 31 tommers dekk. Fungerer fjell til mitt bruk, og kommer somregel fram der jeg vil ;)
« Siste redigering: Fr., 1,November,2013,22,26 av Pettersen »
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget New2jeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #10 på: Lø., 2,November,2013,10,32 »
ja vel! takk for mye god info her! tenker da på å kjøpe 3" hevesett jeg da! men hvordan kan jeg tilleggsheve ett hevesett? går det med 2"sjakler+spacere eller hva med bodylift heving? det ble skrevet lenger opp at sjaklene på det hevesettet, jeg har linket til i tidligere melding her, at de også er forlenget slik at det derfor ikke vil heve bilen ytterligere 2" med 2 toms hevesjakler?? stemmer det? tenker å gjøre det rimeligst mulig, og tenker derfor at 3" hevesett med tilleggsheving er det beste alternativet?!? eller er det noen andre som har bedre forslag?? Har alt bestilt meg dekkene, så håper på svar :D

Lars-Erik

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #11 på: Lø., 2,November,2013,19,00 »
Ja, sjakler og klosser funker for å heve ytterligere. Men da får du igjen problemet med vinkler på mellomaksel og slikt. Bodylift går ikke på Cherokee, da den ikke har løs ramme. Stemmer at med det hevesettet du har linka til, ikke vil få 2" heving med ekstra sjakler. Sjaklene i det hevesettet utgjør en del av hevinga.

Husk at hvis du blir stoppa med større dekk og hevesett uten papirer, må vise bilen i original utførelse hos Biltilsynet. De fleste steder får du heller ikke EU-godkjent bilen uten at papirer på dekk og heving er tilstede...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget New2jeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #12 på: Lø., 2,November,2013,22,02 »
ja jeg skjønner... hmm. skal ikke være lett dette her  ???

Hva bør jeg gjøre da? jeg SKAL ha 33" dekk, de er jo allerede på vei...

Setter stor pris på om noen kan legge ut noen linker som selger hevesette på 3.5" eller mer!
 --> gjerne ifra ebay eller noen 4x4 sider :)


Sliter som sagt med å finne en løsning her  :-[ 

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #13 på: Lø., 2,November,2013,22,53 »
www.4wd.com
www.quadratec.com
www.jeep4x4center.com
www.summitracing.com
for å nevne noen. Er selv på tur å bestille 3" Skyjackers med TUV fra 4wd.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Hvilket hevesett til 35" dekk??
« Svar #14 på: Sø., 3,November,2013,18,11 »
Det billigste lovlige er nok å bestille 3" Skyjacker med TUV, som Hardkåre sier. Med det, og litt kapping, og f.eks Bushwacker skjermbreddere, så skal nok 33 passe greit. Usikker på hvor mye flex du får, men hvis du har tenkt å holde deg på vei så er det jo ikke noe problem.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".