Skrevet av Emne: Hur får man eu godkänning på TJ  (Lest 3227 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Vikingsson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Hur får man eu godkänning på TJ
« på: Ti.,17,Januar,2012,20,40 »
Några frågor från en nybörjare.
En TJ 2.5 som är hevet 2" men där inte papper finns på godkänning från leverantör tex från tyska TUV, vad gör man då?
Kan man då få den EU godkänd? I detta tillfälle är märket skyjacke suspensions.
Är det så att hevingsettet måste bytas ut mot tex pro comp 2 för att få godkänning tillsammans med 33" däck?
Vad vill det kosta att byta ut heving om det är enda möjligheten?

Det är också satt på 33" däck, vill det gå att få eu godkänt dessa utan problem?

Dreving bör väl justeras till 4.88, vad vill det kosta?
Bör fler ting bytas ut?

Måste skjermutbyggare eu godkännas?

Om man har orginaldäck till sin wrangler som är hevet 2" vill den då gå igenom eu kontroll för att därefter sätta på 33" igen?

Tacksam för alla svar som gör att man inte gör ett dåligt första köp av wrangler.

Tar gärna emot information om vad som generellt måste godkännas.
Gör man godkänning av förändringar samtidigt som eu kontroll eller skall det göras på något speciellt ställe?
Som svensk och med helt vanliga standard bilar har jag aldrig varit borta i liknande saker.

Än en gång tacksam för svar.

Ola

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #1 på: Ti.,17,Januar,2012,22,38 »

Hvis du søker litt rundt i forumet står det mye om godkjenning, og BT.
Her på forumet er Bt en forkortelse for biltilsynet som er vel det samme som bilprovingen i Sverige.
Egentlig heter det ikke biltilsynet lenger, det heter vegvesenet (www.vegvesenet.no)

Når man skal få godkjent ombygging , heving, større hjul osv må man bestille time hos vegvesenet. Og man MÅ ha, gjentar MÅ ha riktig dokumentasjon for å få det godkjent.

Men, vanlig EU kontroll kan man få på de fleste verksted. Men ikke godkjenning av ombygging.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Vikingsson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #2 på: Ti.,17,Januar,2012,23,07 »
Tyvärr inte så lätt att finna det man exakt söker.
De som gjort detta förrut vet nog alla fällor man måste undvika och vilken dokumentation man behöver på heving, dekk, skjermbreddere, kufangere mm.

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #3 på: Ti.,17,Januar,2012,23,26 »
Jeg kan svare for meg selv.
For mange år siden satte jeg på 2' sett med TUV og fikk bilen godkjent hos BT
For noen år siden kjøpte jeg felger med 32' dekk (felg med TUV) pluss skjermbreddere og fikk dette godkjent.
I fjor byttet jeg ut 2' settet mitt med et 4' fjærestt og et 2' body lift med TUV og fikk dette godkjent. Det var også viktig for godkjenningen at det stod at alle delene fjærløft, BL, og hjul (dim. / backspacing) kunne være på samme bil, I TUV papirene.

Så er problemet; det virker som at folk ikke har fått godkjenning selv med TUV papirer.

Med tanke på kufanger osv, tror jeg blir veldig vanskelig å få godkjent, uten papirer....

Håpløst....ja!

Skal du kjøpe heve sett med TUV eller felger med TUV,kan jeg anbefale www.bgnor.no. En butikk med utrolig bra service. Snakk med Amund.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Vikingsson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #4 på: On.,18,Januar,2012,07,44 »
så att köpa en wrangler som är ombyggd och utan dokumentation och godkänd  är att kasta pengarna i sjön?
Man klarar inte att få den godkänd  hos vegvesenet i  efterkant?

Varför är det då så många  ikke godkända wrangler på  marknaden?   Är  det inte lika bra att göra  saker ordentligt så den går igenom nästa eu kontroll ?

Utlogget Vikingsson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #5 på: On.,18,Januar,2012,09,39 »
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32756268&reference=2012%2F1%2F17%2F8%2F327%2F562%2F68_1007611585.jpg

Detta är ett exempel på en bil där inget är godkänt av ombyggnad.
Vill denna gå igenom EU kontroll?

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #6 på: On.,18,Januar,2012,09,49 »
Det finnes ikke TUV til Skyjacker hevesett, så det får du ikke godkjent. Ikke alle verksteder vil EU godkjenne en hvet bil som ikke har det skrevet inn i vognkortet. Men vil nok tro det finnes noen verksteder som "overser det"
Jeep Wrangler JK-09

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #7 på: On.,18,Januar,2012,09,57 »
Det er det som er så f.... dumt.
De som prøver å gjøre det ordentlig( med å vise bilen)  får ikke lov. Derfor gir vel folk f... Og kjører rundt uten. Går vel bra helt til man kjører over en fotgjenger og blir dømt i retten...
Derfor skulle jeg ønske at reglene var mer som i Sverige der det går an å ha en dialog for å få godkjent en bil som er " trygg nok". I Norge er vel alt som ikke er originalt farlig ::)

TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #8 på: On.,18,Januar,2012,10,02 »
Skyjacker har vel det beste rådet...
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #9 på: On.,18,Januar,2012,12,50 »
Har man ikke erfaring i hva som kreves av papirer og tillatelser vil jeg si at det er "å kaste penger ut av vinduet" om man kjøper noe som ikke har de rette godkjenningspapirene.
Dette er det kanskje blitt fokusert spesielt på i den senere tid i forhold til "offroad" kjøretøy, men det samme gjelder for alle andre kjøretøygrupper.
Godkjenning er i de senere år blitt synonymt med å ha de "rette" papirene, da "Bilsakkyndig" tjenestemann ikke lengere eksisterer og kan ikke vurdere utfra eget skjønn og ekspertise.

Myndighetspersoner er i dag underlagt et regelverk hvor skjønn er nesten utelatt.
Vi kan ha ulike oppfatninger om dette er en styrke eller svakhet i samfunnsutviklingen, da dette ofte er prosesser som er unntatt politisk innflytelse av nevneverdig grad.
Gi "dine" politikere tilbakemeldinger på dette, slik at det kanskje kan endres.
(Tror egentlig at politikerene er fornøyd med tingenes tilstand, da dette effektivt pulveriserer deres eget ansvar).
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget Vikingsson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #10 på: On.,18,Januar,2012,21,51 »
Är det lurt att söka till sfoor först?

Måste följande ting generellt godkännas hos BT och vara tuv godkända?
Felger? ( när man ökar till 33" däck.
Kufangere?
Skjermbreddere?
1" Bodylift?

Refererar igen till link ovan på finn.no annoms

Gudarna skall veta att det ligger mycket osäkerhet i och med att göra en TJ lite barskare.
BT verkar vara lite flexibla i dessa sakerna, men det verkarvsom det lar sig genomföras med tuv papper i ordning.
Glädjer mig dock till min första wrangler när det än måtte bli, blir då med på turer som JCN anordnar.  :D



Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #11 på: On.,18,Januar,2012,23,29 »
Felger: på TJ er det maks 32". Noen har problemer selv med TUV. Fordi noen betjenter mener at man ikke kan ha større dekk en 5% rulleomkrets selv om man har TUV.

Skjermbreddere: For å få dekkene godkjent må man ha skjermbreddere som dekker hele dekket (ikke bare mønster men helt ut) her kan det bli problemer hvis det er for lang avstand mellom hovedlyset og ut til ytterkant av skjermen. (tror ikke man trenger tuv på skjermbreddere, jeg hadde ikke det)

Bodylift: Bg nor selger bodylift med TUV papirer. De har både 2' og 3'med TUV. 1' vet jeg ikke om de har med TUV.

Generelt koster felger og hevesett med TUV en del mere en de samme produktene uten TUV.

Kufanger er bare å glemme, er min påstand.
Etter det forstår er det greit å montere vinsj, MEN da må den ikke stikke en mm. lenger frem en den orginale støtfangeren og den må dekkes til med et trekk (cover)

Det er spennende å bruke masse penger og så dra til BT og håpe at det går bra. Går det ikke bra må man skru av hele settet igjen, "Been there, done that ::)"
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #12 på: Fr.,20,Januar,2012,17,20 »
Jeg tror noen har fått godkjent 33" dekk på TJ ganske nylig. (På min tidligere TJ, jeg kjørte 35" ;D).
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget Vikingsson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Hur får man eu godkänning på TJ
« Svar #13 på: Fr.,20,Januar,2012,20,04 »
Har förstått att vissa stationer/kontrollanter är mer hyggliga än andra.
Någon som vet vart dessa kan finnas på østlandet.
Sänd gärna en mail så ingen blir hängt ut.

Misstänker att jag kommer att köpa en helt orginal utan rost och bulker för att lackera om i matt svart.
Sedan kör vi heving/33" dekk, nya stötfångare och mycket kromdetaljer ++.
Kommer att bli ett fint resultat.
Men först måste jag finna wrangler och det är inte många till salgs just nu.
Om någon vet om någon som skall sälja en TJ, hör av er.