Skrevet av Emne: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD  (Lest 6488 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjetilhd

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« på: Lø., 9,April,2011,10,21 »
Nå har jeg kjørt bilen i noen uker etter at bakerste toppen er skiftet og diverse annet er skiftet eller utbedret. Skiftet radiator, termostat, pakninger og kjølevæske. Etter at motoren er blitt varm holder den seg konstant på ca 70 grader. Dette gjelder bykjøring, landevegskjøring, fjelloverganger og tomgang. Den rikker seg ikke før motoren blir slått av og begynner å kjølne. Tar dette som et godt tegn på at kjølesystemet fungerer  ;)
Skal snart ta et oljeskift på den og har fått anbefalt Fortè Motor Flush fra det lokale bilverkstedet. Sikkert delte meninger om slike produkter, men jeg velger å tro at det i alle fall ikke kan skade motoren. Skal helles på motoren sammen med den gamle oljen og kjøres en stund før alt tappes av, skifter filter og har på ny olje.
Jeg har lest mange tråder her på forumet om stell av disse motorene og prøver å følge opp så nøyaktig som mulig for å ha en bil som går noen år til. Viktigste er å la den gå på tomgang slik at den blir varm før kjøring spesielt om morgenen, være nøyaktig med oljeskift og passe på kjølevæske.
Jeg har ikke så mye erfaring med dieselmotorer, men jeg hadde en Mitsubishi L-300 4wd i ti år. Sammenlignet med den er det nå mye mer sprut i XJ'en. Samme slagvolum på motoren, men her er det ca 20hk mer i følge spesifikasjonene.
Trass i de mange dårlige tilbakemeldingene her om denne motoren ser jeg nå lyst på fremtiden. Tar selvsagt forbehold om at det er en gammel bil med en motor som har passert 260k fo litt siden ;-)

Kjetil
1996 modell XJ 2,5TD

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #1 på: Lø., 9,April,2011,11,38 »
Bra det er flere som er fornøyd med disse motorene:) Jeg skiftet toppakninger på min for ett halvt år siden fordi den lakk vann ut.. Det var noe sprekker mellom ventilene, men ikke inn til vannkanaler. Den har gått 312.000 km nå og fungerer fortsatt kjempebra, og den er veldig sterk i forhold til de felste andre 2,5td fra 90-tallet!

Kjøpte enda en nå som kona skal begynne å kjøre.. fikk den billig fordi det var sprekker i to topper. nå har jeg kjøpt alle nye og skal gi den bilen også ett nytt liv.

Om det var sprekk i en av toppene på dine, så må du være forberedt på at det kan skje med en av de andre også i nær framtid, men da kan du jo bare skifte den som sprekker, men jeg valgte å skifte alle på denne bilen, for å være litt mer sikker på at den skal holde lenge.
Skiftet du toppakninger på alle, eller var det plass til å bare ta av den bakre toppen som var sprekkt?

Utlogget kjetilhd

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #2 på: Lø., 9,April,2011,18,08 »
Jeg skrudde ut alle toppene og sendte dem inn til trykktesting hos Auto 23 sitt maskinverksted i Bergen. En relativt dyr affære, men jeg ville være sikker på at ikke flere topper var dårlige. Mulig jeg bare skulle skiftet alle, men det er lett å være etterpåklok ;-)

Da satte jeg inn igjen nye pakninger på alle toppene ja. Som jeg nevnte i en annen tråd var toppdekselpakningen jeg fikk fra Auto 23 av mye dårligere kvalitet enn den jeg hadde fra før så da kom den gamle på plass igjen.

Det neste på lista nå er å skifte fjærer bak. Da er jeg litt fristet til å sette inn et hevesett fra OME etter å ha blitt anbefalt det av forumfolk :-)

Kjetil
1996 modell XJ 2,5TD

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #3 på: Lø., 9,April,2011,20,03 »
Da satte jeg inn igjen nye pakninger på alle toppene ja. Som jeg nevnte i en annen tråd var toppdekselpakningen jeg fikk fra Auto 23 av mye dårligere kvalitet enn den jeg hadde fra før så da kom den gamle på plass igjen.

Stemmer at jeg leste det ett sted.. toppdekselpakningen gjør det vel ikke så mye å bruke om igjen.. hørt at det var noen dårlige å få tak i også ja.. Fikk delene til min motor i går, og da fikk jeg kombinert pakning til innsug og eksos, som var i stål, istede for de dårlige pakningene som satt der tidligere. og så var det den bra typen toppdekselpakning:) Man skal egentlig ikke trenge å trykkteste toppene. om man demonterer øvre vannkanalen og tar av vifte-reima, så vannet ikke sirkulerer, så ser man hvilken av toppene som gir trykk ut i kjølesystemet, men det er klart at defekt toppakning kan gi samme symtomer, så det må også sjekkes om det er noe feil med dem. Får håpe motoren din holder lenge nå da!

Er forresten anbefalt å bruke EN hel toppakning, og ikke fire separate.

Jeg har den gammle typen motor med mekanisk pumpe.. flere av forhandlerene jeg ringte med og forhørte meg om pris sa at man måtte bruke de separate på den gammle typen, og de fungerte bra på den forige bilen jeg overhalte, så jeg setter det sammen med de jeg:)
« Siste redigering: Sø.,10,April,2011,11,25 av peterder »

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #4 på: Lø., 9,April,2011,20,14 »


Jeg har den gammle typen motor med mekanisk pumpe.. flere av forhandlerene jeg ringte med og forhørte meg om pris sa at man måtte bruke de separate på den gammle typen, og de fungerte bra på den forige bilen jeg overhalte, så jeg setter det sammen med de jeg:)
[/quote]

Men toppene og anleggsflata på blokka er jo identisk, uansett mekanisk eller elektronisk styrt dieselpumpe?
Men så lenge det fungerer er det jo greit  :)

Ellers så har jeg en oppfatning av at blokkering av EGR, samt oljeskift på 500 mil gjør godt for motoren  :)
« Siste redigering: Lø., 9,April,2011,20,19 av Chryslercrap »

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #5 på: Lø., 9,April,2011,22,13 »
Men toppene og anleggsflata på blokka er jo identisk, uansett mekanisk eller elektronisk styrt dieselpumpe?
Men så lenge det fungerer er det jo greit  :)

Ellers så har jeg en oppfatning av at blokkering av EGR, samt oljeskift på 500 mil gjør godt for motoren  :)

Mente selvfølgelig ikke at det hadde noe med dieselpumpa å gjøre.. bare forklarte hvilken type motor jeg hadde.. er flere forskjeller enn dieselpumpa på den "nye" typen også. Jeg trodde også det skulle gå med hel pakning, men de sa det var noe forskjell uansett og at jeg måtte bruke de separate. Tror de funker greit jeg:) på den forige jeg satt sammen, var det litt ujevn flate rundt hull til vannkanalene, så da tok jeg littegrann ekstra flytende pakning akkurat rundt vann-hullene, men til den jeg fikser nå, har jeg nye topper, så da setter jeg det nok sammen helt uten ekstra pakningstoff.

Å blokkere EGR er selvfølgelig positivt for motoren!.. Det er vel noe av det verste driten som er laget! Har koblet det vekk på min også, og merket at den blei sprekere av det. Jeg har jobbet som mekaniker i mange år og EGR er veldig ofte årsak til problemer, og om man noen gang har hatt opp innsuget på en eldre bil med EGR, og funnet cm-tykke lag med sot som blokkerer for innsugsluft, så skjønner man ikke hvorfor EGR noen gang er funnet opp! Man kobler det enkelt vekk på disse, uten å få feilkoder, selv om man bare drar av vakumslangen og blender den som går inn i solenoid-ventilen, men på mange biler kan det være lurt å legge ett blekk imellom EGR-ventilen og innsuget.
« Siste redigering: Sø.,10,April,2011,01,28 av peterder »

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #6 på: Sø.,10,April,2011,19,56 »
Mulig å få forklart litt mere ang denne EGR løsningen? Hva oppnår man, og hvordan gjør man det? Har en 2.5 TD som jeg gjerne vil ha i noen år til ;)

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #7 på: Sø.,10,April,2011,20,11 »
Mulig å få forklart litt mere ang denne EGR løsningen? Hva oppnår man, og hvordan gjør man det? Har en 2.5 TD som jeg gjerne vil ha i noen år til ;)

EGR=exhaust gas resirculation
På eksosmanifolden går det ett rør opp til en vakumstyrt ventil, som åpner opp og slipper eksos inn en åpning til innsuget, slik at motoren blir "tvangsforet" med sin egen eksos. Vanlig patent på dieselmotorer, og blandt annet Patrol 3,0Di og en del MB diesel, samt VM diesel soter ned innvendig p.g.a. dette.
Jeg skrudde av egr-ventilen og lagde en pakning som dekket åpningen på innsuget, og skrudde sammen igjen, utrolig enkel operasjon  :)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #8 på: Ma.,11,April,2011,01,06 »
Se på det j.... greiene her a! Det er fra en VAG fra VW/Audi Club forumet. Enkelte VW og Audi TDi motorer har skikkelig problemer med nedsoting pga. den EGR driten! http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=ec6218ae2df9a8ca9e3a1bd3edf2e740&t=145537&page=2

http://i56.photobucket.com/albums/g172/jarhead96/DSCN2189.jpg


Sjekk dette som står om EGR på Wikipedia forresten. Temmelig mye negativt, ihvertfall om EGR på dieselmotorer nede på sida med overskrift "Disadvantages in diesel engines" http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

Når det gjelder bensinmotorer, burde man nok være litt mer forsiktig med å fjerne EGR!, fordi der senker den forbrenningstemperaturen ved å fylle ut volumet fordi eksosen da erstatter et volum som ellers ville ha blitt fylt av bensin/luft. Det blir ikke samme virkemåte på en diesel pga. andre type avgasser.
« Siste redigering: Ma.,11,April,2011,03,13 av Knudie »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget kjetilhd

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #9 på: Ma.,11,April,2011,16,54 »
Blokkere EGR-ventilen var noe av det første jeg gjorde etter at jeg kjøpte bilen. Synes den oppførte seg merkelig med ufattelig lite kraft (maks 50 i oppoverbakker) og mye sort røyk ved pådrag. Fikk tips om å blende egr og da kom det seg betraktelig. Prøvde meg frem først ved å fjerne vakumslangen, men fant ut at jeg likså godt kunne sette inn en blikkplate i røret fra eksosen.

Jeg la merke til at den som skrev write-up'en (larseko?) satte inn hel topppakning, men jeg brukte firedelt. Kunne sikkert med fordel satt inn en hel ja.
1996 modell XJ 2,5TD

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #10 på: Ma.,11,April,2011,17,10 »
Jeg la merke til at den som skrev write-up'en (larseko?) satte inn hel topppakning, men jeg brukte firedelt. Kunne sikkert med fordel satt inn en hel ja.

En ting som er greit med å bruke firedelt pakning, er at man kan ha av en topp av gangen.. På den bilen jeg skiftet toppakninger på i vinter, skiftet jeg ikke toppene, men det kan fort hende de ryker, så om èn av de gjør det, så kjøper jeg bare èn pakning og skifter ut den toppen med en annen brukt som jeg har liggende..

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #11 på: Ma.,11,April,2011,17,39 »
Jeg la merke til at den som skrev write-up'en (larseko?) satte inn hel topppakning, men jeg brukte firedelt. Kunne sikkert med fordel satt inn en hel ja.

En ting som er greit med å bruke firedelt pakning, er at man kan ha av en topp av gangen.. På den bilen jeg skiftet toppakninger på i vinter, skiftet jeg ikke toppene, men det kan fort hende de ryker, så om èn av de gjør det, så kjøper jeg bare èn pakning og skifter ut den toppen med en annen brukt som jeg har liggende..

Blir litt mye "triksing" synes nå jeg da  :) (no offence  :) )
AMC toppene er planslipet 050` fra fabrikk, så skal du kombinere dette med ett par brukte topper så må disse også planslipes, og skal du etter en tid bytte ut ett par av de gamle toppene, så blir det mye plansliping og risiko for lekkasjer på innsug/eksosmanifold og toppdeksel.

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #12 på: Ma.,11,April,2011,18,12 »
Blir litt mye "triksing" synes nå jeg da  :) (no offence  :) )
AMC toppene er planslipet 050` fra fabrikk, så skal du kombinere dette med ett par brukte topper så må disse også planslipes, og skal du etter en tid bytte ut ett par av de gamle toppene, så blir det mye plansliping og risiko for lekkasjer på innsug/eksosmanifold og toppdeksel.

Hehe.. Må trikse litt på gamle biler som man ikke gidder å koste penger på.. Nå setter jeg sammen en motor med nye topper hele veien. Om det da skulle skjedd noe med den andre bilen min, som har orginale topper, så hadde jeg ikke planslipt toppene.. bare satt det sammen med noe pakningsstoff og brukt en av de toppene som var i orden fra den bilen jeg skiftet alle på.. Men det er jo sånn man kan gjøre hjemme.. Jeg mekker ikke på samme måten på bilene jeg har på jobben;P

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Veldig fornøyd etter skifte av topp på 2,5 TD
« Svar #13 på: Fr.,22,April,2011,00,57 »
Forresten veldig fornøyd etter bytte av toppene på nye bilen min også!!! Her er noen bilder:



Løsne wastegate og demonter oljerør for å komme lettere til eksosmanifoil-mutter bak turbo. Siden Turbo-pakningen var helt fin, ble den ikke tatt av.







Alt ble selvfølgelig rengjort, pusset og oljet inn der det skulle før montering.



Sett på toppene løst først og monter innsugsmanifoil, så de kommer på linje før man drar moment. Deretter dra ordentlig til innsug og eksos.
Jeg hadde fått slipesett til den nyere typen motor, og det er veldig bra, siden det er kombinert stålpakning til innsug og eksos, men man må klippe litt i toppdekselpakningen for å kunne bruke den på denne motoren, siden toppdekselene ikke er helt like. Det mangler også en del kobberskiver, så det er greit å ha ett sett med det. Jeg hadde ikke skiver til Dysene, så de blei brukt om igjen, og dratt til med 70 NM. Jeg har spesial pipe til dyser fra biltema, men man kan bruke 28mm fastnøkkel også. Video av spesialpipe og motor her: http://www.youtube.com/watch?v=PKXK0Exn87c



Måtte ha litt starthjelp da jeg skulle ha diesel opp til dysene. Løsne litt på alle dyserør og hold full gass for mest effektiv lufting.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=isxJVRCt-NM



Resultat: Én veldig fornøyd Cherokee eier:) foreløbig ingen oljelekasjer eller eksos i kjølevannet, så får håpe den fortsetter å fungere bra!


« Siste redigering: Fr.,22,April,2011,01,58 av peterder »