Skrevet av Emne: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L  (Lest 2343 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« på: Ti.,22,Mars,2011,17,03 »
Hei!

Har en 1994 Ltd. med vibrasjoner fra mellomakslinger fra 80km/t noe jeg har lest (her) kan skyldes slitte aksel-kryss.
Da jeg kjøpte bilen stod transfer-skifteren på 4x4 Part-time og bilen var eid av en eldre dame som nesten aldri hadde rørt spaken, så da spør jeg:

Hvilke skader kan det bli ved å kjøre på 4x4 Part-time og 4x4L?

Hva er forskjellen mellom Part-time og Full-time, låses senterdiffen i Part-time?


Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #1 på: Ti.,22,Mars,2011,20,32 »
I part-time er senter difen låst. De skal mye til at noe er skadet av litt kjøring  med tansferkassa stående i part-time.

Utlogget torw

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • UT I SKOGEN OPP PÅ FJELLET!!
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #2 på: On.,23,Mars,2011,16,30 »
skifta til ubolt feste på bakaksel.da halvmåne innf.var slarket!blir litt vibrasjoner av det!!
96 xj 2,5 td
87 jeep mj

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #3 på: On.,23,Mars,2011,23,59 »
Takker for svar.

Utlogget rubber

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 117
  • Evenes- Bogen
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #4 på: To.,24,Mars,2011,18,20 »
hadde samme problem på min 98 xj 2,5 td der forige eier hadde kjørt med 4x4partime inne sommer som vinter ,der var utgående lager forover heilt fuckt
xj 1998 2,5TD 2,5OME 31x10,5-15 cooper stt

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #5 på: To.,24,Mars,2011,19,36 »
Skulle nesten tro at det er noe som kan bli ekstra slitt siden det bryter noe sinnsykt i drivlinjen med part time inne på tørt underlag, hvis ikke så hadde det vel ikke stått advarsel om bruk av part time på annet enn løst og sleipt underlag.

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #6 på: To.,24,Mars,2011,20,16 »
hadde samme problem på min 98 xj 2,5 td der forige eier hadde kjørt med 4x4partime inne sommer som vinter ,der var utgående lager forover heilt fuckt

Utgående fra girkassa?

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #7 på: To.,24,Mars,2011,22,07 »
Regner med han mener lageret i fordelingkassa som er til fremre mellomaksel.

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #8 på: Sø.,27,Mars,2011,20,54 »
Regner med han mener lageret i fordelingkassa som er til fremre mellomaksel.

Huff, får håpe det ikke er det.
Men er en del billige (og dyre) overhalings-sett på ebay i hvert fall :).

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #9 på: On.,27,April,2011,17,26 »
Da har jeg funnet ut av vibrasjonene.

Hullene til krysset på pinion-kronen (yoke'en) var ovale. Ny u-bolt krone er bestilt (btw, noen mente at u-bolt kroner ikke er lov i Norge og kan by på problemer på EU'n, stemmer det?)

Dessuten er det slark i begge utgående akslinger fra transfer-kassa, men lite(?) under 0,5mm.



Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #10 på: On.,27,April,2011,23,44 »
Hehe, det høres kjent ut ja.  Husk på at yoket skal trekkes til på en bestemt måte osv osv...

Bare tull dette med at yoke ikke er lov.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #11 på: Ma., 2,Mai,2011,22,41 »
Driver litt med dette om dagen jeg også så jeg hiver meg på og lurer? Hvordan er denne spesielle måten dette skal trekkes til på?
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Skader påført ved bruk av 4x4 Part-time og 4x4L
« Svar #12 på: Ti., 3,Mai,2011,00,39 »
Det eneste jeg har funnet ut er at den skal strammes til 200lb/ft mens den roteres.
Akkurat byttet yoken og bilen ble nesten helt stille, litt rumling fra utgående aksel til framakselen på transfer men ingenting fra yoken. Deilig! :)