Skrevet av Emne: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel  (Lest 2424 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ove

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« på: Ma., 4,Januar,2010,21,48 »
Har en 95 mod. XJ som skulle hatt nye glødeplugger. Så litt på det tidligere i dag. Så ut til at disse satt litt vanskelig tilgjengelig. Noen som har gjort denne jobben og kan gi meg noen tips på hva som må demonteres for å få gjort dette på en grei måte ?

Er også på jakt etter en ny kanal til bilen. Ingen av de lokale delefirmaene i Kristiansand kan skaffe den. Noen tips på hvem som har selger nye kanaler hadde jeg satt stor pris på..

Ove

Utlogget Ove

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #1 på: Ti., 5,Januar,2010,21,33 »
Har nå fått byttet plugg 1 og 3 sett forfra. De to andre sitter vanskelig til. Kan det være mulig at en må demontere diesel pumpa for å få byttet glødeplugg som strengt tatt er en slitedel ?

Kanal er etter gammelt tips fra forumet bestilt fra Aarnes. 850 kr + moms + frakt. De måtte bestille den..

Ove

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #2 på: Ti., 5,Januar,2010,22,53 »
hvor kjøpte du pluggene, og hvor mye koster de? når det gjelder kanalene, er det pr stk, de koster 850?

Tigergutt

Utlogget Ove

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #3 på: Ti., 5,Januar,2010,23,59 »
Pluggene ble kjøpt hos Wolf i Kristiansand. Litt over 100 kr. pr.stk. Kjøpte 4, men sliter med å få montert de 2 siste...
Prisen var for 1 stk. kanal.

Ove


Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #4 på: Ma.,18,Januar,2010,21,35 »
ringte til en lokal mekonomen forhandler i dag, han sa det er to typer til 95 mod, er det skifte noen som vet hvorfor det er to typer? og når det ble skiftet?

Hilsen TIGERGUTT

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #5 på: On.,20,Januar,2010,00,16 »
da har jeg skiftet alle 4 glødepluggene, det var trangt ja, men det gikk på et vis. skjønner du lurte på om diesel pumpa måtte demonteres. jeg løsnet de 2 fremste dyserørene, og returslangene, så gikk det akkurat.
jeg brukte 2,5 time fra jeg startet til jeg ble ferdig, så da får jeg håpe den er lettere å starte i morgen tidlig. den har vært tung å starte uten motorvarmer ei stund. kommer tilbake med mere i morgen.

Tigergutt

Utlogget Ove

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #6 på: On.,20,Januar,2010,21,40 »
Fikk hjelp til å skifte de to siste pluggene av en som har byttet mange av disse tidligere.
Det hjalp ingenting på kaldstarten, fikk den faktisk ikke igang igjen dagen etter. Noe annet måtte være feil. Søkte litt rundt på nettet og fant en tråd på Pirate4X4 om noen med samme problemet. Løsningen der var å montere en tilbakeslagsventil før dieselfilteret. Da dieselpumpa begynner å bli slitt kan den ved stopp (noen timer) miste dieselen som da renner tilbake til tanken. Fikk tak i en slik ventil, dette var jo verd å prøve. Tro det eller ei, motoren starter nå raskere enn den tilogmed gjør på sommeren ! Kan anbefale alle som har en diesel som er treg å få igang med nye plugger om å prøve dette. Til opplysning har min VM-motori gått 200 tusen.

Ove

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #7 på: On.,20,Januar,2010,21,56 »
det hørtes greit ut,hvor kjøpte du ventilen hen og evt. et delenr?
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Ove

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #8 på: On.,20,Januar,2010,22,45 »
Fikk faktisk tak i to stk. En fikk jeg gjennom Sandvik (Diesel\radiator verksted) i Kristiansand. Den andre fra Tess i Kristiansand. Brukte den fra Sandvik da den var liten og lett (aluminium) den fra Tess er laget i messing og har litt mere vekt. Har ikke noe delenummer på disse, men ta en tlf. og det ordner seg sikkert. Kostet rundt 300,-

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #9 på: On.,20,Januar,2010,22,54 »
takk for det,det løser nok problemet.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #10 på: To.,21,Januar,2010,20,54 »
jeg fikk ikke start dagen etter, jeg pumpa på diesel med hand pumpa, så ble det. problemet mitt, var at retur slangene fra dysene, som jeg løsnet noen av, ble ikke helt tett, de var sprukket. jeg byttet de, og da ble alt i orden. nå starter den lett.

Tigergutt

Utlogget Ove

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #11 på: Lø.,23,Januar,2010,16,54 »
Ja, før ventilen kom inn i bildet byttet jeg også ut endel dårlige slanger, men det løste ikke problemet hos meg.
Det beste er jo gummi uten hull....

Ove

Utlogget Øivind-Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #12 på: Ma.,25,Januar,2010,21,09 »
Takk for gode innspill..

Har akkurat byttet glødeplugger på min 96 modell. Som forøvrig kostet 300 kr stykkert, men til gjengjeld sitter de lett tilgjengelig og tar bare 10 min å bytte.

Sliter litt med startingen likevel. Den starter uansett på et blunk når jeg bruker motorvarmer?!?! Så da antar jeg at det ikke er diesel-tilgang som er problemet. Pluggene ble byttet i august også?? av forrige eier. Når jeg byttet pluggene started den bra de første 2 ukene så måtte jeg kinne litt for å få den til å komme....

Noen som har erfaring med lastestativ/skiboks til XJen sin. Finnes det takbøyler som passer til "railsene". De Originale er ubrukelige og livsfarlige.


Mvh

Øivind

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Re: Glødeplugger og kanal til 2.5 diesel
« Svar #13 på: Ma.,25,Januar,2010,22,27 »
Finnes det takbøyler som passer til "railsene"

Jepp! Thule har fester som passer.
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)