Skrevet av Emne: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?  (Lest 10595 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« på: Ti.,17,November,2009,07,47 »
Har en 98 XJ 2.5 TD Sport som jeg er veldig fornøyd med, men tenker stadig på den mye omtalte dieselmotoren som jeg har lest og hørt så mye om... Har jo f.eks. hørt at 4.0 "HO" rekkesekseren er kjent for å gå over 400 000 km...

Lurer på om noen har en kjørerekord her når det gjelder distanse på 2.5 TD motoren fra VM? Hvor mange x-antall hundre tusen km er disse motorene gode for hvis de får bra med omtanke som jevnlige olje og filterbytte samt pen (vanlig) kjøring?
Noen her som har biler med den type motor som har gått 300\400 000 km?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #1 på: Ti.,17,November,2009,16,18 »
Min er på 337kkm nå. Jeg er riktignok på det andre settet med topper, men det tror jeg ikke at jeg hadde trengt å være hvis forrige eier hadde holdt kjerra ved like, med bra kjølevæske og hyppige oljeskift.

Motoren ellers går veldig fint, ingen oljelekkasjer å snakke om. Det eneste er at jeg synes turboen plystrer litt stygt.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #2 på: On.,18,November,2009,07,22 »
337 ja, slettes ikke dårlig! Min har gått 187 nå og ingen topper er skiftet på den enda. Har kokt for meg en gang i sommer, men det var mest min egen feil. Pressa den litt for mye på fjerde opp en lang motbakke over litt for lang tid.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Anderz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Re: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #3 på: On.,18,November,2009,22,01 »
Jeg er meget godt fornøyd med min 98 XJ 2,5 TD, så langt.
Tror at motoren med rett pleie og fornuftig kjøring kan holde 400´ km.++ :P

Dette er hva jeg tror kan forlenge levetiden på VM 2,5 TD motoren.

Bytt olje/filter hver 5000 km. 15/40W mineralsk eller delsynt. (Dette er en "gammel" motorkonstruksjon, så fullsyntetisk motorolje er bortkastede kr.)

Bytte luftfilter jevning bruk vanlig papirfilter, av "god" kvalitet.

Jeg presser aldri motoren over 3000 omdr. Ligger stort sett på 1500 - 2500 omdr.

Støtstenger har en lei tendens til å bli "banka" kortere, og må byttes (med jevne mellomrom).
Kjøp disse hos Sarpsborg Motor, Koster ca. 400 kr alle 8.

Også var det kjøling....
Toppene sprekker kun når motoren går varm..... og koker.
Da er mitt råd, følg med på temp. måleren..... (Og prøv å hold temp. under 100 grader på målern)
Ser at på min XJ kryper temperaturen opp mot 100 grader hvis jeg "presser" motoren i lange motbakker.

Rens radiatoren og bytt frostvæske minst hvert annet år.
Jeg bruker Rød frostvæske som bla. annet VAG bruker på sine motorer med alu topper, WM 2,5 har også alu topper.

Dette er noe jeg tror kan forlenge levetiden WM 2,5 motoren.


Anders Erichsen JCN#3
1998 XJ 2.5 TD Sport
1994 Wrangler 4.0 HO
1989 XJ 4.0 (JeepSpeed)
1986 CJ-7 Laredo AMC 360
1943 MB
1942 GPW

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #4 på: Sø.,22,November,2009,14,36 »
Veldig, veldig bra!

Her har vi en meget fornuftig mann skjønner jeg!
Er veldig viktig det med å ikke presse motoren i lange motbakker ja! Jeg har også byttet til VAG sin røde kjølevæske som er "silicat free" og alu-vennlig og det er ihvertfall mye bedre for alutoppen!

Hva skjer hvis man ikke bytter støstengene jevnlig og hvor lenge er jevnlig? Telemark bil som jeg har en del kontakt med sier at det ikke er noen fare med at de skal bli slit hvis man bruker riktig olje og er snill mot motoren...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #5 på: Sø., 6,Desember,2009,16,33 »
Hei.
jeg har en 95 mod 2,5 td.  jeg er plaget av at noen av støtstengene hopper av. når det blir under 5 grader, brujer jeg motor varmer. da skjer ikke dette.tidligere på forumet fikk jeg beskjed om at det var helt nødvendig med helsyntetisk olje. jeg bruker det, og det ble bedre da, men hvis det blir bra av å skifte støtstengene, så kommer jeg til å gjøre det. min har gått 212000 , starter lett, men det er det med støtstengene som er et problem.
hvor ofte bør man skifte støtstengene da? er det bare å dra de rett opp?

Tigergutt

Utlogget Baltazar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Re: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #6 på: Sø., 6,Desember,2009,22,35 »
Har i 'min jakt' etter xj snappet opp forskjelllige tips og påstander. Støtstengene skal/bør kjøpest fra bilmerke "PONTIAC" disse skal vistnok være herdet og tåle mye mer...

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #7 på: To.,10,Desember,2009,21,12 »
hallo.
jeg skiftet støtstengene på min i går, det var en enkel opperasjon. den gikk stygt til å begynne med, men etter at jeg startet den noen ganger, gikk den seg til.
ventillene justerer seg vel selv? eller er det noe man må gjøre i tilegg?
TIGERGUTT

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #8 på: To.,10,Desember,2009,21,35 »
nei,oljeskift med filter,luft-dieselfilter,generel service bare,forbruket på min 2.5 liter er nok rundt en liter den også med vinterdekk og stedvis dårlig føre.Bytta stenger på min i forrige uke,det ble jevnere gange i motoren og det virker som den går noe bedre også.de nye stengene var ca.3-3.5 mm lengre og merket var clevite,kjøpt på sarpsborg motor.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #9 på: To., 7,August,2014,22,52 »
 Kjøling og smøring er nøkkelord på disse motorene, men de skal ikke daukjøres heller, da blir det koksing og soting Er fersk med dieselmotor, skulle i hvertfall ikke ha det....  ::), stor kontrast til den andre med V8 bensin. Kjøpte nå en 96 modell, og har skrudd fra hverandre innsug og eksosmanifoil, vannkanal på toppen og turbo, en god drittjobb, da det er trangt. ( Forrige eier daukjørte bilen da han var redd for toppene.) Skrudde av alt pga.eksos lekkasje i flensen under turbo. Innvendig var det myye sot som jeg fikk vaska reint. Ok. Bilen har gått 284000 km, og går som en klokke, bruker ikke olje og lekker ikke vann. Har dratt endel 2 tonn henger med den og er imponert over drakraften, bare du husker å gire ned FØR motbakken, og holder turtallet på over 2000 rpm. Bruker jevnt literen på mila, temp. mellom 80 og 90 grader, og oljetrykket på ca. 4 ved 2000 rpm. Jeg tror også disse motorene kan gå langt med pleie. Jeg følger konstant med på temp. måler og oljetrykk. Det skal dog ikke være nødvendig å bytte olje hver 5000 km. Det med "rød" kjølevæske fikk jeg vite forleden dag, og er sikkert rett, så jeg skal tappe ut, kjøre en stund med vann, og så bytte til rød "VW kjølevæske". Husk. Det finnes en rød væske som er blandbar med blå, den røde væsken er det ikke vi skal bruke. Spennende å fortsette å følge med diesel motoren. Noen av disse som har postet her som fremdeles har dieseljeep som har gått langt? ;D  Mvh. Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget gordon

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #10 på: Ma.,11,August,2014,09,30 »
Jepp, har en 2001 VM som nå runder 330000 uten annen fix enn nye støtstenger ved 270000 km og ny turbotrykkføler .
Har bytta radiator og varmeregister, det hjalp bra på temperaturen i bakker og berg med campingvogn. Har ingen oljelekk, lite forbruk og motoren går veldig pent, særlig etter en runde med QMI rens og tilsetning (anbefales). Kan nok gå mange mil videre hvis resten av bilen holder!

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #11 på: Ma.,11,August,2014,23,22 »
Stilig. En verksmester hos en tidligere Chrysler Jeep forhandler sa at et stort antall av de havarerte 2,1 og 2,5 dieselmotorene de fikk inn var varebiler kjørt av flere, og med liten forståelse for vedlikehold. Bare full gass. Han hadde en Chrysler Voyager 2,5 tdi sim han hadde hatt i flere år som familiebil, dradd campingvogn med mm. Men var nøye med turtall, oljebytte og kjøling. Bilen var gått over 200000 uten havari, så det er mulig.  :) Som skrevet er jeg ikke noen superfan av diesel, de høres ut som en traktor og har manuelt gear, men jeg liker momentet og forbruket. Det er nok en tilvenningssak for en som bare er vant til bensinbiler. Er det ikke viktig med el. motorvarmer/kjølevannsvarmer når det er kaldt? Jeg ser den er fjernet på min, satt inn et rør i stedet.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Akvamania

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Levetid på 2.5 TD VM..., noen som vet eller erfart?
« Svar #12 på: To.,14,August,2014,22,09 »
Min 2,5 td er gått 246000 i skrivende stund. Har ikke vært noen havari på den før jeg fikk den som jeg vet om. Men tidligere eier har heller ikke tatt veldig godt vare på bilen etter det jeg kan se desverre. Han MÅ  ha jobbet på et verksted som har drevet med eu kontroll, for bilen har vært eu godkjent med 0 feil eller mangler de siste 3 år. Men la meg si det slik at det var INGEN TING i det understellet som var brukbart. Dempere og fjærer var utslitt til nesten senkesett, å alle tenkelige andre feil. Men når det gjelder motoren, så har jeg tatt en skikkelig gjennomgang å rep av denne. Byttet støtstenger og div annet. Tok en trykk test på motor på verksted som viste bra komp i motor. Kjører på 5w-50 helsynt olje fra biltema, bytter denne å filter minimum hver 5000 km. Har også hatt trykk test og rens av kjølesystem, noe som også fungerer optimalt på min bil. Men skal ta en rens av radiator og fylle på ny rød kjøleveske fra VAG snarest mulig. Er veldig fornøyd med denne motoren ettter litt tilvenning. Drar mye rundt på tung henger, å det funker fedt. Men er nøye med turtall. Knall bil;)