Skrevet av Emne: Motor bytte til motor fra kj.  (Lest 864 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget endre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Motor bytte til motor fra kj.
« på: Lø., 5,Februar,2011,21,30 »
Ønsker og bytte motor i min XJ til motor fra KJ.

Vurderer og sette inn 2,5 eller 2,8 l motor fra KJ i min XJ da min er noe slapp/lat.
Min XJ er fra 1999 med 2,5 diesel.
Kan eg ta motor og hjerne og bare putte oppi?
Passer motorfestene fra XJ og KJ om hverandre?
Må gearkassa også byttes eller går dei om kvarandre?
Er det andre ting som noen kan tenke seg bør vurderes?

Endre.

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Motor bytte til motor fra kj.
« Svar #1 på: Lø., 5,Februar,2011,22,37 »
er vel lettere å handle inn en 4.0l ;D


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Dynna

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Re: Motor bytte til motor fra kj.
« Svar #2 på: Sø., 6,Februar,2011,16,16 »
Har vært inne på tanken sjøl og fikk dette svaret:

Mine tanker om sånn type prosjekt, og hold deg fast, for jeg er nok en smule kynisk:

Dritkult med ny fin og moderne motor. Men sitter du ikke da egentlig med en ny fin deilig motor i en alt for gammel slarkete skranglete bil? Jeg kan tenke meg det blir mer behagelig, billigere, og garantert langt mindre jobb å kjøpe og bruke en bil som kommer med 2,8 CRD fra fabrikk.

Det du må løse er (ren brainstorm dette):
Motorfester
Mellomaksler
Girsjalter
Transfer-sjalter - OM original transfer i det hele tatt passer oppi bilen, sjekk om framdiff er på riktig side
Kjøling
Eksos
Servopumpe/slanger - riktig trykk og flow på den nye i forhold til gammel?
Plass i torpedovegg/girkassetunell?
Girkassetravers/girkassefeste

Men, så har du ledningene da. Dette må du sannsynligvis lage/koble/lodde/trikse til:

Instrumentpanel: Speedometer (husk at forskjellige biler sannsynligvis har totalt forskjellig hastighet på pulser til meteret), turteller (krøll hvis du bytter til annet antall sylindre), oljelampe/måler, ladelampe, engine check - og god forbid om den nye motoren er så ny at den har tekst-display....

Giver til speedo - denne kan nok lage krøll med både automatkasse, motorstyring og speedometer om den ikke stemmer med bilen motoren kom fra

God forbid om motoren er så ny at den kjører 'buss'!!!

Startsperre -dette kan bli en skikkelig nøtt

Kommunikasjon mellom hjerner og andre ting i bilen (som dører, girspak, lys i taket, bremsepedal, airbags osv osv)



Mulig jeg overdramatiserer. Dette var jo egentlig veldig enkelt på 4-litern jeg satte inn. Men den var fra 1991, og på den tida fikk man fortsatt kjøpt 286-pc... Mener at Mastermedic merka mellom 3 og 400 ledninger da han bytta 4-liter i sin. Skal du ha motor som er 20 år nyere kan du nok gange ledningene med 10

Det som skremmer meg litt er første gang jeg satt meg i merca til sjefen, da var den en uke gammel. Skrudde på tenninga, svææært display hvor det sto '14 new errors'