Skrevet av Emne: El.vifte 98xj  (Lest 1919 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Moparviking

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
  • 1998 Jeep cherokee 4,0 Limited
El.vifte 98xj
« på: On.,19,Mars,2008,23,54 »
Har nyelig kjøpt 98 xj som el.vifta starter og stopper i ett.Trodde at dette var feil med tempgiver,men på merkeverksted sa de at det var for at air cond.sto på.Riktig,da den blir slått av,slåes vifta av!Får da hverken kaldt eller varme i bilen.Er dette riktig?Vifta behøver ikke og komme på før temp sier at den behøves!!!Har skrudd mye xj,men denne var ny for meg.Har noen noe mer peiling?
Moparviking

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: El.vifte 98xj
« Svar #1 på: Sø.,23,Mars,2008,09,04 »
Jeg tror dette kommer av lavt trykk i aircondition-anlegget ditt (AC). El-viften starter og går når:

a) Når AC-kompressor starter og går,

b) når motoren kommer over 103-104*C.

Er AC-anlegget tomt eller har lite kjølemedie vil AC-kompressor starte og gå svært ofte. Kompressoren slår inn noen sek. før El-vifte starter og løser likedan ut noen sek. før El-vifte stopper. Lett å se med panseret åpent.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Moparviking

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
  • 1998 Jeep cherokee 4,0 Limited
Sv: El.vifte 98xj
« Svar #2 på: Sø.,23,Mars,2008,23,08 »
Å takk for det! det virker fornuftig,skal sjekke det.Takk. :)
Moparviking

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: El.vifte 98xj
« Svar #3 på: On.,26,Mars,2008,21,38 »
Er AC tom for gass går ikke ac-kompressoren i det hele tatt. Den går nok litt oftere når gassen minker.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: El.vifte 98xj
« Svar #4 på: Ti., 1,April,2008,20,16 »
Har erfaring for (og tror at min AC er OK) at den elektriske kjølevifta har en "duty cycle" på 10-20 sekunder når varmeapparatets luftstrømregulator (den til høyre)  er innstilt på "defrost" (altså avising av fronrute) eller blanding av "defrost" og varme opp.

Det vil si de to posisjonene lengst medurs.

Ved andre posisjoner starter ikke den elektriske viften (e.g. når det er varme det er snakk om).

Pleier derfor til vanlig å ha kontrollen til å levere varme ned til bena.

Hvorfor det er slik vet jeg ikke, noen har indikert at det skulle bidra til å "tørke" luften som suges inn slik at defrost er mer effektiv?

Medlem 005

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: El.vifte 98xj
« Svar #5 på: Ti., 1,April,2008,22,27 »
AC er aktiv hele tiden så lenge utetemp er -1*C eller varmere for å tørke ut luften til kupéen. Uansett hvilken retning luftstrømvelgeren står. Følg med på clutchen til AC-kompressor og el-viften, så vil du se. Forutsetter riktignok at AC medienivå er OK.

Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741