Skrevet av Emne: Jeep Cherokee  (Lest 2806 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Strøm

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Jeep Cherokee
« på: To., 8,Mars,2007,19,38 »
Hei!

Vuderer kjøp av Cherokee ca 95-99 modell, med diesel motor. Noen ting jeg lurer på.

Hvordan er drivverket på Cherokeen?
Intervall på reg.reim?-kjede?
Er det noen spesielle svakheter man burde være obs på?
Holbarhet sjenerelt?

Mvh, Glenn

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Jeep Cherokee
« Svar #1 på: To., 8,Mars,2007,23,39 »

Dieselmotoren i '95-'99 (VM Motori, Italiensk) er et kapittel for seg. De er ikke glad i koking, da går toppene. Støtstenger til ventiler blir slitt og kan hoppe av. Kan du skru selv er det et helt kurant alternativ. Det er ingen regel for om dieselen får havari, men det skjer for noen. Pass på at den får oljeskift, har nok kjølevæske og at støtstengene er i god stand, så vil du nok være happy.

Drivverket er robust nok. Det går mange historier om brukne stikkaksler, men jeg har en mistanke om at det er resultat av eiers behov for å teste bilen, uforstandig bruk av 4x4, bruk av STORE hjul evt. en samlekombinasjon av disse. Antageligvis forekommer dette oftest på biler med manuelt gir. Automatkasser gir tross alt noe slipp under manøvrering og dette kan være med på å redde stikkakslinger. 2,5 diesel og 4.0 bensin er sterke beist med ganske identisk moment (rundt 300Nm), men bare bensin ble levert med automat i Norge. Bak manuelle girkasser (diesel) ble det stort sett bare levert NP231/NV231 transferkasser. Disse er ikke ment for 4x4-bruk på tørr eller våt asfalt. Underlaget MÅ være sleipt/løst (søle, is, snø, grus) for å kjøre 4x4 med disse. Blir bilen servet med smøring og vedlikehold generelt holder drivverket lenge nok. 4.0 bensin med automat ble stort sett levert med NP242/NV242 som har mulighet for bruk av 4x4 også på tørr asfalt ("Full time 4x4"). Uansett er det en fordel at det er stikkakslingen som ryker, dette er en forholdsvis billig komponent sammenlignet med differensial, transferkasse, girkasse og i verste fall motoren. Skifte stikkaksling er også en ganske overkommelig jobb, mye er gjort på et par timer.

2,5 VM-Diesel ble brukt i Chrysler Voyager og Grand Cherokee (Jeep ZJ) i tillegg til Cherokee (Jeep XJ). I Jeepene har ikke dieselen registerrem så vidt jeg vet, men på Voyager er det visstnok rem (kan være avhengig av årsmodell for Voyager).

Svakheter? Eieren blir som regel svak for bilen sin og de som selger har tydeligvis en sterk tendens til å føle savn.

Generell holdbarhet: God. Husk at den nyeste XJ'en solgt i Norge ble produsert i 2001, så det finnes ingen "nye" biler. De produseres fremdeles i Kina, men importeres ikke til Norge.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Strøm

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: Jeep Cherokee
« Svar #2 på: Lø.,10,Mars,2007,11,46 »
Hei!

Takk for att du tok deg tid til å svare :)

Da får jeg lete videre etter Cherokee da :D

Er det bakhjulstrekk når man kjører med 2wd?


Glenn

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Jeep Cherokee
« Svar #3 på: Lø.,10,Mars,2007,15,59 »
Ja, 2WD på Jeep er bakhjulstrekk. Lykke til med jakten. XJ er fin å kjøre og en trivelig bil uansett om det er diesel eller bensin.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741