Skrevet av Emne: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?  (Lest 3865 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ph

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • CJ7 Renegade 1985
Hei
Håper noen sitter på inngående kunnskaper om front akselen på XJ. Kona feide innom noen småtrær o.l. i en grøft i såpass til hastighet at akselfestet på høyresida ble trykket flere cm oppover og bakover. Bilen er kjørbar, men jeg mener å kunne høre en litt grovere lyd når bilen går med 4wd enn tidligere. En noe mer mekkekyndig kar enn undertegnede så på det og mente at banking og sveising var en dårlig ide. Er derfor på jakt etter en ny frontaksel til en 4L Ltd. 92 mod. Har sett på div. høggerbaser, men det er få biler ute, og de fleste er krasja i front. Det er mulig en har en 90modell stående klar for høgging. MEN er det noen som vet noe om hvilke årganger som er kompatible på frontakselen. Er 90 mod ok på en 92 evt. en 98 mod. osv. ?
Og er det noen høggerier i Norge og/eller Sverige som har spesialisert seg på amcar og aller helst jeep ?  Har blitt for glad i kjerra til å skrote den for litt krøllete blekk og småtterier... :)
mvh
ph, nesodden
CJ7 Renegade 1985. Solgt og savnet
XJ 1992 4l HO Limited. Solgt og savnet
XJ 2000 4L Limited

renegade

  • Gjest
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #1 på: To.,15,Februar,2007,10,15 »
Hei
Håper noen sitter på inngående kunnskaper om front akselen på XJ. Kona feide innom noen småtrær o.l. i en grøft i såpass til hastighet at akselfestet på høyresida ble trykket flere cm oppover og bakover. Bilen er kjørbar, men jeg mener å kunne høre en litt grovere lyd når bilen går med 4wd enn tidligere. En noe mer mekkekyndig kar enn undertegnede så på det og mente at banking og sveising var en dårlig ide. Er derfor på jakt etter en ny frontaksel til en 4L Ltd. 92 mod. Har sett på div. høggerbaser, men det er få biler ute, og de fleste er krasja i front. Det er mulig en har en 90modell stående klar for høgging. MEN er det noen som vet noe om hvilke årganger som er kompatible på frontakselen. Er 90 mod ok på en 92 evt. en 98 mod. osv. ?
Og er det noen høggerier i Norge og/eller Sverige som har spesialisert seg på amcar og aller helst jeep ?  Har blitt for glad i kjerra til å skrote den for litt krøllete blekk og småtterier... :)
mvh
ph, nesodden

Har noen av disse vakum disconnect ?  Det er et lite "hus" oppå høyre akselrør, det *skal* gå en luft/vakum slange til den klokka.
Hvis du ikke har det, så har du en vanlig D30, med mellomakslen på venstre side, og da kan du bruke en aksel fra en annen XJ eller en Grand (mener jeg).  Det enkleste er å få en komplett aksel m/bremser osv.  Hvis du får tak i bare en aksel, så må du sjekke litt nøyere rundt det med bremsecalippere, bremseskiver osv.  Det er noen forskjeller ute & går.

Og det viktigste:  Du må vite hvilken utveksling du har i din nåværende aksel, det kan bli dyyyrt hvis du må bytte utveksling.

Utlogget ph

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • CJ7 Renegade 1985
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #2 på: Fr.,16,Februar,2007,00,26 »
Takk for svar PerJ.
Det er nok en D30-aksel. Ser ikke noe til luft/vakumslanger. Det står noen 92 xj`er til høgging i Sverige. Fant dem på denne linken: http://www.bildelsbasen.se/
Satser på at tingene passer hvis jeg holder meg til samme årgangen. Da burde jeg slippe unna utvekslingsproblematikken også. Vi får se.
Så forresten en WJ 94 mod V8 bruktimport med 236000 km på telleren med LPGdrift på FINN for 86000,-.
Er det et lurt prosjekt ? Eller bør man styre unna med så høy km ?
Burde kanskje stilt dette spørsmålet under WJ-spalten, men nå var jeg i siget.  :)

mvh
ph
nesodden
4L XJ



CJ7 Renegade 1985. Solgt og savnet
XJ 1992 4l HO Limited. Solgt og savnet
XJ 2000 4L Limited

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #3 på: Fr.,16,Februar,2007,07,05 »
Satser på at tingene passer hvis jeg holder meg til samme årgangen. Da burde jeg slippe unna utvekslingsproblematikken også.
Jeg tror ikke det er noen garanti

Så forresten en WJ 94 mod V8 bruktimport med 236000 km på telleren med LPGdrift på FINN for 86000,-.
Er det et lurt prosjekt ? Eller bør man styre unna med så høy km ?
Burde kanskje stilt dette spørsmålet under WJ-spalten, men nå var jeg i siget.  :)
94 Grand Cherokee heter ZJ, mens WJ kom i 99. Km stand er i utg pkt ikke så nøye, men noe vil sannsynligvis dukke opp så det er en fordel om du er litt skrukyndig. Men du kan jo kjøpe min ZJ, den er i meget god stand og er betydelig påkostet.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget ph

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • CJ7 Renegade 1985
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #4 på: Lø.,17,Februar,2007,01,15 »
Hups. Takk for mild rettleiing på modellbetegnelsene zj vs wj, Tor. Din Grand ser jo ut til å være  et kult og godt kjøp. Må jo være en perfekt heving av kjærra, ser helt riktig ut på bildene ihvertfall. Tøff doning.
Men  det var nok en kombinasjon av gassdrift og pris som gjorde at jeg slang på ZJ-forespørselen. Er  nok egentlig mer i markedet for en 4L Cherokee av nyere dato evt. en Wrangler, men har i hvertfall konkludert med for min  egen del at skal jeg først låne masse cash i banken, så skal det ihvertfall være til noe gøy......dvs. bensindevet morro, med masse hester, ikke til en Fiat Punto, man skal jo sitte inni der og kjenne på det..... Ved nærmere ettertanke, kanskje jeg skulle se på  ZJ´en din på et tidspunkt...
CJ7 Renegade 1985. Solgt og savnet
XJ 1992 4l HO Limited. Solgt og savnet
XJ 2000 4L Limited

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #5 på: Lø.,17,Februar,2007,23,50 »
Hei

Jeg har en 88 modell stående som straks går på fyllingen...hvis denne passer til bilen din må du gjerne kjøpe denne..holder til i Bergen..vet ikke hvor du befinner deg?

Utlogget ph

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • CJ7 Renegade 1985
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #6 på: Ti.,20,Februar,2007,12,39 »
Hei, Fredrik.

Beklager treg respons fra min side.
Undertegnede og doning holder til på Nesodden ved Oslo. Lurer på om 88 mod. med bremser og alskens passer ? Skifta ABShjerne og sensorer for et par år siden og de tingene hadde det vært greit om var kompatible det som er på den nye akslingen. Er det  ABS på -88 modellen ?

mvh

ph
mobil: 95200943
mail: hkaarsta@online.no
CJ7 Renegade 1985. Solgt og savnet
XJ 1992 4l HO Limited. Solgt og savnet
XJ 2000 4L Limited

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #7 på: Ti.,20,Februar,2007,16,22 »
Er ikke abs nei, men sitter ikke dette på calippene eller? da kan du jo bare kjøre over disse på akslingen

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #8 på: Ti.,20,Februar,2007,22,11 »
Hei ph
Jeg har sendt deg en mail. Jeg har aksel til deg.

Men generelt så er det et skille på XJ 90/91. Når det gjelder bremser så er dette ikke likt før og etter 90/91. Vacumstyring var på tidlige XJ som hadde 231 trsf.kasse. Og dette har derimot ikke du.

Men om du bytter til komplett aksel, uten vacum med rett utv., så kan du bruke XJ alle årsmodeller. ZJ/ZG 93-98, YJ uten vacum alle år, og TJ 97 og oppover. D30 alle sammen. Generelt har alle med ABS de "store" kryssa (297). Samt TJ.

Og uansett....du kan bruke en vacum-aksel også. Men da må du låse "sjaltemekanismen" slik at denne er låst i 4x4 modus.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #9 på: Ti.,20,Februar,2007,22,32 »
Ronny har helt rett her!
Akslinger fra 92 og nyere, har ikke vacuum disconnect, så du bør finne en aksling som er nyere enn 92.
Har du ABS, så bør du finne en aksling som har dette(ingen big deal egentlig da du kan sette inn stikkakslingene fra din gamle aksling, hvis de fortsatt er rette da), men det gjør det litt enklere.
Det viktigste er at du finner en aksling med lik utveksling, hvis du skal unngå kostnadene og jobben med å geare om.
Du kan som nevnt bruke akslinger fra både ZJ og TJ, eneste forskjellen er at disse er Lo Pinion utgaver, og XJ er Hi Pinion. Det gjør faktisk XJ akslingen ca 30% sterkere.
Ellers er alle braketter og fester helt like, ren bolt on mao.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #10 på: Ti.,20,Februar,2007,22,48 »
Og forøvrig medfører bruk av YJ aksler litt merarbeid med braketter og slikt da denne bilen har bladfjærer.
Men selve hylsa er jo helt lik. Og ihvertfall YJ hylser før 90 har også high pinion.

Gikk litt fort i svingene her i sted.

Men jeg er helt sikker på at jeg kan formidle billig arbeidskraft om du må sette opp giring på nytt i ny hylse.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget ph

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • CJ7 Renegade 1985
Sv: Trenger ny frontaksel til 92 XJ, men hvilke årsmodeller passer?
« Svar #11 på: Fr.,23,Februar,2007,00,54 »
Hei, Ronny (og Sætre)

Takk for svar folkens. Det var klargjørende. Status for akseljakten er nå at en kar får bilen i hende, demonterer og evaluerer skaden og hele doningen. Har i de siste dagene tilbrakt kvalitetstid under bilen og oppdaget div. rust også. Begynner å hope seg opp med ting, vil nødig skrote`n, men må få en oversikt. Når mannen har sett på tingene så er jeg forhåpentligvis fortsatt i markedet for en aksel, Ronny, men om det bare blir hylsa eller om det trengs noe mer kommer jeg tilbake til. Det er håp i hengende snøre....

mvh

ph

CJ7 Renegade 1985. Solgt og savnet
XJ 1992 4l HO Limited. Solgt og savnet
XJ 2000 4L Limited

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Jeg har ikke lest hele denne tråden. Men det ligger to Dana 30 aksler til salgs i Sverige for 1000 kr. Vet ikke om det er noe du kan bruke?

 http://www.blocket.se/vi/10847107.htm?ca=7_s

Billige Jeepdeler har ofte en lei tendens til å være tilsalgs når man ikke trenger det, og vanskelig å få tak i når man virkelig trenger............ Så jeg tenkte jeg iallefall kunne tipse deg :)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15