Skrevet av Emne: Stoppe for å skifte fra 2WD til 4WD?  (Lest 2632 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Newbie

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Stoppe for å skifte fra 2WD til 4WD?
« på: On.,13,Juni,2007,04,28 »
Er heeeelt fersk - og skal hente min 99 mod cherokee snart så jeg bare undrer - må man stoppe opp for å bytte fra 2wd til 4wd - eller går det an å skifte i fart?
Noen begrensninger her?
Takker for tålmodigheten  ::)

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Stoppe for å skifte fra 2WD til 4WD?
« Svar #1 på: On.,13,Juni,2007,07,41 »
Kommer litt an på.. er det NP231/NV231 fordelingskasse kan 4x4 bare brukes "Part time", dvs. på snø/is/leire, altså underlag med slipp.

Er det NP242/NV242 fordelingskasse som også har innstillingen "Full time" kan 4x4 også brukes på tørr asfalt.

Skifte til/fra 4x4 høy kan gjøres i fart fremover, men for å skifte fra må spenninger i drivverket løses og det kan dermed gå noen meter rett frem før 4x4 har sluppet. Dette kommer oftest som et godt merkbart "klikk" eller "dunk".

Skifte til/fra 4x4 lav må gearkasse være i fri og bilen stå stille. I praksis kan bilen bevege seg fremover inntil 3-5km/h, men dette blir omtrent som stillestående.

Lykke til med hentetur.
« Siste redigering: To.,14,Juni,2007,18,45 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Newbie

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: Stoppe for å skifte fra 2WD til 4WD?
« Svar #2 på: To.,14,Juni,2007,00,39 »
Hvordan finner jeg ut av hvilken type fordelingskasse jeg har?
Det er til info en 1999 Sport utgave med 2,5 TD motor.
Hvis dette forteller noen noe...

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Stoppe for å skifte fra 2WD til 4WD?
« Svar #3 på: To.,14,Juni,2007,07,27 »
'98-'01 2,5TD nysolgt i Norge er uten unntak levert med NV231. Under forutsetning at den ikke er ombygget er det slik transfer i bilen din. NV242 ble levert til 4,0 bensin med automatgir. 4L er "Part Time" uansett om det er en 231 eller 242.

Er alt rett kan dette identifiseres greit fra førersetet, indikatorplaten til transferens sjaltespak har følgende tekst;

NV231:
2H - 4H Part Time - N - 4L (Her er det altså kun mulig å få til 4 posisjoner på sjalteren)

NV242:
2H - 4H Part Time - 4H Full Time - N - 4L (Her skal det være 5 sjalteposisjoner).


Det går an å teste 4x4 med NV231 på løs grus eller løs sand dersom man ikke finner underlag med mer slipp. På tørr asfalt kun dersom du kjører rett frem. Sving vil ikke gå bra på tørr asfalt ettersom det vil bli spenninger i drivverket. Bilen vil da hoppe rundt svingen med masse knak og brak og fare for å ødelegge deler av drivverket. Dette fordi fremaksel og bakaksel er låst til hverandre i 4x4 med en 231.
« Siste redigering: To.,14,Juni,2007,18,46 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741