Skrevet av Emne: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver  (Lest 1852 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Wibe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« på: To.,29,Mars,2012,22,15 »
Hei, har en jeep wrangler 2000 mod. kjøpt forige uke. hørte det var frieksos da jeg hentet den.
ser dere skriver om svakhet på bakre skruv på manifoilen. den var jo selvfølgelig røket.
mye arbeid å få borret inne en ny eller? MÅ man ut med motoren eller går det ved å demontere på siden der?


Skal også skifte alle hengsler på bilen, tar imot tips på hvordan dette lettest mulig kan la seg gjøre? torx og 1/2 skralle funker ikke ivertfall. bedre med trykkluftsmuttertrekker?


Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« Svar #1 på: To.,29,Mars,2012,22,45 »
Torxskruene på hengslene er limt med locktitelignende middel, jeg brukte en liten mutertrekker.(og et par torxkopper ::) )

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« Svar #2 på: Fr.,30,Mars,2012,09,48 »
Hei

Jeg hadde samme problem med min. Faktisk var både fremre og bakre stud knekt. Jeg prøvde å borre de ut med små luftdrevne borremaskiner, og jeg kunne nok greid den fremre, men på den bakre ble det for trangt.
Jeg endte med å ta av toppen og gjøre det i kontrollerte former på benken i garasjen. Tror ikke jeg brukte stort mer enn 4 timer fra start til slutt, så det kan jeg anbefale i stedet for å plages med liten plass i motorrommet. Pass på å ha ny topp-pakning og nye strekkbolter klar før du begynner. Eneste "spesialverktøyet" du trenger er en lang 1/2" tolvkantpipe til en eller to av boltene til toppen, samt momentnøkkel. Det sies at du kan bruke de gamle boltene opp igjen en gang, men jeg kappet hodet av to av de gamle boltene og slipte de runde på enden for å bruke som guiding når jeg skulle montere toppen igjen. Pass på å slipe et spor i toppen på guideskruene slik at du kan bruke et flatt skrujern til å få de ut igjen etter at toppen er på plass. Alt i alt en fin liten jobb. Det er jo alltid kjekt å vite at topp-pakningen er ny  :)

-97 TJ

Utlogget Wibe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« Svar #3 på: Fr.,30,Mars,2012,10,29 »
Okei, takker for svar :)  må vell ta meg noen timer i garasjen å se om jeg får gjort det. brukte du samme størrelse på boltene eller gikk du opp noen mm? er vell kanskje rusten som er problemet og ikke dimmen på boltene..

Utlogget myggen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 99
Re: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« Svar #4 på: Fr.,30,Mars,2012,22,28 »
husk gjenge tettingsmasse på en av de fremste boltene(husker ikke hvem)slik at du ikke får kjølevanns lekkasje
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget Wibe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« Svar #5 på: To., 5,April,2012,23,01 »
Takk, skal huske det!:)

Utlogget Wibe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« Svar #6 på: Sø.,22,April,2012,21,13 »
da var hengslene skiftet. litt av en jobb. 5 av skruvene måtte borres ut og gjenges opp på nytt.
lurer på om det er flere som har hatt problemer med å løsne selve visker holderene? regner med disse har eiret fast? noen tips her åsså kanskje?

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« Svar #7 på: Ma.,23,April,2012,13,33 »
Det er ikke så ille. Du må vippe opp armen for å få tillgang til flappen som løsner den, så må du vippe armen ned igjen og trekke den rett ut. Tror ikke du får den av uten å vippe den ned igjen først, det er hvertfall min erfaring. ;)

Hvordan gikk du frem for borringa og gjeninga av hengselskruene egentlig? Skal bytte hengsler på bakdøra i sommer, så det er greit å ha en liten peil på hva som venter meg.
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Wibe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« Svar #8 på: Ma.,23,April,2012,18,08 »
skal flappene på viskerene halvveis ut eller helt ut?

Hvis skruvene på bakluka sitter vil jeg anbefale deg å borre de ut. bak var det veldig lett for der har de laget en dårlig patent med en halvveis plate som er borret to hull og som er jenget. disse er løse når skruvene er løsnet. jeg fjernet de å monterte mutrer med store skiver bak. du kommer til på baksiden hvis du bøyer plasten under karoseriet til siden og opp med en hand.

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« Svar #9 på: Ma.,23,April,2012,18,43 »
Hmmm! Vanskelig å si om flappene skal halvveis eller helt ut må jeg innrømme. :P
Menneh, de skal ut, men ikke av. Hvis du skjønner..? Tipper de beveger seg en cm eller noe sånt kanskje.
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Wibe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Bakre manifoil skruv, dørhengselskruver
« Svar #10 på: Ma.,23,April,2012,20,22 »
ble greit. helt uttrolig. satt meget godt :)