Skrevet av Emne: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.  (Lest 3078 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget TwoMoreDays

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Jada, jeg skal gjøre det. Og tenker det er noen utfordringer, men vil jobbe meg suksesivt gjennom dette.
Forhåpentligvis med en del hjelp fra dere som har skitna til fingrene mer en meg.

Det første jeg tenker på et det mekaniske, her forstår jeg at jeg må sveise inn eller flytte 2 motorfester.
For å få fireliteren til å passe. Jeg setter fokus her først.

Ønsker å komme i kontakt med noen som har gjort det samme og noen som eier TJ 4.OL (original) i Stavanger eller Rogaland
for å lure litt under panseret. Da finner jeg gjerne ut hvor jeg skal montere di nye festene ?

Forstår også slik at det finnes bedre typer fester en original? Er det noen anbefalinger tips ute å går på det ?

Mvh
Roger Iverin

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #1 på: To.,13,Mai,2010,09,28 »
Dette blir morsomt å følge med på.

Har du fått tak i en hel Ruby?

Har du forhåndssøkt hos BT?

Skal du også flytte over akslinger?

Dette med å flytte motorfestene er etter det jeg har lest ikke helt enkelt dersom man ikke har en TJ donorbil å se etter. Har du det, så tror jeg andre som kommer etter deg vil sette pris på gode bilder og mål som kan hjelpe for den som setter i gang uten donorbil.

Her er link til noen populære motorfester. Er de orginale sveiset? På lastebilrammer skal braketter boltes. Sveiset blir ikke godkjent.   http://www.mountainoffroad.com/_e/Motor_Mounts_Bomb_Proof_/product/BBTJ9799/BBTJ9799_BombProof_Block_Brackets_for_97_99_Jeep_TJ_s_w_4_0L_engines.htm

Hva slags girkasser skal du bruke?

Du trenger mellomakslingene fra Rubyen også, de blir kortere bakover og lenger fremover..
« Siste redigering: To.,13,Mai,2010,20,03 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #2 på: To.,13,Mai,2010,18,51 »
Dette blir en bra tråd ;D

Har ikke sett noen tråder på bytte fra 2.5l til 4.0l motor før.

Er det noen som har noen linker til lignende prosjekter?

 
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #3 på: Ma.,17,Mai,2010,00,41 »
Sitat
Er det noen som har noen linker til lignende prosjekter?

Det er flere som har gjort jobben, men de har dessverre ikke lagt ut noe info rundt dette på noen kjente forum...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #4 på: Ma.,17,Mai,2010,23,39 »
Må vel gå an å importere en 4 liter donorbil med samme farge som den du har i dag for så å flytte rammenummeret du har betalt avgifter for over på donorbilen og godkjenne denne? Den norske stat har ingen kontroll med rammenummer på desse bilene uansett... ;)
-97 TJ

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #5 på: Ti.,18,Mai,2010,06,22 »
Må vel gå an å importere en 4 liter donorbil med samme farge som den du har i dag for så å flytte rammenummeret du har betalt avgifter for over på donorbilen og godkjenne denne? Den norske stat har ingen kontroll med rammenummer på desse bilene uansett... ;)

Man har vel et nummer på balja også....
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #6 på: Ti.,18,Mai,2010,20,25 »
man har del vel gjerne flere plasser, men nå tenkte jeg i første omgang på at det var lettere å flytte rammenr enn å sveise nye fester til motor. Jeg har rammenr oppå "dashen" fremom førerplassen, og ett skilt som hallveis henger på ett sted frem i motorrommet...
-97 TJ

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #7 på: Ti.,18,Mai,2010,21,19 »
man har del vel gjerne flere plasser, men nå tenkte jeg i første omgang på at det var lettere å flytte rammenr enn å sveise nye fester til motor. Jeg har rammenr oppå "dashen" fremom førerplassen, og ett skilt som hallveis henger på ett sted frem i motorrommet...

Dette er vel ikke rammenr? Det er vel slått inn i ramma et eller annet sted?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #8 på: On.,19,Mai,2010,19,18 »
Det er vel VIN begge deler er bygd opp av i alle fall. Har ikke sjekket om hele rammenr står alle steder.
-97 TJ

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #9 på: To.,20,Mai,2010,11,33 »
Må vel gå an å importere en 4 liter donorbil med samme farge som den du har i dag for så å flytte rammenummeret du har betalt avgifter for over på donorbilen og godkjenne denne? Den norske stat har ingen kontroll med rammenummer på desse bilene uansett... ;)
Dette går selvsagt bra rent teknisk, men det heter svindel og er ulovlig.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #10 på: To.,20,Mai,2010,15,05 »
Hmmm... Dette skulle bli en interressant tråd..  >:(
Trådstarter svarer ikke og tråden fylles med det som Tor så riktig kaller svindel..

Dersom trådstarter kommer tilbake kunne jo noen rydde litt, så vi får en tråd som inneholder erfaring fra en jobb som er aktuell for mange..
« Siste redigering: To.,20,Mai,2010,20,51 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #11 på: To.,20,Mai,2010,20,31 »
Var ikke meningen å kapre tråden med noe som er litt på kant med loven. Men det kan jo ikke være helt umulig å bytte ramme lovlig heller, isteden for å flytte/sveise motorfester. Hva gjør man om man skader rammen slik at den må byttes? Da må man vel kunne ta en fra en donorbil?
-97 TJ

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #12 på: To.,20,Mai,2010,20,59 »
Jeg må skrive en oppfølging til alle postene jeg har skrevet i denne tråden. Det jeg har skrevet så langt er ikke bare synsing, men noe jeg har tenkt at jeg en dag skal gjøre med min egen 2.5.

For ett par år siden hadde jeg bilen min på EU kontroll. Mekanikeren (en eldre kar med lang fartstid som bil-mekaniker) som tok kontrollen fant ikke rammenr på ramma, så jeg fikk en 2'er feil på det. Jeg spurte han hva jeg skulle gjøre om jeg ikke fant rammenr. Han sa at da måtte jeg få slått inn nytt rammenr i ramma som stemte med vognkort. Jeg spurte da hvem som hadde myndighet til å gjøre dette for meg. BT? Nei, han sa at det kunne jeg i utgangspunktet gjøre selv, det viktigste var at rammenr var lik alle steder på bilen og i vognkort.

Nå fant jeg rammenr takket være en annen forummedlem her som hadde hatt samme problem og funnet sitt, så jeg trengte ikke å tenke noe mer på det.

Noen måneder senere hadde jeg bilen til BT for å gå fra grønne til hvite skilter. Jeg snakket da med mannen fra BT om hendelsen med rammenr og han kunne bekrefte at det mekanikeren sa stemte.

Jeg tenker derfor at å ta inn en donobil og ta rammen fra denne må være den enkleste løsningen. Jeg ville ikke bare slått rammenr inn i donorbilen. Jeg er tross alt glad i bilen min og jeg vil helst oppgradere den har har. (Siden dere også er heldige jeep-eiere forstår dere sikkert det, man har jo etterhvert mange gode historier i lag med bilen sin) :)

Men det optimale for min del måtte være å finne en bil fra 97 med samme farge på interiør og eksteriør. Så har jeg reservedeler til den jeg har. I tillegg er det fullt mulig å finne en over dammen med arb, softtop og halvdører som jeg kunne ha til min for en svært billig penge. (Jeg har i dag heldører og kun hardtop.)
En slik bil ville gjerne kostet i underkant av 50000 NOK der borte.
Moms må man jo betale og det vil legge til 12500 på summen om bilen koster 50000.
Frakt blir vel fort 10000-15000 (?). Så kan man slenge på et hevesett og større dekk med TUV fra norge og likevel ikke være over 100K for en temmelig mye råere bil enn standard + mye reservedeler.


Så kommer bare mange gode timer i garasjen for å oppgradere yndlingsleketøyet. :)


« Siste redigering: Fr.,21,Mai,2010,08,36 av omgtkk »
-97 TJ

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #13 på: To.,20,Mai,2010,23,44 »
Er det ikke sånn at man ikke kan bytte flere store identitetskomponenter samtidig, nettop for å unngå bytte av hele bilen. Du må da gjøre et offesielt rammebytte, og så bytte balja??
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Motorbytte på TJ '97 Fra 2.5 til 4.0l Rubicon 2005 motor.
« Svar #14 på: To.,27,Mai,2010,07,24 »
Dette er gjort på sørlandet for 1 år siden, denne personen kjøpte en 4.0 rubi som skade bil i USA, tok motor gir samt driverkskomponenter, dette ble da satt over på en en 2,5 TJ.

Han tok alt inventar av rubien også. Men han oppdaget at det var masse som ikke passet over fra en 4,0 rubi 2005 model og over på en 1997 2,5 sport. Så jobben ble mye større enn forventet.

Uansett bilen ble godkjent med motorbytte, og han er meget fornøyd med denne bilen.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.