Jeg må skrive en oppfølging til alle postene jeg har skrevet i denne tråden. Det jeg har skrevet så langt er ikke bare synsing, men noe jeg har tenkt at jeg en dag skal gjøre med min egen 2.5.
For ett par år siden hadde jeg bilen min på EU kontroll. Mekanikeren (en eldre kar med lang fartstid som bil-mekaniker) som tok kontrollen fant ikke rammenr på ramma, så jeg fikk en 2'er feil på det. Jeg spurte han hva jeg skulle gjøre om jeg ikke fant rammenr. Han sa at da måtte jeg få slått inn nytt rammenr i ramma som stemte med vognkort. Jeg spurte da hvem som hadde myndighet til å gjøre dette for meg. BT? Nei, han sa at det kunne jeg i utgangspunktet gjøre selv, det viktigste var at rammenr var lik alle steder på bilen og i vognkort.
Nå fant jeg rammenr takket være en annen forummedlem her som hadde hatt samme problem og funnet sitt, så jeg trengte ikke å tenke noe mer på det.
Noen måneder senere hadde jeg bilen til BT for å gå fra grønne til hvite skilter. Jeg snakket da med mannen fra BT om hendelsen med rammenr og han kunne bekrefte at det mekanikeren sa stemte.
Jeg tenker derfor at å ta inn en donobil og ta rammen fra denne må være den enkleste løsningen. Jeg ville ikke bare slått rammenr inn i donorbilen. Jeg er tross alt glad i bilen min og jeg vil helst oppgradere den har har. (Siden dere også er heldige jeep-eiere forstår dere sikkert det, man har jo etterhvert mange gode historier i lag med bilen sin)
Men det optimale for min del måtte være å finne en bil fra 97 med samme farge på interiør og eksteriør. Så har jeg reservedeler til den jeg har. I tillegg er det fullt mulig å finne en over dammen med arb, softtop og halvdører som jeg kunne ha til min for en svært billig penge. (Jeg har i dag heldører og kun hardtop.)
En slik bil ville gjerne kostet i underkant av 50000 NOK der borte.
Moms må man jo betale og det vil legge til 12500 på summen om bilen koster 50000.
Frakt blir vel fort 10000-15000 (?). Så kan man slenge på et hevesett og større dekk med TUV fra norge og likevel ikke være over 100K for en temmelig mye råere bil enn standard + mye reservedeler.
Så kommer bare mange gode timer i garasjen for å oppgradere yndlingsleketøyet.