Skrevet av Emne: Endelig en GC på meg  (Lest 24572 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #60 på: Ti.,20,November,2012,19,00 »
Men er det nå nødvendig med å skifte thermostat enda en gang når verkstedet har skiftet 2 ganger allerede?
Kan problemet ligge andre steder?
For meg som ikke er mekaniker så er dette ganske frustrerende. Jeg tror jeg skal greie ganske mye selv, men når det ikke finnes noen ledetråder er det vanskelig. Har prøvd å få ut overflødig luft fra radiator uten at det heller har gitt noe resultat. Thermostaten er skiftet på verksted 2 ganger. Eneste jeg ikke har prøvd enda er en flushing av "heat core".  :P

Trenger du å flushe heat core hvis bilen blir varm inni?
Blir radiatorslangen over ac kompressoren varm når du har starta bilen og latt den gå litt på tomgang, sjekk i forhold til de slangene som går inn til heat core.
Hvis du får varme inn i bilen og er fornøyd og det ikke kommer noen feilkode og forbruket ikke er alt for høyt så er det bare å kjøre. Er det noe jeg har lært mens jeg har holdt på så er det i hvertfall ikke å lete etter feil og at instrumentene nok lever sitt eget liv.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #61 på: Ti.,20,November,2012,20,17 »
Om jeg må "flushe"?! .... for å være helt ærlig er jeg ikke sikker.
Kanskje jeg har fått et snev av nærver for at tingene ikke er som de skal?!  ;)
Røret fra AC kompressoren er kaldt, og de to slangene fra heating core er varme men ikke så varme at jeg ikke kan holde på de.
Når det kommer til forbruk er jeg ikke heeeelt fornøyd enda. Om det er en litt tung høyrefot eller andre ting aner jeg ikke, men jeg tipper jeg ligger på 2,2 - 2,3 på blandet kjøring. Noe jeg synes er i overkant.
Kanskje jeg må skifte Lamda sondene også?

Hvor sitter de? Og kan jeg bruke det som finnes på Biltema?
« Siste redigering: Ti.,20,November,2012,20,21 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #62 på: Ti.,20,November,2012,20,29 »
Om jeg må "fushe"?! .... for å være helt ærlig er jeg ikke sikker.
Kanskje jeg har fått et snev av nærver for at tingene ikke er som de skal?!  ;)
Røret fra AC kompressoren er kaldt, og de to slangene fra heating core er varme men ikke så varme at jeg ikke kan holde på de.
Når det kommer til forbruk er jeg ikke heeeelt fornøyd enda. Om det er en litt tung høyrefot eller andre ting aner jeg ikke, men jeg tipper jeg ligger på 2,2 - 2,3 på blandet kjøring. Noe jeg synes er i overkant.
Kanskje jeg må skifte Lamda sondene også?

Hvor sitter de? Og kan jeg bruke det som finnes på Biltema?

bør ligge på 1,7 på blanda kjøring. Med bare småkjøring ligger min på 1,8 med piggfrie 235/75/15 vinterdekk. Husk at forbruket vil være høyt hvis motoren ikke for rett temperatur, sjekket du temperaturen på radiatorslangen som ligger over ac kompressoren, altså øvre radiatorslange (eller er det det du mener med røret fra AC kompressoren)?
Høyt forbruk kan også tyde på lekasje i en dyse som tydeligvis ikke er unormalt på en gammel bil, oppgradering til 784 dyser er en enkel sak.
Sjekk vakumlekasjer, det kan ha mye å si på forbruk.
Deler bestiller du fra Rockauto, skal du ha mye/store deler så lag konto hos Jetcarrier og ta det med båtfrakt.
Når det gjelder lambda sonden så styr unna Bosch


Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #63 på: Ti.,20,November,2012,20,35 »

bør ligge på 1,7 på blanda kjøring. Med bare småkjøring ligger min på 1,8 med piggfrie 235/75/15 vinterdekk. Husk at forbruket vil være høyt hvis motoren ikke for rett temperatur, sjekket du temperaturen på radiatorslangen som ligger over ac kompressoren, altså øvre radiatorslange (eller er det det du mener med røret fra AC kompressoren)?
Høyt forbruk kan også tyde på lekasje i en dyse som tydeligvis ikke er unormalt på en gammel bil, oppgradering til 784 dyser er en enkel sak.
Sjekk vakumlekasjer, det kan ha mye å si på forbruk.
Deler bestiller du fra Rockauto, skal du ha mye/store deler så lag konto hos Jetcarrier og ta det med båtfrakt.
Når det gjelder lambda sonden så styr unna Bosch

Før jeg overtok bilen er det blitt skiftet ECU, Crankshaft Position Sensor, og oksygensensor (er ikke det Lamda?)
Hvordan sjekker jeg og evt skifter/oppgraderer dyser?
Hvordan sjekker jeg vor vakumlekasje?

Er det ikke 2 Lamda sonder? Hvor er disse plassert?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #64 på: Ti.,20,November,2012,20,52 »
Det er bare to ting som er "interessant" i det området der den kabelen ligger, og det ene er fremre Oksygen-sensor (Lambda-sensoren), og ABS-solenoid pakka som har en lignende plugg.

Men hvis alt fungerer, så er det nok bare en reserveplugg som ikke er brukt på din utstyrsmodell.



Vedr tempraturen så skal den ligge på 88-90c (ett hakk til venstre for 100c) for en frisk thermostat.


Er det mulig at det ikke er koblet til fremre O2 sensor? Er det mlig å kjøre uten å få feilmeldinger?!
(Kjenner jeg ble litt skvetten her nå)

Hvor er fremfre O2 sensor plassert så jeg får sjekket dette i morgen.
Og er det evt. mulig å få dette på Biltema (noen som har et varenummer?)


95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #65 på: Ti.,20,November,2012,22,17 »
95 er kun en lambda sonde, pluggen skal være firkantet. 96 har to og rund plugg, ingen har ovale.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #66 på: Ti.,20,November,2012,22,23 »
95 er kun en lambda sonde, pluggen skal være firkantet. 96 har to og rund plugg, ingen har ovale.

Godt å høre  :)

Da må jeg bare finne ut vordan jeg skal få motoren god og varm. Tipper dette har MYE å si for bensinforbruket.

Tar villig i mot alle tips i sakens anledning. Dette må jeg til bunns i fortere en svint  ;)
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #67 på: On.,21,November,2012,05,39 »
Extracting Fault Codes:
Without ever starting the engine Turn the ignition switch ON, OFF, ON, OFF, ON and observe the CHECK ENGINE LIGHT. The CHECK ENGINE LIGHT should begin to flash a series of codes. The flashes will be separated by short and long pauses. The long pauses separate the "ones" and "tens" positions, and each code from the next. A code 55 will be displayed at the end of the test.

Diagnostic Trouble Codes - 1995 Jeep

11 IGN reference signal. crank sensors
12 Battery input to PCM disconnected during last 50 key starts.
13 Fault in the map sensor pneumatic circuit.
14 Fault in the map sensor electrical circuit.
15 Fault in the vehicle speed sensor circuit.
17 Engine running too cool.
21 Problem in the oxygen feedback circuit.
22 Fault in the coolant temperature sensor circuit.
23 Air temperature sensor.
24 Intake air temp. sensor voltage high.
25 Fault in the IAC motor drive circuit.
27 Fault in injector driver interface circuit.
33 Fault in air conditioning cutout relay circuit.
34 S/C solenoid circuits.
35 Fault in fan relay circuit.
41 Fault in the charging system or no field current.
42 Fault in the ASD relay driver circuit.
44 Battery Temp Voltage.
46 Battery voltage is too high.
47 Battery voltage is too low.
51 Lean condition is indicated.
52 Rich condition is indicated.
53 Internal problem in module.
54 No cam position signal.
55 Completion of fault code display.
62 Unsuccessful attempt to update EMR mileage.
63 Unsuccessful attempt to write to an EEPROM location by the controller.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #68 på: On.,21,November,2012,09,47 »
Får ingen feilkoder. Den blinker "55" med en gang.
Betyr det at alt er i orden?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #69 på: On.,21,November,2012,13,59 »
Trenger ikke å bety det.
På alle 4.0L så sprekker jo eksosmanifolden nede hvor røra samles, hvis det er en sprekk der så vil den suge falsk luft til lambda sonden og gi mer bensin. Sprekken er synlig ovenfra, mulig du klarer å se den uten å fjerne noen ting.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #70 på: On.,21,November,2012,19,23 »
Har sjekket eksosmanifolden uten å finne noen sprekker der som beskrevet.
Har også nappet ut tempføler kontakten og gjort den ren i håp om at det skulle hjelpe på temperaturen. Det gjorde ikke noen forskjeller. Når jeg på andre biler må bruke håndkle og hansker for å åpne radiatorkorken, er det på denne bilen ikke nødvendig overhodet. 
Nå er det på vei en ny original 90*C termostat, så får jeg håpe at dette er det som skal til.

Bare for å spørre...... er det dette (se bilde) som er termostathuset på Grand Cherokee 4.0 - 1995?



« Siste redigering: On.,21,November,2012,19,26 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #71 på: On.,21,November,2012,19,34 »
ja, det er termostathuset. Føleren som sitter der er temperatur sensoren som gir beskjed til hjernen om temperaturen på kjøleveska. Helt bakerst til høyre på ventildekselet så sitter det en føler som gir signal inn til måleren inne i bilen.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #72 på: On.,21,November,2012,19,40 »
Slik ser en typisk sprekk i manifolden ut.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #73 på: On.,21,November,2012,19,58 »
Jepp.... Googlet litt og fant et tilsvarende bilde som jeg hadde i bakhodet når jeg inspiserte. Men fant ingen antydninger til dette.

Så da gjenstår fremdeles mysteriet med motor som ikke blir ordentlig varm. Håper enda en ny thermostat gjør susen.
Burde jeg bytte de to temperaturfølerne også? Noen som vet om disse er tilgjengelige i norske butikker, og evt har en link til dem? Og kan dette med temperaturen alene gjøre at den bruker så mye bensin på blandet kjøring?

Begynner snart å friste med å ta den inn  på verksted igjen, men lommeboka er ikke heeelt enig med meg  8)
Jeg har dessverre ikke noen garage, eller annet fint sted å stå og mekke. Og været er ikke akkurat deilig her i Egersund om dagen  :P
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #74 på: On.,21,November,2012,20,08 »
Gjør som noen foreslo, kjøp en ir temperaturmåler og mål på termostathuset. Eller ta av kontakten og mål motstanden mellom de to pinnene etter en liten kjøretur, motstanden i temperaur sensoren skal ligge på rundt 800-1000 ohm når motoren er driftsvarm.