Skrevet av Emne: Endelig en GC på meg  (Lest 24571 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #45 på: Fr.,16,November,2012,19,28 »
Da blir det ny thermostat på mandag  :)

Forresten..... etter at de skiftet radiatoren synes jeg at klimaanlegget fungerer dårligere. (bla. blåser det ikke skikkelig kaldt, og så forsvinner ikke dugg på samme måte som det gjorde tidligere).

Kan det ha en sammenheng, eller en ren tilfeldighet?
« Siste redigering: Fr.,16,November,2012,19,36 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #46 på: Fr.,16,November,2012,22,27 »
Slår ac kompressoren inn og blir røret som ligger ved skjermen kaldt? Er men veldig uforsiktig så er det sikkert mulig å ødelegge "radiatoren" til ac delen når man bytter radiator, den ligger jo rett foran.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #47 på: Sø.,18,November,2012,18,27 »
Oups....  ;)

Ser jeg har vært litt uhøflig i min iver på å få vite saker og ting her på forumet.
Jeg har jo ikke presentert meg.

Jeg heter Kjetil, bor i Egersund og har nettopp kjøpt meg en Jeep Grand Cherokee Laredo 4.0 fra 1995.

 :)
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #48 på: Ma.,19,November,2012,12,51 »
Da har jeg vært inne og byttet thermostat. Temperaturen viser fremdeles ikke "rettvedsidenavhundregrader", men rett over den store streken på midten.
Hva kan dette være? dårlig eller feil på temperaturgiveren? Noe som er enkelt å gjøre selv?
Er dette "farlig" å kjøre med? Verkstedet mente at bilen ble god og driftsvarm, og mente at temperaturen var riktig på tross av at giveren viste noe annet.

Ellers så fikk jeg tatt service på klimaanlegget i samme slengen, og fylt opp anlegget  :)
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #49 på: Ma.,19,November,2012,19,04 »
Har fått tips om å "flushe" Heater core. Noen som kan gi meg en beskrivelse av hvor jeg finner denne, og kommer til den?

http://www.youtube.com/watch?v=CiXSFl_RJpE

Tror dette er oppskriften  :)
« Siste redigering: Ma.,19,November,2012,19,13 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #50 på: Ma.,19,November,2012,22,05 »
Har fått tips om å "flushe" Heater core. Noen som kan gi meg en beskrivelse av hvor jeg finner denne, og kommer til den?

http://www.youtube.com/watch?v=CiXSFl_RJpE

Tror dette er oppskriften  :)

Det vil jo ikke hjelpe på temperaturmåleren. Når du ha startet bilen og lar den stå på tomgang og kjenner på slangene til heater core så skal disse bli varme, men radiatorslangen som går over ac kompressoren skal være kald (kan være litt lunk) helt til termostaten åpner. Hvis radiatorslangen er like varm som slangene til heater core så kan det tyde på at termostaten enten mangler eller er åpen hele tiden.

Det sitter en temepratur sensor i samme del/hus som termostaten, når bilen har blitt varm kan du slå av motoren og ta av kontakten, mål motstanden på den delen som sitter i termostathuset (det er to pinner på den) og da kan du finne ut hvilken temperatur kjølevannet har. 

Temperatur senderen, den som gir signal til måleren sitter vel helt bakerst til høyre for ventildekselet sett forfra, denne har en pinne og du kan måle motstanden på denne til jord, men det kan være vannskelig å komme til den.

Hvis du får normal temperatur på kjølevesken men det ikke blir varmt inne i bilen så virker som spjeldet som blander kald og varm luft inn til kupeen som regel er problemet og ikke dritt i heater core. På min 93 så er det en motor som styrer dette spjeldet, tror det er det på din også. Har ikke testet selv men det skal være mulig å nå den motoren og tvangsstyre spjeldet ved å vri det på en måte.

Har problemer med varmen inne i bilen selv, den blir varm men ikke skikkelig varm når det er -10 eller kaldere ute, motoren blir varm, men ikke lufta inn i bilen, men har ikke gjort noe med det enda. Men jeg har sjekket og gjort alt annet som kan ha noe med det å gjøre.

Byttet vannpumpe
Byttet radiator
Flushed/renser heater core og resten av kjølesystemet grundig flere ganger.
Hatt av frostplugg for å montere motorvarmer og gjort skikkelig rent inni der.
Byttet temperatur sensor og sender
Byttet fan clutch
Byttet toppakning +++
Byttet termostat 2 ganger

Så det som gjenstår og som garanter må være problemet er spjeldet.

 



Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #51 på: Ma.,19,November,2012,22,25 »
Skaff et IR-termometer og mål temperaturen direkte på termostathuset. Da får du vite om motoren går med riktig arbeidsteperatur.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #52 på: Ma.,19,November,2012,23,07 »
Bare sånn for ordens skyld..... Hvordan tolkes gradene ref bildet av temp måleren noen innlegg lenger ned
Er det 40,60,80,90,100 slik at den midterste store streken indikerer 80 grader?
Om man leser strekene etter 100 kan det se slik ut.
Noen som vet? :)



« Siste redigering: Ma.,19,November,2012,23,12 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #53 på: Ma.,19,November,2012,23,31 »
Streken kl 12 er jo 100, og jeg har alltid trodd at streken midt mellom 40 og 100 var 70. Og så 85 på streken midt mellom 70 og 100.
Men inndelingen over 100 stemmer jo ikke helt med det.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #54 på: Ti.,20,November,2012,12,10 »
Ja, er litt usikker. Om den store streken i midten er 80 grader, så stemmer det bra i og med at termostaten er 82grader, og pila viser rett over. Har prøvd å søke mer om dette på nettet, men finner ikke noe om akkurat dette.

Edit:
Når pila viser et lite hakk over den midterste store streken, så virker det som om ting skjer, og temperaturen synker litt igjen.

Når jeg fyrer i gang varmen inne i bilen, og setter denne til varmeste innstilling, er lufta som kommer ut skikkelig varm. Og jeg klarer ikke la varmeinnstillingen stå på mer enn litt over "senter" dvs. litt over på den varme siden, og med vifta satt til nest lavest. Kjører jeg på med mer luft, eller mer varme blir det ubehagelig varmot i bilen.
« Siste redigering: Ti.,20,November,2012,12,28 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #55 på: Ti.,20,November,2012,14,36 »
Ja, er litt usikker. Om den store streken i midten er 80 grader, så stemmer det bra i og med at termostaten er 82grader, og pila viser rett over. Har prøvd å søke mer om dette på nettet, men finner ikke noe om akkurat dette.

Edit:
Når pila viser et lite hakk over den midterste store streken, så virker det som om ting skjer, og temperaturen synker litt igjen.

Når jeg fyrer i gang varmen inne i bilen, og setter denne til varmeste innstilling, er lufta som kommer ut skikkelig varm. Og jeg klarer ikke la varmeinnstillingen stå på mer enn litt over "senter" dvs. litt over på den varme siden, og med vifta satt til nest lavest. Kjører jeg på med mer luft, eller mer varme blir det ubehagelig varmot i bilen.

82 grader er feil termostat. Da vil ikke motoren komme i rett temperatur og den vil enten ikke kjøre i closed loop, eller at det tar unødig tid å komme inn i den modusen. Du vil heller ikke få noe særlig varme inn i bilen når det er skikkelig kaldt ute.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #56 på: Ti.,20,November,2012,16,16 »
Har kontaktet verkstedet i dag, og de gav meg feil info. Thermostaten som er satt inn skal løse inn på 88 grader.
Han hadde en teori om at det kunne være viskosevifta som slo inn med en gang, og blåste kontinuerlig.
Kanskje jeg kunne prøve å nappe ut denne kontakten? Noen som kan fortelle meg hvor jeg gjør dette?

Jeg har uansett bestillt meg en originaltermostat fra Maldal bilimport som skal slå inn på 90 grader.

Merkelige greier dette!!  :-\

Edit:

Tenkte at å skifte thermostat skulle være relativt enkelt. Men etter å ha søkt på nettet, så ser jeg at jeg må demontere belte og andre saker. Noe som gjorda at jeg ble litt skeptisk til å fikse selv.
Noen som kan gi meg en "step by step"? (for dummies)  ;)
« Siste redigering: Ti.,20,November,2012,16,28 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #57 på: Ti.,20,November,2012,16,44 »
Har kontaktet verkstedet i dag, og de gav meg feil info. Thermostaten som er satt inn skal løse inn på 88 grader.
Han hadde en teori om at det kunne være viskosevifta som slo inn med en gang, og blåste kontinuerlig.
Kanskje jeg kunne prøve å nappe ut denne kontakten? Noen som kan fortelle meg hvor jeg gjør dette?

Jeg har uansett bestillt meg en originaltermostat fra Maldal bilimport som skal slå inn på 90 grader.

Merkelige greier dette!!  :-\

Edit:

Tenkte at å skifte thermostat skulle være relativt enkelt. Men etter å ha søkt på nettet, så ser jeg at jeg må demontere belte og andre saker. Noe som gjorda at jeg ble litt skeptisk til å fikse selv.
Noen som kan gi meg en "step by step"? (for dummies)  ;)

Byttet selv uten å ta av belte. Hvis du har en viskosevifte så er det ingen motor på denne slik at den kan kobles ut. Men uansett om den står på hele tiden så skal ikke den klare å kjøle ned motoren noe særlig før vannet sirkulerer i radiatoren, det er jo ikke en luftkjølt motor akkurat.

Utlogget andypandy

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #58 på: Ti.,20,November,2012,16,59 »
Jeg slakka bare på stramminga til belte, så jeg kom til på bolten til termostathuset. Litt knotete da beskyttelsen over vifta egentlig er i veien. Men løsna denne, og løfta den litt opp så jeg fikk ned ei skralle med forlenger på. Og vær forsiktig, mitt termostathus var sprøtt, så det nederste øret knakk av når jeg monterte. Men løste det med en stor skive, og er tett nå! Lykke til ;)
97 Grand Cherokee 4.0L limited

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #59 på: Ti.,20,November,2012,18,07 »
Men er det nå nødvendig med å skifte thermostat enda en gang når verkstedet har skiftet 2 ganger allerede?
Kan problemet ligge andre steder?
For meg som ikke er mekaniker så er dette ganske frustrerende. Jeg tror jeg skal greie ganske mye selv, men når det ikke finnes noen ledetråder er det vanskelig. Har prøvd å få ut overflødig luft fra radiator uten at det heller har gitt noe resultat. Thermostaten er skiftet på verksted 2 ganger. Eneste jeg ikke har prøvd enda er en flushing av "heat core".  :P
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L