Skrevet av Emne: Mottorproblemer 5,2l v8 -93 modell?  (Lest 1707 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerexII

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Mottorproblemer 5,2l v8 -93 modell?
« på: On.,16,Januar,2013,07,23 »
Heisann, jeg har veldig lite peiling på motorer og biler generellt så jeg prøver og spørre her.

Har problemer med motoren i min -93 Grand Cherokee, det er en 5,2 v8 bensin motor.
Den går til tider veldig ugjevnt, rykker og hakker på en måte liksom.
Fikk tips om at det kunne være tennpluggene så jeg prøvde og bytte de, jeg vet ikke om jeg satte i rette plugger, de virket noe lengere enn de tennpluggene som sto i, spiller det noen rolle?
Etter dette fikk jeg en stygg banke/ulyd fra motorne når jeg prøver og starte den, satte tilbake de gamle tennpluggene og da startet ikke motoren i det hele tatt?

Fikk tips av en bekjent som har god peiling på motorer og jeep biler og prøve og blande litt motorolje eller 2 takts olje i bensinen.
Jeg blanda ca 2 liter på 10 liter bensin, så det ble totalt 12 liter, men det hjalp ikke, den starta ikke nå heller.
Bilen starta jo før jeg begynte og skifte plugger og sånnt.

Fikk også tips om at motoren kunne være ute av 'grunnstilling' eller noe, så jeg måtte ta av registeret ble jeg fortalt og kjøre motoren på startmotoren i 5sekunder. Det hjalp heller ikke og nå er den helt død, vil ikke starte i det hele tatt?

Hva kan være feilen til dette, hva bør jeg gjøre?

Takker for hjelp  :)
« Siste redigering: On.,16,Januar,2013,08,12 av teerexII »
-91 Citroen XM 2.1TD
-89 Citroen BX GTI
-93 Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 (mangler motor)
-07 Phazer FX turbo, mountain ski, 345/36-38 kam. Delvis bråkepotte.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Problemer med 5,2l v8 -93 modell?
« Svar #1 på: On.,16,Januar,2013,08,01 »
Du får lære deg motor ABC:

A: Får den gnist?
B: Får den Bensin?
C: Får den luft?

Sistnevnte er sjeldent ett problem... men de to første er ofte problemet.
Gnistrer det ikke av pluggen når den ligger til jord, så er noe feil med tenningsanlegget ditt. (Bytt alt til nytt og korrekte plugger)
Er pluggen tørr etter mye prøve-starting så får ikke motoren bensin.

Det er desværre enormt mange feilkilder til at en motor ikke starter...jeg kan nødig ramse opp alt, det må du finne litt ut av selv. Men hva var symptomene på problemer FØR den stoppa kan gi deg en pekepinn.

Plugger skal IKKE være for lange, da kan du risikere at de slår borti stempler og ventiler etc... det kan også i ytterste konsekvens forårsake tenningsbank fordi gnisten havner på feil sted i sylinderen.

To-takts olje trikset er primært for Diesel-maskiner med ulyder i dyser/pumpe pga tørr norsk diesel... har så og si ingenting på en bensinbil å gjøre, da det bare vil sote ned og ødelegge pluggene dine.... du har også blanda inn nå ca 20% totaktsolje, noe som er Veldig mye. faktisk over 5 ganger så mye som gamle mopeder kjører på... du vil oppleve ekstrem røykutvikling om du i det hele tatt får start på motoren.
Fyll full tank ved første anledning, så du blir kvitt denne rike to-takts oljeblandinga som ikke gjør deg noe godt.
« Siste redigering: On.,16,Januar,2013,08,11 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Mottorproblemer 5,2l v8 -93 modell?
« Svar #2 på: On.,16,Januar,2013,09,52 »
he he, egentlig ett innlegg man kunne trodd var en spøk. 20% olje, he he ;-)
Få tak i plugger som passer til bilen din, skift også pluggledninger, rotor og fordelerlokk, det er enkelt og billig og hjelper mot de problemene du beskriver. Mekonomen, Bilxtra etc. har dette. Pass på å få rett pluggledning på rett plugg.


Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Mottorproblemer 5,2l v8 -93 modell?
« Svar #3 på: On.,16,Januar,2013,20,37 »
Fikk også tips om at motoren kunne være ute av 'grunnstilling' eller noe, så jeg måtte ta av registeret ble jeg fortalt og kjøre motoren på startmotoren i 5sekunder. Det hjalp heller ikke og nå er den helt død, vil ikke starte i det hele tatt?


Prøv med en 24V startbooster  ;)

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Mottorproblemer 5,2l v8 -93 modell?
« Svar #4 på: To.,17,Januar,2013,09,35 »
Oi dæven, den setningen Chryslercrap sitterte leste jeg ikke før nå.... har du tatt av registeret og kjørt motor rundt??? Skal godt la seg gjøre å få det til, for registeret sitter godt gjemt på disse...MYE å skru av for å komme til...

MEn hvis du mot all formodning skulle ha klart å demontere registeret, så er nok motor ødelagt nå... Disse V8'era er vel såkalt "Interference" motorer der ventila treffer stempelet om kamakselen ikke går rundt der den skal.
Og når da kamaksel står stille, så  sitter du med en håndfull bøyde ventiler isteden.


Men, det håper jeg virkelig du ikke har gjort.
Jeg ville isåfall påta meg den friheten å si at din bekjentskap ikke har peiling over hodet på motor, og fraråder deg å høre mer på den personen.
« Siste redigering: To.,17,Januar,2013,09,49 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Mottorproblemer 5,2l v8 -93 modell?
« Svar #5 på: To.,24,Januar,2013,19,57 »
Her har det nok vært en spøkefugl på ferde.. igjen
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.