Skrevet av Emne: Transfer case fluit from Mopar  (Lest 4915 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Transfer case fluit from Mopar
« på: Ma., 2,April,2012,00,37 »
"Alle" forum som jeg har undersøkt på netter sier "bruke BARE Mopar P/N 05016796AB" (NV247) i transferkassen på min 2000 Grand Cherokee 3.1 TD. I midertid, sier forhandleren at produktet har utgått. Hjelp. Hva bruker man da?? Noen som har peiling?

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210

Utlogget Jeep-Vision

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Re: Transfer case fluit from Mopar
« Svar #2 på: Ma., 2,April,2012,16,43 »
Mopar olje er ikke utgått, er bare RSA som ikke har det i sitt sortiment.


Mopar trans fluid: http://www.maldalimport.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=1085951


Chryslercrap

  • Gjest
Re: Transfer case fluit from Mopar
« Svar #3 på: Ti., 3,April,2012,00,03 »
Universal traktortransmisjonsolje

http://www.lindberg-lund.no/files/Tekniske%20datablad/M-FLUID424-TD.pdf

Dersom mobilfluid424 har en høy pris, så vile jeg ha brukt biltema ATF-.

http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-36979/

Husk at viskoseuniten er lukket har ikke noe med olja og gjøre. Derfor er det samme olje på 231/241, 242, 249 og 247 kassene.

Det er lagrene og kjedet som nytter godt av olja.

Hva med denne TSB`n da? http://wjjeeps.com/tsb/tsb_wj_210999.pdf
Er det ikke en grunn til at NV247 ble fyllt med Mobilfluid424 istedenfor ATF-olje?

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Transfer case fluit from Mopar
« Svar #4 på: Ti., 3,April,2012,00,14 »
Denne skal etter sigende funke

http://www.jeepforum.com/forum/f310/its-official-oil-mobilfluid-424-can-used-nv247-1171176/

Og for de som lurer, Mobilfluid 424 er akkurat samme olje som Mopar P/N 05016796AB, kun forskjellig emballasje.
Dette er ikke to forskjellige produkter, som man kan få inntrykk av etter å ha lest tråden fra jeepforum.com.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Transfer case fluit from Mopar
« Svar #5 på: Ti., 3,April,2012,09,00 »
Universal traktortransmisjonsolje

http://www.lindberg-lund.no/files/Tekniske%20datablad/M-FLUID424-TD.pdf

Dersom mobilfluid424 har en høy pris, så vile jeg ha brukt biltema ATF-.

http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-36979/

Husk at viskoseuniten er lukket har ikke noe med olja og gjøre. Derfor er det samme olje på 231/241, 242, 249 og 247 kassene.

Det er lagrene og kjedet som nytter godt av olja.

...dette er vel ikke helt riktig for NV247. I NV247 er det en georotor som i aller høyeste grad trenger riktig olje for å få riktig trykk på cluch pakken.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Transfer case fluit from Mopar
« Svar #6 på: Ti., 3,April,2012,11,49 »
Tja, dyrt blir det jo uansett ikke. 2 flasker olje og skiftintervall på 60 000km...
Men hva med denne TSB`n fra Chrysler da, er det bare tullball??

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Transfer case fluit from Mopar
« Svar #7 på: Ti., 3,April,2012,14,52 »
jeg hellte på mobil 424 på min ZJ før vinteren (hadde ATF+4 der før), og da forsvannt faktisk alle "klunke"-lydene i transfer-kassa (begynner vel å se sine bedre dager, vc er veldig slitt)....  Men prisen var drøy.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Transfer case fluit from Mopar
« Svar #8 på: Ti., 3,April,2012,23,13 »

Når fabrikken selv skriver at mobilfluid 424 kan brukes, så blir spørsmålet om den aviker fra biltemaes olje ?

Det er jo nettopp fordi Mobilfluid 424 er samme olje som Mopar P/N 05016796AB
Chrysler lager jo ikke olje selv, det er det vel ingen bilfabrikanter som gjør?...Jeg fant ut dette når jeg etterlyste produktdatablad hos merkeforhandleren, og der sto det riktignok produktnavn: Mobilfluid 424.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Transfer case fluit from Mopar
« Svar #9 på: On., 4,April,2012,17,30 »
Hvem tapper Biltemas oljer ?: Rykte sier at det er .....

Helsyntetisk. For automatiske transmisjoner/girkasser der det foreskrives en ATF-U-olje. Gir god beskyttelse mot termisk nedbryting og oksidering. Anbefales også ved kaldstart av manuelle girkasser som er trege og vanskelige å gire, spesielt i streng kulde. Kan også brukes som ISO VG32 hydraulikkolje. Oppfyller følgende spesifikasjoner: Ford Mercon V Ford M2C-202-B Honda Z-1 (unntatt CVT) JWS 3309 BMW 7045E Man 339 V-1/V-2/Z-1/Z-2 VW/Audi G-052-162 Voith H 55.6335 & H 55. 6336 GM Dexron VI Toyota T-II/V/WS Mitsubishi/Hyundai SP II/III BMW LA2634 MB 236.6/236.7/236.9/236.10/236.11 Texaco N402 Volvo 97340/97341 Chrysler ATF/ATF 3+/ATF 4+ Nissan Matic D/J/K BMW 8072B Subaru ATF VW/Audi G-055-025-A2 LT 71141

Delsyntetisk. For automatiske girkasser der såkalt ATF-olje av type Dexron® III, Dexron® IID eller Dexron® IIE foreskrives. Også for visse hydrauliske transmisjoner, servostyringer m.m. Oppfyller følgende spesifikasjoner: Allison C-4, Caterpillar TO-2, Ford Mercon®, GM Dexron® IIIG, ZF TE-ML 05L/09.

Allison c-4, catepillar TO-2 finnes også under spec'en til universal traktor olje Mobilfluid424. Ergo Biltema kan brukes.


Meget godt jobba!
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Transfer case fluit from Mopar
« Svar #10 på: On.,11,April,2012,16,05 »
"Alle" forum som jeg har undersøkt på netter sier "bruke BARE Mopar P/N 05016796AB" (NV247) i transferkassen på min 2000 Grand Cherokee 3.1 TD. I midertid, sier forhandleren at produktet har utgått. Hjelp. Hva bruker man da?? Noen som har peiling?

Fikk pris på 39 kr pr. liter her http://www.a-k.no/ det er riktignok Mobilfluid 426, ifølge en eller annen selger hos Mobil så er visstnok Mobilfluid 424 på tur ut.. Uansett, 426 tilfredstiller API-GL4, Allison C-4 og Caterpillar TO-2.

Enda en link http://www.a-k.no/ikbViewer/page/ak/artikkel?p_document_id=45294
« Siste redigering: On.,11,April,2012,16,08 av Chryslercrap »

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Transfer case fluit from Mopar
« Svar #11 på: To.,12,April,2012,11,30 »
Hvem tapper Biltemas oljer ?: Rykte sier at det er .....

Helsyntetisk. For automatiske transmisjoner/girkasser der det foreskrives en ATF-U-olje. Gir god beskyttelse mot termisk nedbryting og oksidering. Anbefales også ved kaldstart av manuelle girkasser som er trege og vanskelige å gire, spesielt i streng kulde. Kan også brukes som ISO VG32 hydraulikkolje. Oppfyller følgende spesifikasjoner: Ford Mercon V Ford M2C-202-B Honda Z-1 (unntatt CVT) JWS 3309 BMW 7045E Man 339 V-1/V-2/Z-1/Z-2 VW/Audi G-052-162 Voith H 55.6335 & H 55. 6336 GM Dexron VI Toyota T-II/V/WS Mitsubishi/Hyundai SP II/III BMW LA2634 MB 236.6/236.7/236.9/236.10/236.11 Texaco N402 Volvo 97340/97341 Chrysler ATF/ATF 3+/ATF 4+ Nissan Matic D/J/K BMW 8072B Subaru ATF VW/Audi G-055-025-A2 LT 71141

Delsyntetisk. For automatiske girkasser der såkalt ATF-olje av type Dexron® III, Dexron® IID eller Dexron® IIE foreskrives. Også for visse hydrauliske transmisjoner, servostyringer m.m. Oppfyller følgende spesifikasjoner: Allison C-4, Caterpillar TO-2, Ford Mercon®, GM Dexron® IIIG, ZF TE-ML 05L/09.

Allison c-4, catepillar TO-2 finnes også under spec'en til universal traktor olje Mobilfluid424. Ergo Biltema kan brukes.

...dette sier at du kan bruke Biltema ATF-U istedet for Chrysler ATF-4 (i automatkassa), men IKKE at det også erstatter olja i NV-247!  NV247 ble levert med ATF 4 i 1999, men denne var ikke god i NV247, derfor laget Mopar egen olje. Det er mulig at Mobillube 242 tilsvarer (eller er den samme), men ATF-4 eller Biltema ATF-U, er ikke god nok. De gir binding i clutchpakken i transferkassa.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h