Skrevet av Emne: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D  (Lest 4769 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
« Siste redigering: On., 7,September,2011,19,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #16 på: On., 7,September,2011,20,03 »
Hei

Trenger ikke tsb. Har satt på ina clutchen og jammen ble det stilt der framme.
Reima vibrerer ikke lengre og strammer'en står i ro.

Bra det ordna seg  :)

Tror 2001 modellene fikk denne INA clutchen fra fabrikk, min har iallefall.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #17 på: To., 8,September,2011,11,46 »
En liten filmsnutt etter monteringen:

http://www.youtube.com/watch?v=ts90gEpN2hM

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #18 på: Fr., 3,August,2012,02,42 »
Jeg har fått meg INA clutch  :)
Er det noe hokus pokus med monteringen?  Det gjør vel ikke så mye om man er brutal med det gamle reimhjulet om nødvendig for å få det av...

Må dynamo av, eller radiatorslange av ? Er det samme bolt man bruker ?
Ser ut som det er en mutter under bolten, på bildet under.
INA'en har jo ganske lite hull, tenkte at man kanskje måtte over på unbrakobolt.
Loctite og/eller moment? Denne jobben står jo ikke beskrevet i servicemanualen.



Har nytt serpentinbelte, men det gamle så jo faktisk ut som nytt, ingen sprekker eller skader selv om det er bortimot 13 år gammelt.
VM originaldelenummer på det, antar det aldri har vært skifta da bilen var kjørt kun 84.000 da jeg overtok den.
« Siste redigering: Fr., 3,August,2012,02,47 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #19 på: Fr., 3,August,2012,11,06 »
Jeg brukte muttertrekker, men det var en annen type bolt. En slags innvendig torx, måtte ha spesiell kopp til den. Hans christian vet sikkert mere om dette?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #20 på: Lø., 4,August,2012,05,08 »
Først en snutt som viser forskjellen i vibrasjon med og uten clutch (OAP/OAD)) http://www.youtube.com/watch?v=OR0WEK3JEO4

Fin snutt fra INA http://www.youtube.com/watch?v=rXehCcNzq_A&feature=related

Utrolig nok har Gates Belts laget en utførlig snutt her som forklarer det aller meste vedr. byttte.
Ser ut som det er like greit å ta dynamoen av. Men den spesialhylsa kommer man vel ikke utenom.

Kortversjon: http://www.youtube.com/watch?v=73u5VD3nt1g&feature=channel&list=UL

Full versjon: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=hrFcPqZuO3A
« Siste redigering: Lø., 4,August,2012,05,46 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #21 på: Ti., 7,August,2012,02,34 »
INA clutchen var jo enkel og montere, må bare finne noen som har det spesialverktøyet liggende for å feste den skikkelig.
Tok av dynamoen, det ble enklest.

Fikk tak i verktøyet også, må bruke muttertrekker ja. Alternativet er å sveise en 10 mm spesialnøkkelkopp som passer nedi hullet da jeg har vanlig sekskant på akslingen i motsetning til verktøyet som egentlig er ment å brukes på XZN innvendig 12-kant eller noe slikt (i akslingsenden).
Kanskje en dash loctite også, vet ikke hvor mye dette tåler med muttertrekkern.
« Siste redigering: Ti., 7,August,2012,21,03 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #22 på: Ti., 7,August,2012,22,21 »
Husker ikke helt hvordan jeg fikk på ina clutchen, men tror ikke det var noe stort problem. Husker mer hvordan jeg plagdes med å få av det gamle reimhjulet....

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #23 på: On., 8,August,2012,00,17 »
Jeg satte det gamle reimhjulet fast i skrustikka og brukte latmannsarm, men det var mest fordi det var for sent på kveld til å bruke muttertrekkern.
Hadde sikkert funka med den også, men den satt ganske godt ja.
Monteringa var enkel med rett verktøy ja, som vist over.
Jeg trodde jo det var en bolt som skulle ut, men det var jo selve akslingen som hadde 10 mm sekskant.

Siden det er relativt enkelt å montere reima så brukte jeg den gamle da den så ut som ny.
Setter heller på nyreima når evt. lekkasjer er fikset og motorvask er utført en gang i framtiden.
« Siste redigering: On., 8,August,2012,00,23 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #24 på: To., 9,August,2012,23,51 »
Jeg måtte jo lage min egen snutt, kunne jo ikke være noe dårligere  :)
Beklager noe ustø start.

http://www.youtube.com/watch?v=7jVtQtz1elY

Gjenstår å skifte lageret i nedre løpehjul, det skal jo være mulig å gjøre det.
Det var en liten ulyd i det. Nedre løpehjul får vel mere belastning enn øvre såvidt jeg ser av belterutinga.

Kunne ha bestilt et par løpehjul nr 4796016 til kun $45 pr stk sammen med INA clutchen 5019860AA fra  http://www.mopar-wholesale.com/ men det tenkte jeg vel ikke på der og da.
NB! Det funker ikke med 0 (null) foran delenr. på part number search hos denne sjappa.

De tar forøvrig $185 for strammeren 4897159AB som Morris tar kun $115 for, og $79 for serpentinbelte mot $41 hos Morris.
Men det er vel originaldeler da. Strammeren hos Morris kan vel være uoriginal. Noen som har kjøpt derfra ?
« Siste redigering: Fr.,10,August,2012,05,02 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.