Skrevet av Emne: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D  (Lest 4770 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« på: To., 5,Mai,2011,19,20 »
Hei

Er det noe som vet om det blir stilt hvis man bytter strammeren?
På min bil er det ikke strammeren som bråker, men selve reima som blafrer. Dette er mellom dynamoen og servopumpa. Dvs der reima går ned på høyresiden av dynamoen sett fra foran bilen. Hvis jeg holder en finger borti så blir det helt stilt. Kan nesten virke som fjæra i strammeren er for slapp. Noen som har prøvd å bytte strammeren?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #1 på: To., 5,Mai,2011,19,49 »
Det ligger nok en tråd som omhandler denne strammeren her en plass..  et lite søk fikser nok biffen.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,4766.0.html

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,1801.0.html

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,5148.0.html

søk på "strammer" så får du opp flere tråder
« Siste redigering: To., 5,Mai,2011,19,54 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #2 på: Fr., 6,Mai,2011,03,54 »
Hei

Er det noe som vet om det blir stilt hvis man bytter strammeren?
På min bil er det ikke strammeren som bråker, men selve reima som blafrer. Dette er mellom dynamoen og servopumpa. Dvs der reima går ned på høyresiden av dynamoen sett fra foran bilen. Hvis jeg holder en finger borti så blir det helt stilt. Kan nesten virke som fjæra i strammeren er for slapp. Noen som har prøvd å bytte strammeren?

Jeg har en TSB fra Chrysler liggende som omhandler bråkete reim på 3,1 td, men jeg har ikke tilgang til scanner så får desverre ikke lagt den ut.
Demonter strammeren og ta en sjekk på den da, samt de to løpehjulene??

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #3 på: Sø., 8,Mai,2011,21,29 »
Hadde vært greit å se på den TSB' en. Hva står det i den kort fortalt?
Takker for linker, det jeg egentlig lurte på var om det blir stilt hvis jeg bytter strammeren. I det ene inlegget så ser det ut som det løste problemet.

Jeg søkte litt på nettet og fant ut at Morris 4X4 hadde en slik strammer til 99$, bestilte like godt viftereima selv om den nettop er byttet. Og så ene vindusviskerarma som holder på å dette av. Ble 186$ med frakt, altså ca 1020 Nkr for alt(på DNB sin valuttakalkulator). Ikke så gal pris det....

Neste prosjekt blir mellomakselen foran. Har bytta ene cv leddet (mot fordelingskassen), men det var slark mellom splines'ene på akselen og det nye leddet (det gamle og). Har limt det med epoksylim, men varer neppe evig. Noen som vet hva slags US aksel som passer best?

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #4 på: Sø., 8,Mai,2011,22,20 »
TSB`n ja: Gjelder for alle WJ/WG fra Østerrike med 3,1 td med produksjonsnr på motor lavere enn #73B26392
Reimhjulet på dynamo blir erstattet med noe de kaller "INA clutch" samt en støvhette som dekker senter av reimhjulet.

Ang. mellomaksel så tror jeg en fra V8 vil bli for kort, er usikker på om 4,0 og 3,1 stemmer sånn noenlunde på lengde.

Du kan jo få bygd en ny mellomaksel fra IronRockOffroad.com, koster noen kroner og du må bytte yoke på transfer og diff, men den er nok ganske "skuddsikker"

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #5 på: Ma., 9,Mai,2011,09,09 »
Neste prosjekt blir mellomakselen foran. Har bytta ene cv leddet (mot fordelingskassen), men det var slark mellom splines'ene på akselen og det nye leddet (det gamle og). Har limt det med epoksylim, men varer neppe evig. Noen som vet hva slags US aksel som passer best?

Har forresten en mellomaksel fra min 01 WJ 3,1 liggende, send pm eller mail hvis du er interessert.
Har bygd om i forbindelse med heving.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #6 på: Ma., 9,Mai,2011,21,44 »
TSB`n ja: Gjelder for alle WJ/WG fra Østerrike med 3,1 td med produksjonsnr på motor lavere enn #73B26392
Reimhjulet på dynamo blir erstattet med noe de kaller "INA clutch" samt en støvhette som dekker senter av reimhjulet.

Ang. mellomaksel så tror jeg en fra V8 vil bli for kort, er usikker på om 4,0 og 3,1 stemmer sånn noenlunde på lengde.

Du kan jo få bygd en ny mellomaksel fra IronRockOffroad.com, koster noen kroner og du må bytte yoke på transfer og diff, men den er nok ganske "skuddsikker"


Står det delenr på ina clutchen? Har sendt deg en pm ang akslingen.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #7 på: Ti.,10,Mai,2011,17,21 »
Delenr: 05019860AA INA clutch

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #8 på: Lø.,21,Mai,2011,17,10 »
I dag fikk jeg endelig byttet strammeren og multireima. Jeepen har nå gått 110 000 km og dette er andre gang den byttes. Den har den siste tiden støyet og viberert på tomgang.

Etter byttet ble det mye roligere og det er mindre vibrasjoner i bilen. Men når jeg ser ned på den nye strammeren står den og vibrerer den også. Er dette normalt?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #9 på: Lø.,21,Mai,2011,22,51 »
Etter byttet ble det mye roligere og det er mindre vibrasjoner i bilen. Men når jeg ser ned på den nye strammeren står den og vibrerer den også. Er dette normalt?

Ingen vibrasjoner på min  ???
Original Mopar strammer da?

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #10 på: Ti.,24,Mai,2011,17,21 »
Ingen vibrasjoner på min  ???
Original Mopar strammer da?

Ja det er orginal deler. Jeg har sett etter om noen av løpe hjulene har kast. Jeg kjente på hver og en av de når reimen ble byttet. De ruller fint. Men strammeren står og jobber fram og tilbake??

Snakket med en kamerat, han forslo at det kunne ligge igjen en gummibit i gjen etter den gamle reima i en av rillene i ett løpehjul? Den gamle reima var riktig nok spukket opp i rillene.

Så da er det vel bare å ta av reima igjen da  :-[
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15


Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #12 på: Sø.,28,August,2011,00,31 »
Delenr: 05019860AA INA clutch

Her er INA clutchen http://www.ebay.co.uk/itm/ALTERNATOR-PULLEY-JEEP-GRAND-CHEROKEE-3-1-TD-1999-2001-/310320025915?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item484083d13b

Jippi!

Denne har jeg letet lenge etter på nettet og ebay! Har funnet et delenr et par plasser, sendt epost men ikke fått svar.
Var i kontakt med et firma i USA som solgte INA clutcher, men de hadde ikke denne.
Men nå har jeg bestilt!! Så får håpe at det blir stilt der framme. Har prøvd å bytte både strammer, brakett og reim før.
Takk for linken

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #13 på: Sø.,28,August,2011,10,40 »
Delenr: 05019860AA INA clutch

Her er INA clutchen http://www.ebay.co.uk/itm/ALTERNATOR-PULLEY-JEEP-GRAND-CHEROKEE-3-1-TD-1999-2001-/310320025915?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item484083d13b

Jippi!

Denne har jeg letet lenge etter på nettet og ebay! Har funnet et delenr et par plasser, sendt epost men ikke fått svar.
Var i kontakt med et firma i USA som solgte INA clutcher, men de hadde ikke denne.
Men nå har jeg bestilt!! Så får håpe at det blir stilt der framme. Har prøvd å bytte både strammer, brakett og reim før.
Takk for linken

Kan ta bilder av TSB`n og sende deg på PM hvis du vil?

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Bråkete viftereim på 2000 modell med 3.1 D
« Svar #14 på: On., 7,September,2011,14,39 »
Hei

Trenger ikke tsb. Har satt på ina clutchen og jammen ble det stilt der framme.
Reima vibrerer ikke lengre og strammer'en står i ro.