Skrevet av Emne: transfercase/fordelingskasse  (Lest 4583 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jevlar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
transfercase/fordelingskasse
« på: To.,25,November,2010,19,58 »
Hei.
noen som har erfaring tips ang.bytte av fordelingskasse til jeep gc 4.7?,,hører rykter om at det vil ta en hel dag for et bilverksted å gjøre jobben, å med 7-800 nkr i timen så de tar så går jo ei ukelønn.
 
Jevlar

Chryslercrap

  • Gjest
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #1 på: To.,25,November,2010,20,03 »
En hel dag hørtes drøyt ut, er jo to mellomakslinger og en wire fra spaken i konsollen som sitter på transfern, tror jeg ville hørt med et annet verksted hvis du ikke vil gjøre det selv. Kjørt kassa tom for olje eller?

Utlogget jevlar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #2 på: To.,25,November,2010,21,21 »
ja,etter sjekk på verksted kom det bare no gørr ut da de åpna pluggen,antagelig tappet ned på siste service,,å glemmt å fylle på ny olje

må hovedkassen senkes for tilkommst?
« Siste redigering: To.,25,November,2010,21,24 av jevlar »
Jevlar

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #3 på: Fr.,26,November,2010,00,01 »
Er ikke mer en et par timer hvis du ikke blir plaget med noe. 2 akslinger, wire til spaken og opphenget til girkassen. Setter du en jekk under girkassen så kan du senke den litt slik at du kommer til de øverste skruene. Min fordelingskasse var nesten fastrustet pga det var kommet vann imellom sammenføyningene.

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #4 på: Fr.,26,November,2010,09,01 »
Jeg fikk ut min uten å senke kassen.
Kappet en leddnøkkel og fikk skrudd av de øverste skruene...
Men eg brukte nok en 3-4 timer med alt.

Utlogget jevlar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #5 på: Fr.,26,November,2010,10,54 »
Høres meeget betryggendes ut,,da tror jej at jobben blir utført av meg (-:

oljen i den brukte bør vel byttes,,en oljeanbefaling ville vært svært hjelpsomt,helst en type som kan skaffest i landet vårt.
Jevlar

Chryslercrap

  • Gjest
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #6 på: Fr.,26,November,2010,19,17 »
Les litt på wjjeeps.com står mye info der, også om transfer kassene i WJ. Hvis du har quadra-trac 2, så skal kassa di ha mobilfluid 424, definert som "traktorolje" i produktoversikten til mobil. Jeg kjøpte 2 flasker hos merkeforhandleren til ca 350 kr. MECA er forhandler av mobil-olje, men de selger 204 liters fat som minste kvanta, koster litt over 10000 kr. Ser det står oppført div. olje på siden til mekonomen til disse bilene, men det er bare svada, har også vært i kontakt med generalagenten for quaker state i Sverige, for å høre om de hadde en erstatning til olje på transfer kassene som skal ha mobilfluid, fikk til svar at jeg kunne bruke ATF+4, noe som er FEIL.

Utlogget jevlar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #7 på: Fr.,26,November,2010,19,34 »
Takk for respons-

er jo utrolig dårlig av bertel o steen greiene(importør av jeep),,de aviser nesten allt,,sier de skal slutte med jeep in generalis,,å henviser til firmaet som skal overta(husker ikke ka de het),de igjen sier de ikke har peiling,,sier at bertel gruppa sitter med all data etc.
håper bertel "gir"all data/erfaring videre til nyimportøren.

jeg stilte enkle spørsmål fra starten av,men endte opp som en filledukke,,kastet fra sted til sted.

Denne jeep club som jeg har meldt meg inn i er helt fantastisk.få svar fra erfarenhetlige mennsker.ikke halvsløve kontorister med en "halvfeit" gi faen holdning..
Jevlar

Chryslercrap

  • Gjest
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #8 på: Fr.,26,November,2010,19,50 »
Hehe, er ikke stort bedre forhandleren i Trondheim heller, "vet ikke" er standardsvaret du får, sånn er det vel når de selger både Chrysler, Jeep, Dodge, Volvo, Range Rover/Land Rover, ingen som gidder å sette seg inn i problemstillinger og utfordringer på Jeep, når det er de andre merkene de tjener penger på.

Utlogget jevlar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #9 på: Fr.,26,November,2010,20,03 »
helt utrolig,finnes ikke skammfølelse i yrkesfolket??,ingen følelse for sitt yrke?,,om en ikke vet er svaret : vetsjeh,vet ikke?.eller kanksje driste seg til et svar som en "tror"er riktig,,kan forhandlerne stoles på??,NEI.det er ren dilletannt virksomhet.
avskrekkningsguruer for fremtidige jeep eiere.en studie viser at 38% av befolkningen ikke stoler på om verkstedet virkelig gjør det de skal,olje skift på alle nødvendigheter feks.kona var nylig inne til service med fronteraen sin,,9000 kr.skiftet olje,luftfilter å no småpjatt.

skulle vært flue på veggen i d verkstedet.
Jevlar

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #10 på: On., 1,Desember,2010,11,42 »
Høres meeget betryggendes ut,,da tror jej at jobben blir utført av meg (-:

oljen i den brukte bør vel byttes,,en oljeanbefaling ville vært svært hjelpsomt,helst en type som kan skaffest i landet vårt.


NV247 fordelingskasse skal ha Mopoar p/n 05016796AA olje. Den får du til forhandleren.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Chryslercrap

  • Gjest
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #11 på: On., 1,Desember,2010,18,16 »
NV247 fordelingskasse skal ha Mopoar p/n 05016796AA olje. Den får du til forhandleren.

= mobilfluid 424, mopar lager ikke egen olje.... prøv å spør etter produktdatablad neste gang du er hos chryslerforhandleren...

Utlogget jevlar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #12 på: Fr., 3,Desember,2010,19,30 »
Takk for svar å tips

fikk fatt i en transferkasse fra knoks bildeler,,de hadde den til 9000 inkl automatkassen,gått 90 000.
så om noen har behov for en automat kasse,,ta kontakt.hvis ikke ligger den lagret som reserve her ;)

God helg
Jevlar

Utlogget Mister

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #13 på: Lø., 4,Desember,2010,23,13 »
Bare av nyskjerrighet: Jeg har en gammel xj 92' limited og lurte på om fordelingskassa på denne ville passe på min ZJ 94' V8(pga flere valgmuligheter og litt morrokjøring med bakhjulsdrift på glatten)
Jeep Grand Cherokee Limited V8 ZJ 1997
Jeep Grand Cherokee Limited V8 ZJ 1994
Jeep Cherokee Limited 4l High output

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: transfercase/fordelingskasse
« Svar #14 på: On., 8,Desember,2010,15,42 »
Noe som heter søk og du skal finne, men jeg har forsøkt - uten å finne...  :P

Jeg har skjønt at det er litt forskjell på Splines, aksellengde osv på de ulike transferkassene og motoralternativene.

Spør derfor - er det noen her som har forsøkt å bytte transfer på en Jeep Grand Cherokee WJ med 4-liters motor?

Er interessert i erfaringer både til NP231 og NP242...

Jeg er ikke i den situasjonen at jeg trenger å gjøre dette, men hvis en skal tro det som skrives er det vel et spørsmål om tid (ja kjerra er 11 år og har rullet 135K km...).
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td