Regner med du refererer til 93-98modeller av Grand Cherokee siden du nevner 4L'ern.
jeg trekker biltralle med min, med ca 2,2t totalvekt støtt og stadig siden jeg driver med drifting, og har svær driftebil jeg kan stappe allt stæsjet i
(ergo går vekta opp en del).
Jeg kan konkludere med at en ZJ er ganske myk... dvs du bør vurdere noen hardere dempere og fjærer bak, men det duger helt greit. Har ikke no problemer med min, selv om jeg kjører minst 120kg kulevekt (GC godkjent for 150kg kulevekt, og 3500kg hengervekt), men direkte presis på styringa er bilen ikke...og jeg har bytta Styresnekke & tatt forstillingskontroll.
4L'ern er dog Tørst... 1,7 bruker jeg på mila sånn ca med 2,2t bakpå... men da følger jeg trafikken like godt som en vanlig Personbil (klarer 90km/t helt greit i ganske bratte oppoverbakker, men må gasse en del).
Dog, siden du får denne bilen med V8'er som har 40hk&100nm ekstra ville jeg gått for V8'er istedenfor 6'er. Da slipper du å jage sånn, for 6'ern er ganske glad i Rpm's... drar likosm ikke ordentlig med tung last før du passerer 3000Rpm. V8 bruker nok noe mer, men når du passerer 1,5L på mila uanz, så føler jeg du like greit kan gå for V8'er (antar 2,0-2,2 på mila med full oppakk)
Jeg vil dog ikke DRØMME om hvor nitrist det er å kjøre 2,5TD på disse bilene...de veier tross alt over 1700kg. Pluss 2,5TD har så mye unødvendige sykdommer som Varmegang, Sprekte topper, pinglete støtstenger, lite register, Fås kun i manuell trur jeg også...du vil ikke kjøre en GC med manuell, det er en Comfort-bil.
Som konklusjon vil jeg vurdert V8'er om du skal bli 100% Fornøyd (med unttak av forbruket). Jeg skal klare meg med 6'ern min, men greit å dele mine erfaringer til nye kjøpere.
Til Vanlig kjøring uten henger, er dog 6'ern ganske så fin...da er bilen ganske sprek...tipper jeg bruker 9-10 sek maks til 100, og det er ganske gøyalt i en såpass stor 4x4
4x4 systemet er dog en velsignelse...redda meg 3 ganger nå på såpeglatte gressplener med tung henger på slep. inn i LAvserien (da har du 100% sperre på senterdiff) og bilen drar seg fram hvor som helst
Hiacer& Sprintere stod som støpt i søla, men ikke jeg