Skrevet av Emne: Trekke biltralle med Grand Cherokee  (Lest 4713 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tommy.k.z

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Trekke biltralle med Grand Cherokee
« på: Fr.,23,Juli,2010,21,52 »
Hei.
Jeg har fått tilbud om å bytte ut servicebilen som jeg bruker til å trekke biltralle og bil i en Grand Cherokee 4.0.
Noen vet om dette er en bil som er bra og stabil med full opplasting på hengeren?
Noen som vet hva forbruket vil ligge på med henger?
Er 2,5 Td motoren sterk nok til å dra henger med?
På forhånd takk for svar:)

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #1 på: Lø.,24,Juli,2010,11,54 »
Har dradd campingvogn 2tonn med GC men det var 4 literen.
Det ble litt vel mykt for min del.. hadde nytt old man 2" på den..
Bedre å trekke med en varebil, litt stivere og så blir det mindre vindmotstand virker det som...
Så hvis eg skulle dradd bilhenger fra bergen til oslo så hadde eg valgt varebilen.....

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #2 på: Lø.,24,Juli,2010,16,46 »
Regner med du refererer til 93-98modeller av Grand Cherokee siden du nevner 4L'ern.

jeg trekker biltralle med min, med ca 2,2t totalvekt støtt og stadig siden jeg driver med drifting, og har svær driftebil jeg kan stappe allt stæsjet i :) (ergo går vekta opp en del).

Jeg kan konkludere med at en ZJ er ganske myk... dvs du bør vurdere noen hardere dempere og fjærer bak, men det duger helt greit. Har ikke no problemer med min, selv om jeg kjører minst 120kg kulevekt (GC godkjent for 150kg kulevekt, og 3500kg hengervekt), men direkte presis på styringa er bilen ikke...og jeg har bytta Styresnekke & tatt forstillingskontroll.
4L'ern er dog Tørst... 1,7 bruker jeg på mila sånn ca med 2,2t bakpå... men da følger jeg trafikken like godt som en vanlig Personbil (klarer 90km/t helt greit i ganske bratte oppoverbakker, men må gasse en del).

Dog, siden du får denne bilen med V8'er som har 40hk&100nm ekstra ville jeg gått for V8'er istedenfor 6'er. Da slipper du å jage sånn, for 6'ern er ganske glad i Rpm's... drar likosm ikke ordentlig med tung last før du passerer 3000Rpm. V8 bruker nok noe mer, men når du passerer 1,5L på mila uanz, så føler jeg du like greit kan gå for V8'er (antar 2,0-2,2 på mila med full oppakk)

Jeg vil dog ikke DRØMME om hvor nitrist det er å kjøre 2,5TD på disse bilene...de veier tross alt over 1700kg. Pluss 2,5TD har så mye unødvendige sykdommer som Varmegang, Sprekte topper, pinglete støtstenger, lite register, Fås kun i manuell trur jeg også...du vil ikke kjøre en GC med manuell, det er en Comfort-bil.

Som konklusjon vil jeg vurdert V8'er om du skal bli 100% Fornøyd (med unttak av forbruket). Jeg skal klare meg med 6'ern min, men greit å dele mine erfaringer til nye kjøpere.
Til Vanlig kjøring uten henger, er dog 6'ern ganske så fin...da er bilen ganske sprek...tipper jeg bruker 9-10 sek maks til 100, og det er ganske gøyalt i en såpass stor 4x4 :P
4x4 systemet er dog en velsignelse...redda meg 3 ganger nå på såpeglatte gressplener med tung henger på slep. inn i LAvserien (da har du 100% sperre på senterdiff) og bilen drar seg fram hvor som helst :) Hiacer& Sprintere stod som støpt i søla, men ikke jeg ;)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #3 på: On.,28,Juli,2010,09,18 »
Hei

Har selv en ZJ med 5,2 l V8 og kjører noe med bilhenger med bil bakpå. Har da mellom 1,5 og 2,2 tonn bak. Det er ikke noe problem å følge vanlig trafikk og trailere kjøres forbi i motbakker.

Med henger på 1,5 tonn ligger forbruket på ca 1,9 l/mil langs E18/E39.

Bilen har en maks tilhenger vekt på 3.500 kg. Da jeg kjørte med en henger på 2.200 kg bak kjente jeg hvordan den reiv og sleit i bilen. En liten sleng og du ble fort passasjer. Ingen god følelse å måtte bruke to kjørebaner på motorveien.  Jeg har en standard bil med standard oppsett og ville aldri tørre å kjøre med 3.500 kg bak.

Husk for øvrig å koble ut overdriven på automaten når du kjører med henger. Da sparer du kassa.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #4 på: On.,28,Juli,2010,16,09 »
Bilen har en maks tilhenger vekt på 3.500 kg. Da jeg kjørte med en henger på 2.200 kg bak kjente jeg hvordan den reiv og sleit i bilen. En liten sleng og du ble fort passasjer. Ingen god følelse å måtte bruke to kjørebaner på motorveien.  Jeg har en standard bil med standard oppsett og ville aldri tørre å kjøre med 3.500 kg bak

Så rart, jeg har ikke hatt en eneste sleng på min henger..  ???
Men her kommer vel last, henger-type, konstruksjon, dekktrykk etz inn som ganske avgjørende faktorer... i tilleg til at Henger blir Tyngere enn bilen, hehe :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #5 på: To.,29,Juli,2010,22,24 »
Å trekke tungt har alt med tilstand på bil, henger, lasting osv.
Første man må gjøre når man laster en henger godt er alltid å sjekke lufttrykket på dekka før man laster hengern. fyll opp til maks. En henger må alltid lastes riktig. kuletrykket er helt vesentlig for hvordan hengern følger bilen.
Jeg har en 3.1 TD, hentet en trebåt for noen år siden i oslo. hadde en svær boggi båthenger. aktuell vekt på ca 2 tonn. bilen oppførte seg eksemplarisk. hadde ett forbruk over 30 mil på ca 1,2.
3.1 har like mye dreiemoment som 4.7 V8, med en chip til 3.1 så har du 50 nm mer enn V8.

Har selv kjørt med overlessa hengere ved flere anledninger, og de eneste gangene jeg har en henger som er ekkel å kjøre med er når hengern er totalt feil lastet eller at henger er i dårlig stand.

Noen hengere har forskjellig kulehøyder, det er det også på f.eks toyota hi-ace (veldig lavt). kjører man med boggi henger er dette spesielt viktig å tenke på. boggien skal lastes passe likt og hengern bør flyte på boggien bak bilen. sikkert sett flere suburbans eller andre store amerikanere med campingvogner etter. er nesten så bakenden på vogna subber i bakken  ;D ikke spesielt bra å kjøre med.

Så jeg tror ikke det er noe problem å kjøre med 3 og 3,3 tonn hengere på disse bilene så lenge alt er i forskriftsmessig stand og man ikke flår av gårde i 120 på motorveien.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #6 på: Fr.,30,Juli,2010,01,54 »





To bilder fra ifjor høst da jeg kjørte vel 7 mil for å hente en 3,5 t gravemaskin på maskinhenger, totalvekt ca 4t. I tillegg var vi 3 voksne karer med. :o Merket at det var last bakpå da, ja. Bilen slet godt opp bakkene på smale vestlandsveier, men taklet det meget bra. Bensinforbruket snakker vi ikke høyt om, men det viste på måleren at noe hang bakpå.... ::)Synd at demperne var i så pass dårlig forfatning at bilen ble noe gelè. Men ...jeg gjør ikke det flere ganger, for å si det sånn. MEN. tror ikke mange andre biler i denne størrelsen ville taklet det så bra.  ;D
« Siste redigering: Fr.,30,Juli,2010,02,05 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget tommy.k.z

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #7 på: Lø.,31,Juli,2010,20,27 »
Her var det mange gode innspill og takker for svar.
Det stod en Suzuki Grand Vitara (den nye typen) ved siden av en Grand Cherokee. GC så faktisk mindre ut i bredden.
Jeg driver med drifting og det blir lastet med mange dekk og tilbehør. Jeg hadde en Grand Vitara som leiebil en gang og når jeg kom over 80 så begynte hengeren å dytte uansett hvordan jeg flyttet på tyngdepunktet på hengeren.
Før hadde jeg en Dicovery 3 til og trekke med og den var like stødig i 80 som 150 km,t.
Farten er nok litt høy under transporten til og fra løp og det er naturlig å ligge opp mot 120 km,t på speedometeret.
Da kan det nok hende at hengeren vil dytte Grand Cherokeen en del vist en presser den en del.
Er nok fornuftig å roe ned farten uansett for å få ned forbruket.
Ikke for å spytte i "kirka" men en Surburban eller en Silverado vil nok vare en mere stødig trekkbil men jeg holder alle muligheter oppe:)
 

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #8 på: Sø., 1,August,2010,03,05 »

Ikke for å spytte i "kirka" men en Surburban eller en Silverado vil nok vare en mere stødig trekkbil men jeg holder alle muligheter oppe:)
 

Det kaller jeg sunn fornuft :) til DET formålet, vel å merke...Pluss at kl B silverado/suburban/amcar idet hele tatt er helt latterlig overprisa, dårlige kjølekretser til girkassa sender den til døden (tunge biler, over 3 tonn egenvekt) om du ikke har en "heavy Duty" versjon.
En jeg kjenner havarerte kassa på sin 1995 Chevy 1500 pickup med 8'er(bensin) fordi olja kokte i kassa..om det var han eller bilen sin feil er noe usikkert.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #9 på: Sø., 1,August,2010,17,40 »
Det er også lett å overvudere kjøretøyet. Svær bil, med masse totalvekt.......men for liten motorkraft i forhold. Og man tyner alt ut av motor og kasse. Hadde en Chevy G30 van tidligere. Svær bil. Kunne trekke mye. Mer enn nok nm. Stødig på veien med stor campingvogn, MEN. Opp bratte stigninger gikk det ikke i 100, og da er det lett å overdrive. Ikke problem å trekke tungt oppover, men lytte til motoren og følge med på temp.måler etc. Ikke forvente at bilen skal holde samme fart oppover som på flat vei. Jeg snakket med verksmesteren hos en lokal Chryslerforhandler, om problemene med toppakningene på 2,5 l TD motorene, og han fortalte at de fleste motorhaveri (toppakning) forekom på firmabiler, gjerne med flere sjåfører på samme bil. Og, Stor, tungt lastet bil(Voyager) med liten motor, og alltid "full"gass, overoppheting = motorhavari. Så jeg vil tro at en Grand Cherokee med 2,5l dieselmotor, fullastet,+ henger funker bra, men det går ikke med full gass hele tiden.
Sitat
Farten er nok litt høy under transporten til og fra løp og det er naturlig å ligge opp mot 120 km,t på speedometeret.
Da bør man nok finne en trekkbil som takler turtallet opp bakkene, og har nok HK. Jeg er så langt kjempefornøyd med vår Grand Cherokee V8, som jeg nå har byttet til justerbare dempere, samt luftbelger i alle 4 fjærene på. Det gjorde susen. Kjempestabil. ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #10 på: Ti., 3,August,2010,08,00 »
2.5 TD med 2 tonn på kula fungerer greit nok ihvertfall. Har prøvd selv.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #11 på: Ti., 3,August,2010,19,04 »
Jeg snakket med verksmesteren hos en lokal Chryslerforhandler, om problemene med toppakningene på 2,5 l TD motorene, og han fortalte at de fleste motorhaveri (toppakning) forekom på firmabiler, gjerne med flere sjåfører på samme bil. Og, Stor, tungt lastet bil(Voyager) med liten motor, og alltid "full"gass, overoppheting = motorhavari. Så jeg vil tro at en Grand Cherokee med 2,5l dieselmotor, fullastet,+ henger funker bra, men det går ikke med full gass hele tiden.

hehe, er ikke dette litt selvmotsigende? :P

- Stor, tungt lastet bil(Voyager) med liten (2,5TD) motor, og alltid "full"gass, overoppheting = motorhavari
- Stor tung Grand Cherokee med 2,5l dieselmotor, fullastet,+ henger = funker bra

Blir litt som drifter'n min, med 350hk og turtallsperra i 3'e giret hele tiden og forferdelig store belastninger...men den Holder! Uten å gå kokvarm, og uten sprukket topp! Så kan man si at "det er jo en bensin bil og mye nyere motor" uten at jeg kan se hvordan det bortforklarer ett dårlig design.

Nei jeg skal ikke rakke ned på Diesel'ene til Chrysler, jeg bare blir så oppgitt over dem. Når japsene får det til så sykt mye bedre (selv med grønne skilter)...eller Mercedes for den slags skyld, så kan det ikke VM-Motori karakteriseres som no annet enn "under gjenomsnittet" driftsikkert på land, og da kanskje særlig til krevende oppgaver.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #12 på: Ti., 3,August,2010,19,21 »
Sitat
hehe, er ikke dette litt selvmotsigende? Rekker tunge
 Eh, nei. Hvis du leste videre så oppdaget du det... ::)
Sitat
men det går ikke med full gass hele tiden.
Det var poenget. At, er du snill med, og lytter til motoren går det stort sett bra   :)

Sitat
2.5 TD med 2 tonn på kula fungerer greit nok ihvertfall. Har prøvd selv.
Er ikke i tvil om at det går greit, men ikke om du gir jernet, fullt turtall alltid. Da går det som oftest bare bra en stund. 
« Siste redigering: Ti., 3,August,2010,19,48 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Trekke biltralle med Grand Cherokee
« Svar #13 på: Ma., 9,August,2010,00,30 »
Fordelen med 2.5 er at man har manuell kasse som regel. uansett om det er cherokee, grand cherokee eller voyager.

Men ett tips gjelder alle som drar mye på henger. Kjører du med automat, så sett inn separat oljekjøler til automaten. ikke noe vits å kjøre olja via radiator lenger da. dette sparer både automaten og motorn.
3.1 TD funker dårlig å trekke flere tonn med i over 100 km/t. da må du nok opp i en bensin utgave eller en 2.7 liter kanskje. Men om du VIRKELIG ønsker deg trekkbil, ja da skal du velge en commander 3.0 Diesel. En chipp på denne og du har nesten 600 nm.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.