Skrevet av Emne: All Terrain eller Mud Terrain?  (Lest 4584 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
All Terrain eller Mud Terrain?
« på: Lø.,28,Februar,2009,03,18 »
Dette er det sikkert mange meninger om. Vi skal kjøpe nytt sommerfottøy til ZJ'n, og har vel også fått ekpertuttalelse på området, men jeg ønsker innspill fra dere som har kjørt med disse dekktypene. I fjor kjørte vi på MT dekk, som nok var noen år gamle, og følgelig litt harde og støyende på vei. Dim. var 31x10,5x15 på 8" felger. http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,2821.0.html#Bilen blir nok mest bruk på vei, men tar nok noen turer utenfor også. Flere faktorer spiller inn: Utseende, komfort, sporing, egenskap, og prisforskjell.(ikke nødvendigvis denne rekkefølge). Når MT dekkene som jeg kjørte på ble skikkelig avbalansert, var de ikke så verst, sett bort fra støyen. Jeg er blitt anbefalt seipede MT dekk. Disse er vel uten tvil både tøffere, sporer mindre, og en del dyrere en AT dekkene. Og tåler vel også en ferie med campingvogn på slep? Noen erfaringer og meninger?
« Siste redigering: Lø.,28,Februar,2009,14,26 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #1 på: Lø.,28,Februar,2009,10,51 »
Jeg har selv kjørt GoodYear Wrangler MT/R, BF Goodrich MT, BF Goodrich AT, General Grabber AT2 og Cooper Discoverer M+S på mine biler. Utseendemessig er det etter min mening ingen som slår MT/R - de er rå å se på! Jeg synes også de er gode både on- og offroad. BF MT er gode offroad og greie nok på veien, men hvis valget står mellom MT/R og MT ville jeg valgt MT/R pga tøffere utseende og mindre støy. I AT kategorien er jeg veldig positivt overrasket over AT2 dekkene. Mønsteret likner veldig på BF AT, men de er mye mykere i gummiblandingen og veldig mye bedre enn BF AT på vinterføre - faktisk på høyde med Cooper Discoverer M+S etter min mening. BF AT er nok litt tøffere å se på, du får klart flere km på de enn på AT2, men de er også noe dyrere. Hvis utseende betyr mye og du skal leke i skogen med jevne mellomrom ville jeg gått for seipede MT/R. Hvis prisen har noe å si, du holder deg mest på veien og også planlegger å bruke dekkene om vinteren hadde jeg satset på AT2. Det er nå min mening...  :)
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #2 på: Lø.,28,Februar,2009,20,52 »
Kjører med At på min i 235...stille og funker meget bra...
Du kan få de hvis eg får dine  ;D ;D

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #3 på: Lø.,28,Februar,2009,22,51 »
He he, takker for det Bernt. Men jeg tror ikke de dekkene er brukende lengre. På tide å gå videre.  :) Lurer på hva MT dekk koster sånn cirka?
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #4 på: Lø.,28,Februar,2009,23,10 »
de er billigere i danmark.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #5 på: Sø., 1,Mars,2009,03,27 »
Sitat
de er billigere i danmark.
Takker Tomas,  Da må man kjøpe dem hvis man er på ferie i Danmark, men billigere,  ??? hva er ca.pris? Her i Bergen koster 4 stk. BF Goodrich AT 31x10,5x15, 6000,- ferdig på bil.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #6 på: Sø., 1,Mars,2009,10,26 »
hehe lov å prøve seg  ;D
Hvordan funker det hos deg med 31" da, er det mye subbing når du kjører utenom vei?
Må ha meg nye felger og liker dine da :-)
Har du hørt på priser hos Steinar og??

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #7 på: Sø., 1,Mars,2009,11,25 »
Jeg gav vel 6000 dkk for 4 stk 35x12,5x15 Goodyear Wrangler MT/R.
+ 1200 kroner i norge for fullseiping og omlegging på felg inkl avballansering.
Tror jeg traff en kampanje i danmark på det tidspunktet.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #8 på: Sø., 1,Mars,2009,23,14 »
Jeg kjører 31x10.5/15 MT/R fullseipet på XJ. Trodde egentlig at jeg skulle ha rene vinterdekk (pigg) i tillegg, men slik Vestfold-vinteren har vært til nå har jeg ikke hatt behov for det. Fungerer veldig bra og er ikke redd for å anbefale. På ren isholke holder ikke seipingen tilstrekkelig (kjettingføre?), men for isete asfalt mener jeg at det holder. På snøføre er de suverene, like så på tørr asfalt. Mønsteret er åpent nok til å gi gode offroad-opplevelser. Opplever ikke dette som dekk med sporingsproblem, men det er klart en fordel at styresnekke er i god trim og at forstillingsgeometri er korrekt. Tipper at du kan få denne dim. (31x10,5/15) til rundt NOK 1800/stk fullseipet, omlagt og avbalansert.

Fjærløft, justerbart panhardstag og justering av svingstoppere eller felger med rundt +20 eller lavere ET må vel til også på en ZJ for at 31" ikke skal ta i ved full sving og normal innflex.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #9 på: Ma., 2,Mars,2009,01,20 »
Sitat
Fjærløft, justerbart panhardstag og justering av svingstoppere eller felger med rundt +20 eller lavere ET må vel til også på en ZJ for at 31" ikke skal ta i ved full sving og normal innflex.
Jeg har original ZJ. Det jeg opplever er at bilen er høyere enn de andre jeg har sett. Kanskje det skyldes at fjærene og støtdemperne var byttet en stund før jeg kjøpte den.(juni 2007). Demperne står det KONI 4x4 på. Måtte bare skjære litt av kanten på innerskjermen som dekkene tok borti når jeg rygget med sving. Og så tar de litt borti stabstaget ved full sving. Når nye dekk kommer på, med mer mønster, vil jeg kanskje måtte vurdere heving? ::)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #10 på: Ma., 2,Mars,2009,10,17 »
Tror jeg hadde gått for AT hvis bilen skulle rullet mest på vei ja...
Men så er jo det litt tøffere med MT da  ;D ;D

Vet du innpresset på felgene dine? må vel bare bestille meg noen siden du ikke vil gi de til meg   ;D ;D

Utlogget jorka

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: All Terrain eller Mud Terrain?
« Svar #11 på: On., 4,Mars,2009,21,06 »
Jeg har en 95 Grand CHerokee med 2,5" OME. På denne står nå i vinter 31x10,5x15 på 10" felg. Seipet å pigget med lastebilpigg. 90stk pr hjul. Beste vinterdekk jeg har hatt.