Skrevet av Emne: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!  (Lest 4825 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #15 på: Ti.,12,August,2008,01,20 »
Jeg har ikke garasje, og søndag ettermiddag(i periodisk regn og sol vær), gjorde jeg meg klar til å bytte kabler,fordelerlokk,rotor og plugger. I fordelerlokket var alle kontaktene irret,karbonkontakten i midten helt borte, og rotoren brent og kokset. Jeg skrudde av IDLE AIR CONTROL motoren,som Steel og Ronny skrev, og var den sotet eller?  ::) Rengjorde den grundig og monterte igjen(festet med 2stk.torx skruer). Etter at alle pluggledninger var vel på plass iflg."engine firing order" tegningen,var det tid for å starte opp.. Men, motoren startet ikke, var bare bortpå en og annen gang.  ??? Jeg gikk over plasseringen av kablene engang til,ok. Motoren startet når jeg tråkket gasspedalen ned, litt hosting og harking...og da jeg slapp pedalen, døde den. Etter tredje forsøk, og med litt rusing, gikk den på tomgang. Idag var det prøvetur. Måtte starte 3 ganger før den gikk på tomgang. Nøkkingen er borte :). Problemerne med tomgangen er der delvis, dvs. at ved f.eks.parkering, hvor jeg veksler mellom tomgang,gass og svinging,plutselig stopper den. Jeg starter igjen,motoren ruser litt opp, så faller turtallet så den nesten slukner før den normaliserer seg på ca.500 rpm. Dette ble en hel historie  ::),men kan det være IAC som er ødelagt, eller har det noe med Lamdasonden (som jeg klippet ledningene til)?
« Siste redigering: Ti.,12,August,2008,03,24 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget kellydown

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 33
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #16 på: To.,30,Januar,2014,16,45 »
Fikk denne tråden en endelig konklusjon? Har tidvis noe av de samme symptomene. Prøvde å rense IAC, men hjalp iallefall ikke rett etterpå, mulig det må gå seg til fra kaldstart (ev. Koble ut/inn batteriet). Leser litt rundt på utenlandske fora, og flere plasser henvises det til at å rense IAC ikke er nok, må ny til. Ikke store investeringen å prøve en ny. Sarpsborg motor skulle ha 400 kr, billigere på nett, men gidder ikke å vente.
ZJ, 97 mod, 5.2 Limited

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #17 på: To.,30,Januar,2014,23,03 »
TPS kan gjøre slikt. det er enkelt å teste TPS med ett analogt multimeter. Men både IAC og TPS blir jo slitt etter hvert så sikkert greit å bytte. IKKE kjøp de biligste på rockauto eller andre plasser, legg litt penger i sensorer.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #18 på: Sø., 2,Februar,2014,21,05 »
Hei. Måtte lese i gjennom, å finne frem i hjernen min  ::) Ja, jeg byttet lamdasonden og IAC. Jeg har renset IAC en gang slik at stempelet beveger seg lett, men til den prisen er det beste å kjøpe ny. Husk å gjøre reint i hullet der den skal inn også. Fille dynket i parafin brukte jeg, mye bek. Da funket bilen igjen. Etter et slikt bytte er det ok, som du nevner, å gjøre bilen strømløs og la computeren søke gjennom for å sjekke at alt er ok. Lamdasonden fra Biltema fungerer bare en liten stund, så spander litt flere kroner enn det den koster.
Lykke til.  :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8