Skrevet av Emne: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!  (Lest 4826 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« på: To., 7,August,2008,23,45 »
Heisann. Bilen har vært litt lunefull i noen dager. Den har gått ujevnt på tomgang, plutselig ned i 200 rpm. så opp til 500 rpm. Litt vibrering/småristing. I kveld fylte jeg bensin og startet opp, men motoren gikk rett i null...Jeg prøvde flere ganger, og jeg måtte holde gasspedalen litt nede for at den skulle gå og for at vi i det hele tatt skullle kunne kjøre...Etter et par km. måtte jeg stoppe foran et veikryss,og da gikk den på tomgang...siden var det slutt. Når jeg holder gassen jevnt nede på ca 1000 rpm. liksom jager motoren. Jeg har merket nøkking en stund på visse turtall, og at bensinforbruket har økt noe. Snakker vi her om irr i fordelerlokk og rotor?(tenningsfeil)? Har bestilt plugger,kabler,lokk og rotor fra Sarpsborg motor, får det fh.vis imorgen, for dette kan jeg ikke kjøre med!!!  :( Noen som har en annen løsning? Har tidligere lest om å finne feilkoder...hvordan? Takknemlig for svar. :) Mvh. Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #1 på: Fr., 8,August,2008,07,37 »
På zj så er det vel å vri nøkkelen til tenning 3 eller 4 ganger, og la den være på siste gangen. da skal kodene bli vist enten via triptelleren din hvis du har digital, eller ved at check engine lampa blinker. ved sistnevnte må du telle blinkene. koden er 2 sifret, og det er større pause før den begynner å blinke på siste sifferet. Kan høres ut som iac eller oxygensensor eller lignende.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #2 på: Fr., 8,August,2008,09,36 »
Feilkodene leser du av ved å vri nøkkelen on-off-on-off-on og noterer flittig hvor mange ganger check engine lampa lyser(rød, nederst i dash ca mellom turteller og spedo). En kode 12 er ett blink, liten pause, to blink. Og sånn fortsetter det, med litt lengre pauser mellom hver enkelt kode. Kan f.eks blinke, 2,3,pause,1,3,pause etc. Kan være litt vrient å skjønne hva som er pauser første runde, men du kan kjøre prosessen flere ganger. Men i utgangspunktet skulle nok check engine lampa lyst hvis det er en feilkode.
Tenningsdeler er jo en klassiker, men symptomene høres veldig ut som iac (har ikke hatt det på ZJen, men har det p.t. på en annen bil. den blir bedre når jeg råkjører litt med høøøyt turtall). Oxygensensoren sitter etter Y-en, før cat på eksos (bare én på 93-95 mod). Jeg har bestilt ny og håper å bytte den til uka (bare føre-var, ikke noe som tyder på at den er ødelagt, men skal prøve å få ned bensinforbruket). Har kjent på den og den sitter som f¤%¤& og er litt (les mye) knot for å få fingra i kontakten som sitter over girkassa.
Ellers er jo luftfilter en mulighet?
Safety third

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #3 på: Fr., 8,August,2008,21,01 »
Men i utgangspunktet skulle nok check engine lampa lyst hvis det er en feilkode.

CheckEngine lampa lyser kun ved alvorlige feil. Bilen kan ha flere småfeil som ikke gir utslag i check engine lampe. blandt annet defekte o2 målere, at batteriet har vært frakoblet i løpet av de siste X antall start/stopp osv.
Bilen har også en nullstillingsfunksjon av feilmeldinger, slik at hvis feilen ikke har kommet igjen iløpet av 20 eller 50 start/stop (husker ikke antallet nøyaktig), så nulles feilen automatisk.

Dessuten står vel 55 som siste tall for "slutt på feilmeldinger". husker ikke om det gjør det på blinkebilene deres. men på hakket nyere så gjør det ivertfall det. Så da veit du når systemet er ferdig med å gi deg tall.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget steel

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #4 på: Fr., 8,August,2008,21,09 »
vask idle speed censor. bakkant av trotteln mot torpedovegg festet med 2 skruer

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #5 på: Lø., 9,August,2008,00,27 »
Og for å forvirre enda mer, så hadde jeg samme problem, da min speedometer sensor var ødelagt. Bilen ruste opp og døde med en gang ved oppstart.
Når jeg kjørte, så stoppet den når jeg slapp opp gassen. Veldig kjedelig i lyskryss og når jeg måtte bremse.
Disse probleme oppstod etter at sensoren ble ødelagt, og forsvant når jeg byttet til ny speedometersensor.

Har desverre ingen gode råd, men fant ut at av ledningsdiagrammet at speedometersensor,sync sensor og crank position sensor, deler samme ledning som går fra PCM. (strøm) Dessuten går det en ledning fra hver sensor inn i PCM.
Siden min ikke fikk signaler fra speedometeret, at bilen var i gang, så ble det en feil i PCM, som igjen gir feil impulser til andre sensorer.

Vel, kanskje et blinkskudd i blinde.... ;D ;D

bas
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #6 på: Lø., 9,August,2008,00,34 »
Men i utgangspunktet skulle nok check engine lampa lyst hvis det er en feilkode.

CheckEngine lampa lyser kun ved alvorlige feil. Bilen kan ha flere småfeil som ikke gir utslag i check engine lampe. blandt annet defekte o2 målere, at batteriet har vært frakoblet i løpet av de siste X antall start/stopp osv.


Helt sikkert riktig at det kan være flere småting som tilsammen utgjør mye men som ikke utløser kode, men er noe defekt skal det komme kode. frakoblet batteri er kode 21 eller 12 (husker ikke hvilken, men det var den eneste jeg fikk frem  ;)
55 er sluttkoden, ja.
Jeg bytter o2 til uka (håper jeg) uten å ha fått noen kode, men fra hva jeg skjønner kan den være slitt likevel, og kjører føre-var...
Safety third

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #7 på: Lø., 9,August,2008,01,05 »
Takker for konstruktive svar. :) Yess,tenkte jeg da jeg fikk vite at det helt sikkert var lamdasonden som var gåen, bestilte ny hos Sarpsborg motor (650,-+mva. - 23%. Møller skulle ha 2100,- :o). Ingen kan levere før onsdag. Klippet av ledningene på sonden, og startet bilen, JA, den gikk på tomgang. Etter et par kjørte mil, Handlet vi,og da jeg startet bilen kubbet den med en gang!!! Akkurat som igår. Det måtte noen ganger start før bilen nølende gikk på tomgang. Det virker da som det ikke er lamdasonden,eller? Det er vel bare å ta opp mer lån i banken å kjøpe det som er av sensorer.. ::).
Sitat
Dessuten står vel 55 som siste tall for "slutt på feilmeldinger". husker ikke om det gjør det på blinkebilene deres
He he, blinkebilene deres.., måtte flire litt av den betegnelsen Tomas. Jeg fikk faktisk inn kode 54 i formiddag, og nå i kveld enda flere blink. Jeg fikk tilslutt 55. må ta en ny blinkerunde i morgen.
Litt på sidelinjen: Gutta på Sarpsborg motor er utrolig hjelpsomme og hyggelige. Prisene deres er ikke avskrekkende heller, og rask levering. Anbefales!!. Accn medl. -23%, og det tror jeg gjelder for JCN medlemmer også. Jeg fikk det sist,da visste de ikke at jeg var medl i accn, men sa jeg skulle snakke varmt om dem i JCN.  :)
« Siste redigering: Lø., 9,August,2008,11,23 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #8 på: Lø., 9,August,2008,09,38 »
Tar jeg ikke helt feil gjør ikke o2-sensoren noen jobb før det er blitt en viss temperatur i systemet. Frem til det kjører pcm i closed loop (altså uten å ta hensyn til signalene)....
Safety third

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #9 på: Lø., 9,August,2008,12,15 »
Var egentlig enig med skruknott her, men fant noe på NAGCA:
OXYGEN (O2S) SENSOR—PCM INPUT
The O2S sensor is located in the exhaust down pipe. It provides an input voltage to the powertrain control module (PCM) relating the oxygen content of the exhaust gas. The PCM uses this information to fine tune the air-fuel ratio by adjusting injector pulse width. The O2S sensor produces voltages from 0 to 1 volt. This voltage will depend upon the oxygen content of the exhaust gas in the exhaust manifold. When a large amount of oxygen is present (caused by a lean air-fuel mixture), the sensor produces a low voltage. When there is a lesser amount present (rich air-fuel mixture) it produces a higher voltage. By monitoring the oxygen content and converting it to electrical voltage, the sensor acts as a rich-lean switch. The oxygen sensor is equipped with a heating element
that keeps the sensor at proper operating temperature during all operating modes. Maintaining correct sensor temperature at all times allows the
system to enter into closed loop operation sooner. In Closed Loop operation, the powertrain control module (PCM) monitors the O2S sensor input (along with other inputs). It then adjusts the injector pulse width accordingly. During Open Loop operation, the PCM ignores the O2S sensor input and adjusts injector pulse width to a preprogrammed value (based on other sensor inputs).

The O2S sensor is installed in the exhaust down pipe just below the exhaust manifold flange.

Dette var egentlig det motsatte av hva jeg trodde, hvis dette er sant, at i "open loop" så brukes ikke O2s sensoren.
Ellers ligger en oversikt over de fleste sensorene her:

http://www.nagca.com/forum/viewtopic.php?t=30647



bas
« Siste redigering: Lø., 9,August,2008,12,45 av bas »
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #10 på: Lø., 9,August,2008,18,04 »
Som "Steel" sa, vask tomgangsmotoren, steppermotoren, IAC eller hva det måtte kalles.
To skruer med stjernespor i bakkant av spjeldhus. Svart liten dings. Jeg er sikkerpå at du ser den Åge. Denne vasker du med bremserens for å få vekk det som er av sot. Så sjekker du at akselen i denne greia går lett ut og inn og at fjæra er fin osv. osv.

Dette er ikke en permanent god løsning, men er en billig måte å eliminere bort i allefall denne som synderen til tullballet.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #11 på: Lø., 9,August,2008,23,28 »
Det billigste vil sikkert være å kjøre til ett verksted og høre om de kan plugge inn og lese av odb2 systemet ditt.
På Jeep så har de skikkelige apparater som leser av alle målere. Der vil de kunne se hvilken som flyr amok.
Det beste av alt er om du kjenner noen der, da får du det sikkert gratis. Tar bare 5 minutter å lese av mens bilen går. bare pass på at den er varm først.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #12 på: Sø.,10,August,2008,00,55 »
Tusen takk til deg også Ronny :) Glad du fremdeles er med oss her inne.  ;D Tomgangsproblemet er vedvarende. Var på posten idag og hentet en pakke med kabler,fordelerlokk og rotor. Da gikk bilen noenlunde ok på tomgang, men da jeg kjørte guttungen til bussen, stoppet den hele tiden. Tullingen meg klippet alle 4 ledningene til lamdasonden da ny var bestilt. >:( Men, er vel ikke bortkastet,ett problem mindre. Takk,Steel. Skal prøve dette søndag. Skifte plugger ,fordelerlokk, rotor og alle kablene(pga.nøkkingen tidligere). Rense idle air cintrol. Skal gi en tilbakemelding her om resultatet.  :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #13 på: Sø.,10,August,2008,01,04 »
Sitat
Det billigste vil sikkert være å kjøre til ett verksted og høre om de kan plugge inn og lese av odb2 systemet ditt.
På Jeep så har de skikkelige apparater som leser av alle målere. Der vil de kunne se hvilken som flyr amok.
Skal gjøre det om dette ikke funker Tomas.
Sitat
Det beste av alt er om du kjenner noen der, da får du det sikkert gratis.
Nå har det seg sånn at det er Bergheim auto som nettopp har overtatt Jeep fra Møller. Begge ligger ca 5 km fra heimen, og når jeg tenker meg om...så kjenner jeg til en som jobber på Bergheim. Han jobber faktisk med å koble/fikse alarmer og elektronikk i bilene der. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: BILEN GÅR PLUTSELIG IKKE PÅ TOMGANG!!
« Svar #14 på: Sø.,10,August,2008,10,37 »
Tror ikke det er obd2 på ZJ før '96, men verksted kan vel lese fra PCM eller no, vet ikke hva de kobler til...
obd1 koder finner du feks her: http://www.nagca.com/forum/viewtopic.php?t=35718
obd2: http://www.nagca.com/forum/viewtopic.php?t=35720
« Siste redigering: Sø.,10,August,2008,13,54 av skruknott »
Safety third