Skrevet av Emne: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod  (Lest 5016 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Garrian

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« på: Ma., 3,Mars,2014,06,26 »
Hei

Jeg ønsker å gjøre min grand cherokee til en litt mer "offroad" bil. Tenker da i første omgang å kjøpe meg nye dekk. Men jeg vet ikke helt hva slags dekk jeg skal velge, eller hvor store jeg skal kjøpe.

Jeg har 16" felger på sommerhjulene(asfalt dekk). Kan godt bruke disse felgene med nye offroad dekk. Eller kjøpe komplette hjul med offroad dekk.

Hva anbefaler dere? Lurer også på å heve bilen 4".

Takker for svar

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #1 på: Ma., 3,Mars,2014,12,23 »
Kan ikke få gitt nok ros til dekkene jeg kjøpte for ca 1 år siden, Insa Turbo Sahara 265/70R16, artikkelnummer D-119582 fra dekkonline.com (vet ikke om de har dem nå, ofte litt vanskelig å finne igjen dekk der).
Har 2" lift så dekkene går akkurat klar av det meste, med 1" felgspacere iallefall, på originalfelgene.
For det første var de relativt rimelige, under kr 5000 for 4 stk levert på døra.
En grunn til at de er rimeligere enn lignende dekk er at disse er omstøpte (remold), og ikke fabrikknye dekk.
Men jeg skulle bare bruke dem til spesielle formål men har endt opp med å bruke dem hele tiden, iallefall fra høst til vår.

For det andre funker de på all slags føre og terreng året rundt (med helseiping er de fantastiske vinterdekk, se nederste miniatyrbildet).
På våt is/stålis er det naturlig nok litt begrenset grep da.
Men overlegen på all slags snø, knudrete is, jord, grus og stein, og faktisk helt greie på asfalt uten noe særlig støy.

Jeg hadde originalfelgene liggende ubrukt siden jeg har to andre sett hjul, et sett mere sommerdekktype (lav rullemotstand/forbruk) samt grove piggdekk som jeg trodde man måtte ha her nord. 
Så tenkte det hadde vært kjekt med noen bredere helårs offroad dekk.
Etter å ha prøvd Insa-dekkene så tror jeg ikke det blir noe mere piggdekk på meg.
Riktignok har de kanskje ikke like bra sidebeskyttelse som en del dyrere merkedekk men det betyr ikke så mye for min type kjøring, foreløpig iallefall.



« Siste redigering: Ma., 3,Mars,2014,12,49 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #2 på: Ti., 4,Mars,2014,18,26 »
Jeg har dette:http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Kumho&tireModel=Road+Venture+MT+KL71
Kumho roadventure mt er ett bra allround dekk syns jeg. fungerer fint på vei og utmerket offroad. jeg betalte 4200kr levert hjem på døra. så kommer omlegging i tilegg da.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #3 på: Ti., 4,Mars,2014,18,44 »
Jeg vurderte også Kumho men aktuell størrelse ble da 265/75R16 som er ca 32" og det kan bli i trangeste laget med 2" heving, samt at Insa-dekkene har grovere mønsterdybde, og lavere pris enn Kumho i den dimensjonen. Insa dekkene viste seg å være 31,5".
Men ser ikke ut til at dekkonline har de Insa-dekkene for tiden.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #4 på: Ti., 4,Mars,2014,21,37 »
ja jeg gikk for kumho siden jeg bruker den mye på vei men ville ha gode egenskaper offroad og. Har disse på sommer og vanlig piggdekk på vinter da.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #5 på: On., 5,Mars,2014,00,44 »
Hvis du får dem helseipet så blir de nok helt konge på snøføre også.
Greit å ha dekk uten pigg som funker fint til det meste så slipper man å tenke på omlegging høst og vår med stadig vekslende føre.
Særlig her i nord kan det jo være ymse føre både før og etter omleggingsdatoen.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #6 på: On., 5,Mars,2014,20,51 »
Holder meg til piggdekk på vinteren, har mye bakker som gjerne blir våt is på her i området. men har tenkt på å få seipet og pigget ett sett med slike dekk ja :)
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #7 på: On., 5,Mars,2014,21,53 »
Greit og nevne at hvis du skal heve så må du bytte ut cv leddene på mellomakselen til framhjulene med vanlige kryss. Ellers ryker de hele tiden.
Teerex: kanskje du har tips til hvor en kan få tak i slike ledd og hva de koster?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #8 på: On., 5,Mars,2014,23,29 »
Trenger ikke bytte mellomakselen med 2" heving iallefall. Mulig det funker en stund med 3" også etter hva jeg hører, iallefall med 2,5".
Ingen problem med min hittil iallefall. Og om den skulle ryke en gang så er CV leddene ganske rimelige og enkle og bytte.
Er vel stort sett bare bakre leddet som ryker i såfall.
Spørs vel litt om man bytter hele fjæra eller klosser opp en gammel fjær som evt. er nedseget noe.
Og ikke minst om man kjører mye offroad med frakoblet stabstag og får skikkelig flex. Da funker ikke CV-leddene så bra selv med 2" heving tror jeg.

Her er en fin tråd om emnet http://www.jeepforum.com/forum/f13/99-wj-front-drive-shaft-dilemna-498052/

Komplett skreddersydd mellomaksling får man vel bl.a. herfra http://www.carolinadriveline.com/Jeep.aspx til noen få tusenlapper.

Svensson kan nok gi mere info http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.75.html

Yoke på transferkassa må vel byttes, eller  helst i begge ender. "Flange style" i hver ende korter inn akslingen og gjør vinkelen brattere.





« Siste redigering: To., 6,Mars,2014,00,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #9 på: On., 5,Mars,2014,23,33 »
Holder meg til piggdekk på vinteren, har mye bakker som gjerne blir våt is på her i området. men har tenkt på å få seipet og pigget ett sett med slike dekk ja :)

Vrient å helseipe og pigge samtidig, siden piggene må ha noe å feste i.
Midtseiping er jo et alternativ som jeg fikk gjort på Duratrack piggdekkene mine. Men helseiping er konge  :)
« Siste redigering: On., 5,Mars,2014,23,37 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #10 på: To., 6,Mars,2014,18,48 »
Jepp. Men han skrev jo at han ønska og heve 4". Og da er det nødvendig;)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Valg av offroad dekk til Grand Cherokee WJ 1999mod
« Svar #11 på: To., 6,Mars,2014,19,14 »
Ja da er det nødvendig. Veldig vanlig i USA men i Norge som er påvirket av EU-området er vi jo belemret med noen byråkrater og regelryttere som helst ikke vil se slikt sånn uten videre.

Det finnes jo et godkjent 2" kit http://nomax.no/suspensjoner/jeep2013-08-23-20-42-42_/50mm-trail-master-lift-kit-for-jeep-grand-cherokee-wj-wg-diesel-99-04-detail
Man kan jo komplettere med 2" spacere for å få 4" men da må man jo ha enda lengre støtdempere også helst.
Frontfjærene er vel stivere eller lengre for dieselversjonen. Ønsker man ekstra høyde foran og har bensinmotor så kan man vel bruke dieselfjærene, men blir vel problem med TÛV i vognkortet da.
Har man bensinmotor er det mindre utveksling i diffene og man har en liten bakdel ved montering av riktig store dekk.

Forøvrig må man jo lese seg opp på hevingens ABC som det står utførlig om på jeepforum.com og lignende fora.
Det er jo både trackbar og andre ting, bl.a. stabstaglinker som må forlenges, bump stop extensions, pitman arm drop, A-arm spacer osv osv.
Og helst justerbare/forlengede kontrollarmer og så baller det på seg  :)
Man bør jo gjerne kunne justere akslingene slik at de passer med fjæringsveien innenfor hjulhusene alt etter hvor stor dekk man har.
Men man får jo ferdige kit fra USA i alle mulige høyder med alt man kan drømme om av finesser og tilpasninger.

Det som er lurt er jo å ha en totalplan, ellers ender man opp med å kjøpe for små eller for store dekk osv.

Har ikke plass til så mye større dekk her på min da,  men all klaring er god klaring.Med 75 profil istedenfor 70 profil hadde nok det meste av klaring vært borte:
« Siste redigering: To., 6,Mars,2014,19,35 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.