Skrevet av Emne: Sivrt`s Jeep garage.  (Lest 134242 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #585 på: Lø.,16,Juli,2011,21,46 »
Takk for det gutter..

Slenger ut et par bilder fra Homborsund dagene av børsa.. Sto på Arendal offroadklubb sin stand der.





`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #586 på: Ma.,25,Juli,2011,16,12 »
Da ble det omsider sendt ny bestilling til 4wd. Måtte ha ny styredemper til WJ`n da XJ styredemperen ikke er helt perfect match.
Så da ble det slengt på litt ekstra selvfølgelig iom at dollaren er så lav om dagen..
Får over bl.a sånne vindavvisere til alle 4 dørene til WJ`n også. Kan være kjekt å få ut litt varme hvis man er parkert en stund i sommervarmen.
Litt candy ble det også plass til i pakka.. Gleder seg ;)
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #587 på: Ti., 6,September,2011,10,03 »
Her er det lite action for tiden dessverre..
WJ`n har nå stått i over 1 mnd pga defekt CPS sensor >:( Ble masse kåling for å få byttet den, bl.a knakk den gamle av inne i blokka og måtte bores ut osv..
Fikk byttet den men feilen er der fortsatt Fikk god hjelp av en kompis som hadde med seg diagnostic tool men no luck. Siden jeg måtte reise på jobb ble den derfor satt på verksted.
Håper virkelig de finner ut av det og at det ikke er i hjernen feilen ligger.
Det som er veldig rart er at vi trodde egentlig dette var i orden. Vi hadde en prøvetur på ca 5 mil med all slags vei og hastigheter. Dagen etter gikk den ca 3-4km så var det stopp igjen.. >:(

Siden jeg ikke er ferdig med diesel XJ`n ble derfor Ulven fritatt for airbag sikringer og fungerer nå som konebil med barnesete i passasjersetet
Den fungerer heldigvis kjempemessig og er helt uten feil av noe slag..

På ATV fronten blir det nok noe candy om ikke så altfor lenge også.. Kjenner jeg gleder meg til snøen kommer ;D 
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget JeepLars

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #588 på: Ti.,25,Oktober,2011,16,52 »
Mye fin lesing her Sivrt  ;)

Er du klar for vinteren ?  ::)

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #589 på: Ma., 7,November,2011,22,59 »
Takk for det du..

Nesten klar er vel mer riktig, he he.. Ulven er klar, er bare å sette på kjettingene så er det good.
WJ`n er også blitt friskmeldt igag så den trenger kun vinterdekk. Ellers er fresen fremme og good to go..

Når det gjelder Polarisen så er den dessverre solgt. Erstatter kommer i slutten av mnd i form av en `10 Polaris 850 XP med servo. Beltekitet til denne hentes til torsdag..

Så rimelig klar er jeg vel :D
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #590 på: Ma., 7,November,2011,23,09 »
Lenge siden sist oppdatering her pga husbytting osv men får prøve å summere litt..

WJ`n har til nå stått i omtrent 4 mnd pga CPS sensoren. Ble en tur innom et lokalt verksted uten resultat siden de ikke hadde tid til å se på den for øyeblikket. Så da ble den tatt hjem igjen og har siden stått i verkstedet.
En teori han på verkstedet hadde var at den nye sensoren var defekt eller feil type.
Så da bestilte jeg en ny sensor til likegodt. Byttet sensoren igår igjen og så da at 3 plasser på sensoren var det nummer. Ingen av disse var like til den opprinnelige nye sensoren. Så da var jo håpet der at denne var feil i utgangspunktet.
I kveld stakk Bjørnar innom med diagnostic toolet igjen og slettet alle feilkoder. Dvs det lå inne en feil på girkassesensorene som ikke vi fikk slettet. Tenkte da at dette kan ikke stemme da jeg byttet begge disse for ikke så lenge siden. Bestemte så for å ta den en prøvetur for å se. Check engine lampa lyste i 8 km ca før den plutselig forsvant. Alt var som normalt. Så sjekket vi for feilkoder igjen og ingen lå aktive, men girkassekoden lå i history.
Så nå ser det ut som om alt er OK og WJ`n igjen er friskmeldt.
Den store testturen blir til onsdag da den skal hente dasser i gjerstad.. Fingers crossed

Noen bilder fra CPS terroren:

Her ser dere sensoren der den går inn i blokka rett over starteren som her er fjernet. Måtte demontere øvre kontrollarm for å komme skikkelig til. Her med den første nye sensoren:


Når den orginale sensoren skulle ut knakk denne i flere omganger og så etterhvert ut som dette:


Etter mye pirking, varming, meisling og mye banning kunne jeg se o-ringen, dvs på bildet. Kunne ikke se noe av hullet fra gulvet.


Så ble det borret med bor med sekskantfeste og pirket enda mer, da var det slik. Her er magneten på sensoren helt løs men ville ikke ut. Jeg måtte derfor pusse kanten av hullet med et bittelite smergelpapir.


Her er den orginale sensoren og den første nye sensoren. Den orginale kom ut i ca 50 deler, dette er bare hoveddelene:


Så etter måneder med frustrasjon og mange timer under WJ`n håper jeg nå at alt er bra igjen...
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #591 på: Sø.,13,November,2011,21,29 »
På tirsdag skulle jeg bare ha en liten tur med WJ`n for å teste litt.. Etter 3km ca kom jammen meg samme feilen igjen. Fikk nesten ikke start på den igjen, men etter 10-15 min med startkabler på fyret den og da bar det rett hjem og inn i verkstedet.
Tenkte da at de siste gangene den har fungert greit uten feilkoder har vært enten etter lading eller ved bruk av kabler. Så da målte jeg batteriet i alle kanter men det virket OK. Kjøpte nytt batteri uansett og testet. Bjørnar kom nok en gang innom og de første 10 min virket det som om problemet var løst. Men neida, feilkoden kom igjen den.

Så nå er neste steg å feilsøke på ledningsnettet for å forsøke å finne et brudd en vei. Siden feilkoden kommer sporadisk er det jo et håp om det.
Hvis ikke ser jeg ingen vei utenom å bytte og reprogrammere hjernen. Dette må gjøres på merkeverksted som er 6-7 mil unna..

FØKK ASSÅ!!!!!
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #592 på: Ti., 3,Januar,2012,22,10 »
Lite nytt på WJ fronten dessverre. Har ikke fått tid til å gjøre mer enn å flytte på den fra verkstedet til biloppstillingsplassen.

Men..
Idag ble det litt skruing på diesel XJ`n faktisk. Lenge siden nå gitt.
Fikk den på bukker foran og demonterte calipper, skive, hjullager, stikkaksel og knokkel på passasjersiden.
Fant da ut av at nedre bærekule var gåen. Har liggende en ny men det er noe knot å bytte uten riktig verktøy. Heldigvis har de et sånt verktøy på Gasolin så da burde det snart være på vei nedover..
Håper det kan brukes til å bytte kryss også. Krysset på den siden er nemlig rustet omtrent helt fast og må også byttes.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #593 på: On.,11,Januar,2012,11,42 »
Verktøyet fra Gasolin til bærekulene var i hus nokså kjapt og virker veldig solid og bra. Det kommer nok godt med vil jeg tro siden disse kulene sikkert sitter godt etter mange år på salta veier.
Ifølge manualarket er dette også til bytting av kryss. Kjekke saker.
Blir spennende å teste det når anledningen byr seg.

På ATV fronten er det bestilt håndtaksbeskyttere, de er kommet men har ikke fått hentet de enda. Disse skal monteres om ikke så lenge sammen med varme i håndtakene og speil på styret.

Satser også på å ferdigstille en arbeidsbenk i garasjen pluss litt småtteri der. Skal også prøve å få ryddet litt i verkstedet så jeg kan begynne der med isolering osv..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #594 på: On.,11,Januar,2012,17,38 »
Kan jo slenge inn et par bilder av nyanskaffelsen her også. Kjekt å ha når Jeepene ikke kommer lengre ;)







`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #595 på: To.,19,Januar,2012,23,01 »
Fikk demontert den øvre bærekula idag på diesel XJ`n. Den nedre satt noe skikkelig så den ble forlatt med press på clampen og nedsauset i WD-40. Adapterne som fulgte med settet jeg kjøpte på Gasolin passet ikke helt til XJ bærekuler så måtte improvisere litt. Den øvre kula kom ut helt uten jobb omtrent. Fantastisk verktøy!
Den nedre prøvde jeg å varme litt og slå litt på med en messinghammer mens jeg hadde fullt drag på klemma uten hell.
Får gi den et nytt forsøk en annen dag.

Et par bilder av den nedre og verktøyet på plass:


`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #596 på: Fr.,20,Januar,2012,18,18 »
Hei, presser du ikke feil veg på nedre kule?
Mener du må presse fra andre siden...
Den siden som smørenippelen står er "toppen" av kula, her er det en krave.

Det er en stund siden jeg gjorde jobben, så jeg kan ta feil ???
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #597 på: Sø.,22,Januar,2012,20,03 »
Tror ikke det altså. På den nye bærekula er det en krage på undersiden av akselen der selve bolten kommer ut. På øversiden skal det festes en splint. Bortsett fra denne splinten er den lik den som sitter der. Ser ut som den kun kan komme nedover..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #598 på: Ma.,23,Januar,2012,11,43 »
Måtte ned i skrapkassa i garasjen å kikke. Jeg tok nok feil angående retningen der 8)
Husker at det gikk veldig greit å få de ut da jeg hadde laget meg et hydraulisk verktøy.
Med litt varme og tolmodighet går det vel bra håper jeg!
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #599 på: Ti.,13,Mars,2012,22,45 »
Den 6 mars fikk jeg montert ferdig knokkelen på passasjersiden på diesel jeepen. Måtte av igjen og slipes littegrann der den gikk mot akselen ved nedre bærekule.
Når den var på var det bare å bytte kryss i stikkakselen og montere denne med hjullager. Satte på ny bremseskive og ny callipper med nye klosser og luftet bremsene på den siden.

Fikk inn WJ`n i verkstedet før helgen og idag fikk jeg endelig gjort noe.

Tappet ut olja igjen som kun har gått få mil for å se om det lå noe rusk i den. Den var strøken og ikke et spor av noe spon eller noe annet.

Jeg har nå bestemt meg for at noen med litt mer peiling skal få fortsette på denne til den er komplett friskmeldt. Så nå blir det å få tak i en ny hjerne og sette WJ`n på merkeverksted for programmering av denne og startsperre/nøkler.
Kommer nok ikke til å bli billig, men jeg har ikke noe som helst nytte av den bare stående her.

Så idag ble det bare litt kosejobbing.
- Byttet samtlige "weatherstrips", dvs de listene under vinduene på utsiden av alle dørene. De er kjent for å ruste under plastovertrekket. Mine var helt råtne og hadde overført litt rustvann på lakken under de. Litt polish så var dette vekk.

- I forbindelse med bytte av "weatherstrips" måtte dekselet innvendig på fordørene av. Glimrende anledning til å få byttet et par klips som holder dekselet på plass. Dette har irritert meg en stund.

- Byttet også dørstopperen på passasjersiden. Den hadde begynt å lage en klikkelyd når døren ble åpnet helt. Dette skyldtes at kompositt armen var knekt i festet i karrosseriet. Deilig å slippe den lyden.

- Tok av alle koblinger på hjernen (PCM`en), renset de med electro cleaner før de lufttørket og ble satt sammen igjen. Kan jo ikke skade ihvertfall.

- Byttet et klammer på eksosen der grenrøret møter kat`en. Der skulle de sitte en jording fra karrosseriet, men denne var røket av. Fikset jordingen i samme slengen. Klammeret som er mellom demperen og kat`en skal også byttes en dag, er helt istykker rustet den også.

Så en av dagene blir WJ`n flyttet ut igjen og opp i garasjen under huset for å gi plass til diesel XJ`n.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.