www.jeepclubnorway.no

Modeller => JK => Emne startet av: Jon Vegard på On., 1,Juni,2011,13,09

Tittel: Sport vs Rubicon
Skrevet av: Jon VegardOn., 1,Juni,2011,13,09
Hei
Er ikke eier av Jeep enda, men vurderer sterkt en Jeep Wrangler 4d som personbil.
Original er de litt "tamme" (har hatt 37" Patrol og Navara tidligere) så ønsker den evt ombygd(hevet, min 35" dekk, snorkel etc).
Ser at det ligger flest Sport ute på nettet til salgs, spørsmålet mitt er om man kan gjøre de samme modifiseringene på Sport som på Rubicon
Tenker da på hevesett etc. Er innfestninger osv like på disse bilene, selv om (så vidt jeg har forstått) bakakslingene er forskjellige.
Rubicon er "satt opp" for å fungere enda bedre i terrenget, men "klarer man" seg med Sport utgaven også ?
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: OliverogfarOn., 1,Juni,2011,20,43
Rubicon har samme bakaksel som Sport. Forakseln skiller på bilene, rubicon har Danna 44 bak og fram. Sport har Dana 30 og Dana 44 bak. Rubicon har sperrer fram og bak. Sport har inga sperrer, men den har eLSD.
Denne i sin tur fungerer kjempefint.
Rubicon har elektroniskt urkopplingsbart stabstag vilket mangler på Sport.

Jeg har en Sport med numera 6" heving 37" hjul, 5.13utvx osv... Kan bare si att jeg er kjempe fornøjd!
Du kan modifisere bilen hur du vill. Samme ramme, samme innfestninger...
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: Jon VegardOn., 1,Juni,2011,23,54
Takk for svar :)
Hørtest ut som om bilen din er "helt riktig" - har du noe bilder :-)
Er den godkjent hos BT med 37?
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: OliverogfarTo., 2,Juni,2011,07,54
Her finner du några bilder på bilen:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6235.0.html

Det der med 37:or og statens vegvesen er en underbar ting. ;D
5% heter vel det nu mera.
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: Jon VegardFr., 3,Juni,2011,13,28
Må man gjøre om noe på girkasse/transmisjon ved 35" dekk ?

Synes denne så meget bra ut

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.carbodykits.com/gallery/d/116267-1/high_107.jpg&imgrefurl=http://www.carbodykits.com/gallery/v/mc_259/high_107.jpg.html&usg=__rUrJFGVK__Cw92XjXrXnxzA9UrE=&h=1333&w=1999&sz=559&hl=nn&start=60&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=DEGVCcbAxU6bxM:&tbnh=100&tbnw=150&prev=/search%3Fq%3DJeep%2BWrangler%2BUnlimited%2Bon%2B35%26start%3D54%26um%3D1%26hl%3Dnn%26sa%3DN%26biw%3D1419%26bih%3D723%26ndsp%3D18%26tbm%3Disch&ei=EcXoTdHaMcPStAaF7uGACQ (http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.carbodykits.com/gallery/d/116267-1/high_107.jpg&imgrefurl=http://www.carbodykits.com/gallery/v/mc_259/high_107.jpg.html&usg=__rUrJFGVK__Cw92XjXrXnxzA9UrE=&h=1333&w=1999&sz=559&hl=nn&start=60&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=DEGVCcbAxU6bxM:&tbnh=100&tbnw=150&prev=/search%3Fq%3DJeep%2BWrangler%2BUnlimited%2Bon%2B35%26start%3D54%26um%3D1%26hl%3Dnn%26sa%3DN%26biw%3D1419%26bih%3D723%26ndsp%3D18%26tbm%3Disch&ei=EcXoTdHaMcPStAaF7uGACQ)
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: OliverogfarMa., 6,Juni,2011,09,27
Du må heve bilen 4" for og få på 35:or men du trengere ikke gjøre noe med motor/automat.
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: Jon VegardTi., 7,Juni,2011,09,38
Takk for svar!
Tror det blir noe ala dette i første omgang
http://farm2.static.flickr.com/1416/4604624707_aaff2d1b6d.jpg (http://farm2.static.flickr.com/1416/4604624707_aaff2d1b6d.jpg)

4" løft og 35" samt ny fanger - blir så dyrt som personbil at man får ta snorkel etc etter hvert :-)
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: tomed13Ti., 7,Juni,2011,16,22
Takk for svar!
Tror det blir noe ala dette i første omgang
http://farm2.static.flickr.com/1416/4604624707_aaff2d1b6d.jpg (http://farm2.static.flickr.com/1416/4604624707_aaff2d1b6d.jpg)

4" løft og 35" samt ny fanger - blir så dyrt som personbil at man får ta snorkel etc etter hvert :-)

Du trenger ikke å heve til få plass til 35" men passer fint med 2"
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: tomed13Ti., 7,Juni,2011,16,33
http://www.jk-forum.com/showthread.php?180555-35-quot-Tires-with-minimal-lift&highlight=35%27s+lift
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: Jon VegardTi., 7,Juni,2011,18,28
Ok, det ser i hvert fall enda "tøffer/bedre" ut med litt luft mellom dekk og skjermbredder  :)
Det synes jeg var noe av "problemet" med de tidligere bilene jeg har hatt, som var ombygd ala "Iceland style".
Men nå er jo ikke fjæringsvei det man behøver mest av for å kjøre på snø :-)

Får jeg på noen bra dempere/fjærer i samme slengen vil det i hvert fall gjøre bilen bedre on/off road  :)
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: tomed13Ti., 7,Juni,2011,21,18
Ok, det ser i hvert fall enda "tøffer/bedre" ut med litt luft mellom dekk og skjermbredder  :)
Det synes jeg var noe av "problemet" med de tidligere bilene jeg har hatt, som var ombygd ala "Iceland style".
Men nå er jo ikke fjæringsvei det man behøver mest av for å kjøre på snø :-)

Får jeg på noen bra dempere/fjærer i samme slengen vil det i hvert fall gjøre bilen bedre on/off road  :)
helt inne med deg, men jeepen ser litt pinglete ute med 33" dekk og 4" heving. 35's er ikke lov og med BT over alt i dag med kontrol. Du kan få felger med TUV godkjenning men det helper ikke. Jeg har hørt artic truck sliter litt .
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: Jon VegardTi., 7,Juni,2011,21,43
ja vet....
Noen som har godkjent 35" på forumet tro ?
Jeg kan leve med en mangellapp så lenge jeg vet at jeg kan vise den med godkjent utstyr.
Hadde en Patrol på 37", men som kun var godkjent med 35"....
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: OliverogfarTi., 7,Juni,2011,22,29
Du får nok ikke godkjent noe som avviker mer enn 5%.
Ikke får du godkjent frontfanger om du ønsker bytte dette.
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: Jon VegardTo., 9,Juni,2011,22,28
Ikke lett dette her :-)
Får evt behold de originale utstyret og sette på det ved en evt visning.
Men greit at hevingen er godkjent
Fikk dette forslaget av BGNOR til endringer:
- JK 4" lift kit with MX6 & TÜV -tror dette er Pro Comp?
- 35/12.50R-17 All-Terrain EU approved for winter - usikker på hva sslags dekk dette er, men s.hjul bør se så gromt ut som mulig
- Rock Crawler flat black 17X9 5-5 4.25 BS JK
- TrekTop JK Unlimited, Black Dia
- BUMPER, FRONT, WRANGLER JK - usikker på utseende på disse, men tror det er warn fangere
- JK REAR ROCK CRAWLER BUMPER
- fikk også priser på dører, men tror jeg gjør om det til evt noe grommere dekk, snorkel...
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: OliverogfarFr.,10,Juni,2011,00,22
Med 4.25 i BS får du nog tenke på ett par breddere!
Skall du ha AT dekk eller vill du ha MT dekk. AT har nesten gatmønster medan MT har grøvre mønster.

Jeg kjør på 4" procomp med mx6 og dette funker fint.
Felger er di samme jeg har til mine vinterdekk. Se Linken til garasjen så ser du hur dem ser ut.

Skall du ha BW breddere så finns det kun 1 snorkel som passer, Volant....dyr.... ;D
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: Jon VegardFr.,10,Juni,2011,14,08
Ønsker MT dekk på sommer, mens AT som er seipet og pigget på vinter.
Hvor mye bygger de utenfor originale skjermbreddere tro?
Må jo ha snorkel :-)
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: OliverogfarFr.,10,Juni,2011,15,52
Mener att di var ca 4-5 cm....
Tittel: Re: Sport vs Rubicon
Skrevet av: C3On.,13,Juli,2011,22,54
Ikke lett dette her :-)
Får evt behold de originale utstyret og sette på det ved en evt visning.
Men greit at hevingen er godkjent
Fikk dette forslaget av BGNOR til endringer:
- JK 4" lift kit with MX6 & TÜV -tror dette er Pro Comp?
- 35/12.50R-17 All-Terrain EU approved for winter - usikker på hva sslags dekk dette er, men s.hjul bør se så gromt ut som mulig
- Rock Crawler flat black 17X9 5-5 4.25 BS JK
- TrekTop JK Unlimited, Black Dia
- BUMPER, FRONT, WRANGLER JK - usikker på utseende på disse, men tror det er warn fangere
- JK REAR ROCK CRAWLER BUMPER
- fikk også priser på dører, men tror jeg gjør om det til evt noe grommere dekk, snorkel...

Kjør på, løp og kjøp. Amund er en grei kar å handle med.

Se i garasjen min så ser du hva jeg har gjort med min Rubicon