www.jeepclubnorway.no

Modeller => TJ => Emne startet av: Stein-K på Lø.,14,Oktober,2006,13,00

Tittel: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KLø.,14,Oktober,2006,13,00
Jeg har allerede gjort om skrubben bak til skiver. Dette ga en liten gevinst, men jeg føler at jeg gjerne kunne hatt enda mere krutt.

Et lite problem er også at hvis jeg kjører på en vei som heller litt sidelengs, så har bilen en tendens til å dra seg litt ut den veien heller. Skulle derfor hatt bedre og jevnere / stabilere bremser.

Som det er tatt opp i tråden under generelt, så nevner jeg at bremsekraft forsterkeren på ZJ med V8 visstnok skal være større enn på TJ`en. Dette er bare noe jeg har hørt og ikke bekreftet. Er det noen som har en slik liggende og kunne tatt en titt på denne og evnt sammenlignet med en fra TJ?

Ronny, Har du delefilmer tilgjengelig så du kan sjekke dette ???

Dette hadde jo vært en grei ombygging, og ihvertfall hvis innfestingen er nogenlunde lik....

En annen ting er jo Hydro Boost. Et produkt som går på servo pumpa , en pumpe som ikke er allt for overdrevet i ytelse og jeg vet noen har montert ekstern pumpe til denne.

Hugo har montert en slik en og det har Tom også. Hvor mye kom denne operasjonen på og hvor mye knot var monteringen ? Vet at Tom sleit med å få lufta 100% og sånn ???

Økt motor som ligger i kortene for meg i fremtiden ( Grunnet ekstrem hetsing av de i klubben med V8, og r4`er med respirator  ;D ;) ( kanskje neste år.... kanskje først om 2...? )) men da skal dette være ferdig montert og testet at dette er i orden!!

Innspill og tips samt gode råd og gjerne linker til diverse produkter ønskes!!
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: RonnyLø.,14,Oktober,2006,18,48
Ulikt nummer..... men ulikt i praksis? Tja!? ::)
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Turbo.TJSø.,15,Oktober,2006,02,17
Mener at jeg har vert innom en side i USA som leverer større skiver og kalippere med brakkert til  denne Dana 30 akslingen. Var på jakt etter noe slikt når jeg hadde GC`en,den trengte litt mere bremser som sto i stil med effekten. Er jo et stort marked siden den er levert på så mange Jeep`er. Skal se om jeg ikke klarer å finne denne igjen..
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: uffeSø.,15,Oktober,2006,07,53
This disc brake kit uses all NEW and rebuilt pieces, not used parts.
The disc brake kit can be used on D30 or D44 axles with drum brakes.
Conversion Kit Contains:
-Brand New hubs with races installed
-Brand New Spindles
-New loaded calipers with bolts
-New (not used, re-manned or foreign made) Caliper brackets
-New caliper hoses
-New wheel & spindle studs
-New rotors
-All necessary Hardware with instructions.
Kit won't work with stock lockouts, must use Warn or Mile Marker.
This is a simple bolt on kit with all new parts, and a 90 day warranty. (We recommend new wheel bearings(if you have not replaced yours recently), hub seals and disc brake proportioning valve.)
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KSø.,15,Oktober,2006,12,18
Sitat
Kit won't work with stock lockouts, must use Warn or Mile Marker.
This is a simple bolt on kit with all new parts, and a 90 day warranty. (We recommend new wheel bearings(if you have not replaced yours recently), hub seals and disc brake proportioning valve.)

Hvilket sett er dette ? Det står at den kan brukes på Dana 30 og 44 med tromler.... Jeg har jo skiver orginalt. Men det burde vel ikke være noe problem for det ??

Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: uffeMa.,16,Oktober,2006,13,49
Det sitter en fordelnings ventil som bestemmer hur mye kraft som skal gå frem /bak det er denne ventil du må ha i tillegg til hydraboost
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KMa.,16,Oktober,2006,14,09
Ja, vet om ventilen, men den jeg har er den største. Sitter bare en liten reduksjonsventil til skivene bak slik at de ikke låser seg før framhjula.

Det jeg trenger er en kraftigere pumpe som driver kraftigere kalippere på større skiver. Men der har jeg ikke funnet noen "enkle" løsninger. annet enn Hydro Boost. Det hadde derfor vært gull om en V8 ZJ virkelig hadde kraftigere bremsekraft forsterker og kalippere, for så montere det på TJ`en
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: TomasMa.,16,Oktober,2006,21,32
Hvis ZJ har kraftigere pumpe, kalippere og større skiver. kjører den fremdeles på 15" felger eller må du opp til 16"??
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Turbo.TJMa.,16,Oktober,2006,21,40
Skivene på TJ XJ og ZJ er identiske.. Skaffet på fredag ett sett med EBC borret og slissete skiver med greenstuff klosser... Og det er samme nr på alle tre modellene.. Men det er et bra bremseopsett det funker ganske bra.Har hatt dette på 2 biler..Men usikker på Pumpen på ZJ.Nå er jo dette en bil med større totalvekt enn TJ så det skulle jo bare mangle om den ikke var større..
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KTi.,17,Oktober,2006,00,35
Sitat
EBC borret og slissete skiver med greenstuff klosser...

Minnes to Bergensere på Rena i sommer som skulle ordne noe slikt for meg..... Begge kjører TJ og er nesten like store som meg..............

Har prøvd å spørre rundt i Oslo området, men med en gang jeg sier Jeep, sier de "HÆÆÆÆÆ??"
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: CJ-7 golden eagleTi.,17,Oktober,2006,09,17
Stein, jeg bygget om til skivebremser bak i sommer på AMC20 bakaksel, og har ikke gjort noe med fordelingsventilen.
Jeg tenkte at nå prøver jeg først med original fordelingsventil.
Men saken er den at det trengs mer trykk til skivebremser bak en til trommler, og i biler med trommler bak så er fordelingsventilen tilpasset med vesetlig redusert trykk bakover.
Det kan bli for mye trykk hvis man fjerner denne reduksjonen i fordeligsventilen helt, derfor anbefales det fra
stainless steal brake å fjerne ovennevnte reduksjonsventil og ettermontere en justerbar.
Jeg har konkludert meg å gjøre dette på min.
Ellers så kommer jo hydrabooster som et naturlig tillegg til store hjul for å øke bremsetrykket generelt.

Se http://www.stainlesssteelbrakes.com/tech/#What%20amount%20of%20pressures%20are%20needed%20to%20stop%20my%20car?

Sitat
Optimal brake pressure varies by vehicle and the type of brakes being used. Disc brakes generally require 1,200 - 1,400 PSI for proper operation, while drum brakes require only 600 - 800 PSI. Other factors which affect pressure include weight distribution, tire/wheel size, and suspension type. For example, a car that is very nose heavy and has narrow rear tires with rear disc brakes may only be able to tolerate 800 PSI before brake lockup occurs. A car that is well balanced and has a wide rear tire with rear disc brakes may tolerate as much as 1,200 PSI before lockup. For this reason, Stainless Steel Brakes recommends an Adjustable Proportioning Valve (right), which allows fine adjustment to optimize the brakes on specific vehicles. The idea is to prevent rear wheel lockup during severe braking.
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KTi.,17,Oktober,2006,10,32
Sitat
Men saken er den at det trengs mer trykk til skivebremser bak en til trommler, og i biler med trommler bak så er fordelingsventilen tilpasset med vesetlig redusert trykk bakover.

Helt riktig det. Og jeg har byttet ut den orginale med den som fulgte med som skal være tilpasset.

Sendte en forespørsel til SSBC da de på produktlista kun hadde ombyggings sett fra tromler til skiver i hekken. Får håpe de har noe som kan funke foran også....
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KLø.,28,Oktober,2006,22,20
Sitat
Sendte en forespørsel til SSBC

Og ti dager og 2 purringer siden, så har jeg fortsatt ikke hørt noe fra dem.....

Tarje / Steffen! De dere snakket om på Rena som holdt til i Bergen. Hva het de? Og har dere glemt hva dere lovte meg på Rena ????
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KOn., 1,November,2006,09,37
Da har jeg fått bekreftet av Jeep Norges tekniske avdeling at GC med V8 har kraftigere bremser. Men han klarte ikke å se ut fra delene om disse passet om hverandre....

Er det noen i Oslo området som snart skal bytte et krysse el. Så kan det gjøres hos meg, Innendørs, løfteredskap, hydraulisk presse osv tilgjengelig, mot at jeg får prøvemontere en side... Anyone ???
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: RudiTo., 2,November,2006,09,48
Sitat
Sendte en forespørsel til SSBC

Og ti dager og 2 purringer siden, så har jeg fortsatt ikke hørt noe fra dem.....

Tarje / Steffen! De dere snakket om på Rena som holdt til i Bergen. Hva het de? Og har dere glemt hva dere lovte meg på Rena ????
Hmm, høvdingen har vel fått skrivekrampe... ;)
Her er link til sjappa i Bergen, Vet ikke åssen det er med rabatter, Tarje som kjenner mannen:
http://www.bilelektronikk.no/

Signatur?
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KFr.,17,November,2006,20,07
Tor tok med seg de gamle calipperne fra mallcruisern sin og de var dønn like mine. Men han fyren på teknisk avd hos Jeep var fast bestemt på at ZJ / WJ med V8 hadde annen ( og større...?? ) calippere. Er det noen med delefilm på disse som kan sjekke dette for meg Og hvis det er noen som har en slik en... Kunne de tatt et nærbilde av en og sendt meg eller lagt det inn her ??

Bilelektronikk i Bergen har som de andre jeg har kontaktet bare en litt bedre skive og litt bedre klosser. Men jeg vil ha så mye mer !!!
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: RonnyFr.,17,November,2006,20,41
Trenger ikke delefilm til dette. ;)
ZJ og WJ har vesentlig ulikheter, også på bremsene. :P

WJ har 5x127 boltmønster, og mye større skiver (i diameter). Om de er kraftigere?....tja....hvem vet. Men de er ihvertfall ventilerte foran og "rene" skiver bak på begge bilene.

Nav foran og alt rundt dette er annerledes på WJ. Dette er heller ikke betinget av hvilken motor det er. Så vidt jeg husker var alle motorvarianter levert med like bremser på WJ. Og det kom en "forbedret" utgave av caliptere front på 2001 produksjon tror jeg. 99 og 00 kunne da få bygget om dette på garanti. Man trodde vel kanskje man kunne fjerne "kast" i skiver med dette, men det ble varmgang og skjeve skiver uansett. Gikk man fra ett bremsestempel til to tro?

Så skal du finne caliptere "bolt on" til TJ tror jeg du må holde deg til XJ 91+, YJ 91+, og ZG/ZJ 93-98.
Man alle er like, så hva er da poenget? Når jeg tenker meg litt om tror jeg også YJ- og XJ- kaliptere før 90 kan brukes. Andre skiver ja - men det er også lageret, men ikke selve calipteren. (80%sikker bobob)

Bruk dregg istedet...det gjør jeg. De gangene jeg ikke treffer bilen foran mener jeg.....ikke sant
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: HermanFr.,17,November,2006,20,45
Tor tok med seg de gamle calipperne fra mallcruisern sin og de var dønn like mine. Men han fyren på teknisk avd hos Jeep var fast bestemt på at ZJ / WJ med V8 hadde annen ( og større...?? ) calippere. Er det noen med delefilm på disse som kan sjekke dette for meg Og hvis det er noen som har en slik en... Kunne de tatt et nærbilde av en og sendt meg eller lagt det inn her ??

Bilelektronikk i Bergen har som de andre jeg har kontaktet bare en litt bedre skive og litt bedre klosser. Men jeg vil ha så mye mer !!!

De bremsene Bergen Bilelektronik leverer er vell EBC Brake som Brakes Norge AS også leverer adrese: Srømsveien 185 Tlf. 22645474 så sliper du til bergen http://www.brakes.no/  de leverer en ny bremseskive Ultimax Sport. Har du sett her http://www.brembo.com/ENG/HighPerformance-Brakes/HighPerformance4U/
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KFr.,17,November,2006,21,01
Sitat
WJ har 5x127 boltmønster, og mye større skiver (i diameter). Om de er kraftigere?....tja....hvem vet. Men de er ihvertfall ventilerte foran og "rene" skiver bak på begge bilene.

Jo, men hvis den fortsatt har Dana 30, så tenkte jeg at det kanskje var mulig å bytte hele navet / huben slik at calipperne passer. Vet ikke men det var det jeg tenkte / håpet på.....

Sitat
Har du sett her http://www.brembo.com/ENG/HighPerformance-Brakes/HighPerformance4U/

EBC og Brembo leverer like produkter til Jeepen. Produkter som er bra, men langt fra det jeg ønsker. Linken fikk jeg ikke til å virke, men jeg har sjekket ut Brembo før.

En annen ting er vel at ventilerte skiver og Rena myr = brannfarlig! Skivene fulle av myr og tørr drit og grei temp på skivene ved brems...... Simon har prøvd dette mener jeg å huske og røyken som kommer ut av hjulbuene da er ikke koselig.....

Pokker at det ikke finnes noe alternativ til Hydra boost! Da må det nesten bli en sånn da. Sitter jo som standard på en del chevy`er, så kanskje jeg er heldig å snubler over en 305 ferdig med dette ???!!! Kan jo håpe....
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: HermanFr.,17,November,2006,21,03
      
  
 
 
Innportører av Brembo bremser i Norge  
 
 
 
A/S Sorensen
Importer
Jon Sorlie
Po Box 134 Holmlia N- 1203 Oslo  Tel
Fax  
eMail  
Web   +47 22764400
+47 22 610 752
JS@sogb.no
-  
  
Romnes A.S
Importer
Alf Tore Oppeboen
Rødmyrlia 4 - 3700 Skien  Tel
Fax  
eMail  
Web   +47 35915300
+47 35595973
alftore.oppeboen@romnes.no
www.romnes.no  
  
 
  © Brembo. All rights reserved  
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: TomasLø.,18,November,2006,00,05
Har kjørt med ventilerte skiver forran i ett par år nå, og har ikke merket noe til skogbrann eller røyk fra skivene mine. og jeg har vel vært nedi de fleste store hullene på rena. Men om bremsene blir hengende på (som mine har gjort noen ganger) mens jeg kjører på vanlig vei, ja da blir de varme. Men det gjør nok alle typer skiver.
Ett lite rep.sett til kalipperne fra Tor på 4x4supply, til 120 kroner eller noe gjorde susen på det problemet.
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: RonnyLø.,18,November,2006,22,36
Thomas, har du kjørt med ventilerte skiver i bare ett par år? Hva hadde du før da? ::) Det er jo ventlierte skiver på alle "nyere" Jeeper foran.
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: sten_mortenSø.,19,November,2006,04,01
Stein K Jeg legger delekatalogen her, den dekker fra 1981 til 2005. Vet ikke om du kan buke den?

http://forceauto.ru/_pages/chrysler/index.php
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KSø.,19,November,2006,10,01
Denne var gull Sten Morten !!!

Kommer klart frem at det er kraftigere skrubb på denne. Større skiver ser det ut som og calippere med 2 stempler, dog fortsatt på glideskinner. Bremsekraft fortserkeren ser også kraftigere ut, men var billigere enn den på TJ..?

Men klarte ikke å finne ut om dette passer på en TJ med litt jobb, eller om det er et dødfødt prosjekt... Den eneste måten jeg vel kan finne ut av dette på, måtte være å få tak i alle delene og prøve. Men dette blir for dyrt hvis det ikke går! Så jeg spør igjen. Er det noen som har en slik bil og kunne tatt en kveld sammen med meg for å finne ut dette ? Har knall lokaler til rådighet for skruing, og denne personene kan drikke kaffe mens jeg jobber!
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: HermanSø.,19,November,2006,20,51
Det må jo være no her som går å tilpasse http://www.magnumforce.com/store/results.asp?CategoryID=15
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Per Yngve BergSø.,19,November,2006,22,24
Har du lest Stu Olson's side om bremseoppgraderinger?

http://www.stu-offroad.com/suspension.htm (http://www.stu-offroad.com/suspension.htm)
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: TomasMa.,20,November,2006,01,51
Thomas, har du kjørt med ventilerte skiver i bare ett par år? Hva hadde du før da? ::) Det er jo ventlierte skiver på alle "nyere" Jeeper foran.

sorry, my mistake. mente sideventilerte i tillegg til topp ventilerte :-)
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KMa.,20,November,2006,09,32
Pokkers orginale møkke bremser !!

For noen uker siden hang den ene kalipperen seg på vei til Grava. Den strammet seg mer og mer og ville ikke gå tilbake. Etter mye røsking og banking så slapp den og allt fubka bra igjen. Nå har det samme drite skjedd på andre siden.... Må få gjort noe med dette og bytta ut de glidekalipperne!!
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: TomasMa.,20,November,2006,22,58
Pokkers orginale møkke bremser !!

For noen uker siden hang den ene kalipperen seg på vei til Grava. Den strammet seg mer og mer og ville ikke gå tilbake. Etter mye røsking og banking så slapp den og allt fubka bra igjen. Nå har det samme drite skjedd på andre siden.... Må få gjort noe med dette og bytta ut de glidekalipperne!!

Samme feilen hadde jeg Stein. Kjøp rep. sett hos Tor til litt over 100 kroner, så er de helt strøkne igjen.
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: MortenvpTi.,21,November,2006,00,20
Etter det jeg leser har du vel gått litt bort fra det, men kan jo nevne at BilXtra i skien selger Brembo skiver til en høvding pr. stk til Dana 30... de har sikkert green/red stuff klosser også. Redstuff klossene er det vel enda mer tak i.

Jeg vurderte dette til min, men det koka bort. Blir nok noe sånt neste gang.
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KTi.,21,November,2006,22,59
Sitat
Etter det jeg leser har du vel gått litt bort fra det,

Ja, gidder ikke å klatte på noe som jeg er misfornøyd med og som bare vil gi en marginal bedring. Jeg skal ha skikkelig brems, som låser 36" på tørt føre!

Har småfiksa de eksisterende bremsene nå, men det varer vel ikke lenge før det rakkler igjen og da skal jeg ha skikkelige greier liggende og vente.

Sende en forespørsel til Magnumforce linken til Herman, men de er like kjappe som SSBC, så jeg får prøve å ringe imorgen og se om de gidder å svare da.....

Stu Offroad har montert Hydroboost. Det er greit det i og for seg. Er jo et av alternativene, men det blir mye fiks faks og når den motoren som sitter under panseret blir byttet ut med en deilig V8 over nyttår, så kanskje jeg skal vente med noen store ombyggninger til det oppsettet er klart... Kanskje jeg finner en 5.0L ferdig med hydroboost....?

OOOOFFFFFFF!!! Allt for mye oppe i hodet om dagen :o Motor, bremser, dekk og felg ++++ Er jeg ikke gal, så blir jeg det snart ::)
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: renegadeOn.,22,November,2006,09,20

Stu Offroad har montert Hydroboost. Det er greit det i og for seg. Er jo et av alternativene, men det blir mye fiks faks og når den motoren som sitter under panseret blir byttet ut med en deilig V8 over nyttår, så kanskje jeg skal vente med noen store ombyggninger til det oppsettet er klart... Kanskje jeg finner en 5.0L ferdig med hydroboost....?

"når den motoren som sitter under panseret blir byttet ut med en deilig V8 over nyttår"

Noen progress på dette ?  Tenker da på en evn. diskusjon med tilsynet, SFOR, AMCAR osv...
Har skaffet meg en 4 liter, men har forsåvidt ikke noe bråhast med å montere den.


Nå er det vel ingen direkte sammenheng mellom motor og hydraboost...
Det beste stedet å finne en hydraboost, er på subb'er og tilsvarende.

Og den bruker (meg bekjent) servopumpa, så det er noen slanger osv. en trenger, i tillegg til selve brenseforsterkeren.
En annen fordel med hydraboost er at den bremsekraftsforsterkeren er vesentlig mindre enn en den orginale.
Alternativt, så kan en jo rigge opp en extra servopumpe (?).

Meeeen det løser vel ikke mekaniske problemer med de eksisterende bremsene, som kalipere som henger, bakbremser som skrubber for mye osv...

Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KOn.,22,November,2006,10,15
Har ikke fått skriftlig enda, men alle beskjeder og snakk frem og tilbake bunner i de tre kravene de har satt, vekt, utslipp og betale avgifter. Holder jeg meg innenfor disse, så er det ikkenoe problem!

Så ja, jobber lett med anskaffelse av motor og gir ;D

Noen som vet om en 305 TBI og en TH 350 ???
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: SætreOn.,22,November,2006,13,22
Har du kikket på Vanco big brake kit? Høres jo ut som skikkelige greier ihvertfall:
http://www.jeepforum.com/reviews/showproduct.php?product=152
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: renegadeOn.,22,November,2006,13,58
Har ikke fått skriftlig enda, men alle beskjeder og snakk frem og tilbake bunner i de tre kravene de har satt, vekt, utslipp og betale avgifter. Holder jeg meg innenfor disse, så er det ikkenoe problem!

Så ja, jobber lett med anskaffelse av motor og gir ;D

Noen som vet om en 305 TBI og en TH 350 ???
Hmmmm, det spørs om du fixer avgasskravene med en tbi motor.
Det er litt avhengig av årsmodell, på en '97 så går det muligens, men på nyere er jeg mer i tvil.
Dette fordi det kom et nytt direktiv i '97 (ellerderomkring).

Men en Gen III (LS4 type motor) bør klare dette.
De får en på ebay (levert fra noe som ser seriøst ut) for en $ 1000-1500.  I tillegg $ 5-900 for en L60E girkasse.
Ulempen med denne motor'n er at den er veldig brei i forkant pga. AC pumpa.
Derved så må en skjære i ramma på TJ'en for å få ned motor'n - ikke bra.

Har spurt flere hugger i USA om de har sett slike motorer uten AC, og svaret er "nei".

Meeeen er vel ikke værre en at en kan sette sammen servopumpe, dynamo og vannpumpe med noen hot rod biter.

En utfordring blir instrumenteringen, det enkleste er kanskje å få med dashboardet fra chevy'n, og tilpasse dette i dashboardet til TJ'en.

Det er mye greier som må planlegges med et slikt swap...
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KOn.,22,November,2006,15,11
Sitat
Har du kikket på Vanco big brake kit? Høres jo ut som skikkelige greier ihvertfall:
http://www.jeepforum.com/reviews/showproduct.php?product=152

YES!! Endelig noe som kan se ut til å fungere!!

(http://i86.photobucket.com/albums/k102/Stein-K/Ombygging-Nov06/Vancho.jpg)

(http://i86.photobucket.com/albums/k102/Stein-K/Ombygging-Nov06/vancokit.jpg)

Dette ser ut som det jeg er ute etter! Koster ca 750 $, men er usikker på om det er et tillegg på 200$ hvis du ikke sender inn de gamle calipperne  eller om du kan trekke fra 200$ hvis du sender dem inn.... Skal ringe og sjekke etterpå.
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KOn.,22,November,2006,15,14
Sitat
Hmmmm, det spørs om du fixer avgasskravene med en tbi motor.
Det er litt avhengig av årsmodell, på en '97 så går det muligens, men på nyere er jeg mer i tvil.
Dette fordi det kom et nytt direktiv i '97 (ellerderomkring).

Så vidt jeg har skjønt, så er det "bare" å strupe motoren til den klarer kravet. Den vil gå dårlgere men det vil kunne gå. Trenger jo ikke så masse 100hk`er da...

Har begynt å titte på en AMC 304 med 727 kombinasjon.... Burde ikke det passe overens? Jens trodde kanskje at det var en bolt ekstra på 727 kontra NP 231, men den kappet bare gutta i statene vekk og da passet den! Det hadde jo vært 100% supert! Skal sjekke ut det og...
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: HermanOn.,22,November,2006,20,09
Greier fint avgasskravene det er bare å fylle 30-40% bioetanol (e85) 104 Oktan dette brener rent :)
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: renegadeOn.,22,November,2006,20,48
Greier fint avgasskravene det er bare å fylle 30-40% bioetanol (e85) 104 Oktan dette brener rent :)

Greit nok det, problemet er bare det at en slik motor skal ikke kunne gå så rent.
Hvis da tilsynet har litt omløp oppi der, så vil de lure på hvordan en fikk til det.

Og da kan en kanskje få en ubehagelig overaskelse...

Jeg ville ha satset på en moderne motor, beholdt den orginale computer'n for å få resten av bilen til å funke.
Og det enkleste er å bruke en dodge/chrysler motor, det er mange fellesting i kablng osv...

Det var vel JeepMagazine som gjorde et slikt stunt ?  Ligger på nettet hvis jeg ikke husker helt feil.
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: HermanOn.,22,November,2006,21,10
Bioetanol er det vel låv å bruke?
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Jan-ErikTi.,27,Februar,2007,08,59
Sitat
Dette ser ut som det jeg er ute etter! Koster ca 750 $, men er usikker på om det er et tillegg på 200$ hvis du ikke sender inn de gamle calipperne  eller om du kan trekke fra 200$ hvis du sender dem inn.... Skal ringe og sjekke etterpå.

Stein, gikk du for dette settet? Hva endte prisen på, og hvordan fungerer det?
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: TomasLø., 3,Mars,2007,11,01
Det kommer på noe over 10.000 kroner. Siden bremser er relativt tunge i forhold til volumet, så må du påregne noe mer enn 10 ganger reglen som vi generelt bruker ved import fra statene. I tillegg så må du sende tilbake de originale bremsene, og det koster en del det også, så jeg veit nesten ikke om det er så mye å spare på akkurat det.
Bremsene er helt knall hvis du leser om det på nettet. Mange i USA som bruker dette.
Det flotte er også at knoklene på Dana35 og Dana44 er helt like, så om du får lyst til å oppgradere for akslen din til 44, så passer bremse settet rett på den nye 44 akslen  ;D

Jeg skal ha dette settet, en gang  8) er bare usikker på når.
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: LowandslowLø., 3,Mars,2007,13,20
Leste for noen år tilbake om et kitt i sansynligvis 4Wheeldrive & sport utility magazine om integrasjon av WJ forbremser til å passe TJ.  Så langt jeg vet er disse 2 stempelscalipere med ihvertfall 12 tomm skiver. Jeg har liggende noen av delene man trenger; calipere fra 2001 WJ  2001 mod 3.1 TD, knoklene til begge sider samt styrestag og paralellstag med vesentlig kraftigere ledd. Jeg mangler noen av delene mellom knoklene og caliperene. (fikk med feil deler tror jeg den gangen de ble kjøpt inn.)

Jeg hadde den gangen akkurat lest om kittet og når jeg da kom over en krasjet bil kjøpte jeg delene.(skiver og klosser var allerede borte.) Jeg har alle bladene for en del år tilbake og kan finne artikkelen dersom det skulle være interresant. Fordelen med å bruke knoklene fra WJ er bla. at styrestaget festes vesentlig høyere (ca 7 cm) enn på TJ (mulighet for mindre bumpsteer) , man blir kvitt Y - leddet ( paralell staget er festet kun fra knokkel til knokkel samt vesentlig kraftigere endeledd samt paralell- og styrestag. Det som må gjøres for å kunne bruke kittet er en adapterplate mellom knoklene og lagerenheten, samt få tak i WJ klosser og skiver som må maskineres til riktig boltindeling.

Med denne løsningen får man både bedre bremser og en løsning lik Teraflex sin Dana 30 High-steer system art. nr. HSK i 4Wheeldrive hardware sitt sortiment.


Jeg har aldri fått somlet meg til å gå på jobben bla. fordi jeg har liggende grommere aksler som jeg gjerne heller vil ha på bilen. Disse akslene har grove skiver, kalipere og styrstag originalt.

Dersom dette er av interesse kan du ringe meg på mob. 95 75 42 17

Per Egil
Tittel: Sv: Forbedring av bremsene..?
Skrevet av: Stein-KLø., 3,Mars,2007,19,17
Sitat
Jeg har alle bladene for en del år tilbake og kan finne artikkelen dersom det skulle være interresant.

Hvis du kjeder deg en dag, så hadde det vært fint om du snudde litt i bladbunken. Og evnt skannet og la det ut / mailet meg artikkelen.

Har ikke tenkt til å rote noe mer med bremsene før motoren er i. BT mener at de orginale skal holde.... Så vi får se med tiden utpå sommeren en gang.