Kan det tenkes at du bare behøver å "move" stemplene litt? Jeg stiller meg noe tvilende til at bremsecaliperne er defekte selv om bremsene henger bak, ihvertfall hvis du ikke ser noen lekkasje.
Jeg ser for meg to mulige årsaker til at bremsene kan henge. Enten glir ikke caliperne tilstrekkelig villig på glideboltene, eller så går stemplene tregt. Forutsatt at du rengjorde glideboltene under montering, kan du se bort fra den muligheten. Da gjenstår årsak nr to, stemplene går tregt. Ettersom jeepen har stått lenge anser jeg det som en sannsynlig årsak. Imidlertid kan du ikke utelukke at bruken av varme kan ha påvirket stemplene og pakningene, men jeg ville i første omgang forsøkt å "move" stemplene. Caliperne tåler mye varme.
Jeg foreslår følgende: Sug opp litt av bremsevæsken i reservoaret i motorrommet. Ta av klossene bak og benytt en stor flat skrutrekker eller et lite brekkjern til å presse inn stemplene. Legg deretter klossene inn igjen og trykk på bremsepedalen. Gjenta prosedyren noen ganger og jeg tipper du vil merke at det blir lettere "move" stemplene. Etterfyll bremsevæske.
Forresten, hvor kjøpte du de originale Mopar bremseskivene? Jeg vil muligens bytte skiver/klosser/sko bak til våren.
Takk for tips.
Jeg monterte nye glidebolter/muffe med teflonfett, de kom i pakken med klossene fra Morris. Så det glir lett.
Bilen har egentlig ikke stått så lenge, jeg brukte den et par uker i september mens jeg ventet på deler. Da hadde den riktignok stått siden i fjor, men det var ikke noe tegn på noe heng de ukene.
Klossene var utslitt så nå er stemplene presset helt inn for de nye klossene. Jeg syns kanskje de var noe trege å presse inn selv om kaliprene var helt frakoblet bilen.
Nå går jo ikke stemplene så mye lengre inn men jeg kan jo prøve kjøre dem et stykke ut og spraye noe smøring inn ved mansjetten. ca 2 cm bør vel være trygt uten at de kommer helt ut. Eller jeg kan sette inn de gamle klossene for "movinga".
Eller evt. bestille et rep.kit, det blir ikke rare frakta. Kanskje noen i Norge har ?
Stemplene er vel av kunststoff, men ytre del av metall. Tror ikke de ble så veldig varme da jeg varmet med gassbrenner på de gamle fastrustne lufteniplene. Men Kaliprene var tomme for bremsevæske da, den kunne vel ha kjølt litt ned.
Det var forresten griseenkelt å lufte bremsene alene med SpeedBleeder-niplene. Brukte kanskje 5 min. totalt og da kjørte jeg en del ekstra gjennom systemet.
Foran var det litt mere styr siden beholderen var tom etter at bilen hadde stått et år uten kaliprer og uten blokkert slangeende. Der sugde jeg bremsevæsken ned med slange og en plastnippel inn istedenfor luftenippelen, veldig effektivt.
SpeedBleeder må ha væske i slanger/rør for å åpne enveisventilen, ellers blir det bare komprimert luft antagelig.
Men det var nok dumt at jeg var så ivrig etter å prøve bilen at jeg ikke ventet til hjulene kunne rotere fritt... jeg overdrev kanskje litt med at hjulene nesten tok fyr men det lukta iallefall svidd selv om jeg kjørte sakte og bare et par km i minusgrader.
Så du ser at det er originale skiver ?
Jeg fikk dem av en kjenning som har hatt en 2003-modell. Den hadde vært omreg. fra lastebil til personbil i forb. med den avgiftssaken på WG og så hadde de visstnok bytta både bl.a. skiver og dempere litt fram og tilbake. Framskivene var dessverre opprusta, hadde ligget i en våt kjeller.
Bakskivene mine var mere slitt enn foran. Kanskje et tegn på noe heng, evt. så har framskivene vært bytta før (men kanskje ikke så trolig da den var kjørt kun 84.000 km).