Skrevet av Emne: Bytte kryss, smørbare eller ikke?  (Lest 2245 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Bytte kryss, smørbare eller ikke?
« på: Ti.,18,Februar,2014,22,53 »
Hei og hopp!

Skulle bytte et endeledd, smøre litt og fikse litt småtterier i dag, så oppdaget vi at kryss på begge sider er slitt.. Venstre var definitivt verst, men høyre er ikke langt unna fubar det heller.. Litt overrsasket over at det ikke var smørenipler på de!? Men ser nå at det er mulig å få tak i både med og uten..

Er det noen grunn til å velge typen uten...?

Er det så "enkelt" som det fremgår av denne tråden: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,99.msg475/topicseen.html#msg475 Eller må en regne med møe knot og banning?  :D

Takker for råd og innspill!

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Bytte kryss, smørbare eller ikke?
« Svar #1 på: Lø.,22,Februar,2014,08,25 »
Eneste grunn til å velge ikke smørbare er for å spare litt penger og litt tid på å smøre dem, i ny og ne! Tror nok smørbare er tingen for oss 8)

Grei jobb å bytte dem, knota litt  med å få av de gamle fordi jeg ikke hadde tilgang til verkstedpresse.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Sv: Bytte kryss, smørbare eller ikke?
« Svar #2 på: Ma.,24,Februar,2014,18,51 »
Jeg har hatt begge deler og har til gode å smøre opp kryssene...
Innbiller meg at de uten smøring er litt mer solide, og når man kjører endel offroad blir ikke kryssa særlig gamle :P
1996 Jeep ZJ

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Bytte kryss, smørbare eller ikke?
« Svar #3 på: Ma.,24,Februar,2014,19,58 »
Trenger ikke presse så lenge man har et koppnøkkelsett og en skrutvinge... :)


Jeg har alltid tenkt at du må ha smørbare hvis du kjører offroad, men en rein veibil trenger det ikke. Kjører du i vann og gjørme får du vasket ut fettet, og må kunne supplere. Og det ser man og, når man presser i etter offroading så kommer det gjerne gjørmevann ut... Kjører du bare etter vei vaskes det ikke ut på samme måte.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bytte kryss, smørbare eller ikke?
« Svar #4 på: Ma.,24,Februar,2014,22,14 »
Å bytte kryssene på stikkakslingene er ikke vanskelig ref min write up du linket til. Men det forbeholder at alle skruene lar seg løsne. Noe de gjør hvis du klarer og fylle de med crc noen runder dagen i forkant. Husk også å gi dem et litt rapp i begge retninger hvis de ikke slipper.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!