Skrevet av Emne: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning  (Lest 7621 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #30 på: Ma.,10,Desember,2012,07,35 »
Hallo gutta  :D

Har vært forholdsvis lite aktiv på forumet de siste månedene, men har klikket innom og fulgt med på diskusjoner og gode råd.

Jeg har nå kjørt mange tusen km med mitt forslag på lock-up mod. Erfaringer så langt er utelukket positive. Jeg sparer diesel, jeg sparer motor, jeg sparer olje, jeg sparer miljøet og jeg sparer min irritasjon over noe som åpenbart er en feil på en ellers velfungerende bil.

Som beskrevet i den laaaaange tråden, så er min løsning litt mer komplisert.

Jeg har koblet inn et switchende relé som styrer jordkoblingen til lock-up solenoiden. I tillegg har jeg et sekundær-relé som sjalter inn systemet via OD-signalet. Det hele styres til ON via en trykk-knapp som engasjerer systemet med et enkelt trykk.

Poenget mitt var å få et system som kun engasjerer når OD er inne. Lock-up i 3. gear har ikke jeg behov for.

Har også lagt inn en enkel timer (NE555 basert, enkel liten chip som jeg hadde liggende fra den tiden jeg holdt på med elektronikk rundt 1980!) som forsinker innkoblingen ca 4 sek dersom kassa har giret ned til 3. gear og så går over i OD. Fungerer meget bra i feks rundkjøringer, da er det bare å engasjere systemet via trykk-knapp inne i rundkjøringen (2. eller 3. gear) og dermed kommer lock-up inn 4 sek etter at man har akselerert og kassa har gearet til OD.

Jeg har også lagt inn en ledning fra bremselysbryter, slik at hver gang jeg trykker bremsen, så resetter systemet. Jeg ønsket å forsikre meg om at jeg ikke glemmer systemet i ON, og valgte da bremselysbryter som den naturlige utkobling av systemet, man tråkker gjerne inn bremsen før eller senere under kjøring.

Fordelen med å bruke signal fra OD er at lock-up kobler ut når kassa finner det for godt å gire ned, enten ved hastighet under 50-60 km/t eller ved kick-down ved feks forbikjøringer. Jeg valgte også å koble inn en trykk-knapp nr 2 som simulerer samme funksjon som bremselysbryter, slik at jeg kan slå av systemet uten å trykke inn bremsepedal. Dette er fint når man kommer til en seig motbakke og hastigheten går under 70-80 km/t, et klikk her og vips så er man i "normal" slure modus og overbelaster dermed ikke torque-converter.

Jeg var nødt til å bruke en diode for å unngå at feks bremselyset lyser når jeg trykker inn kanseleringsknappen. Trykk-knappene har blått og rødt LED lys (blå på innkoblingsknapp og rød på utkobling) og det blir rene julestemning i cockpit når systemet er innkoblet  ;D For å ikke få for mye julestemning har jeg også koblet inn en motstand som dimmer det blå lyset når systemet er i standby, når systemet er innkoblet lyser begge knappene intensivt slik at man lettere ser at lock-up er engasjert. Litt irriterende lys når det er mørkt, men plasserte knappene på venstre sidevegg ved girspaken, og låret på gassfoten dekker dermed over lyset  ;)

På kalde dager venter jeg med å koble inn systemet til kassa og motor er blitt varme, blir fort litt "rakling" fra mellomaksel om man ikke gjør det.

Uansett hvilken løsning man velger, jeg kan garantere at du får en bedre kjøreopplevelse med muligheten for å styre lock-up.




Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #31 på: Ma.,10,Desember,2012,10,04 »
Intet mindre enn imponerende!!

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #32 på: Ma.,10,Desember,2012,11,55 »

Har du noen ideer om hva som kan gi en sprutlignende oljelekkasje under kjøring i nærheten av oljefilteret?


Jeg har aldri brukt den dreneringspluggen under oljefilteret, selv om det ble litt søl ved oljeskift da min bil også hadde defa-varmer montert rett ved oljefilteret, unødvendig trangt og knotete. Prøv å bytt o-ring (den store) som følger med oljefilteret, har ikke noe bedre tips dessverre.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #33 på: Ma.,10,Desember,2012,12,35 »
Takker. Jeg skal ut til Jeep i Bergen idag å plukke opp et MOPAR oljefilter hvor begge o-ringene følger med. Prøver å bytte i kveld.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #34 på: Ma.,10,Desember,2012,17,18 »
Poenget mitt var å få et system som kun engasjerer når OD er inne. Lock-up i 3. gear har ikke jeg behov for.

Genialt oppsett, men jeg vil si at lock-up i 3. gir forsåvidt kan være greit ved køkjøring eller lange strekk med 50-60 sone slik at kassen ikke kommer i OD.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #35 på: Ma.,10,Desember,2012,20,05 »
Bare av nysgjerrighet Teerex: med din løsning, kan du også kommandere lock-up i manuelt eller automatisk innkoblet 1. og 2. gear?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #36 på: Ma.,10,Desember,2012,20,23 »
Lock-up kobler bare inn i 3. eller 4. gir. Det er nok slik det skal være, det er vel styrt elektronisk eller hydraulisk på et vis.
Men hvis man gasser på med kick-down så kobler ikke lock-up ut, og det blir et kraftig rykk som neppe er bra i lengden.
Så det gjør jeg ikke mere  :o
« Siste redigering: Ma.,10,Desember,2012,20,32 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #37 på: Ma.,10,Desember,2012,21,03 »
Det er riktig, det er hydraulisk kontrollert, ser det nå.

Studerte hydskjema og det er en egen ventil i ventilhuset i kassa som heter lock-up valve. Den har flere mulige stillinger og slik det ser ut så vil det ikke gå trykk til torque converter i 1. og 2. gear, selv om torque lock-up solenoid er aktivert. Dvs at du har normal slure-funksjon i 1. og 2. gear selv om bryteren din aktiverer solenoiden.

Blir nok fort litt rykk og napp med lock-up inne i 3. gear om du ikke er forsiktig med gassfoten ja  ;) Ville vært enda verre med permanent lock-up i 1. og 2. gear, nesten som å nøkke avgårde i 1. lav og 4-hjulstrekk inne   ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #38 på: Ma.,10,Desember,2012,21,10 »
Men jeg antar at denne lock-up lamellen har en begrenset momentoverføring den tåler før den slipper eller skades, siden den opprinnelige styringa er svært rask til å koble den ut når ting skjer med gassfoten.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #39 på: Ti.,11,Desember,2012,00,57 »
Ja vet at jeg må ta å tørke støv nedi koppholderen  :D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #40 på: Sø.,16,Desember,2012,02,37 »
I området 90-100 km/t blir det en resonnanslyd/romling ved nesten fullt gasspådrag når 4 gir og lock-up er innkoblet.
Den forsvinner ved full gass men kommer igjen ved gassoppslipp helt eller litt.
Vet ikke om det er noe med min bil (f.eks siden den er hevet litt) eller om dette kan være årsaken til at Jeep endret innslagshastigheten på lock-up.

Etter min første langtur med lock-up må jeg bare si at det er en AHA-opplevelse i forhold til før.
Motoren har bra med moment fra 14-1500 rpm (iallefall min som er chippet), og aksellererer greit opp fra 75-80 km/t og videre selv i motbakke.
Rundt 2000 rpm blir motorstøyen på 3,1 literen høyere men da er hastigheten passert 100 og dekk og vindstøy overdøver motoren.
Så med lock-up er motorstøyen i alle hastigheter nærmest ikke-eksisterende. Og lavere forbruk er jo ikke noe man sier nei til heller da.
« Siste redigering: Sø.,16,Desember,2012,21,10 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #41 på: On., 2,Januar,2013,01,45 »
Nå er plutselig romlingen blitt redusert, båden den ved lave turtall og den i 90-100 km/t. Aner ikke hvorfor.

Uansett, "lykkeknappen" er fantastisk å ha.
Forbruket lå på 1,1 på en 40-mils tur med grove piggdekk med litt lavt lufttrykk samt glatte vinterveier med hyppig hastighetsvariasjon.
Blir spennende å se til våren hva sommerdekkene fikser forbruksmessig.
Ser ut til at lykkeknappen er mest effektiv i hastigheter over 70, sånn forbruksmessig iallefall.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #42 på: On., 9,Januar,2013,16,37 »
Fine ord i annonsen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39180624&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true&WT.synd_type=agent

"Turbodieselen på 140 hk er perfekt for denne bilen, og den fungerer suverent i kombinasjon med automatkassen"  ???
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #43 på: Sø., 3,Mars,2013,14,01 »
I området 90-100 km/t blir det en resonnanslyd/romling ved nesten fullt gasspådrag når 4 gir og lock-up er innkoblet.
Den forsvinner ved full gass men kommer igjen ved gassoppslipp helt eller litt.
Vet ikke om det er noe med min bil (f.eks siden den er hevet litt) eller om dette kan være årsaken til at Jeep endret innslagshastigheten på lock-up.

Etter min første langtur med lock-up må jeg bare si at det er en AHA-opplevelse i forhold til før.
Motoren har bra med moment fra 14-1500 rpm (iallefall min som er chippet), og aksellererer greit opp fra 75-80 km/t og videre selv i motbakke.
Rundt 2000 rpm blir motorstøyen på 3,1 literen høyere men da er hastigheten passert 100 og dekk og vindstøy overdøver motoren.
Så med lock-up er motorstøyen i alle hastigheter nærmest ikke-eksisterende. Og lavere forbruk er jo ikke noe man sier nei til heller da.

Jeg har og resonanslyd når man slipper gassen nesten helt opp, eller bare gir litt gass. Jeg tror det har med at vibrasjoner i fra motoren forplanter seg til drivverket når lockup er innkoblet.  Vanligvis så dempes dette i converteren. Høres ut som det kommer fra bakakselen, men kan og være mellomakslene?  Jeg her og lurt på om dette kan ha vært grunnen til at lockup kobler inn så sent orginalt. Men hvem vet.