Skrevet av Emne: Oljelekkasje fra hovedsimringen  (Lest 2748 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Oljelekkasje fra hovedsimringen
« på: Ma., 5,November,2012,10,38 »
Er det noen som har faktisk klart å stoppe en slik lekkasje med oljetilsetning?

Utlogget torw

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • UT I SKOGEN OPP PÅ FJELLET!!
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #1 på: Ma., 5,November,2012,11,12 »
kan vel være verdt et forsøk med omega 917 tror jeg det heter..har prøvd det på lastebil før med vesentlig mindre lekk og forbruk..
96 xj 2,5 td
87 jeep mj

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #2 på: Ma., 5,November,2012,11,14 »
Takk for svaret, Torw. Jeg har faktisk Omega 917 i motoren nå, og merker i hvertfall ingen reduksjon i lekkasjen:(
Kanksje den ikke fungerer på alle typer simringer. Kan også hende at jeg burde ha tilsatt mer enn den éne lille flasken.

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #3 på: Ma., 5,November,2012,12,13 »
Om det skyldes morken og kammel simring så kan du kanskje klare å utsette det en stund med for eksempel Omega 917.
Men hvor mye lekker det? Om lekasjen har kommet ganske brått og det drypper kanske kontinuerlig når motoren går. (snakker om et drypp eller mer per sekund). så er det kanske sansynlig at hele simringen har løsnet. Dette er ikke så rent uvanlig og da hjelper det ikke stort med vidundermiddel. Da må kassa ut og ny simring monteres. Husk i såfall LockTite på ny simring.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #4 på: Ma., 5,November,2012,15,53 »
Takk. Vel, da jeg fant bilen for tre måneder siden, var jeg så fornøyd at den ikke lakk. Men så begynnte det å oppstå små flekker på oppstllingsplassen:( Nå drypper det såpass mye at jeg kan ikke bruke oppstillingsplassen lengre. Bilen må alltid inn i garasjen hvor jeg har en oppsamlingsbrett. Det dryper ikke SÅ mye - sjelden må etterfylle olje, men den "lille" som drypper gjør mye av seg. Stygge merker på hellene.
Det var interessant å lese om at simringene kan løsner seg og at du foreslå locktite. Bra tipps. Takk.

Omega 917 har jeg i motoren nå, uten at det ser ut til å ha noe effekt i det hele tatt:(
Ser nesten ut som om jeg må krype til korset og belegge meg med en større jobb til Våren. Hadde håpet å slippe.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #5 på: Ma., 5,November,2012,20,42 »
Er du like uheldig som jeg var, så har adapterplata mellom motor og automat sprukket, nr.12 på deletegninga i linken
http://autopartmaster.com/en/?action=catalog_show&cat=chrysler&t_id=1160&id_pic=7674

Dette har skjedd på flere WJ 3.1, hvis det er en tynn sprekk i plata så hjelper det ikke med Omega 917.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #6 på: Ma., 5,November,2012,21,35 »
Takk - tror jeg - Chryslercrap. Nå får jeg i hvertfall ikke sove:)
Jeg har ikke hørt om problemet. Er det virkelig flere ting som kan gå galt med disse bilene? Jeg er vant til å kjøre Mercedes Gelenderwagen, som bare går og går og går. Litt av en overgang, må jeg si. Grøsser når jeg ser hvor mye penger jeg har brukt på denne bilen allerede, etter bare seks/syv måneder. Ingen enden tar:( Tror jeg satser på at det er simringen og bytte den til Våren. Orker ikke mer akkurat nå. Skal sjekke for sprek i platen, som du var inne på.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #7 på: Ti., 6,November,2012,17,38 »
"Er det virkelig flere ting som kan gå galt med disse bilene?"   
Klasseeksempel på dårlig match mellom ulike komponenter som ikke er designet sammen, spør dere meg. Tror de bilene som kom med bensiner er langt mindre problemer med. L6 og V8 er motorer som matcher kasse og elektronikk....

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #8 på: Ti., 6,November,2012,19,14 »
men allikevel ligger det 3,1-biler på finn som har gått omkring 300.000 km. Men om det har kostet mye å komme så langt vites ikke  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #9 på: On., 7,November,2012,16,06 »
Sant nok. 4,7en vår har rullet 220k (bank i bordet !) uten noe tull, men med 5w40 og nytt filter hver 9000km. Det jeg mener med dårlig match, er blant annet dette med lock-up og adapterplate/tetningsringtull på Jeepen og kassehavari på Ram med Cummins. Sikkert hyggelig nok å putte en svær dieselhaug foran en kasse som kan spores tilbake til 70 talls bensinere, men det funker jo dertil dårlig om man ikke bruker hue...
Min Ram har ruslet 380k med samme kasse, men så blir jo OD kuttet når jeg laster bilen, for med 1150 omdr. i 80 kmt gir ikke akkurat høyt trykk på olja i kassen.. Mopar funker glimrende før de blir tuklet med på denne sia av dammen !

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #10 på: On., 7,November,2012,17,05 »
Interessante betrakninger. Blir litt deprimert når jeg leser hvor gammeldags min automatkasse egentlig er. Kanksje ikke så rart at ikke OD fungerer.

For oljelekkasjen, velger jeg å vente til Våren når det ikke er fullt så kaldt i garasjen. I mellomtiden har jeg kjøpt en flaske med Omeka 917 til 530,- og helt på oljen. Vi får se:)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #11 på: On., 7,November,2012,17,16 »
bank i bordet, jeg har ingen lekkasjer foreløpig  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #12 på: On., 7,November,2012,18,44 »
"Interessante betrakninger. Blir litt deprimert når jeg leser hvor gammeldags min automatkasse egentlig er. Kanksje ikke så rart at ikke OD fungerer."
Jeepkassa har jeg ingen formening om når den stammer fra, men Ram-kassa er rimelig en steinalder modifisert med elektronikk. Ja, overdrivetullet er ikkeeksisterende på bensinerne med samme kasse. Min kommer ved nøyaktig 82 km/t og slipper ved ca 75 km/t. Mercemotor og kasse samarbeider nok helt perfekt..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #13 på: On., 7,November,2012,22,03 »
Lock-up feilen er vel ikke så gammeldags, bortsett fra at det vel er en god gammaldags programmeringsfeil  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Oljelekkasje fra hovedsimringen
« Svar #14 på: On., 7,November,2012,22,28 »
Mulig det, om det ikke er GLEMT programmering... Vet ikke om motor, converter og kasse er satt opp sammen med elektronikk optimalt ? Kjenner fenomenet igjen fra veteranskruinga; motormodifisering= converterbytte. Har man da kasseelektronikk som tror den har med orginalmotor og gjøre, er kaoset komplett.. Uansett har diesel helt klare fordeler, bla. momentkurven ! Hadde jeg kunne tatt mine 750 Nm fra Dodgen og paret disse med iveren i V8'en hadde det blitt en glimrende motor som var sprek og hadde en laaang flat momentkurve ! Det hadde vært deilig, det..!