Skrevet av Emne: Hjelp til valg av riktig Cherokee  (Lest 1870 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kleng

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Hjelp til valg av riktig Cherokee
« på: To., 2,August,2012,12,14 »
Hei Jeep-entusiaster!

Jeg har lest meg litt opp på Cherokee (XJ) og funnet ut at 4.0 med manuell passer best for meg. Jeg har behov for en driftssikker bil til å dra 3+ tonn med og har endel drøye bakker. Derav kan jeg lese at 2.5td ikke passer til formålet. Nå i går ettermiddag kom det en 4.0 manuell 1999 for salg på Finn.no. Med fare for at jeg nå gir fra meg et godt objekt spør jeg likevel her. Den aktuelle bilen har ikke sentrallås eller elektriske vinduer og derav mindre trøbbel nå som årene drar på. Den har samme eier siden ny (kjøpt ny i New Mexico, USA) og han kjenner derfor bilens historie fra dag 1.

Dette blir en nr. 3 bil, og derfor betyr ikke bensinforbruk allverden. Den skal hovedsaklig brukes sammen med en Ifor-Williams-Cattle trailer og da med vekt inntil 3 tonn i lastet tilstand. Aktuell bil har 3.3 i vognkort så dette går teoretisk bra... I tillegg vil den jo nødvendigvis brukes til andre henger-formål som frakt av biler og andre litt tyngre hengerbruk (har annen bil som drar 1500kg).

Spørsmålet er egentlig om bilen holder seg noenlunde i verdi, og hvilke alvorlige reperasjoner man må regne med. Jeg ser ikke for meg at jeg kjører den mer en 8000-10000km i året.

Alternativt, er det noe poeng å vurdere en litt mer sliten 1997+ med automat som jo koster endel mindre?

For ordensskyld har jeg førerkort BE slik at den saken er i orden.
« Siste redigering: To., 2,August,2012,12,18 av kleng »

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #1 på: To., 2,August,2012,12,33 »
Den 1999 en var veldig fin, men også ganske dyr.

Hadde kjøpt den jeg, om den ikke var altfor kostbar. Generelt er det lite bensinbiler etter 1995-1997, og de få som er, har som regel 2,5l motoren. 4l manuell såvidt ny, har jeg aldri sett her i landet.

At en Cherokee LOVLIG trekker over 3 tonn er så, men jeg vil betenke meg veldig for å laste over 2500kg på kula på min. Syns rett og slett den er alt for liten til det bruket. Men som du sier, det er lovlig, og kjører du ikke langt, går det sikkert helt fint...

Utlogget kleng

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #2 på: To., 2,August,2012,13,27 »
Takk for tilbakemelding. Ja den ser tilsynelatende veldig fin ut, i tillegg har den som du sier en nokså høy pris (alt er jo relativt og en td blir fort dyrere en annonsert pris ved et havari...). Forstår jeg deg riktig med at selve bilen er noe lett når man har mer en 2500 på kula? Eller er det slik at drivverket egentlig ikke tåler tungt slep opp bakker. Selve hengerfestet var av ekstra robust variant, så det er nok hvertfall ikke noe problem.

Jeg eier forøvrig en Toyota Landcruiser 1982/89 HJ-61 (4.0 td) som vel er en konstruksjon fra 1980 og har en fantastisk god kjørekomfort samt føles trygg med tung henger. Men det er gammelt og tidkrevende å holde for rust når man mangler entusiasme for slikt, så den trenger ny eier (med pågangsmot).

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #3 på: To., 2,August,2012,13,58 »
Jeg syns bilen er for lett, samt har for lite " fotavtrykk " ( altså lengde x bredde mellom hjulene ) til så store hengere.
Jeg har kjørt 2800kg på min gamle korte GW, og den bilen er flere hundre kilo tyngre. Syns det var uggent nok egentlig, selv om den har tilhengerfestet montert nesten rett i bakakslingen.

Utlogget kleng

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #4 på: To., 2,August,2012,20,04 »
Akkuratt. Vil gjerne høre andres erfaring med dette før jeg slår dette fra meg. Jeg liker designet veldig godt, det er jo så og si tidløst.

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #5 på: Fr., 3,August,2012,07,30 »
Sjekk forresten nøye om denne har fordelingskasse type " enkel " eller fordelingskasse type " skikkelig ".
Jeg tror mange manuelle har fordelingskasse som umuliggjør bruk av 4x4 med åpen senterdiff på asfaltunderlag...

Utlogget SailACat

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 33
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #6 på: Fr., 3,August,2012,08,05 »
Når det gjelder kuletrykk og tung eller lett henger er det jo ikke kula som tar vekten men hengeren. Er kuletrykket for høyt må du fordele vekten. Jeg har selv et "amerikansk" hengerfeste og trekker lett over 2 tonn med boggi henger og 100 kg på kula med 4L og automat. Med 3 tonn derimot hadde jeg vært mer bekymret for diff og aksler.

Rolf

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #7 på: Fr., 3,August,2012,08,32 »
Alle disse hengerne under har vekt på ca 2600kg fullastet:




Jeg vet veldig godt hvem jeg trygt hadde turt henge på en Cherokee XJ, og hvem jeg IKKE ville hengt bak XJ en min. Selv om altså vekta og bredden er ca den samme. Polarvogna påvirker nok bilen " litt " mer f.eks ved en unnamanøver......, vekt er ikke alt...

Utlogget Joop

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #8 på: Fr., 3,August,2012,23,20 »
Så vidt jeg vet er ikke XJ godkjennt for mer enn 5000lbs fra Jeep sin side, men pga en merkelig lovtekst i kjøretøyforskriften kan biltilsynet faktisk overse denne maxlasten og godkjenne opptill 3500kg.
Se $10-1.3 her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-010.html

Som sagt over her, det går nok greit med kort henger, men en vanlig XJ med lang og tung henger blir farlig lett i rumpa når ting begynner å kaste på seg der bak!! Må innrømme at jeg har hatt mine værste hjerte-i-halsen opplevelser i den sammenheng....
Bremseeffekten er ikke helt på topp heller.

Likevel gjør jeg det igjen hvis jeg må ::)
90 MJ 4.0L kommende bruksbil??
86 MJ eks 2.8 nå 4.0L restaureringsprosjekt
86 MJ 2.1tdi biltrialprosjekt

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #9 på: Lø., 4,August,2012,09,30 »
Joop er inne på noe, å legge seg på maks kulevekt + litt til, er aldri veldig dumt. Stive biler med stive aksler, takler som regel vekt på kula veldig, veldig godt.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #10 på: Lø., 4,August,2012,10,19 »
Et annet moment her er dekka på bilen,sørg for at dekka har nok lufttrykk,det er kanskje lurt å ha dekk med høy laste index,de er gjerne stivere i veggene,jeg har kjent stor forskjell etter at jeg bytta ut de nærmest originale personbildekka med ligth truck dekk.Ble mye mer stabil under alle forhold både med og uten henger.DieselXJ`n min har lovlig kuletrykk på 125 kg,men det er avhengig av type henger og last hvor mye jeg belaster kula.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget mhjo

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 139
Sv: Hjelp til valg av riktig Cherokee
« Svar #11 på: Ma., 6,August,2012,10,53 »
Den er ikke dyr dersom den er bra. Ingenting som slår lav km. stand og lite rust!
Jeep Cherokee Sport 2000 4.0l - Mods: Dynomax VT eksos, Magna flow sports cat, 62mm TB, K/N filter, 12-hull dyser, Viper Mod.